Tetszett a cikk?

Ha valahová, hát Magyarországra, névadó példaképe hazájába már réges-rég el kellett volna látogatnia. A nyolcszoros Grammy-díjas Béla Fleck és zenekara, a The Flecktones végre adott egy bélást vagyis egy duplakoncertet lelkes magyar rajongóinak.

Béla Fleck & the Flecktones
január 22., A38 hajó

Béla Fleck és a Flecktones.
Egy Béla (balra) egy négy elnök is a képen
A magyar felmenőkkel nem, „mindössze” Bartók iránt lelkesedő szülőkkel rendelkező Béla Fleck bendzsójátékos megkérdezte, hány Béla van a hallgatóság soraiban (négyen-öten jelentkeztek); kikérte véleményüket a magyar keresztnév autentikus kiejtésének módjáról, és még azt is tudta, hogy mi bizony Fleck Bélának hívnánk őt. Ezekből a mozzanatokból is érződött: nagyon készült a kvartett a budapesti fellépésre. Abból meg még inkább, hogy két különböző programot felvonultató, először egy óra negyven perces, másodszor pedig több mint kétórás koncerttel, és a maximumot nyújtva kápráztatták el a hajó gyomrát jócskán megtöltő híveiket.

Az 1990-ben alakult, jazz-rock-world-bluegrass stílusú zenét játszó Flecktonesban mind a négy muzsikus jelenség. Fleck boszorkányosan kezeli a modern jazzben szinte csak általa alkalmazott bendzsót, amiből most egy gitárfazonú elektromos verziót is megszólaltatott. A pengetős hangszeresekre jellemző maszkulin beállást mellőzi, triolái, szinkópái úgy peregnek elő keze alól, mintha a bendzsójáték is alapvető létfunkciói közé tartozna. Ő négyük közül a legmuzikálisabb előadó, és higgadtságával együtt is a legkarizmatikusabb figura. Jeff Coffin tenorszaxofonos lenyűgözően virtuóz játékos, s maga is kedveli a hangzásbeli fricskákat, például a hetvenes években divatos wah-wah-pedállal módosítani a cső hangját. A banda által játszott fúziós zenéhez kitűnően illenek csillogó, tisztán formált, fürge futamai. Victor Wooten, aki egy bekiabáló szerint ufó, valóban olyasmit képes basszusgitárja négy húrjával elkövetni, ami emberfeletti teljesítménynek hat. A technikai perfekció csodálói félistennek tartják őt, s hogy erre talán rászolgálhat, azt nem az emberi percepciót meghaladó tempójú slappelése bizonyította az este során, sokkal inkább az, ahogy például az Amazing Grace című számot egymaga több szólamban és lélekkel teli módon elpengette. Testvére, aki a keresztségben a Roy nevet kapta, de akit mindenki csak Future Manként ismer, az általa tervezett Drumitar nevű dobszintetizátor mestere, amely mellett most fél kézzel egy csonka dobszerelésen játszott. Tisztán zenei szempontok alapján számomra kérdéses az ő működése. Látványos, szokatlan, különleges, amit csinál, de egy egészségesen megütött bőr hangját nem tudja feledtetni a műanyag dobhang.

E leírás alapján olvasóink esetleg arra a következtetésre juthatnak, hogy valójában négy ufó alkotja a Flecktonest. Van is igazságuk. Nem véletlenül szentelte a csapat a koncert (legalább is a második kiadás) jelentős részét szólóprodukcióknak. Emiatt néha egy passzív mesterkurzusra emlékeztetett az est, de az együttesen előadott – főleg Fleck által jegyzett – kompozíciók, a rumbába, rockba, bluegrassba, sőt Lennon–McCartneyba csapó jazzhullámok mindenkit a hátukra kaptak. Hajnali egykor a banda még fáradhatatlanul játszott (ekkor már négy órája), odaadásuk egy véget érni nem akaró, újabb és újabb fordulatokat vevő ráadásban teljesedett ki.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Fémes etűdök két zongorára

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense sokat morfondírozott azon, miért nem jutott (vagy juthatott) el a zene üzenete a hallgatóhoz Egri Monika és Pertis Attila kétzongorás koncertjén. A művészek és az akusztika is ludas? Az elektromos koncertek jobban szólnak?

Gramofon

Bevállalós muzsika

Roberto Abbado és a Saint Paul Chamber Orchestra alaposan „bemérte” a Zeneakadémia akusztikáját. Úgy vélték, hogy a stúdióban beállított előadásmódjuknak nincs különösebb kockázata egy szépen zengő teremben sem. A zenekar hatalmasat szólt. Azonban ennél sokkal több is történt.

Gramofon

Boldogító elegy a Trafalgar Square mellől

A recenzens szerencsésnek mondhatja magát, mert többször beszámolhatott már világhírű zenekarok budapesti koncertjeiről. A St. Martin in the Fields Kamarazenekar mindegyiket felülmúlta: játéka a professzionalizmus és a lelkesedés boldogító elegyét alkotta.

Gramofon

Jobbak a jazz-zenészek, mint a miniszterek?

Tizenhatodszor találkoztak a Visegrádi Négyek kulturális miniszterei, de először tarkította tárgyalásukat jazzkoncert. Ha az Uránia Nemzeti Filmszínházban rendezett esten részt vevő cseh, lengyel, szlovák és magyar kulturális döntéshozók nem váltak egy csapásra lelkes jazztámogatóvá, akkor nem ér a nevük. Mert a négy ország utánpótlás-válogatottja bizony kitett magáért.

Gramofon

Mennyei páholyból: Ferencsik-emlékkoncert

Néhai főzeneigazgatója, a 100 éve született Ferencsik János emlékének ajánlotta január 12-i hangversenyét a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. Kocsis Zoltán mai főzeneigazgató kétszer jött be a pódiumra; először azért, hogy megemlékezzen Ferencsikről. Ha a mester egy mennyei páholyból hallgatta a hangversenyt, elégedett lehetett a Filharmonikusokkal.

Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben

Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben

Beismerte a futár, hogy betörte a szélvédőjét az őt szándékosan elütő Mercedesnek

Beismerte a futár, hogy betörte a szélvédőjét az őt szándékosan elütő Mercedesnek

Kína-párti álhíroldalak garmadáját söpörte ki a Google

Kína-párti álhíroldalak garmadáját söpörte ki a Google

Marabu Féknyúz: Zsarolási ügy

Marabu Féknyúz: Zsarolási ügy