Gonda Gréta
Gonda Gréta
Tetszett a cikk?

Amikor Lévai Bálint 2010-ben csatlakozott a BioTechUSA-hoz, összesen 60-an dolgoztak a cégnél, ekkor az árbevétel 4 milliárd forint volt, később, amikor 2014-ben cégvezető lett, már 120 munkatársért felelt, és 7 milliárd forintos árbevétel mellett vette át a céget édesapjától. Mára ezek a számok megsokszorozódtak: 1800-an dolgoznak a BioTechUSA-nál, ami 80 milliárd forintos árbevételt tud felmutatni. Elmesélte, hogyan.

Édesapja azt tanította neki már a kezdetekkor, hogy „mindig csak apró lépésekből építkezzen.” Lévai Ferenc a vállalatot a 90-es években alapította, a rendszerváltás után megélhetést keresve: „először keletről fém építőjátékokat, majd Ukrajnából edzőtermi berendezéseket importáltak, ezáltal kiépült egy edzőtermi kapcsolati háló, majd ugyanennek a körnek később elkezdtek étrend-kiegészítőket értékesíteni.” 2004 óta forgalmaznak kizárólag táplálékkiegészítőket, először még egy amerikai márkát importáltak, azonban amikor az anyacég tönkrement, 1999-ben átvették a márkanevet és a receptúrákat.

Lévai Bálint és testvére, Balázs eközben Bécsben végezték el a Közgazdaságtudományi Egyetemet, miközben a cég életébe is bekapcsolódtak, készülve a későbbi kihívásokra: „a shaker üzletágat kezdtük kiépíteni, ugyanis a shakergyártó szerszám nagyobb kapacitást is tudott gyártani, mint amit kihasznált a márka." Így a fiatalok ötlete alapján elkezdték a kapacitást kihasználva kiajánlani a terméket más cégeknek. Mint mondja, ez a munka annyira jól sikerült, hogy a shakergyártás egy valódi üzletággá nőtte ki magát, aminek jelenleg 3 milliárd forint az árbevétele.

Egyébként nem mindig volt egyértelmű, hogy a családi cégnél helyezkedik el Bálint, akinek felesége is osztrák, így nagy volt annak is az esélye, hogy kint marad. Azonban, úgy látja, a személyes fejlődés lehetősége miatt tért haza.

Lévai Bálint és testvére, Balázs.
BioTechUSA

Erre egészen 2014-ig kellett várnia, Bálint és Balázs ekkor vették át édesapjuktól a cég operatív vezetését. A generációváltás során a húszas éveiben járó Bálintot ügyvezető igazgatónak, Balázst külkereskedelmi vezetőnek nevezték ki a több milliárd forintos forgalmat bonyolító BioTechUSA-nál.

Bálint mára úgy látja, 27 évesen rengeteg tapasztalat hiányzott ahhoz, hogy a mindennapokban jó döntéseket tudjon hozni, ezért nagyban támaszkodott a kollégáira a döntések meghozatalában. Akkoriban persze teljesen más nehézségek adódtak: „ez egy űrhajó ahhoz képest, amivel a belépéskor szembesültem. A cég növekedésekor elengedhetetlen volt, hogy egy jól működő hierarchia rendszer kialakuljon.” Végül 2018-ban egyeztek meg a tulajdonviszonyokról, ezt hivatalosan 2020-ban rendezték, így Lévai Bálint és testvére 45-45, míg a szülei 10 százalékban maradtak tulajdonosok.

Évről-évre növekedett, de megugrott a gyarapodás a koronavírus-járvány kitörésekor

A 2022-es évet több mint 20 milliárd forintos növekménnyel zárta a BioTechUSA-cégcsoport. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő- és speciális élelmiszer gyártójának és forgalmazójának árbevétele elérte a 80,4 milliárd, EBITDA mutatója pedig meghaladta a 11,5 milliárd forintot. A vállalatcsoport 300 új termékkel bővítette portfólióját, 17 új üzletet nyitott és történetének legnagyobb beruházási hullámát indította el 2022-ben, árbevételét pedig 40%-kal növelte.

