A fogyasztóvédelem átfogó ellenőrzést indított a légitársaságoknál, a legtöbb panasz járatkésésre vonatkozott

A hatóság arra buzdítja az utasokat, hogy továbbra is éljenek panasszal, ha a légi közlekedés során jogsérelem éri őket.

  • hvg.hu hvg.hu
A fogyasztóvédelem átfogó ellenőrzést indított a légitársaságoknál, a legtöbb panasz járatkésésre vonatkozott

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) országos témavizsgálatot indított a légi utasokat megillető fogyasztói jogok érvényesülésének ellenőrzésére – olvasható a hatóság közleményében.

A kezdeményezés célja, hogy az utasok nagyobb biztonságban és kiszámíthatóbban vehessék igénybe a légi közlekedést, illetve hogy egységes és átlátható tájékoztatást kapjanak panaszaik kezeléséről.

„A korábbi évek nyári időszakaiban tapasztalt, gyakran kaotikus repülőtéri állapotokhoz képest a 2024-es év őszi időszakában jelentős javulás volt megfigyelhető a magyarországi repülőtereken. A járatkésések és járattörlések száma érezhetően csökkent (…) Ugyanakkor a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák – például késések, járattörlések, panaszkezelési nehézségek – továbbra is előfordulnak” – írják.

A hatóság szerint ezért a légiutasok jogainak hatékony védelme érdekében így további célzott fogyasztóvédelmi ellenőrzésekre van szükség. A fogyasztói jogok hatékony érvényesítése érdekében a tavalyi évben rendkívüli témavizsgálat indult, melynek keretében 106 bejelentés érkezett a légi utasok jogainak megsértésével kapcsolatban.

A panaszok túlnyomó többsége (a bejelentések 86%-a) három órát meghaladó késésre vonatkozott, de sok esetben járattörlés miatt fordultak a hatósághoz a fogyasztók. Az illetékes kormányhivatal által lefolytatott eljárások többségében a légitársaság elismerte kártalanítási kötelezettségét és megfizette az utasokat megillető összeget, így szankció alkalmazására nem került sor.

Dr. Német-Weingartner Lilla a vizsgálat kapcsán kiemelte, hogy „a vizsgálatsorozat célja, hogy a légitársaságok működése átláthatóbbá, a panaszkezelés hatékonyabbá, a fogyasztói jogérvényesítés pedig gyorsabbá váljon. Arra biztatjuk az utasokat, hogy problémáikat bátran jelezzék az NKFH vagy a kormányhivatalok felé, hiszen ezek a visszajelzések fontos alapját képezik a jogsértések feltárásának és megszüntetésének.”

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Nem félünk eléggé

Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.

Örülhet a világ, ha nagyobb baj nélkül megússza, hogy az USA megtámadta Iránt

Örülhet a világ, ha nagyobb baj nélkül megússza, hogy az USA megtámadta Iránt

Kiszámíthatatlan és katasztrofális következményekkel járhat a Közel-Keleten, de akár globálisan is, hogy az USA vasárnap hajnalban megtámadott három iráni nukleáris objektumot, először vetve be a bunkerromboló bombákat. Izrael örülhet, jobb esetben a konfliktus lezárulhat, de az iráni rezsimváltás nem valószínű. Rossz esetben a háború elhúzódhat és kiszélesedhet, attól függően, hogy mit lép a jelentősen meggyengült Irán.