szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Oroszországból importált és később feldolgozott olajjal működik az ukrán tankok zöme, és ezt Kijev javarészt Magyarországtól és Törökországtól vásárolja meg.

Háború Ukrajnában
Több mint ezer napja tart már az orosz-ukrán háború. A frontvonalak mára lényegében befagytak, a konfliktus mégis eszkalálódni látszik, ahogy a háborús felek igyekszenek minél több szövetségest és fegyvert szerezni, illetve több országot bevonni a konfliktusba. De vajon mi lesz döntő: a fegyverszállítmányok, a szankciók, vagy esetleg a béketárgyalások? Meddig tartanak ki az ukránok és meddig tűri az orosz társadalom a veszteségeket? Cikksorozatunkban ezekre a kérdésekre is igyekszünk válaszolni.
Friss cikkek a témában

A Handelsblatt című lap szerint Ukrajna harcképessége jelentős mértékben a Magyarországtól érkező üzemanyagimporttól függ. A cikk szerint Ukrajna hat olajfinomító üzeméből már a háború kitörése előtt is csak az egyik, a kremencsuki finomító működött (amely önmagában az ország üzemanyag-fogyasztásának nagyjából 30 százalékát volt képes fedezni). De 2022 áprilisában azt az üzemet is csapás érte, és azóta csak hellyel-közzel működik – foglalta össze a német gazdasági napilap cikkét az Index.hu.

Emiatt az ukrán hadsereg zavartalan működését gyakorlatilag Magyarország és Törökország dízelexportja biztosítja.

Mindkét országra igaz, hogy elsősorban Oroszországból importált nyersolajat dolgoz fel a finomítóiban, és az abból készített üzemanyagtermékeket exportálja. Tehát az ukránok – közvetve – orosz olajjal működtetik a hadseregüket.

Ebben a Mol Nyrt. sokat segít, ugyanis a magyar vállalat az elmúlt fél évben megduplázta az Ukrajnába irányuló exportját – írja a Handelsblatt.

Mindez azért is lehetséges, mert a Mol-csoport versenyelőnyben van, ugyanis az Európai Uniótól külön engedélye van arra, hogy továbbra is orosz olajjal lássa el a finomítóit. Más európai országokkal szemben a Magyarországra érkező vezetékes olajszállítást egyelőre nem érinti az olajembargó, és az Európai Unió tervei szerint ez egészen 2024-ig így is marad.

A Handelsblatt azt is megjegyzi: Magyarország „különleges helyzete” ebből a szempontból eddig nem kapott túl nagy figyelmet külföldön.

Michal Paszkowski, az Institute of Central Europe elemzője a német lapnak azt mondta: az Ukrajnába érkező üzemanyag egy része Lengyelországon keresztül, vasúti szállítással jut el az országba, emellett pedig csővezetéken, Magyarországtól és Szlovákiától kapnak olajtermékeket, illetve Romániától, tengeri és vasúti szállítás révén is érkezik hozzájuk az üzemanyag.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!