Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A testület nem teljes mértékben fogadta el a brüsszeli kifogásokat a magyar díjalkotás rendszerével kapcsolatban.
Magyarország uniós jogot sértett azzal, hogy nem biztosította a nemzeti szabályozó hatóság a villamosenergia- és a földgázhálózatokhoz való hozzáférés díjait megállapító rendeleteivel szembeni hatékony jogorvoslathoz való jogot – döntött az Európai Unió Bírósága. A rendeletet csak az Alkotmánybíróságon lehet megtámadni, ami a bíróság szerint „nem tekinthető az irányelvek értelmében vett megfelelő jogorvoslati mechanizmusnak”.
A luxemburgi testület ítéletében ugyanakkor azt is megállapította: nem ütközik az uniós jogba annak kizárása, hogy a nemzeti szabályozó hatóság a rendszerhasználati díjak megállapításakor figyelembe vegye az energiahálózatokra kivetett különadót és a banki tranzakciós díjakhoz kapcsolódó költségeket. A bíróság szerint az átlátható piac kialakítására vonatkozó „célkitűzések hatékonyan elérhetők, anélkül hogy a hálózatokhoz való hozzáférés díjainak tükrözniük kellene az e hálózatok üzemeltetői által ténylegesen viselt valamennyi költséget”.
Az energiahasználati díjakra vonatkozó szabályozás miatt az Európai Bizottság 2018 júliusában idézte a bíróság elé Magyarországot. Az Európai Bizottság azt várta el, hogy Magyarországon ne a kormány, hanem az illetékes hatóság határozza meg a hálózatokhoz való hozzáférés feltételeit, költségeit. A bizottság azt is kifogásolja, hogy Magyarország energiaügyi jogszabályaiban olyan módosításokat fogadott el, amelyek korlátozzák a piaci szereplők azon jogát, hogy a nemzeti szabályozó szerv hálózati díjakra vonatkozó határozatainak teljes körű bírósági felülvizsgálatát kérjék.
Ez volt az a törvénycsomag, amelyet Németh Szilárd még rezsibiztos korában nyújtott be, azzal az indokkal, hogy „megvédje Brüsszeltől a rezsicsökkentés vívmányait”. Az Európai Bizottság ezzel szemben úgy látja, hogy a magyar jogrendet épp az ilyen törvényektől kell megóvni, ezért 2015 februárjában felszólító levelet, 2016 decemberében és 2017 áprilisában pedig úgynevezett indokolással ellátott véleményt intézett Magyarországhoz e kérdésekkel kapcsolatban. Erre reakcióként Németh Szilárd 2016 végén egy olyan törvényjavaslatot nyújtott be, amely jogszabály-alkotási joggal ruházta fel a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Kényszerhelyzetben van Orbán: Tusványoson újat és nagyot kell mondania, mint például egy vaskos jóléti csomag vagy egy népszavazás, emellett csak „kötelező elem” lehet Magyar Péter, az LMBTQ-emberek és az ukránok pocskondiázása. A Tisza elnöke sem dőlhet azért hátra: fel kell vennie a kesztyűt és kormányzóképességet is kell mutatnia.
Kigyulladt egy kioszk, a tűz átterjedt a kis boltokra, ahol egymás után robbantak fel a túlhevült gázpalackok.
A katasztrófavédelem több tanácsot is adott a várható rossz idő miatt.