szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Többek között Garancsi István és Somlai Bálint jelentkeztek a MÁV által meghirdetett állomásfelújítási pályázatra – cserébe kereskedelmi célra hasznosíthatnák a területeket. A legtöbb ajánlat a Déli pályaudvarra érkezett, a Nyugatira a terézvárosi önkormányzat is pályázott, míg a siófoki pályaudvarban senki sem látott fantáziát.

A MÁV november 29-én hirdette meg állomásfelújítási programját. Az állami vasúttársaság olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várta, akik az ingatlanok egy részének korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserébe vállalják az adott állomásépület megújítását a környezetével együtt.

A beruházást rengeteg kritika éri, mivel 99 évig a magáncégek üzemeltethetik az ingatlanokat a felújításért cserébe, amit Vitézy Dávid fővárosi képviselő a közösségi oldalán évszázados ingatlanpanamának nevezett.

A Szabad Európa információi szerint a siófoki pályaudvarra egy ajánlat sem érkezett, ezzel szemben a Déli pályaudvarra a Szeivolt Éptech Kft., a Market Asset Management Zrt., a Wing Zrt. és a Raw Development Kft. is adott be pályázatot.

A Szeivolt Éptech Kft. nemcsak a Délire, hanem a Keleti pályaudvarra is adott ajánlatot. A társaság egyedüli tulajdonosa Szeivolt Csaba. A vállalkozás honlapján referenciaként leginkább családi házak fotói vannak feltüntetve.

A Nyugatiban a lap szerint a VI. kerületi önkormányzat is fantáziát látott. Ez nem véletlen, hiszen Soproni Tamás, Terézváros momentumos polgármestere a MÁV pályázatának megjelenése után azt állította, hogy magánkézbe vándoroltatná a kormány a Nyugati pályaudvar környékén lévő vasúti területeket. Ez szerinte ellehetetlenítené a Podmaniczky park létrehozását, amelynek megvalósításáért évek óta küzd a VI. kerület. A Telex kérdésére az Építési és Közlekedési Minisztérium ezt cáfolta, szerintük az állomásmegújítás-program a megpályázott állomásépületek – vasútüzemtől szigorúan elválasztott – épített részén teszi csak lehetővé a kereskedelmi célú hasznosítást.

A Nyugati pályaudvarra ezen kívül az Erdei Bálinthoz köthető Redwood Real Estate Holding adott be pályázatot.

A debreceni főpályaudvarra a török hátterű Synergy Construction Hungary Kft. adott be ajánlatot. A cég fővállalkozóként építi a debreceni BMW-gyárat. Három török magánszemély a tulajdonosa: Savaş Günata és Hüseyin Karal a társaság 42,5–42,5, míg Güney Umut a 15 százalékát birtokolja. Honlapja szerint igazi nagy játékos, ők építik a CATL debreceni gyárát és Bükön a Nestlé üzemét, de Georgiában hotel-, Törökországban pedig atomerőmű-építésben is részt vesznek.

A Kelenföldi pályaudvar esetében a Futureal csoporthoz tartozó Cordia adott be pályázatot. A Cordia rengeteg társasházat épített a fővárosban, jelentős szereplő a piacon. A cég társtulajdonosai között van Futó Péter és Futó Gábor.

A Raw Development Kft. a Déli mellett a Kelenföldi, a győri és a szegedi pályaudvarra is pályázott. A céget a piacon Matolcsy György körének érdekeltségeként emlegetik, mivel ez a társaság újította fel Magyar Nemzeti Bank (MNB) székházát 55 milliárd forintért és az MNB-hez tartozó Széll Kálmán téri Postapalotát 32 milliárd forintért. A 24.hu információi szerint a vállalkozás felfutása legnagyobbrészt az MNB, illetve a jegybankhoz közeli cégek, alapítványok megbízásainak eredménye. A cég Somlai Bálint tulajdona, aki Matolcsy György fiának, Matolcsy Ádámnak a barátja.

A Déli pályaudvarra jelentkező Market Asset Management Zrt. tizenkilenc főt foglalkoztató céget 2019-ben alapították a Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. leányvállalataként. Tavaly eljött a Market Asset nagy dobása: megvette – és felújítja – a Hotel Budapestet, ismertebb nevén a Körszállót, igaz, az ingatlan komoly felújításra szorul – írja a Szabad Európa.

A Nyugati pályaudvarra jelentkező, leginkább a Westend nevű pláza építéséről és üzemeltetéséről híres Gránit Pólus-csoport az alapító tulajdonos, Demján Sándor 2018-as halála óta változatlan tulajdonosi körrel és menedzsmenttel megy tovább, igaz, a teljes körű tulajdonos hivatalosan a Quintana Investments Limited.

A Wing csoport is a NER alatt kezdett szárnyalni, bár 1993 óta jelen van a piacon. Szintén a Déli pályaudvart szemelte ki magának. A cég tulajdona volt tizenkét évig a Market is, de 2014-ben eladták Garancsi Istvánnak. A cégről az Mfor megjegyezve, hogy növekedéséhez az MNB Növekedési Kötvényprogramjának 23,2 milliárdos segítsége is kellett.

A vidéki kisebb pályaudvarokra információnk szerint a Fornetti és kisebb vállalkozások, például műkörmös adott be pályázatot.

* * * Személyi hitel, ha rövid időn belül pénzre van szükség

Előfordul, hogy hirtelen nagyobb összegre van szükségünk – pl. lakásfelújítás, autóvásárlás –, ebben a helyzetben a személyi kölcsön lehet az ideális megoldás, ugyanis akár egy héten belül a számlánkon lehet a szükséges összeg. A Bankmonitor személyi kölcsön kalkulátorával pár perc alatt kiválasztható a legkedvezőbb hitelajánlat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!