szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Júniusban már pontosan ugyanakkora volt a kiskereskedelmi forgalom, mint egy évvel korábban. A csomagküldő szolgálatok forgalma a karantén után visszaesett, ahogyan a benzinvásárlás is.

A korábbi hónapok zuhanása után júniusra legalább a nullára visszatért a magyar kiskereskedelem, ha a 2019-es szinthez viszonyítunk – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal most közzétett adataiból. A boltok júniusban már járványügyi korlátozások nélkül lehettek nyitva az egész országban. A forgalmuk pontosan ugyanakkora volt, mint tavaly júniusban.

Mindez úgy jött ki, hogy az élelmiszerboltokban és az élelmiszer jellegű vegyeskereskedésekben alig változott, mindössze 1,5 százalékkal csökkent a forgalom. A nem élelmiszereket árusító üzletekben 4,9 százalékkal nőtt a forgalom, a benzinkutaké viszont 10,9 százalékkal visszaesett, ez pedig lehúzta az összesített adatot.

Az élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 1,4, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 2,5 százalékkal csökkent

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmon belül nőttek az eladások az iparcikk jellegű vegyes (15 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk- (9,6 százalék), valamint a bútor-, műszakicikk-üzletekben (4,2 százalék). A forgalom csökkent a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (–4,9 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (–14 százalék), valamint a használtcikk-üzletekben (–27 százalék).

A csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 30 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy a bővülésének üteme a tavaszi hatalmas rekordok után visszaállt ugyanarra a szintre, ahol a járvány előtt volt.

Az év első felében 2019 január–júniusához viszonyítva 1,3 százalékos volt a kiskereskedelmi üzletek forgalmának növekedése. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 4,6, a nemélelmiszer-kiskereskedelemben 2,1 százalékkal nőtt, az üzemanyag-kiskereskedelemben 11,3 százalékkal csökkent az értékesítés volumene.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dobos Emese Gazdaság

Nagyot ugrott az online kereskedelem a járvány idején

Az eddig itthon kizárólag internetes kereskedelemben érdekelt eMAG.hu megnyitotta első magyarországi üzletét – épp abban az időszakban váltanak a fizikai értékesítés felé, amikor Magyarországon is közelíti az e-kereskedelem aránya a nyugat-európai szintet.