szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szerdán Siófokhoz ért az a 20 hajós flotta, amivel az újonnan elkészült 2-2 balatoni komp és katamarán érkezett a tóhoz. A hajókat megrendelő Balatoni Hajózási Zrt. másfél évet várt erre az alkalomra, de ez semmi ahhoz a negyven évhez képest, amikor utoljára forgalomba álltak ilyen hajók a Balatonon.

Megérkezett a Sió Balaton előtti utolsó szakaszához a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) új hajóinak flottája, a két új komp és a két új katamarán, valamint kísérőhajóik – közölte szerdán a hajózási társaság. A közleményben emlékeztettek rá, hogy a rendszerváltás óta nem állt üzembe új személyszállító komp és katamarán a Balatonon, és a mostani

történelmi léptékű műszaki fejlesztés

nemcsak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is támogatja.

Egy komp a kiliti zsilipnél
MTI / Vasvári Tamás

A négy hajó beszerzésére egyébként 5,7 milliárd forintot költött a magyar állam többségi tulajdonában, és a Magyar Turizmus Zrt. által felügyelt Bahart, és a tavalyi extrém aszály következtében – mivel az alacsony vízszint miatt 2021 nyara óta nem lehetett megnyitni a siófoki zsilipet, és még idén márciusban sem volt biztos, hogy sikerül – csak közel másfél év várakozás után tudtak felhajózni a tóra.

A felhajózást most az tette lehetővé, hogy a tó vízszintje a bőséges esőzéseknek köszönhetően az elmúlt hetekben már a nyári szabályozási szint – 120 centiméter a siófoki mércénél – fölé emelkedett. Ennek nyomán a vízügy a déli parti települések védelmére hivatkozva – mégis, az ő ellenkezésük dacára – elkezdte leengedni a vizet a Sión, ami pont kapóra jött a hajók felúsztatásához.

Fékezné a Balatoni Szövetség a tó leeresztését, ami viszont pont kapóra jön az új hajóknak

A vízügy szerint a települések védelme érdekében kellene leengedni a vizet, de a települések jelezték, köszönik jól vannak, inkább maradjon a víz. A leeresztés viszont pont kapóra jön a Balatoni Hajózási Zrt. új hajóinak, amik több mint egy éve várnak arra, hogy felhajózhassanak a Sión.

A két új komp és a két új katamarán, valamint a további bő tucatnyi kísérőhajó közel 400 km-t tett majdnem egy hét alatt a komáromi hajógyártól Siófokig, ahol „tömegek fogadták”.

Az eleinte 7 hajóból álló szállító flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között, majd az akkorra már közel 20 hajósra bővült szállítóflotta további 121 km-t tett meg a Sió-csatornán, és kedden érték el a Siófok-Kiliti zsilipet. Ezen szerdán zsilipeltek át, de még nem hajóznak ki a Balatonra: pár napot még várakoznak, mielőtt bezsilipelnének a tóra – írták.

A flotta egy része a Sión
MTI / Vasvári Tamás

A Bahart emlékeztetett, hogy a katamaránokat és a kompokat a szállítás miatt visszabontották – hogy biztosan átférjenek a Sió zsilipjein és hídjai alatt –, ezért majd csak néhány hónapos összeszerelési munkákat követően állnak forgalomba, a katamaránok például már csak a következő hajózási szezonban.

A tavon jelenleg szolgáló hajókat 1978-81 között szerezték be, a 3 katamarán és a kompok átlagos életkora 50-60 év közötti.

A medinai hídnál a flotta
MTI / Kiss Dániel

„Örömmel láttuk, hogy milyen élénk érdeklődés övezete a hajók útját. Először a Duna, majd a Sió mentén számos alkalommal várták a szállító flottát az érdeklődők. Nem véletlen, hiszen a rendszerváltás óta most először érkeznek vadonatúj kompok és katamaránok a Balatonra, amely 40 éve nem látott korszerűsítést jelent a balatoni hajózás életében. Fontos, hogy nem csak turisztikai célt szolgálnak, a helyi vízi tömegközlekedésben is fontos szerep vár rájuk. A szállítás és a közreműködő közel 20 hajó koordinációja rendkívül komoly logisztikai feladatot jelentett a szakemberek számára. A feladatot végző szakemberek felkészültségét azonban jól mutatja, hogy a Bahart, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, valamint a hajógyár és a szállításban közreműködő partnerek munkatársai problémamentesen oldották meg a közel 400 km-es utat” – idézték a közleményben Veigl Gábort a Bahart vezérigazgatóját.

Sokan voltak kíváncsiak a felúsztatásra
MTI / Vasvári Tamás

A közleményből kiderül még, hogy az új hajók

  • motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek;
  • az „eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó képességgel rendelkeznek",
  • nagyszámú kerékpár szállítására is alkalmasak;
  • a kompok neve: Szántód és Tihany;
  • ők Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek majd;
  • a katamaránok neve: Balaton és Tomaj;
  • ők a következő hajózási szezontól szolgálnak majd: Tomaj Fonyód és Badacsony között, a Balaton pedig a Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Zhvg

zCast: Így válhat kopár betonmedencévé a Balaton

Ha nyár, akkor Balaton – de meddig? Fenntarthatósági podcastunk legfrissebb adásában azt néztük meg, hogyan lehet megőrizni legnagyobb tavunkat, hogyha folyamatosan fogy belőle a víz, a parton pedig a hely fogy a gigaberuházások, mint például a Club Aliga miatt.

Emőd Péter hvg360

Miként vált a szabadság kis szigetévé Balatonboglár? – Az 1970–73 közötti legendás évek a Vaszary Galéria kiállításán

A most a Balaton túlsó partján, a balatonfüredi Vaszary Galériában látható tárlat nemcsak felidézi a négy esztendő történetét, hanem igyekszik választ találni arra is, hogy miként vált Boglár olyan alkotók találkozási pontjává, akik sem korábban, sem később nem találták meg a közös nevezőt.