Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ea57886-46a9-488f-ba57-62590457a244","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint lényegében kizárható a véletlen egybeesés.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint lényegében kizárható a véletlen egybeesés.","id":"20250429_ukrajnai-haboru-bucsai-meszarlas-schmidt-maria-racz-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ea57886-46a9-488f-ba57-62590457a244.jpg","index":0,"item":"f90a467e-8775-459f-99f8-7b2cafa54929","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_ukrajnai-haboru-bucsai-meszarlas-schmidt-maria-racz-andras","timestamp":"2025. április. 29. 19:06","title":"Rácz András: Schmidt Mária bucsai mészárlásról szóló „buta agymenése” a figyelemelterelést szolgálja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7131ba82-4373-425e-9a4e-c0240d6e4faa","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Többeket mentőhelikopterrel szállítottak kórházba.","shortLead":"Többeket mentőhelikopterrel szállítottak kórházba.","id":"20250429_Negyen-meghaltak-miutan-egy-jarmu-athajtott-egy-illinois-i-napkozis-taboron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7131ba82-4373-425e-9a4e-c0240d6e4faa.jpg","index":0,"item":"d9955237-5c85-4136-97f1-6950d2966b49","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Negyen-meghaltak-miutan-egy-jarmu-athajtott-egy-illinois-i-napkozis-taboron","timestamp":"2025. április. 29. 06:46","title":"Négyen meghaltak, miután egy jármű áthajtott egy illinois-i napközis táboron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efc364b6-8444-49eb-8e52-3c3c1dbc9948","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elkövető több mint egymillió forintos kárt okozott, később beismerte tettét a bíróságon. ","shortLead":"Az elkövető több mint egymillió forintos kárt okozott, később beismerte tettét a bíróságon. ","id":"20250430_rongalas-auto-hajdu-bihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efc364b6-8444-49eb-8e52-3c3c1dbc9948.jpg","index":0,"item":"245062e8-142a-40e2-b5ff-90dae6ac4d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250430_rongalas-auto-hajdu-bihar","timestamp":"2025. április. 30. 10:53","title":"Egy férfi bosszúból megrongált egy autót, amiről kiderült, hogy nem is azé, akin bosszút akart állni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4400031e-5bc7-4103-a0c7-f87ae636af24","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A kanadai média a Mark Carney vezette Liberális Párt győzelmét jósolja.","shortLead":"A kanadai média a Mark Carney vezette Liberális Párt győzelmét jósolja.","id":"20250429_kanada-valasztasok-liberalis-part-mark-carney-donald-trump-vamhaboru-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4400031e-5bc7-4103-a0c7-f87ae636af24.jpg","index":0,"item":"a851e3bd-cda3-439f-8b17-b992a770616b","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_kanada-valasztasok-liberalis-part-mark-carney-donald-trump-vamhaboru-ebx","timestamp":"2025. április. 29. 05:18","title":"CNN: A Donald Trump vámjai és fenyegetései ellen küzdő Kanadának várhatóan liberális kormánya lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"096c84cb-1686-428d-80ac-cf209aeb13ea","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"A városvezető értékeli a próbálkozást, de meglátása szerint a törvény adta lehetőségekkel nem tudnának hatékonyan küzdeni a túlnépesedés ellen, így nem is kívánnak élni a törvény adta lehetőséggel.","shortLead":"A városvezető értékeli a próbálkozást, de meglátása szerint a törvény adta lehetőségekkel nem tudnának hatékonyan...","id":"20250429_Csozik-Laszlo-Navracsics-Tibor-onkormanyzat-torveny-nepessegnovekedes-atomcsapas-Erd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/096c84cb-1686-428d-80ac-cf209aeb13ea.jpg","index":0,"item":"64bea0e1-dab2-4f08-961b-776aa8f46f71","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_Csozik-Laszlo-Navracsics-Tibor-onkormanyzat-torveny-nepessegnovekedes-atomcsapas-Erd","timestamp":"2025. április. 29. 15:50","title":"Csőzik László érdi polgármester: A Navracsics-féle javaslat egy atomcsapás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a08674a-f1e8-46db-826b-98dedf0aa1ce","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis konszern francia márkája megújította apró villanyautóját, az alig 8 lóerős Amit.","shortLead":"A Stellantis konszern francia márkája megújította apró villanyautóját, az alig 8 lóerős Amit.","id":"20250430_apro-cuki-es-akar-jogsi-nelkul-is-vezetheto-a-legujabb-citroen-ami","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a08674a-f1e8-46db-826b-98dedf0aa1ce.jpg","index":0,"item":"4d9493fd-419d-48d0-9def-04c873850dbc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250430_apro-cuki-es-akar-jogsi-nelkul-is-vezetheto-a-legujabb-citroen-ami","timestamp":"2025. április. 