Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet inkasszózta. ","shortLead":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet...","id":"20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"dd19c4cf-335c-4ab0-b175-0792fdb4892b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","timestamp":"2025. április. 19. 14:28","title":"31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába sorolt egységek versenyképességének erősítését ígérő kocsmapályázat. HVG-Ténytár.","shortLead":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába...","id":"20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4.jpg","index":0,"item":"2f24177a-a0f8-4c7f-be81-6230f5eb26ae","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","timestamp":"2025. április. 19. 09:30","title":"Nincs italbolt, nincs támogatás: a kistelepülések nagy része labdába sem rúghat a kocsmapályázaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","shortLead":"Interjút adott F. János, amelyben egész más dolgokat állított, mint a rendőrségi kihallgatásán.","id":"20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"06004e3b-f778-4785-95fb-3d21d252a8e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_till-tamas-feltetelezett-gyilkos-f-janos-interju-vallomas-birosag-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 19. 21:18","title":"Feltételezett gyilkosa most azt állítja, nem megölte, hanem véletlenül elütötte Till Tamást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","shortLead":"Külföldön is felfigyeltek arra, a magyar kormánynak milyen sok vendégét irányítják Tiborcz István szállodájában.","id":"20250419_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3420c38a-0bf4-4b83-bbc3-b5cda85e9cae.jpg","index":0,"item":"4588549d-a258-407e-a81e-af5ac16c4f84","keywords":null,"link":"/360/20250419_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 19. 08:49","title":"Nemzetközi lapszemle: Trump olyan a béketárgyalással, mint egy gyerek a kirakóval, ha nem megy neki, eldobja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni próbálják őket, még rosszabb lesz a helyzet.","shortLead":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni...","id":"20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"948c3f89-d327-4490-9003-834fa6955c54","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 20. 10:03","title":"Hazudik a mesterséges intelligencia, de nagyobb baj, hogy nem tudják fegyelmezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy Ádám szerint őt próbálják lejáratni. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Tovább fenyegeti egymást az Egyesült Államok és Kína; a kormány már most bemutatja a 2026-os költségvetést; Matolcsy...","id":"20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bed72a7-9209-4902-8491-b37cb381dd61.jpg","index":0,"item":"5cbbb4f9-62fc-45ce-b015-4e5a5ea81e79","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Es-akkor-vamhaboru-koltsegvetes-mnb-jarvany","timestamp":"2025. április. 20. 07:00","title":"És akkor a kormány a legnagyobb bizonytalanság közepén pontosan megmondta, milyen év lesz 2026","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ferenc pápa húsvéti üzenetének központi témája szokás szerint a béke volt. Az egyházfő többek között sürgette azoknak az akadályoknak a felszámolását, amelyek megosztottságot okoznak az emberek és a népek között, valamint egymás segítését, a kölcsönös szolidaritást, az egyén fejlődését, és emberséget mindennapjainkban. ","shortLead":"Ferenc pápa húsvéti üzenetének központi témája szokás szerint a béke volt. Az egyházfő többek között sürgette azoknak...","id":"20250420_Ferenc-papa-husveti-beszede-A-martir-Ukrajna-csaladon-beluli-eroszak-kirekesztettek-es-migransok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeedcc74-5612-4c64-9953-93581b5da845.jpg","index":0,"item":"627d0002-3959-4683-b147-5d27287f4bb5","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Ferenc-papa-husveti-beszede-A-martir-Ukrajna-csaladon-beluli-eroszak-kirekesztettek-es-migransok","timestamp":"2025. április. 20. 15:58","title":"Ferenc pápa húsvéti beszéde: A \"mártír Ukrajna\", családon belüli erőszak, kirekesztettek és migránsok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elképesztő mértékben visszaesett a forgalom a koronavírus magyarországi megjelenése óta. Átlagosan az üzletek harmada most is zárva van, de akadnak, akik egy pillanatra sem csuktak be, illetve időközben újra kinyitottak. Körbenéztünk Ferihegyen, hogyan fest a reptér a járvány második hullámának idején.
