Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cd1578e-08aa-4f27-98f6-1b41d18172c0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"„Együtt ez milyen nagyszerű nemzet lehetne!” – fogalmazódott meg Trumpban Justin Trudeau kanadai miniszterelnök lemondása után.","shortLead":"„Együtt ez milyen nagyszerű nemzet lehetne!” – fogalmazódott meg Trumpban Justin Trudeau kanadai miniszterelnök...","id":"20250107_donald-trump-kanada-justin-trudeau","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd1578e-08aa-4f27-98f6-1b41d18172c0.jpg","index":0,"item":"f288c460-72c7-4253-b387-4d26a15b7e19","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_donald-trump-kanada-justin-trudeau","timestamp":"2025. január. 07. 05:19","title":"Grönland után Kanadára is szemet vetett Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly veszélybe került.","shortLead":"A park létesítését korábban Lázár János is támogatta, de a terv a vasúti ingatlanok magánkézbe adásával komoly...","id":"20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7338e0c3-1281-4100-a20e-b703245ac26b.jpg","index":0,"item":"e3ecd509-a30f-45d5-93e9-a1632defc1f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Terezvaros-is-indul-a-MAV-99-eves-palyazatan-legfeljebb-egymilliardbol-letrehoznak-a-kozparkot-a-Nyugati-mogott","timestamp":"2025. január. 06. 08:09","title":"Terézváros is indul a MÁV 99 éves pályázatán, legfeljebb egymilliárdból létrehoznák a közparkot a Nyugati mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89bd2c67-1a64-4b42-9512-c01ef0f666ab","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A LiberLive C1 néven fejlesztette ki a húr nélküli gitárját, ami nagyban emlékezteti az embert a Guitar Hero kontrollerére, csak annál sokkal jobb hangzást ad.","shortLead":"A LiberLive C1 néven fejlesztette ki a húr nélküli gitárját, ami nagyban emlékezteti az embert a Guitar Hero...","id":"20250107_liberlive-c1-hurok-nelkuli-gitar-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89bd2c67-1a64-4b42-9512-c01ef0f666ab.jpg","index":0,"item":"143008a1-c9ca-4db7-b420-bcf36484910f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_liberlive-c1-hurok-nelkuli-gitar-ces-2025","timestamp":"2025. január. 07. 19:03","title":"Elkészült a világ első, húrok nélküli gitárja, bárki megtanulhat játszani rajta – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Határidőre sem teljesített minden előírást az OTP és az MBH a jegybank feltételei közül, így újabb büntetést kaptak.","shortLead":"Határidőre sem teljesített minden előírást az OTP és az MBH a jegybank feltételei közül, így újabb büntetést kaptak.","id":"20250107_otp-mbh-bank-penzmosas-mnb-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e.jpg","index":0,"item":"d817a409-c508-40f9-a5ce-a2a82c915705","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_otp-mbh-bank-penzmosas-mnb-birsag","timestamp":"2025. január. 07. 10:25","title":"Megszegte az OTP és az MBH a pénzmosás elleni szabályokat, annyi büntetést fizethetnek, amennyi profit egy hosszabb kávészünet alatt összejön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála valószínűleg az olajszennyezésnek köszönhető.","shortLead":"Egy állatmentő szervezet adatai szerint a katasztrófa óta legalább 61 emlős pusztult el, amelyek közül 32 állat halála...","id":"20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b864490-8d88-41e9-9e36-9b5ae5d0dfe9.jpg","index":0,"item":"db8d2bba-fe66-40b8-bce7-635a8c9f75ec","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_30-halott-delfin-olajszennyezes-okologiai-ktasztrofa-oroszorszag-olajszivargas","timestamp":"2025. január. 06. 15:11","title":"Több mint 30 delfin pusztult el az oroszországi olajszennyezés miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8dcf834-6d42-4349-9244-00bc27b5de7c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Ha ön ugyanolyan gyáva, mint amilyen 2008-ban Gyurcsány volt, akkor a Fidesz is úgy fog járni, mint az egykori MSZP” – írta a Tisza Párt elnöke.","shortLead":"„Ha ön ugyanolyan gyáva, mint amilyen 2008-ban Gyurcsány volt, akkor a Fidesz is úgy fog járni, mint az egykori MSZP” –...","id":"20250106_magyar-peter-fidesz-elorehozott-valasztas-orban-viktor-gyurcsany-ferenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8dcf834-6d42-4349-9244-00bc27b5de7c.jpg","index":0,"item":"433f5cf9-52b4-4c81-8f78-8e8042187d71","keywords":null,"link":"/itthon/20250106_magyar-peter-fidesz-elorehozott-valasztas-orban-viktor-gyurcsany-ferenc","timestamp":"2025. január. 06. 11:14","title":"Magyar szerint az előrehozott választás a Fidesznek is jó lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f19e5855-7474-4f2a-9634-316e5b2ae4f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az idelátogatók 15 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el nálunk, mint 2023 novemberében. Budapesten kiugró volt a növekedés, de ez szorosan összefügg a hónap elején megrendezett európai csúccsal.","shortLead":"Az idelátogatók 15 százalékkal több vendégéjszakát töltöttek el nálunk, mint 2023 novemberében. Budapesten kiugró volt...","id":"20250106_Porogtek-a-kulfoldi-turistak-Magyarorszagon-novemberben-23-szazalekkal-tobben-jottek-mint-egy-evvel-korabban-KSH-vendegejszakak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f19e5855-7474-4f2a-9634-316e5b2ae4f3.jpg","index":0,"item":"0f0ec3a1-8aa1-4956-98c0-11a9bdfb0d89","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Porogtek-a-kulfoldi-turistak-Magyarorszagon-novemberben-23-szazalekkal-tobben-jottek-mint-egy-evvel-korabban-KSH-vendegejszakak","timestamp":"2025. január. 06. 08:45","title":"Pörögtek a külföldi turisták Magyarországon novemberben, 23 százalékkal többen jöttek, mint egy évvel korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462.jpg","index":0,"item":"71e1239b-f942-4f56-a848-ebb04efa0766","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","timestamp":"2025. január. 06. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elképesztő mértékben visszaesett a forgalom a koronavírus magyarországi megjelenése óta. Átlagosan az üzletek harmada most is zárva van, de akadnak, akik egy pillanatra sem csuktak be, illetve időközben újra kinyitottak. Körbenéztünk Ferihegyen, hogyan fest a reptér a járvány második hullámának idején.
