Tetszett a cikk?

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense sokat morfondírozott azon, miért nem jutott (vagy juthatott) el a zene üzenete a hallgatóhoz Egri Monika és Pertis Attila kétzongorás koncertjén. A művészek és az akusztika is ludas? Az elektromos koncertek jobban szólnak?

Az Egri & Pertis Duó hangversenye
2007. január 10., Művészetek Palotája, Fesztivál Színház

Az Egri-Pertis duó.
Idilli promófotó,
zűrös akusztikai élmény?
© Gramofon
Elsősorban az előadókat terheli a felelősség, de ezúttal – a Művészetek Palotájában szokatlan módon – akusztikai problémákat is érzékeltem. Ha arra keresünk választ, hogy ezen az estén miért nem jött létre élő, eleven kapcsolat a hallgatóság és a művészek között, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a Fesztivál Színházban az erősített koncertek sokkal jobban szólnak, mint az akusztikusak.

Az Egri-Pertis művészházaspár időnként úgy érezhette magát, mint azok a bizonyos mitológiai nőalakok, akik lyukas amforáikban hiába hordták a kútról a vizet. A két zongorából feltörő hangzások nem olvadtak össze; Pertis Attila hangja sokszor fémes csengésével különült el az Egri Monikáétól, akinek játékából többször hiányoltam az erőt. De hogy nem ilyen egyszerű a dolog, mutatja, hogy az első ráadásban fátyolos, álomszerű és egységes hangzás jött létre. Együttjáték terén a duó egyébként is rendkívül magas szinten áll. Annyira, hogy tagjai a megfogalmazhatatlanul kicsi szüneteket, árnyalatnyi agogikákat is teljesen egyszerre, egymásra nagyon figyelve és szinte együtt lélegezve kivitelezik.

Nem áll viszont hozzájuk közel az a stílus, amit Mozart D-dúr szonátája képvisel. Vagyis inkább ők nem állnak hozzá közel: már az első ütemekben feltűnt a túlzott pedálhasználat, ami által nem kívánatos módon összemosódtak a hangok, és a zongorista-manírok (értsd: megállások, lassítások zeneileg értelmetlen helyeken) sem tettek jót az előadásnak. Brahms Haydn-variációi néhol kegyetlenül összetett ritmikai feladat elé állítják azon ritka előadókat, akik egyáltalán műsorra tűzik a mű kétzongorás (eredeti) változatát. Ezeket a nehézségeket jól oldotta meg az Egri & Pertis Duó, de itt éreztem leginkább azt, hogy nem érzek semmit, pedig kellene; a néhol megindítóan érzéki zenét „jólnevelt” előadásban vezették elő. Ugyanakkor mély anyagismeretről tanúskodott, hogy a műsor első felét kotta nélkül játszották, de egyébként is nyilvánvaló volt, hogy rengeteg és aprólékos munka áll mögöttük.

Sajnos a koncert második felében sem hangszer-különlegességükön, a Pleyel duplazongorán játszottak, hanem végig két koncertzongorán, pedig Hollós Máté kifejezetten a Pleyel-instrumentumra írta nekik ajánlott, Doppiano című szerzeményét. Ennél a műnél – amelynek ez volt a hangversenytermi bemutatója –egymással szemben helyezték el a két zongorát, amelyeknek billentyűzetei egy vonalba kerültek. Az Egri & Pertis Duó, illetve a ritka hangszer-specialitás szép, a két zongora lehetőségeit (sőt talán a művészek személyiségét is) figyelembe vevő zeneműre ihlette a komponistát. Kíváncsi voltam arra az átiratra is, amit Pertis Attila készített Kodály Galántai táncok című művéből. Valószínűleg ezzel egy előadóművészi vágy teljesült be, ez a verzió azonban nem vált a mű előnyére. Úgy éreztem, a duó küszködik, mert a játszanivaló hol túl egyszerű volt, hol pedig túl nehéz, és csak a legritkább esetben zongoraszerű. Érdekes módon Liszt szintén cigánydallamokból írta meg a hivatalos műsor utolsó számaként hallott 2. magyar rapszódiát, de ez kiválóan szólt. Itt éreztem először, hogy az Egri & Pertis Duó valamelyest oldottan muzsikál, valóban játszik – és megfeledkezik a lyukas amforáról.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Karmesteri vizsgakoncert beismerésekkel

Idegennek vagy legalábbis kívülállónak érezte magát a Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense a Danubia Szimfonikus Zenekar koncertjén. Reakcióiból ítélve ugyanis a közönség egyértelműen elfogult volt. S mintha a zenekar is tudatában lett volna annak, hogy valójában nincs tétje a hangversenynek.

Gramofon

A Messiásra várva a MÜPÁ-ban

Az adventi időszakban gyakran hangzik el Händel Messiás című oratóriuma, néha akár eredeti formájában is. Ezúttal ismét Mozart változatában hangzott el, híres dirigens, jó nevű zenekar és énekkar, valamint énekelni nem akaró szólisták előadásában.

Gramofon

Kármen, mulatós zene és biztató jelek

A zenés színház, közelebbről az opera nem halt meg – már Pierre Boulez is régen megváltoztatta fenyegető álláspontját. De tény, hogy új utakat keres, hiszen a régi stílus csak a valóban öregedő közönséget ejti rabul, új publikumot nem vonz. Goran Bregovic darabja, a Kármen hepienddel (Karmen with a happy ending) az útkeresés egyik sikeres, bár korántsem hibátlan mozzanata.

Gramofon

A jazz jobban megy, Mr. Corea!

A szervező (Maloschik Róbert régi jazz-guru) és közönsége álma vált valóra: az amerikai jazz-zongoristák egyik legstabilabb reputációval rendelkező óriása, Chick Corea lépett Budapesten és Debrecenben színpadra, hogy klasszikus zenerajongóknak és jazzőrülteknek egyaránt valami újat mutasson. Az utóbbiak jártak jobban.

Gramofon

A Jedi visszatér - az operaszínpadra

Első bemutatóját tartotta a Magyar Állami Operaház az Erkel Színházban. Verdi Nabuccója hangzott el olasz nyelven, két szereposztásban. A bemutató szó nem egészen pontos: a mű 1987-es felújítása ez, friss betanulásban. Nehezen indult az évad, és úgy tetszik, a folytatás sem zökkenőmentes a dalszínházban.

Drake jogi lépéseket tesz Kendrick Lamar Not Like Us című száma miatt

Drake jogi lépéseket tesz Kendrick Lamar Not Like Us című száma miatt

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

Levehetik a tálibokat a betiltott terrorszervezetek listájáról Oroszországban

„Nyugalom! Nyugalom!” – mondta Lázár János a Kökin egy üvöltöző férfinak, akit az egész slepp ledermedve nézett

„Nyugalom! Nyugalom!” – mondta Lázár János a Kökin egy üvöltöző férfinak, akit az egész slepp ledermedve nézett

Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették

Azt hallotta, hogy megszűnik a kötelező munkaköri alkalmassági vizsgálat? Akkor félrevezették