Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00e6c671-d3bd-4b61-82cc-9dc7a777dd7c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A férfi holttestére a baleset helyszínétől 250 méterre lejjebb bukkantak rá.","shortLead":"A férfi holttestére a baleset helyszínétől 250 méterre lejjebb bukkantak rá.","id":"20241226_szlovenia-alpok-baleset-magyar-turazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00e6c671-d3bd-4b61-82cc-9dc7a777dd7c.jpg","index":0,"item":"5db7866a-b967-47ba-851d-18703fe17e79","keywords":null,"link":"/elet/20241226_szlovenia-alpok-baleset-magyar-turazo","timestamp":"2024. december. 26. 20:41","title":"Szlovén hegyimentők: A zuhanást még túlélte a magyar túrázó, de visszamászni már nem tudott a szakadékból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f67928e-656b-4730-b3a0-eb963b183439","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az első információk szerint a buszon 58-an utaztak.","shortLead":"Az első információk szerint a buszon 58-an utaztak.","id":"20241226_norvegia-buszbaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f67928e-656b-4730-b3a0-eb963b183439.jpg","index":0,"item":"c3ab9e0d-4684-4f3f-bbec-b3f310d3637c","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_norvegia-buszbaleset","timestamp":"2024. december. 26. 16:32","title":"Tóba hajtott egy busz Norvégiában, legalább hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948","c_author":"MBH Bank","category":"brandcontent","description":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások. A tőzsdei jelenlét nemcsak új források bevonását teszi lehetővé, hanem egyben a cég presztízsének és átláthatóságának növelését is biztosítja. Az MBH Bank és a Budapesti Értéktőzsde által létrehozott BÉT&MBH Bank MentorHub program épp ezeknek a fejlődni vágyó vállalkozásoknak nyújt szakmai és anyagi támogatást a felkészülés során. Kollega-Tarsoly Dániellel, az MBH Bank vállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a program céljairól, lehetőségeiről és eredményeiről.","shortLead":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások...","id":"20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948.jpg","index":0,"item":"1ef347b0-d36a-49da-800e-d786ab40bd6f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","timestamp":"2024. december. 26. 11:30","title":"Íme a Budapesti Értéktőzsde és az MBH nagy dobása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra, hogy sikerül legyőznie a betegséget. Aszma Asszad állítólag már többször el akart válni férjétől és most Moszkvából is elutazna.","shortLead":"Leukémiában szenved Aszma Asszad, Basar Aszad felesége, s az orvosok szerint ötven százalékos esélye van arra...","id":"20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97072704-b2c7-4ff1-b090-b64a0b8b9ba7.jpg","index":0,"item":"9845d170-858d-406c-bcd3-f67695d902c7","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Leukemiaban-szenved-Basar-Asszad-eluzott-sziriai-diktator-felesege","timestamp":"2024. december. 27. 16:48","title":"Leukémiában szenved Basar Asszad elűzött szíriai diktátor felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban, hogy a választók harmada új ígéretet talált az alig tíz hónapja felbukkant Magyar Péterben. Orbán Viktor látja a problémát, de a mozgástere sokkal szűkebb, mint korábban.","shortLead":"A lecsúszott pedagógusok, a gyenge forint és az emberek életébe folyton beavatkozó kormány mind benne vannak abban...","id":"20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b634daf4-ad23-4842-af9c-f5000221346c.jpg","index":0,"item":"9a4bc60e-c110-48e2-a81f-b18ba9fd322a","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-magyar-peter-orban-viktor-tisza-fidesz-nepszeruseg-kozvelemeny-kutatasok","timestamp":"2024. december. 27. 06:30","title":"A fordulat éve: Magyar Péter jött, látott és egyre többen elhiszik neki, hogy legyőzi Orbán Viktort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A mérőműszer is kiakadt a tragédia helyszínén.","shortLead":"A mérőműszer is kiakadt a tragédia helyszínén.","id":"20241226_szen-monoxid-mergezes-haromhonapos-csecsemo-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"66107f8a-09d1-4234-930e-4e0eebbab38d","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_szen-monoxid-mergezes-haromhonapos-csecsemo-meghalt","timestamp":"2024. december. 26. 12:51","title":"Háromhónapos csecsemő halt meg szén-monoxid-mérgezésben Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő díjára, és idén meg is nyerte a Színházi Kritikusok Céhe elismerését. A Radnóti Színház színészével bűnöző édesapja örökségéről, szeretetlenségről és arról is beszélgettünk, miért érezte úgy, visszaadhatja élete egyik legfontosabb főszerepét.","shortLead":"Hogy Major Erik generációja egyik legjobb színésze, az is jelzi, hogy háromszor is jelölték a legígéretesebb pályakezdő...","id":"20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a09a1e12-959a-4b3f-8913-6e188b3ad3d2.jpg","index":0,"item":"ab5c036e-3cae-478d-a5fb-c49e559c6c70","keywords":null,"link":"/kultura/20241227_major-erik-interju-radnoti-szinhaz-szombathelyi-weores-sandor-szinhaz","timestamp":"2024. december. 27. 20:00","title":"„Nem hívtak el a castingra, úgyhogy azt mondtam, nem lesz műtét”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Szerdán Siófokhoz ért az a 20 hajós flotta, amivel az újonnan elkészült 2-2 balatoni komp és katamarán érkezett a tóhoz. A hajókat megrendelő Balatoni Hajózási Zrt. másfél évet várt erre az alkalomra, de ez semmi ahhoz a negyven évhez képest, amikor utoljára forgalomba álltak ilyen hajók a Balatonon.