Hétköznap, reggel 9 órakor elvétve látni csak utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A környéken bőven akad szabad parkolóhely. A megállókban négy taxi várakozik, a sofőrök feltűrt ingben, nyitott ajtónál beszélgetnek. „Utasfelvétel és biztonsági ellenőrzés jelenleg kizárólag a 2B terminálon van” – olvasható a reptér egyik bejáratára ragasztott papíron, pedig a Budapest Airport még szeptember elején zárta le a nemrégiben átadott 1-es mólót, a 2A terminál utasfelvételi csarnokát és érkezési oldalát, valamint a 2B terminálhoz csatlakozó móló indulási szintjének egy részét is.
A 2A terminál teljesen kihalt, az üzletek rácsai lehúzva, a légitársaságok emeleti irodái zárva – szokatlan és egyben szomorú a látvány, ami itt fogad. A 2B terminálon is mindössze egy pultnál várják az utasokat, de épp nincs senki. Összesen nagyjából tízen ülnek a csarnokban. Az indulási táblán az látszik, hogy délelőtt 11 és este 10 óra között körülbelül óránként indulnak gépek, ebben az idősávban összesen 14. A közeli kávézóban öten ücsörögnek, a pultos azt mondja, még ő se látta ilyen kihaltnak a repteret, „furcsa” – fogalmaz.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
Újabb leépítés jön
A Budapest Airport a minap újabb közleményt adott ki arról, hogy a cégnél újabb elbocsátások lesznek, mert a repülőtér forgalma idén a 17 évvel ezelőtti szintre esik vissza. Arra készülnek, hogy újabb 236 embert küldenek el. Áprilisban, nem sokkal a koronavírus magyarországi megjelenése után már volt létszámcsökkentés. Akkor azokban a munkakörökben építettek le, amelyekben a forgalomcsökkenés miatt kevesebb lett a munka.
Ami a forgalmat, az utasok számát illeti, idén áprilisban naponta átlagosan 275 utas fordult meg a budapesti repülőtéren, 2019 áprilisában ez a szám 44 ezer volt. A forgalom tehát egy év leforgása alatt több mint 99 százalékkal esett vissza. A Budapest Airport most úgy kalkulál, hogy az őszi és a téli hónapokban is 90 százalékos lesz a visszaesés az egy évvel ezelőttihez képest. Nyáron ugyan többen fordultak meg a repülőtéren, de ennek mára már semmi nyoma nem maradt.
A cég közleménye szerint szeptemberben eddig naponta kevesebb, mint 3 ezer utas tűnt fel Ferihegyen, elenyésző százaléka csak az egy évvel korábbinak. A repteret üzemeltető cég most azzal számol, hogy a szeptembertől érvényes utazási korlátozások és járattörlések miatt legfeljebb a tervezett éves utasforgalom harmadát lehet majd elérni, azaz 5,5 millió embert. Korábban számoltak már 10, illetve 8-9 millió utassal is az idei évre. Ehhez képest jelentős a csökkenés. „Most, hogy a cég vezetése látja, hogy a 10 millió fő sem jön majd össze, elkerülhetetlenné vált az újabb leépítés” – indokolják a közleményben.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
A kereskedőkre is rájár a rúd
A Budapest Airport területén 24 különböző üzlet van, köztük óra és kozmetikai szalon, divat-, játék- és édességbolt. A cég internetes oldalán az látszik, hogy a 24-ből 9 üzlet átmenetileg zárva van, több viszont már újranyitott. A boltok közül többet is megkerestünk, hogy megtudjuk, hogyan vészelték át a március óta tartó, nehéz időszakot.
