Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Felzárkózik Százhalombattához és Pozsonyhoz a rijekai finomító, ugyanannyi nyersanyagból több dízelt tudnak majd kisajtolni, de kis lépésekben a zöldenergia felé is nyitnak.
Összesen 700 millió eurót fektet rijekai finomítója fejlesztésébe az INA, a Mol olajtársaság horvát leánya ezzel növeli a hatékonyságát, csökkenti az importnak való kitettségét, és elkezd nyitni a zöldenergia felé.
A fejlesztés legnagyobb projektje a késleltetett kokszolóegység (DCU), mely építése most már több mint 90 százalékánál tart, és 2025 végére készül el. Amikor a DCU beindul, és teljes kapacitáson pörögni kezd, 13 százalékkal nő meg a létesítmény fehértermék-hozama, vagyis az új feldolgozási szakasz beiktatásával Rijeka ugyanannyi nyersolajból több dízelt fog tudni kisajtolni.
Rijeka most még a saját régióját sem tudja saját termelésből származó dízellel ellátni, és Európa egészéhez hasonlóan itt is importra szorulnak, az itteni éves behozatal egymillió tonna. Az INA azt várja, hogy a DCU felpörgésével megszűnik az importkényszer. A társaság számára ellátási szempontból egyébként Horvátország mellett Bosznia-Hercegovina és Montenegró jelenti a régiót, ide szállítanak. A rijekai finomítóban nem dolgoznak fel orosz olajat, igaz, ez az EU-s olajszankciók miatt számukra már nem is lenne lehetséges.
A maradékfeldolgozás egyébként a Mol-csoporton belül csak Rijekában újdonság, az anyacég százhalombattai és a szintén Mol-leány Slovnaft pozsonyi finomítójában már két évtizede működik ilyen technológia, tehát most a horvát finomító felzárkóztatása történik.
A 700 millió eurós fejlesztési csomag kisebb részét teszi ki a zöldenergia-projekt, mely a Dunai Finomítóból már szintén ismerős: napelemparkot létesítenek Rijekában, és egy vele összekötött zöldhidrogén-üzemet is. A magyarországi projekttel szemben ezt uniós pénz is támogatja, 15 millió euró a Nemzeti Helyreállítási és Ellenálló képességi Eszköz (NRRF) keretéből. A rijekai napelempark 11 megawattos lesz, az elektrolizáló 10 megawattos, és ha beindul, akkor teljes kapacitáson évi 1500 tonna zöldhidrogént fog termelni. Ezt első körben a finomítóban hasznosítják majd.
A Dunai Finomítóban 2024 áprilisában adták át a zöldhidrogén-üzemet, amit az megtermel, azt szintén a finomító használja fel. Százhalombattán az éves hidrogénszükséglet 3-4 százalékát tudják így fedezni, és Rijekában is hasonló lesz az arány. Ez nem sok, de tavaly áprilisban a Mol-csoport vezérigazgatója, Molnár József úgy ragadta meg, hogy ez olyan, mintha hirtelen eltűnne az utakról 5500 kocsi.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Hiába uralta eddig a hétvégét a McLaren, a 40. Magyar Nagydíj időmérő edzésén a ferraris Charles Leclerc szerezte meg a pole pozíciót.