szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A kosárlabdázó már aktív játékosként vállalkozni kezdett.

A kosárlabda koronázatlan királya, aki még 42 éves sem volt amikor vasárnap egy helikopter-balesetben meghalt, már ahhoz a nemzedékhez tartozott, amelyik az üzleti világban képzelte el a jövőjét, miután befejezte sportkarrierjét. 2016-ban ért véget az NBA egyik legragyogóbb karrierje, de Kobe Bryant már 2013-ban kockázatitőke-alapot hozott létre. A bizniszt épp olyan komolyan vette, mint a kosárlabdát: munkatársai sosem tudták megelőzni a munkahelyén.

Ebben is példát mutatott másoknak. Talán leginkább Lebron Jamesnek, akinek utolsó Twitter-üzenetét küldte.

Kobe Bryant hajnalban kért üzleti tanácsokat - erről számolt be a Los Angeles Timesban a dollármilliárdos Chris Sacca, aki kezdetben nem akarta elhinni, hogy a kosárlabdasztár komolyan bele akar vágni a bizniszbe. De Kobe Bryant mindent precízen csinált: hajnali háromkor kezdte az edzéseket, és a szünetekben felhívta a csodálkozó milliárdost, akit arról faggatott, hogy miképp is kell a startup-cégeket finanszírozni. "Kobe nem abból akart megélni, hogy a nevét ráteszi cipőkre vagy sportfelszerelésekre! Épp abban állt a nagysága, hogy komolyan vállalkozni akart. Ezt is ugyanúgy csinálta mint a kosárlabdát: megvolt a terve, a filozófiája és legfőképpen a célja, amelynek mindent alárendelt" – nyilatkozta Sacca.

A 2013-ban, Jeff Stibel üzletemberrel alapított cége elsősorban a médiába és az új technológiákba fektette a pénzét. Például az Epic Games cégbe melynek Fortnite című produkciója óriási siker lett. Múlt szeptemberben a céget 2 milliárd dollárra értékelték.

A sportban is pénzt látott. Nagy elődje, Michael Jordan egy NBA-csapatot vásárolt, és így lett az első dollármilliárdos sportoló az USA történetében. Kobe Bryant még nem tartott itt, de külön céget alapított a sporttal kapcsolatos terveinek megvalósítására. Ez volt a Kobe Incorporated, melyet 2014-ben alapított meg az NBA legendája, aki akkor még aktív volt a pályán is. A Kobe Inc. először a Body Armor nevű italt dobta piacra. A 6 millió dolláros vállalkozás mostanra 200 milliósra növekedett, miután a Coca-Cola is kisebbségi részesedést szerzett benne.

Bryant az Alibabával is társult. Kína leggazdagabb emberével, Jack Mával közös cégük finanszírozta azt a filmet, amely bemutatta Kobe Bryant pályafutását gyerekkorától a bajnoki címek elnyeréséig. A kosárlabda királya imádta a filmeket, ezért Hollywoodban is tervei voltak. Kobe Stúdiónak keresztelte el a filmes vállakozást, melyet azután Granity Stúdióra módosított. Ők készítették például a Detail című ESPN sorozatot, melyben Kobe Bryant szakértőként kommentálta az NBA friss eseményeit.

A Mamba sportakadémiát 2018-ban hozta ezt létre Kobe Bryant azzal a céllal, hogy a sportolók megtalálhassák ott mindazt, ami a felkészülésükhöz kell. Természetesen a kosárlabda állt a középpontban, hiszen lánya, Gianna Bryant a sportág nagy ígérete volt. De nagyon sok más sportágat is felsőfokon űztek legyen szó amerikai futballról vagy dzsiu dzsicuról.

Könyvet is írt Kobe Bryant a Mamba mentalitásról, ami óriási siker lett, hiszen mindenki kiváncsi volt a kosárlabda bajnok titkára.

A nulláról kellett újrakezdeni

Nem volt könnyű az átállás az üzleti életre. A USA Todaynek elmondta, hogy a sportpályafutás után újra kezdő lett - csakhogy most már az üzleti életben, ahol lehet ugyan tanácsot kérni, de végülis a döntést neki kell meghoznia egy olyan környezetben, melyet még nem ismer eléggé. De Kobe Bryant híres volt vas szorgalmáról. Ezt akarta beleplántálni a fiatalokba, mindenekelőtt saját lányába, aki a kosárlabda nagy ígérete volt. Gianna is rajta volt apjával azon a helikopteren, amely lezuhant.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!