|
Negyedév | Blogok száma | 2000 I. | 29500 | 2000 II. | 66100 | 2000 III. | 115000 | 2000 IV. | 197000 | 2001 I. | 352000 | 2001 II. | 628000 | 2001 III. | 951000 | 2001 IV. | 1200000 | 2002 I. | 1570000 | 2002 II. | 2140000 | 2002 III. | 2570000 | 2002 IV. | 3070000 | 2003 I. | 3730000 | 2003 II. | 4680000 | 2003 III. | 5780000 | 2003 IV. | 7300000 | 2004 I. | 9620000 | 2004 II. | 12600000 | 2004 III. | 16200000 | 2004 IV. | 21000000 | 2005 I. | 31600000 | 2005 II. * | 37800000 | 2005 III. * | 45200000 | 2005 IV. * | 53400000 | * becslés |
A világ blogjainak döntő többsége néhány tucat nagy blogszájton található. A vezető hármas ezek közül is a BlogSpot, a LiveJournal és a Xanga, de egyre keményebb kihívást jelent ezek számára az MSN Spaces, illetve a feltörekvők, a TypePad, a Blurty, a Greatest Journal, az AOL Journals, a Dead Journal és a Diaryland/Pitas weboldalak is.
A három vezető szájtot 1999-ben alapították (a Xangát akkor még nem blogolásra szánták), s idén év elejére a bejegyzett blogjaik száma külön-külön 6,6 és 8,2 millió közé esett. Legnagyobb kihívójuk az MSN Spaces, amelyet csak tavaly decemberben alapítottak, de rögtön 14 nyelven és 26 piacon indítottak el, és máris 4,5 millió blogot tudhat magáénak.
Új jelenség a blogolásban, hogy egyre több olyan szájt – például a közösségépítő oldalak, webzinek, portálok – is szolgáltatásai közé emelte, amelyek különben más jellegű tartalmakat kínálnak. Így aztán ma már igen könnyű blogot indítani, sőt az internetet használók számára a kísértés hatalmas, mert lépten nyomon beleütköznek a szolgáltatásba, amely percek alatt lehetővé teszi számukra a világ figyelmének elérését.
Emiatt aztán a blogszolgáltatások növekedési üteme sokkal gyorsabb, mint ezt korábban bárki is gondolta volna (lásd mellékelt táblázatunkat).
Érdemes azonban egy pillantást vetni a Perseus egy másik megállapítására is. Az általuk vizsgált – és amennyire ebben a műfajban van ilyen – reprezentatív mintában tapasztaltak szerint a blogok 66 százaléka legalább két hónapja nem volt frissítve. A legtöbb blog megszületik, aztán a gazdája többé feléje sem néz, mivel semmiféle következménnyel nem kell számolnia amiatt, hogy nem használja a lekötött tárhelyet. A blogszájtok üzemeltetői aztán pár hónapos türelmi idő után törlik a bejegyzést. A blogok átlagos élettartama 126 nap, de elég jelentős számban megérik az egyéves kort is. A Perseus által talált legöregebb blog, amit gazdája elhagyott, már 923 napos volt.
|
A hvg.hu keresi a legjobb magyar nyelvű webnaplót. Nevezd be te is kedvenc (vagy saját) blogodat, hogy megtudd, mit gondolnak róla mások!
Erre a linkre kattinva jelölhetsz blogot. |
A férfiak gyakrabban hagynak fel a blogolással, de legalábbis egy adott blog vezetésével, mint a nők. A blogelhagyás és az életkor között viszont nem mutatható ki szignifikáns összefüggés.
Az élő blogok 80,8 százalékának van valamilyen kapcsolata a külvilág felé, természetesen elsősorban linkek formájában. A blogokon elhelyezett linkek azonban csak igen kis arányban mutatnak a szélesebb publikum által látogatott webhelyekre. Például a legismertebb 2875 hírszájtra csak a linkek 9,9 százaléka mutat. Azaz a bloggolás során tapasztalható külső forrásból táplálkozó tartalomépítés egyáltalán nem a híroldalak cikkeinek belinkeléséből áll.
A felmérés szerint a blogokat sokkal ritkábban frissítik, mint az sokan gondolnák. Az aktívblogok átlagos frissítési periódusa 14 nap, s elenyésző kisebbség frissült hetente, a napi megújítás pedig szinte kivételes. Egy átlagos blog adatmennyisége 26,4 kilobájtot tesz ki, nem számítva a külső kódokat, például a JavaScripteket vagy a formázásokat.
A blogolás demográfiája (Oldaltörés)
A vezető blogszájtokon regisztrált 4,12 millió aktív blog 92,4 százalékát 30 év alatti fiatalok hozták létre, ami megfelel annak a tendenciának, hogy a weben megjelenő új szolgáltatásokat (fájlmegosztás, instant üzenetváltás, stb.) elsősorban az ifjúság használja. A nők sokkal gyakrabban jegyeznek be blogot, mint a férfiak.
A tipikus blog egy tinilány által vezetett, s havonta kétszer frissített webnapló, amelyben a barátairól, az osztálytársairól és a családtagjairól, azaz élete többé-kevésbé személyes részleteiről ír, vagy közöl fotókat. A szövegek minősége a fogalmazást, a helyesírást és a külső megjelenést tekintve is gyakorta alacsony színvonalú, elnagyolt, s szlenggel illetve változatos rövidítésekkel van teletűzdelve.
Sokan úgy gondolnak a blogokra, hogy ezek gyakran (naponta többször) frissített publikációk, amelyekre a naplóolvasók milliói kapcsolódnak rá szerte a világon. Ezzel szemben a blogok túlnyomó többsége olyan tartalmak megjelenítésére készül, ami csak a családot, a barátokat vagy egy szűkebb ismerősi kört érdekel. Így aztán kialakul az a „nanolátogatottság” amely maximum egy-két tucat embert jelent.
A Perseus becslése szerint naponta 100 millió ember olvas blogot, s mindegyik belekukkant legalább ötven különböző webnaplóba, ami ötmilliárd (50x100 millió) látogatást jelent. Ha feltételezzük, hogy ugyanaznap 20 millió aktív blogger működik, akkor blogonként (5 milliárd/20 millió) 250 látogatót kapunk. Ez pedig kevesebb, mint bármely más internetes kommunikációs megnyilvánulás esetében mérhető. Ez persze csak egy nagyvonalúan számított átlag, a legtöbb blogra nem talál el néhány tucatnál több olvasó naponta.
A fentiek alapján a Perseus szerint a blog inkább egy szociális jelenség, sem mint egy új médium.