30. 07:59","title":"Apró, cuki, olcsó és akár jogsi nélkül is vezethető a legújabb Citroën","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f432871e-01a9-4394-99bb-324ba87c2cbd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A volt orosz elnök még atomháborúval is riogatott.","shortLead":"A volt orosz elnök még atomháborúval is riogatott.","id":"20250429_Medvegyev-NATO-Oroszorszag-celpont-haboru-Ukrajna-Svedorszag-Finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f432871e-01a9-4394-99bb-324ba87c2cbd.jpg","index":0,"item":"801a2558-e4e5-4a75-815e-4e0705b48220","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Medvegyev-NATO-Oroszorszag-celpont-haboru-Ukrajna-Svedorszag-Finnorszag","timestamp":"2025. április. 29. 11:37","title":"Medvegyev háborúval fenyegetett meg több NATO-tagállamot is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e880e05-f32a-47b0-9c2c-761a644231f2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A házi tojás mellett még számos előnnyel járnak ezek a programok, bár a legjobb az lenne, ha eleve nem pazarolnánk az ennivalót.","shortLead":"A házi tojás mellett még számos előnnyel járnak ezek a programok, bár a legjobb az lenne, ha eleve nem pazarolnánk...","id":"20250429_ingyen-csirke-franciaorszag-belgium-elelmiszerpazarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e880e05-f32a-47b0-9c2c-761a644231f2.jpg","index":0,"item":"d7766f65-fa1f-4314-9f92-57d445ad6824","keywords":null,"link":"/elet/20250429_ingyen-csirke-franciaorszag-belgium-elelmiszerpazarlas","timestamp":"2025. április. 29. 06:01","title":"Csirkeosztogatással küzdenek az élelmiszerhulladék ellen Nyugat-Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Némi adóbevételről az állam is lemond azzal, hogy az eddiginél olcsóbbá teszi a benzint, a nagykereskedők bevétele három hónapot kibír, a benzinkutakon aggódhatnak igazán, hogy tényleg csak három hónapig tart-e a korlátozás. Nagyon kellemetlen akkor lehet a helyzet a kormány számára is, ha jövőre olyan lenne a világpiaci helyzet, hogy még a mostaninál is jóval magasabb szabadpiaci árat kellene visszaállítani.
A forgalomtól függően néhány milliárd forintról mond le az állam azzal, hogy 480 forintban maximálják jövő hétfőtől a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Az üzemanyag jövedéki adóterhe fix (pontosabban akkor változhatna, ha 50 dollár alá lemenne a kőolaj hordónkénti világpiaci ára, de ez most nincs a közeli jövő reális forgatókönyvei között), ezt nem százalékban, hanem forintban adják meg. Az általános forgalmi adóbevétel viszont csökken, ha lejjebb megy a nettó ár: a mostani, 506,6 forintos átlagos benzinár 27 százaléka 136,8 forint, az 513 forintos gázolajé 138,5 forint, míg 480 forintos bruttó árból 129,6 forint lesz az áfa.
Hogy a nagyságrendet szemléltessük, számoljunk azzal, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség összesítése szerint idén a harmadik negyedévben 320 millió liter 95-ös benzint és 574 millió liter dízelt adtak el az országban. Ha ugyanilyen lenne a forgalom november 15. és február 15. között, akkor nagyjából 7,4 milliárd forint áfabevételről mondana le az állam az 506/513 forintos árakhoz képest (valójában azért a forgalom kisebb szokott lenni ebben a három hónapban, mint a harmadik negyedévben, az árak viszont korlátozás nélkül még magasabbak lehetnének a mostaninál). Ami persze nem kevés pénz, de ahhoz képest, hogy idén eddig havi átlagban 430 milliárd forint áfabevétele volt az államnak, máris látszik, hogy nem ez fogja földhöz vágni a költségvetést.
Ennél nagyobbat, de nem végzeteset üt a bejelentés az olajcégeken – nem véletlen, hogy a Mol árfolyama a bejelentés után 7 százalékot zuhant -, valamint a benzinkutakon. A leginkább pesszimista Török Lajos, az Equilor elemzője volt, aki az MTI-nek azt mondta, a kormányzati bejelentésnek a Molra gyakorolt negatív hatása az olajár függvényében 120-180 millió dollár (mai árfolyamon 40-60 milliárd forint) között alakul. Iparági források szerint azért ha a befektetők szabadulnának is a részvényeiktől, a nyereség nem fog annyira nagyot zuhanni, a finomítás és a kitermelés árainak változása fontosabb egy ekkora cég számára, mint a kiskereskedelmi ár.
Fazekas István
Ráadásul a nagyvállalatok számára nem csak a magyar piac létezik. Még a Mol is, amelynek az elsődleges piaca Magyarország, a válság előtti években úgy hozott össze 5000 milliárd forint fölötti éves árbevételt, hogy abból 1300 milliárdot ért el a Magyarországról érkező rész. A szakértői becslések szerint a nagykereskedők a kiskereskedelmi forgalomba 4 százalék körüli árréssel szokták továbbadni az üzemanyagot, ami literenként körülbelül 20 forintot jelent most, vagyis ennek egy részéről lemondhatnak, ha akarnak. Kérdés, akarnak-e.