A Covid megjelenése óta a Szamos reptéri üzletének forgalma mintegy 90 százalékkal esett vissza a tavalyi év hasonló időszakához képest – írja Bak Judit, PR manager. Senkit sem bocsátottak el, de az alkalmazottak csökkentett munkaidőben dolgoznak, illetve abban a két hónapban, amíg a repülőtér zárva volt, nem is dolgoztak. „Az üzlet június 24-én nyitott újra, de a forgalom ugyanolyan, mint a járvány megjelenésének idején” – teszi hozzá.
Az egyik gyorsétterem, a KFC repülőtéren működő éttermének eredményeit is jelentősen befolyásolja, hogy minimálisra csökkent az utazási forgalom. Juhász Nándor, a cég képviselője azt mondja, a jelenlegi nehézségek ellenére is folyamatosan nyitva tartanak. „A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret továbbra is kiváló helyszínnek tartjuk, bízunk abban, hogy hamarosan újra növekedhetünk” – teszi hozzá.
A repülőtéren több autóbérléssel kapcsolatos cég is jelen van. Egyikük, az Avis megkeresésünkre közölte, hogy az első hullám idején a teljes repülőtéri forgalmuk megszűnt. Szerecz Kristóf, marketingmenedzser azt mondja, most, a második hullámban az üzleti utazások engedélyezése miatt ugyan nem tűnt el a teljes forgalmuk a reptéren, „de majdnem”. „Szeptemberben a forgalmunk 70 százalékkal esett vissza 2019 szeptemberéhez képest” – fűzi hozzá.
Túry Gergely
Világszerte bajban a repülés
A legnagyobb magyarországi fapados, a Wizz Air menetrendszerinti járatainak is mintegy 60 százaléka közlekedett a nyáron. „Augusztusban a tavalyi év azonos időszakához képest a kapacitásunk 80 százaléka repült, míg a járataink többsége ugyanebben az időszakban 71 százalékos volt” – közölték. Utóbbi egy évvel ezelőtt még 96 százalék volt – derül ki az utasforgalmi statisztikából, ahol a szeptemberi adatok még nem látszanak.
Az utasforgalom 2022 végére, 2023 elejére érheti el a koronavírus-járvány előtti szintet – nyilatkozta korábban Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. A cég vezérigazgatója, Rolf Schnitzler sem volt sokkal optimistább, ő arról beszélt, hogy ha érintett is volt a légiközlekedés a korábbi válságokban, akkor is legfeljebb 6 hónapig érezte a hatásokat a szektor, de most szinte lehetetlen előre látni.
Az áruszállításban ugyanakkor alig látszik visszaesés: január és augusztus között 84 ezer 500 tonna árut kezeltek Ferihegyen, ez alig 3 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Ugyan a cargo részesedése a Budapest Airport Zrt. összbevételén belül túl alacsony ahhoz, hogy mentőövet jelenthessen, Schnitzler szerint stabil helyzetben vannak, és még egy a vártnál hosszabb visszaesést is átvészelnének. Az általános pénzügyi helyzet miatt osztalékfizetésre viszont sem ebben az évben, sem pedig 2021-ben nincs mód. A vezérigazgató kitért arra is, hogy tartják magukat a munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel kötött megállapodásukhoz, így a 2020-as, átlagosan 8,2 százalékos bérfejlesztést végrehajtották.
Túry Gergely
A járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légitársaságokra és a repülőterekre egyaránt. Brian Pierce, a háromszáz légitársaságot összefogó Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza korábban egy konferencián úgy fogalmazott, hogy becslések szerint csak 2023-ra állhat vissza a légi közlekedés a 2019-es szintre, miközben a globális gazdaság két évvel korábban, már 2021-ben újra elérheti a járvány előtti szintet. A különbség oka, hogy az országok soha nem tapasztalt mennyiségű pénzzel támogatják a gazdaság újraindítását, és a központi bankok is öntik a készpénzt a piacokra. A repülés azonban vakcina hiányában csak biztonsági intézkedésekkel folytatódhat, ez pedig visszaveti az utasok bizalmát a repülés iránt. Az IATA szerint a légitársaságok háromnegyede két vagy három hónapon belül fizetésképtelenné válhat, ha nem kap 200 milliárd dolláros gyorssegélyt az EU-tól vagy az adott államtól, ahol a központja van. A szövetség tisztában van azzal, hogy a koronavírus okozta világválság idején mindenki pénzt kér az államoktól. Ezért a közgazdász igyekezett megindokolni a kérést: a világ áruszállításainak 35 százaléka a levegőben történik, összesen 70 millió ember dolgozik olyan állásban, amely valamilyen formában a légi forgalomtól függ. Ha tehát becsődölnek a légitársaságok, akkor ennyi ember az utcára kerülhet. Márpedig a válság egyszer véget ér, akkor pedig újra szükség lesz légitársaságokra.
Utasból egyelőre legfeljebb csak márciushoz, áprilishoz képest van sok, ettől függetlenül a fejlesztések szakadatlanul folynak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Így például hamarosan már semmit sem kell majd kiszedni a kézipoggyászból a biztonsági ellenőrzéskor.