A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) országos témavizsgálatot indított a légi utasokat megillető fogyasztói jogok érvényesülésének ellenőrzésére – olvasható a hatóság közleményében.
A kezdeményezés célja, hogy az utasok nagyobb biztonságban és kiszámíthatóbban vehessék igénybe a légi közlekedést, illetve hogy egységes és átlátható tájékoztatást kapjanak panaszaik kezeléséről.
„A korábbi évek nyári időszakaiban tapasztalt, gyakran kaotikus repülőtéri állapotokhoz képest a 2024-es év őszi időszakában jelentős javulás volt megfigyelhető a magyarországi repülőtereken. A járatkésések és járattörlések száma érezhetően csökkent (…) Ugyanakkor a légi közlekedéssel kapcsolatos problémák – például késések, járattörlések, panaszkezelési nehézségek – továbbra is előfordulnak” – írják.
A hatóság szerint ezért a légiutasok jogainak hatékony védelme érdekében így további célzott fogyasztóvédelmi ellenőrzésekre van szükség. A fogyasztói jogok hatékony érvényesítése érdekében a tavalyi évben rendkívüli témavizsgálat indult, melynek keretében 106 bejelentés érkezett a légi utasok jogainak megsértésével kapcsolatban.
A panaszok túlnyomó többsége (a bejelentések 86%-a) három órát meghaladó késésre vonatkozott, de sok esetben járattörlés miatt fordultak a hatósághoz a fogyasztók. Az illetékes kormányhivatal által lefolytatott eljárások többségében a légitársaság elismerte kártalanítási kötelezettségét és megfizette az utasokat megillető összeget, így szankció alkalmazására nem került sor.
Dr. Német-Weingartner Lilla a vizsgálat kapcsán kiemelte, hogy „a vizsgálatsorozat célja, hogy a légitársaságok működése átláthatóbbá, a panaszkezelés hatékonyabbá, a fogyasztói jogérvényesítés pedig gyorsabbá váljon. Arra biztatjuk az utasokat, hogy problémáikat bátran jelezzék az NKFH vagy a kormányhivatalok felé, hiszen ezek a visszajelzések fontos alapját képezik a jogsértések feltárásának és megszüntetésének.”