Hétköznap, reggel 9 órakor elvétve látni csak utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A környéken bőven akad szabad parkolóhely. A megállókban négy taxi várakozik, a sofőrök feltűrt ingben, nyitott ajtónál beszélgetnek. „Utasfelvétel és biztonsági ellenőrzés jelenleg kizárólag a 2B terminálon van” – olvasható a reptér egyik bejáratára ragasztott papíron, pedig a Budapest Airport még szeptember elején zárta le a nemrégiben átadott 1-es mólót, a 2A terminál utasfelvételi csarnokát és érkezési oldalát, valamint a 2B terminálhoz csatlakozó móló indulási szintjének egy részét is.
A 2A terminál teljesen kihalt, az üzletek rácsai lehúzva, a légitársaságok emeleti irodái zárva – szokatlan és egyben szomorú a látvány, ami itt fogad. A 2B terminálon is mindössze egy pultnál várják az utasokat, de épp nincs senki. Összesen nagyjából tízen ülnek a csarnokban. Az indulási táblán az látszik, hogy délelőtt 11 és este 10 óra között körülbelül óránként indulnak gépek, ebben az idősávban összesen 14. A közeli kávézóban öten ücsörögnek, a pultos azt mondja, még ő se látta ilyen kihaltnak a repteret, „furcsa” – fogalmaz.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
Újabb leépítés jön
A Budapest Airport a minap újabb közleményt adott ki arról, hogy a cégnél újabb elbocsátások lesznek, mert a repülőtér forgalma idén a 17 évvel ezelőtti szintre esik vissza. Arra készülnek, hogy újabb 236 embert küldenek el. Áprilisban, nem sokkal a koronavírus magyarországi megjelenése után már volt létszámcsökkentés. Akkor azokban a munkakörökben építettek le, amelyekben a forgalomcsökkenés miatt kevesebb lett a munka.
Ami a forgalmat, az utasok számát illeti, idén áprilisban naponta átlagosan 275 utas fordult meg a budapesti repülőtéren, 2019 áprilisában ez a szám 44 ezer volt. A forgalom tehát egy év leforgása alatt több mint 99 százalékkal esett vissza. A Budapest Airport most úgy kalkulál, hogy az őszi és a téli hónapokban is 90 százalékos lesz a visszaesés az egy évvel ezelőttihez képest. Nyáron ugyan többen fordultak meg a repülőtéren, de ennek mára már semmi nyoma nem maradt.
A cég közleménye szerint szeptemberben eddig naponta kevesebb, mint 3 ezer utas tűnt fel Ferihegyen, elenyésző százaléka csak az egy évvel korábbinak. A repteret üzemeltető cég most azzal számol, hogy a szeptembertől érvényes utazási korlátozások és járattörlések miatt legfeljebb a tervezett éves utasforgalom harmadát lehet majd elérni, azaz 5,5 millió embert. Korábban számoltak már 10, illetve 8-9 millió utassal is az idei évre. Ehhez képest jelentős a csökkenés. „Most, hogy a cég vezetése látja, hogy a 10 millió fő sem jön majd össze, elkerülhetetlenné vált az újabb leépítés” – indokolják a közleményben.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
A kereskedőkre is rájár a rúd
A Budapest Airport területén 24 különböző üzlet van, köztük óra és kozmetikai szalon, divat-, játék- és édességbolt. A cég internetes oldalán az látszik, hogy a 24-ből 9 üzlet átmenetileg zárva van, több viszont már újranyitott. A boltok közül többet is megkerestünk, hogy megtudjuk, hogyan vészelték át a március óta tartó, nehéz időszakot.
A Covid megjelenése óta a Szamos reptéri üzletének forgalma mintegy 90 százalékkal esett vissza a tavalyi év hasonló időszakához képest – írja Bak Judit, PR manager. Senkit sem bocsátottak el, de az alkalmazottak csökkentett munkaidőben dolgoznak, illetve abban a két hónapban, amíg a repülőtér zárva volt, nem is dolgoztak. „Az üzlet június 24-én nyitott újra, de a forgalom ugyanolyan, mint a járvány megjelenésének idején” – teszi hozzá.
Az egyik gyorsétterem, a KFC repülőtéren működő éttermének eredményeit is jelentősen befolyásolja, hogy minimálisra csökkent az utazási forgalom. Juhász Nándor, a cég képviselője azt mondja, a jelenlegi nehézségek ellenére is folyamatosan nyitva tartanak. „A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret továbbra is kiváló helyszínnek tartjuk, bízunk abban, hogy hamarosan újra növekedhetünk” – teszi hozzá.