Megérkezett a Sió Balaton előtti utolsó szakaszához a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) új hajóinak flottája, a két új komp és a két új katamarán, valamint kísérőhajóik – közölte szerdán a hajózási társaság. A közleményben emlékeztettek rá, hogy a rendszerváltás óta nem állt üzembe új személyszállító komp és katamarán a Balatonon, és a mostani
történelmi léptékű műszaki fejlesztés
nemcsak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is támogatja.
Egy komp a kiliti zsilipnél
MTI / Vasvári Tamás
A négy hajó beszerzésére egyébként 5,7 milliárd forintot költött a magyar állam többségi tulajdonában, és a Magyar Turizmus Zrt. által felügyelt Bahart, és a tavalyi extrém aszály következtében – mivel az alacsony vízszint miatt 2021 nyara óta nem lehetett megnyitni a siófoki zsilipet, és még idén márciusban sem volt biztos, hogy sikerül – csak közel másfél év várakozás után tudtak felhajózni a tóra.
A felhajózást most az tette lehetővé, hogy a tó vízszintje a bőséges esőzéseknek köszönhetően az elmúlt hetekben már a nyári szabályozási szint – 120 centiméter a siófoki mércénél – fölé emelkedett. Ennek nyomán a vízügy a déli parti települések védelmére hivatkozva – mégis, az ő ellenkezésük dacára – elkezdte leengedni a vizet a Sión, ami pont kapóra jött a hajók felúsztatásához.
A vízügy szerint a települések védelme érdekében kellene leengedni a vizet, de a települések jelezték, köszönik jól vannak, inkább maradjon a víz. A leeresztés viszont pont kapóra jön a Balatoni Hajózási Zrt. új hajóinak, amik több mint egy éve várnak arra, hogy felhajózhassanak a Sión.
A két új komp és a két új katamarán, valamint a további bő tucatnyi kísérőhajó közel 400 km-t tett majdnem egy hét alatt a komáromi hajógyártól Siófokig, ahol „tömegek fogadták”.
Az eleinte 7 hajóból álló szállító flotta először a Duna 272 kilométeres szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között, majd az akkorra már közel 20 hajósra bővült szállítóflotta további 121 km-t tett meg a Sió-csatornán, és kedden érték el a Siófok-Kiliti zsilipet. Ezen szerdán zsilipeltek át, de még nem hajóznak ki a Balatonra: pár napot még várakoznak, mielőtt bezsilipelnének a tóra – írták.
A flotta egy része a Sión
MTI / Vasvári Tamás
A Bahart emlékeztetett, hogy a katamaránokat és a kompokat a szállítás miatt visszabontották – hogy biztosan átférjenek a Sió zsilipjein és hídjai alatt –, ezért majd csak néhány hónapos összeszerelési munkákat követően állnak forgalomba, a katamaránok például már csak a következő hajózási szezonban.
A tavon jelenleg szolgáló hajókat 1978-81 között szerezték be, a 3 katamarán és a kompok átlagos életkora 50-60 év közötti.
A medinai hídnál a flotta
MTI / Kiss Dániel
„Örömmel láttuk, hogy milyen élénk érdeklődés övezete a hajók útját. Először a Duna, majd a Sió mentén számos alkalommal várták a szállító flottát az érdeklődők. Nem véletlen, hiszen a rendszerváltás óta most először érkeznek vadonatúj kompok és katamaránok a Balatonra, amely 40 éve nem látott korszerűsítést jelent a balatoni hajózás életében. Fontos, hogy nem csak turisztikai célt szolgálnak, a helyi vízi tömegközlekedésben is fontos szerep vár rájuk. A szállítás és a közreműködő közel 20 hajó koordinációja rendkívül komoly logisztikai feladatot jelentett a szakemberek számára. A feladatot végző szakemberek felkészültségét azonban jól mutatja, hogy a Bahart, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, valamint a hajógyár és a szállításban közreműködő partnerek munkatársai problémamentesen oldották meg a közel 400 km-es utat” – idézték a közleményben Veigl Gábort a Bahart vezérigazgatóját.
Sokan voltak kíváncsiak a felúsztatásra
MTI / Vasvári Tamás
A közleményből kiderül még, hogy az új hajók
motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek;
az „eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó képességgel rendelkeznek",
nagyszámú kerékpár szállítására is alkalmasak;
a kompok neve: Szántód és Tihany;
ők Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek majd;
a katamaránok neve: Balaton és Tomaj;
ők a következő hajózási szezontól szolgálnak majd: Tomaj Fonyód és Badacsony között, a Balaton pedig a Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon.
Ha nyár, akkor Balaton – de meddig? Fenntarthatósági podcastunk legfrissebb adásában azt néztük meg, hogyan lehet megőrizni legnagyobb tavunkat, hogyha folyamatosan fogy belőle a víz, a parton pedig a hely fogy a gigaberuházások, mint például a Club Aliga miatt.
A most a Balaton túlsó partján, a balatonfüredi Vaszary Galériában látható tárlat nemcsak felidézi a négy esztendő történetét, hanem igyekszik választ találni arra is, hogy miként vált Boglár olyan alkotók találkozási pontjává, akik sem korábban, sem később nem találták meg a közös nevezőt.