szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Félmillió magyart korlátozhatott csak a Facebook a szabályok állítólagos megsértése miatt. Többségüknek fogalmuk sincs arról, miért tűntek el bejegyzéseik vagy tiltották le fiókjukat, és egyre kevesebb esélyük van rá, hogy visszaszerezzék azt. Egy friss tanulmány rávilágít az okokra: a szolgáltatók nem csak slamposan és összevissza írják a szabályokat, hanem már a reklamációkat is lepasszolják a mesterséges intelligenciának.

Már félmillió magyart korlátozhatott a Facebook, miközben az online óriásplatformok tartalom- és fiókmoderálási szabályai gyakorlatilag átláthatatlanok – derül ki többek között abból a tanulmányból, ami a Facebook és a YouTube vonatkozó gyakorlatát és szabályzatait elemezve vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából azt, hogyan korlátozzák a nagy platformszolgáltatók a felhasználókat. A vizsgálat az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) révén vált lehetővé, mivel arra kötelezi az online óriásplatformokat, hogy számoljanak be moderációs döntéseikről. 

A tanulmány szerzője, a terület szakértője, Ződi Zsolt egyebek között megállapítja, hogy 

  • az online platformok naponta százezres, havi szinten több millió szankcionáló döntést hoznak mesterséges intelligencia segítségével,
  • a döntésekre a felhasználók általában nem kapnak érdemi magyarázatot vagy indoklást, így a korlátozó algoritmusok működése átláthatatlan marad számukra,
  • az érintetteknek ugyan lehetőségük van kifogásolni a ezeket a lépéseket, ám sérelmükről is általában a mesterséges intelligencia határoz, amitől nehezen várható, hogy felülbírálja az eredeti döntést,
  • ennek nyomán egyre ritkább az érdemi panaszkezelés, illetve a korlátozott tartalmak vagy fiókok helyreállítása.
AFP / NurPhoto / Jaap Arriens

Arra is rávilágít, hogy a felhasználók eligazodását nem segíti a platformok szabályzatainak rendezetlensége:

  • a szabályokat nem foglalják egyetlen, jól átlátható dokumentumba, 
  • a kisebb részterületekre vonatkozó szabálysértéseket sokszor logikátlanul csoportosítják,
  • gyakoriak a rendkívül tágan értelmezhető megfogalmazások is: 

a YouTube például az általános szerződési feltételeiben lefekteti, hogy nemcsak a kifejezetten jogellenes vagy szabályzatellenes tartalmakat távolíthatja el, hanem bármit, ami „kárt okozhat” a platformnak. 

A szolgáltatók leginkább a spamként azonosított tartalmakat, illetve a hamisnak vélt fiókokat moderálják, de százezres nagyságrendben hoznak korlátozó döntéseket két, a szólásszabadságot érdemben érintő kategóriában is: a gyűlöletbeszéd és a dezinformáció fogalomkörében.

Magyar felhasználók a célkeresztben

A tanulmány készítője vizsgálta a magyar felhasználókat korlátozó gyakorlatot, külön a tiltásokat és az árnyéktiltásokat is. Előbbi esetekben a szolgáltató értesítést küld a moderációról, utóbbiakban azonban a felhasználó tudta nélkül alkalmaz korlátozást – például nem jeleníti meg egy-egy bejegyzését más felhasználók hírfolyamában.

Fazekas István

Bár az óriásplatformok nem közölnek országokra lebontott adatokat a moderálási gyakorlatukról, de a Nemzeti Közszolgálati Egyetem készített egy reprezentatív kérdőíves felmérést. Ez alapján 2024-ben a megkérdezett magyar lakosság csaknem 15 százaléka – a teljes népességre vetítve nagyjából félmillió ember – tapasztalta már, hogy a szolgáltató törölte vagy korlátozta valamilyen tartalmát, esetleg tiltotta a fiókját, ami ötszázalékos emelkedés a korábbi évek eredményeihez képest. 

A felmérés további megállapításai:

  • az érintett felhasználók felét már többször is elérte korlátozó intézkedés, 
  • negyedüknek pedig volt, hogy a fiókját is felfüggesztette a szolgáltató,
  • harmaduk kifejezetten kérte már korlátozó intézkedés feloldását, de 2024-ben a korlátozott tartalmak csupán egytizedét állította helyre a platform, ami feleakkora, mint a korábbi arány. 

A 2020-ban publikált korábbi felmérés még azt mutatta, hogy a szolgáltatók a felfüggesztett tartalmak ötödét állították helyre. Az arány romlásának okát abban látják, hogy a szolgáltatók

egyre inkább mesterséges intelligenciákra bízzák a panaszok kezelését.

A tanulmány készítője szerint áldásos lenne, ha a jövőben a felhasználók valóban érdemi magyarázatot kaphatnának az őket ért korlátozásokról, és jóval szélesebb körben kellene a szolgáltatóknak biztosítaniuk az emberi ügyintézőhöz fordulás lehetőségét, amihez nagyságrendekkel több munkatársat kellene alkalmazniuk.

Németh Gábor Sándor, az NMHH Online Platformok Főosztályának jogi szakértője külön videóban foglalja össze a tanulmány legfontosabb megállapításait:

A mesterséges intelligencia dönti el, mi a tiltott, tűrt és támogatott

Már félmillió magyart korlátozhatott a Facebook, miközben az online óriásplatformok tartalom- és fiókmoderálási szabályai gyakorlatilag átláthatatlanok – egyebek mellett erre mutatott rá egy, az NMHH megbízásából készült friss tanulmány. A kutatás a Facebook és a YouTube vonatkozó gyakorlatát és szabályzatait elemezve azt vizsgálta, hogyan korlátozzák a nagy platformszolgáltatók a felhasználókat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!