szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiányos tájékoztatást kaptak a károsultak a kártérítési igényről, többeknek nem küldték ki a díjfelszólító levelet, rossz volt a panaszkezelés, nem volt megfelelő vírusvédelem az informatikai rendszerben – egyebek mellett ezt állapította meg az MNB, miután vizsgálatot tartott a Groupama Biztosítónál.

Összesen 49,5 millió forint bírságot szabott ki a Magyar Nemzeti Bank (NMB) a Groupama Biztosítóra. A vizsgálat a 2017 májusa utáni időszakot tekintette át. A jegybank több hiányosságot is feltárt.

A biztosító több esetben hiányosan tájékoztatta az ügyfeleket a termékismertető egyes kötelező tartalmi elemével összefüggésben.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításánál (kgfb) a díjfelszólító leveleket több alkalommal nem küldték ki, a károsultak pedig a kártérítési igényükkel kapcsolatban hiányos tájékoztatást kaptak, és volt, akinél teljesen elmaradt ez a tájékoztatás.

A Groupama több alkalommal nem vett fel jegyzőkönyvet a szóbeli ügyfélpanaszokról, a panasznyilvántartásában sem rögzítette őket, és hiányosságok adódtak a telefonos panaszok kezelésénél is. Ugyancsak sérültek a panaszok teljes körű, határidőben történő megválaszolására, illetve a jogorvoslati tájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírások.

Szabálytalanságokat találtak az informatikai rendszerekben is: a Groupama nem megfelelően végezte el a tesztkörnyezetben felhasznált adatok anonimizálását, és nem rendelkezik a vírusok és más rosszindulatú programok elleni, a rendszerbiztonsági kockázattal arányos védelemmel.

Emellett az is kiderült, hogy

  • a biztosító a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítási állománykezelése során nem minden esetben tartotta be a kötvény előállítására és annak kiküldésére rendelkezésre álló határidőt,
  • kgfb-i esetében többször megsértette a kár- és kötvénynyilvántartó, illetve az üzembentartó felé fennálló tájékoztatási kötelezettségét,
  • az élet és nem-életbiztosítási termékeknél nem kielégítő módon határozta meg, milyen alapos okokkal lehet szerződési feltételeket egyoldalúan módosítani.

A Groupamának a legtöbb jogsértés kapcsán június végéig kell beszámolnia az MNB határozataiban előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 39,5 millió forint felügyeleti és 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a biztosítóra.

Azt azért hozzátették: a feltárt szabálytalanságok alapvetően nem befolyásolják a biztosító megbízható működését.

* * * Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is

A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!