szerző:
Tetszett a cikk?

Az ügyfelek nagyjából fele jelezte eddig, hogy a moratórium ellenére tovább törlesztene. Kiderült az is, milyen termékekre nőtt meg leginkább a kereslet a korlátozások idején.

A bevételekben nem, a nyereségben már látszik a válság hatása az Ersténél – mondta el Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója a bank online sajtótájékoztatóján. Az első negyedévben 7,5 százalékkal lett magasabb a működési eredmény a 2019. január-márciusinál, 17,5 milliárd forint. A hitelállomány 27 százalékkal nőtt egy év alatt. A lakossági új hitelkihelyezés majdnem megduplázódott, 38-ról 70 milliárdra nőtt, ebből 23 milliárd forintot jelentett a babaváró hitel.

A bank adózás utáni eredménye így is nagyot zuhant, 8,2-ről 3,9 milliárd forintra. Ennek a fő oka az, hogy 6 milliárd forintra tervezik a törlesztési moratórium és a „normál” bankadó által okozott extra veszteséget erre az évre. A későbbi évben a törlesztés folytatódik majd, de a bevételek szétterülnek majd a 2021 utáni évekre. A még bevezetés előtt álló extra bankadó nem szerepel ezekben a számokban – mondta el.

A törlesztési moratórium lehetőségével az ügyfelek nagyjából fele nem élt eddig. A személyi kölcsönnél 40, a jelzáloghiteleknél 55, a babaváró hitelnél 38 százalék törleszt tovább.

Harmati László vezérigazgató-helyettes arról beszélt: az újonnan folyósított hitelek értéke 26 százalékkal nőtt, a fogyasztási kölcsönöknél 135 százalékkal ugrott meg a kihelyezés január és március között. A lakossági hitelkereslet csökkenni fog idén, de hogy mennyivel, arról eltérnek a becslések, 15 és 50 százalék közötti esést várnak.

Bemutatták azt is, hogy már látszik, mire költenek és min spórolnak az emberek a válság és a kijárási korlátozások alatt. Az erstés bankkártyáknál az év 13-17. hetében

  • 90 százalékkal nőtt meg a barkácstermékekre költött pénz az előző négy héthez képest,
  • az elektronikai termékek kiadásai csak 3 százalékkal nőttek,
  • gyakorlatilag stagnált a dohányvásárlásra és a társkeresésre szánt kiadás,
  • könyvekre 29 százalékkal kevesebbet költöttek,
  • a benzinkutakon 45 százalékos a mínusz,
  • a divatra 61, az éttermi fogyasztásra/rendelésre 64 százalékkal kevesebbet szántak,
  • a szórakozás és az utazás kiadásai 90, illetve 93 százalékkal visszaestek.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!