Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Némi adóbevételről az állam is lemond azzal, hogy az eddiginél olcsóbbá teszi a benzint, a nagykereskedők bevétele három hónapot kibír, a benzinkutakon aggódhatnak igazán, hogy tényleg csak három hónapig tart-e a korlátozás. Nagyon kellemetlen akkor lehet a helyzet a kormány számára is, ha jövőre olyan lenne a világpiaci helyzet, hogy még a mostaninál is jóval magasabb szabadpiaci árat kellene visszaállítani.
A forgalomtól függően néhány milliárd forintról mond le az állam azzal, hogy 480 forintban maximálják jövő hétfőtől a 95-ös benzin és a gázolaj árát. Az üzemanyag jövedéki adóterhe fix (pontosabban akkor változhatna, ha 50 dollár alá lemenne a kőolaj hordónkénti világpiaci ára, de ez most nincs a közeli jövő reális forgatókönyvei között), ezt nem százalékban, hanem forintban adják meg. Az általános forgalmi adóbevétel viszont csökken, ha lejjebb megy a nettó ár: a mostani, 506,6 forintos átlagos benzinár 27 százaléka 136,8 forint, az 513 forintos gázolajé 138,5 forint, míg 480 forintos bruttó árból 129,6 forint lesz az áfa.
Hogy a nagyságrendet szemléltessük, számoljunk azzal, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség összesítése szerint idén a harmadik negyedévben 320 millió liter 95-ös benzint és 574 millió liter dízelt adtak el az országban. Ha ugyanilyen lenne a forgalom november 15. és február 15. között, akkor nagyjából 7,4 milliárd forint áfabevételről mondana le az állam az 506/513 forintos árakhoz képest (valójában azért a forgalom kisebb szokott lenni ebben a három hónapban, mint a harmadik negyedévben, az árak viszont korlátozás nélkül még magasabbak lehetnének a mostaninál). Ami persze nem kevés pénz, de ahhoz képest, hogy idén eddig havi átlagban 430 milliárd forint áfabevétele volt az államnak, máris látszik, hogy nem ez fogja földhöz vágni a költségvetést.
Ennél nagyobbat, de nem végzeteset üt a bejelentés az olajcégeken – nem véletlen, hogy a Mol árfolyama a bejelentés után 7 százalékot zuhant -, valamint a benzinkutakon. A leginkább pesszimista Török Lajos, az Equilor elemzője volt, aki az MTI-nek azt mondta, a kormányzati bejelentésnek a Molra gyakorolt negatív hatása az olajár függvényében 120-180 millió dollár (mai árfolyamon 40-60 milliárd forint) között alakul. Iparági források szerint azért ha a befektetők szabadulnának is a részvényeiktől, a nyereség nem fog annyira nagyot zuhanni, a finomítás és a kitermelés árainak változása fontosabb egy ekkora cég számára, mint a kiskereskedelmi ár.
Ráadásul a nagyvállalatok számára nem csak a magyar piac létezik. Még a Mol is, amelynek az elsődleges piaca Magyarország, a válság előtti években úgy hozott össze 5000 milliárd forint fölötti éves árbevételt, hogy abból 1300 milliárdot ért el a Magyarországról érkező rész. A szakértői becslések szerint a nagykereskedők a kiskereskedelmi forgalomba 4 százalék körüli árréssel szokták továbbadni az üzemanyagot, ami literenként körülbelül 20 forintot jelent most, vagyis ennek egy részéről lemondhatnak, ha akarnak. Kérdés, akarnak-e.
Ezzel el is jutottunk az igazi vesztesekig: a benzinkutakig. Itt jobban ingadozik az árrés, egy autópálya mellett sokkal nagyobb, mint egy kisváros széli mellékútnál, de általában 2-3 százalékos árrés a megszokott, ami a mostani, 500 forint fölötti árnál 10-15, néhol esetleg 20 forintot jelent literenként. Ha olcsóbban kell adniuk a benzint, akkor először ezen kell spórolniuk, már csak azért is, mert a kormány őket fogja kötelezni arra, hogy maximalizálják az árat, nem az olajcégeket arra, hogy olcsóbban adják a kutaknak a benzint. Akkora tartalékaik vannak ezeknek a cégeknek – legalábbis a nagyobbaknak mindenképp -, hogy három rosszabb hónapot kibírjanak, a kieső bevételeik egy részét úgy is visszahozhatják, ha a prémium termékeik árát megemelik, de az azért így is rosszul néz ki, hogy a kiskereskedelmi árrésnél nagyobb mértékben kötelező csökkenteni az árat.