A repülőtéren több autóbérléssel kapcsolatos cég is jelen van. Egyikük, az Avis megkeresésünkre közölte, hogy az első hullám idején a teljes repülőtéri forgalmuk megszűnt. Szerecz Kristóf, marketingmenedzser azt mondja, most, a második hullámban az üzleti utazások engedélyezése miatt ugyan nem tűnt el a teljes forgalmuk a reptéren, „de majdnem”. „Szeptemberben a forgalmunk 70 százalékkal esett vissza 2019 szeptemberéhez képest” – fűzi hozzá.
Túry Gergely
Világszerte bajban a repülés
A legnagyobb magyarországi fapados, a Wizz Air menetrendszerinti járatainak is mintegy 60 százaléka közlekedett a nyáron. „Augusztusban a tavalyi év azonos időszakához képest a kapacitásunk 80 százaléka repült, míg a járataink többsége ugyanebben az időszakban 71 százalékos volt” – közölték. Utóbbi egy évvel ezelőtt még 96 százalék volt – derül ki az utasforgalmi statisztikából, ahol a szeptemberi adatok még nem látszanak.
Az utasforgalom 2022 végére, 2023 elejére érheti el a koronavírus-járvány előtti szintet – nyilatkozta korábban Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. A cég vezérigazgatója, Rolf Schnitzler sem volt sokkal optimistább, ő arról beszélt, hogy ha érintett is volt a légiközlekedés a korábbi válságokban, akkor is legfeljebb 6 hónapig érezte a hatásokat a szektor, de most szinte lehetetlen előre látni.
Az áruszállításban ugyanakkor alig látszik visszaesés: január és augusztus között 84 ezer 500 tonna árut kezeltek Ferihegyen, ez alig 3 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Ugyan a cargo részesedése a Budapest Airport Zrt. összbevételén belül túl alacsony ahhoz, hogy mentőövet jelenthessen, Schnitzler szerint stabil helyzetben vannak, és még egy a vártnál hosszabb visszaesést is átvészelnének. Az általános pénzügyi helyzet miatt osztalékfizetésre viszont sem ebben az évben, sem pedig 2021-ben nincs mód. A vezérigazgató kitért arra is, hogy tartják magukat a munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel kötött megállapodásukhoz, így a 2020-as, átlagosan 8,2 százalékos bérfejlesztést végrehajtották.
Túry Gergely
A járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légitársaságokra és a repülőterekre egyaránt. Brian Pierce, a háromszáz légitársaságot összefogó Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza korábban egy konferencián úgy fogalmazott, hogy becslések szerint csak 2023-ra állhat vissza a légi közlekedés a 2019-es szintre, miközben a globális gazdaság két évvel korábban, már 2021-ben újra elérheti a járvány előtti szintet. A különbség oka, hogy az országok soha nem tapasztalt mennyiségű pénzzel támogatják a gazdaság újraindítását, és a központi bankok is öntik a készpénzt a piacokra. A repülés azonban vakcina hiányában csak biztonsági intézkedésekkel folytatódhat, ez pedig visszaveti az utasok bizalmát a repülés iránt. Az IATA szerint a légitársaságok háromnegyede két vagy három hónapon belül fizetésképtelenné válhat, ha nem kap 200 milliárd dolláros gyorssegélyt az EU-tól vagy az adott államtól, ahol a központja van. A szövetség tisztában van azzal, hogy a koronavírus okozta világválság idején mindenki pénzt kér az államoktól. Ezért a közgazdász igyekezett megindokolni a kérést: a világ áruszállításainak 35 százaléka a levegőben történik, összesen 70 millió ember dolgozik olyan állásban, amely valamilyen formában a légi forgalomtól függ. Ha tehát becsődölnek a légitársaságok, akkor ennyi ember az utcára kerülhet. Márpedig a válság egyszer véget ér, akkor pedig újra szükség lesz légitársaságokra.
Utasból egyelőre legfeljebb csak márciushoz, áprilishoz képest van sok, ettől függetlenül a fejlesztések szakadatlanul folynak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Így például hamarosan már semmit sem kell majd kiszedni a kézipoggyászból a biztonsági ellenőrzéskor.