Tetszett a cikk?

A tágan értelmezett igazságszolgáltatás leggyengébb láncszemének az elmúlt ciklusban a vádhatóság bizonyult. Noha büntetőügyekben a váderedményesség imponálóan - más nézőpontból aggasztóan - magas, országosan 95 százalék, a legfőbb ügyész szinte nyíltan politikai szerepet játszott, és nem kevesebb mint 15 alkalommal kellett elviselnie a parlamenti leszavazás - máskülönben semmilyen jogi- vagy politikai következménnyel nem járó - szégyenét. Az sem tett jót megítélésének, hogy az ügyészség határozottan kritizálta a bíróságok munkáját, nemcsak általánosságban, hanem egyes ügyek kezelését illetően is, s a legfőbb ügyész még a szakmailag megfelelő ítéletek ellen is elvárta a fellebbezést súlyosbításért, így remélve szigorítani az EU-összehasonlításban korántsem enyhe magyar törvénykezést.

Az Igazságügyi Minisztérium mindmáig adós maradt a tudományos igényű, átfogó nagy kodifikációkkal, így a büntető és a polgári törvénykönyv újraírásával. A napi "aprómunkában" viszont sikerrel erősítették meg a pártfogói hálózatot, dolgozták ki az áldozatvédelem alapjait, kezdték meg azt a munkát, amivel lehetővé teszik a börtönnépesség csökkentését. A tárca azonban jelenleg csak a büntetőpolitika legelső, jogalkotási, valamint az utolsó, a büntetés-végrehajtási elemét tudja érdemben befolyásolni. Sokakban fölmerült a kérdés, hogy indokolt-e az ügyészség függetlenségének megtartása, vagy hasznosabb volna a vádhatóságot az igazságügyi miniszter, netán közvetlenül a kormány alá rendelni. A bírói hatalmi ág közjogi pofont kapott, amikor az Alkotmánybíróság kimondta, hogy még a Legfelsőbb Bíróság egyes normái, a jogegységi határozatok fölött is gyakorolható alkotmányossági kontroll.

JAVASLATAINK

Legfőbb ügyész kétharmaddal. A végletesen központosított, katonai fegyelmű, hierarchizált ügyészség jelenlegi közjogi helyzetén feltétlenül változtatni kell, a pártatlanságnak nem lehet egyedüli garanciája a parlamentben egyszerű többséggel választható szakember személyes hitele. Ennek érdekében intézményesen ki kell zárni annak lehetőségét, hogy a jövőben olyan személy legyen jogosult a teljes hazai bűnüldözési apparátus munkáját végső soron meghatározni, aki kizárólag az egyik politikai oldal bizalmát élvezi. A pártkatonák legfőbb ügyészi kinevezése - miként az elmúlt hat évben bebizonyosodott - az egész vádhatóság hitelét megkérdőjelezi a közvélemény előtt. Az ügyészség szakmai integritásának helyreállítása s függetlenségének hosszú távú garantálása érdekében arra van szükség, hogy a jövőben a legfőbb ügyészt is kétharmados többséggel válassza meg a parlament, ugyanúgy, mint az alkotmánybírákat, illetve a Legfelsőbb Bíróság elnökét.

Végezni kell a nagy törvénykönyvek kodifikálásával. Ez megköveteli egyebek között a Btk. politikai okokból szétzilálódott büntetési rendszerének felülvizsgálatát, ezen belül például az aránytalanul szigorúan büntethető, könnyen kinyomozható divatbűncselekmények újraértékelését. Jelenleg a tiltott pornográf felvétellel való visszaélés ugyanúgy 2-8 éves büntetéssel sújtható, mint alapesetben a nemi erőszak. Jogalkotással is erősíteni kell azt a folyamatot, amely valóban csak a legsúlyosabb bűnök elkövetőit vagy a legveszélyesebb személyeket juttatná rács mögé.

500 milliárd dollárt spóroltak vele az emberek, Donald Trump most felszámolhatja a programot

500 milliárd dollárt spóroltak vele az emberek, Donald Trump most felszámolhatja a programot

Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül

Fiatalok manővere miatt borult árokba egy vétlen autós, akit ott hagytak segítség nélkül

Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot

Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot

Kiderült: lehet lóval kocsmába menni Kecskeméten, ha befér és a hely megengedi (videóval)

Kiderült: lehet lóval kocsmába menni Kecskeméten, ha befér és a hely megengedi (videóval)