Emiatt aggódik a Magyar Ásványolaj Szövetség is. Pénteken kiadott közleményükben arról írtak: az országban nagyjából kétezer benzinkút van, ezek 15 ezernél több dolgozót foglalkoztatnak, többségüket kisvállalkozás üzemelteti. Ha ezek a cégek veszteségesek lesznek, az a beruházásaikra hatna ki, legyen szó akár saját fejlesztésekről, akár olyan környezetvédelmi vagy energiahatékonysági beruházásokról, amelyekre törvény kötelezi őket – írták.
Nem lenne egyszerű adót csökkenteni |
Többen felvetették, hogy az állam mások profitjáról mond most le könnyedén, bezzeg a saját adóbevételeit nem hagyja veszni, leszámítva az áfabevétel egy részét. A helyzetet azonban bonyolítja, hogy a kormány nem tudja egy egyszerű döntéssel csökkenteni az adóterhet. Az EU a benzinnél 359, a dízelnél 330 euróban határozza meg ezer literenként a jövedéki adónak azt a szintjét, ami alá nem lehet lemenni. Az áfakulcsban sem lehet kedvezményt adni az üzemanyagra az uniós szabályok szerint, tehát változtatás ott csak akkor lehetne, ha általánosságban elengednék a 27 százalékos áfát. |
De mi történhet februárban?
Az üzemanyagok termelői árát nagy részben két tétel határozza meg: a kőolaj világpiaci ára, és a forintárfolyam. Ki kell fizetni persze a szállítás költségeit is, de most az egyszerűség kedvéért foglalkozzunk ezzel a két tétellel. Ha úgy alakulna a világpiaci helyzet, hogy február közepén már bármiféle korlátozás nélkül is 480 forint alatt lenne a benzinár, mindenki örülne, és szép csendben elfelejthetnénk a most meghozott szabályt. Izgalmas akkor lesz a kérdés, ha elkezdjük számolni, mi történhet, ha nem csökkenne a szabadpiaci ár.
Már a forint gyengülése sem segít. Ha például arra rendezkednénk be, hogy az elmúlt hónapokban jellemző 310 helyett a mostanihoz hasonló, 320 körüli szinteken járna a forint/dollár árfolyam, akkor 480-ról 505 forintra ugrana az ár, már persze ha közben a kőolaj világpiaci ára változatlan maradna.
De még nagyobb bajt okozhat az, ha a kőolaj ára tovább nőne. Most egy hordó, azaz 159 liter Brent olaj ára a világpiacon 81 dollár, tavaly ilyenkor 43 dollár volt, akkor ez 358 forintos átlagos benzinárhoz vezetett. Ha a termelői ár hirtelen még negyedével nőne a mostanihoz képest, akkor ugyanekkora árrésekkel számolva 566 forintos szabadpiaci benzinárat kapnánk, ha viszont a mostani másfélszeresére ugrana fel, akkor rögtön ott tartunk, hogy 637 forintra kellene megemelni a benzin árát, amint lejár a három hónap.
És ez az, aminek igazán nem látszik jó megoldása. Mert ahhoz nem kell túl vad fantázia, hogy elképzeljük, ha február közepén 600 forint fölé kellene visszalökni a benzinárat, akkor a kormány a választások előtt még három hónapra rögzítené az árakat. De mi történne, ha vége lenne annak a három hónapnak is, és még akkor is ilyen elszállt árakat látnánk a világpiacon? Akárki is lesz akkor kormányon, izzasztó feladatot kapna kezdésnek – a legjobb válasznak talán az tűnhet, hogy fokozatosan engedjék el az árakat, és közben reménykedjenek abban, hogy a globális folyamatok jobb irányba fordulnak.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A tranzakciós illeték kiterjesztése jelentősen átalakíthatja a Revolut és más neobankok vállalati díjstruktúráját.
Adózási és adatszolgáltatási kötelezettségek 2025. július 16. és 2025. augusztus 31. között.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nagyot ment Londonban Emmanuel Macron francia államfő, konkrét megállapodásainak jelentőségét majd az idő dönti el. Hazai ellenfeleinek inkább múltbéli tevékenységük miatt van most feladva a lecke.