Ezzel el is jutottunk az igazi vesztesekig: a benzinkutakig. Itt jobban ingadozik az árrés, egy autópálya mellett sokkal nagyobb, mint egy kisváros széli mellékútnál, de általában 2-3 százalékos árrés a megszokott, ami a mostani, 500 forint fölötti árnál 10-15, néhol esetleg 20 forintot jelent literenként. Ha olcsóbban kell adniuk a benzint, akkor először ezen kell spórolniuk, már csak azért is, mert a kormány őket fogja kötelezni arra, hogy maximalizálják az árat, nem az olajcégeket arra, hogy olcsóbban adják a kutaknak a benzint. Akkora tartalékaik vannak ezeknek a cégeknek – legalábbis a nagyobbaknak mindenképp -, hogy három rosszabb hónapot kibírjanak, a kieső bevételeik egy részét úgy is visszahozhatják, ha a prémium termékeik árát megemelik, de az azért így is rosszul néz ki, hogy a kiskereskedelmi árrésnél nagyobb mértékben kötelező csökkenteni az árat.
Emiatt aggódik a Magyar Ásványolaj Szövetség is. Pénteken kiadott közleményükben arról írtak: az országban nagyjából kétezer benzinkút van, ezek 15 ezernél több dolgozót foglalkoztatnak, többségüket kisvállalkozás üzemelteti. Ha ezek a cégek veszteségesek lesznek, az a beruházásaikra hatna ki, legyen szó akár saját fejlesztésekről, akár olyan környezetvédelmi vagy energiahatékonysági beruházásokról, amelyekre törvény kötelezi őket – írták.
Pataky Zsolt
Nem lenne egyszerű adót csökkenteni
Többen felvetették, hogy az állam mások profitjáról mond most le könnyedén, bezzeg a saját adóbevételeit nem hagyja veszni, leszámítva az áfabevétel egy részét. A helyzetet azonban bonyolítja, hogy a kormány nem tudja egy egyszerű döntéssel csökkenteni az adóterhet. Az EU a benzinnél 359, a dízelnél 330 euróban határozza meg ezer literenként a jövedéki adónak azt a szintjét, ami alá nem lehet lemenni. Az áfakulcsban sem lehet kedvezményt adni az üzemanyagra az uniós szabályok szerint, tehát változtatás ott csak akkor lehetne, ha általánosságban elengednék a 27 százalékos áfát.
De mi történhet februárban?
Az üzemanyagok termelői árát nagy részben két tétel határozza meg: a kőolaj világpiaci ára, és a forintárfolyam. Ki kell fizetni persze a szállítás költségeit is, de most az egyszerűség kedvéért foglalkozzunk ezzel a két tétellel. Ha úgy alakulna a világpiaci helyzet, hogy február közepén már bármiféle korlátozás nélkül is 480 forint alatt lenne a benzinár, mindenki örülne, és szép csendben elfelejthetnénk a most meghozott szabályt. Izgalmas akkor lesz a kérdés, ha elkezdjük számolni, mi történhet, ha nem csökkenne a szabadpiaci ár.
Már a forint gyengülése sem segít. Ha például arra rendezkednénk be, hogy az elmúlt hónapokban jellemző 310 helyett a mostanihoz hasonló, 320 körüli szinteken járna a forint/dollár árfolyam, akkor 480-ról 505 forintra ugrana az ár, már persze ha közben a kőolaj világpiaci ára változatlan maradna.
Fazekas István
De még nagyobb bajt okozhat az, ha a kőolaj ára tovább nőne. Most egy hordó, azaz 159 liter Brent olaj ára a világpiacon 81 dollár, tavaly ilyenkor 43 dollár volt, akkor ez 358 forintos átlagos benzinárhoz vezetett. Ha a termelői ár hirtelen még negyedével nőne a mostanihoz képest, akkor ugyanekkora árrésekkel számolva 566 forintos szabadpiaci benzinárat kapnánk, ha viszont a mostani másfélszeresére ugrana fel, akkor rögtön ott tartunk, hogy 637 forintra kellene megemelni a benzin árát, amint lejár a három hónap.
És ez az, aminek igazán nem látszik jó megoldása. Mert ahhoz nem kell túl vad fantázia, hogy elképzeljük, ha február közepén 600 forint fölé kellene visszalökni a benzinárat, akkor a kormány a választások előtt még három hónapra rögzítené az árakat. De mi történne, ha vége lenne annak a három hónapnak is, és még akkor is ilyen elszállt árakat látnánk a világpiacon? Akárki is lesz akkor kormányon, izzasztó feladatot kapna kezdésnek – a legjobb válasznak talán az tűnhet, hogy fokozatosan engedjék el az árakat, és közben reménykedjenek abban, hogy a globális folyamatok jobb irányba fordulnak.