Mára az 1800 főt foglalkoztató BioTechUSA-cégcsoport 50 webshoppal, 279 franchise üzlettel és 4500 partnerrel van jelen több mint 100 országban. Az eredeti márkán túl a cégcsoporthoz további négy brand tartozik: a 2020-ban akvirált Scitec Nutrition, Magyarország legnépszerűbb étrendkiegészítő webáruháza, a Builder, az egyedi keverőpalackokat gyártó ShakerStore és a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShop.

„Bár 2018-ban stagnált az árbevétel, ekkor kezdtük a cég digitalizációját, ami utólag nagyon jó döntésnek bizonyult, ugyanis 2020-ban, amikor jött a Covid, a digitalizációs folyamat könnyedén felgyorsult.” 2020 januárjában költöztették a Builder webáruházat a szadai logisztikai központba, ezek után a rendszerek fel voltak készülve nagy mennyiségű kiscsomagos rendelések kiszolgálására.

Emellett ez időben jelentős beruházásokat indított el a BioTechUSA-cégcsoport, ugyanis a Scitec Nutrition felvásárlásával egy másik üzleti modellt is beépítettek a saját rendszerükbe:

2020-ban a konkurenciát integrálták a BioTechUSA rendszerébe.

A partnerkapcsolatok fontos szerepet játszanak a cégcsoport életében

Az elmúlt években a táplálékkiegészítő piacon kihívást jelentett az, hogy az alapanyagár jelentősen megnőtt. A fehérjét Nyugat-Európából és Észak-Amerikából importálják, ugyanis itt vannak nagy tejipari cégek, amelyek beruháztak olyan komplex és drága gyártóeszközökbe, amelyek segítségével a tejsavó fehérjét izolálják egyéb tejipari anyagokból. Közvetetten azonban az ukrajnai háború is befolyásolta a gyártást, mivel sok aminosavat kukoricából szintetizálnak, így az ukrajnai kukorica-beszállítás hiányzott a világpiacról, ez rövidtávon áremelkedésben csapódott le, a fehérje alapanyagok beszerzési ára a duplájára nőtt, sőt egy ideig nem is volt elérhető. Ennek ellenére a BioTechUSA nem került szorult helyzetbe, ugyanis

a kritikus időszakokban sem volt alapanyaghiány, mert beszállítóik az évek során kialakult jó partnerségben nekik ajánlották fel a rendelkezésükre álló mennyiségeket, és azon kevesek közé tartoztunk, akik ezt finanszírozni is tudták

- mondja Lévai Bálint, hozzátéve, hogy az azonban kihívást jelentett, hogy ne emeljenek túlzottan az áron, de mégis ki tudjuk gazdálkodni a saját költségeiket.

Új gyártósorra ruháznak be, ami több mint 100 millió proteinszeletet tud majd gyártani évente

A BiotechUSA jelenleg Dunakeszin és Szadán gyártja a termékeit, és egy 11,5 milliárd forintos beruházás keretében a szadai gyártóüzemben prémium fehérjeszelet gyártására alkalmas két új gyártósor felállítását tervezi, illetve hozzá tartozó raktári és szociális épületrészeket épít, mellyel további munkahelyeket teremt. Lévai Bálint hozzátette, a negyedik gyártósor beüzemelése után több mint 100 millió szeletet tud majd gyártani évente. Egyúttal végső fázisába ért a budapesti Huszti úton található korábbi irodaház felújítása.

Emellett, bár már most is a teljes árbevétel mintegy 80 százaléka származik exportból, a nemzetközi bolthálózat pedig 216 százalékos forgalomnövekedést produkált, a vállalatcsoport terjeszkedési tervei között az idei évben a következő országok szerepelnek: Kolumbia, Mexikó, Chile, Peru, Ecuador, Délkelet-Ázsia, Kína, India, Omán, Szaúd-Arábia és Indonézia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!