Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6170b0f1-b35e-4607-ac52-afc2d8376f15","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A sztár szerint minden előzményt nélkülözött a menesztése.","shortLead":"A sztár szerint minden előzményt nélkülözött a menesztése.","id":"20250314_Sharon-Stone-allitja-nemregiben-eltavolitottak-egy-nagy-hollywoodi-filmbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6170b0f1-b35e-4607-ac52-afc2d8376f15.jpg","index":0,"item":"417b749d-0ec6-473b-917b-360ee8a4161e","keywords":null,"link":"/kultura/20250314_Sharon-Stone-allitja-nemregiben-eltavolitottak-egy-nagy-hollywoodi-filmbol","timestamp":"2025. március. 14. 12:30","title":"Sharon Stone állítja: nemrégiben kitették egy nagy hollywoodi filmből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc07ea94-4a10-4ebb-8c53-2fcc7eed04c9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy olyan fogalmat dobott be a köztudatba a kormány, amely a boltosokat és a könyvelőket kivéve szinte senkit nem foglalkoztatott eddig, de most már a túl nagy árrés ellen kell küzdeni.","shortLead":"Egy olyan fogalmat dobott be a köztudatba a kormány, amely a boltosokat és a könyvelőket kivéve szinte senkit nem...","id":"20250313_arres-orban-google-trends","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc07ea94-4a10-4ebb-8c53-2fcc7eed04c9.jpg","index":0,"item":"ec294678-4141-4750-bd77-393aa217364e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_arres-orban-google-trends","timestamp":"2025. március. 14. 10:13","title":"Senkit nem érdekelt az árrés, aztán jött Orbán Viktor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni egy játékot. Egyelőre viszont több a kérdés, mint a válasz.","shortLead":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni...","id":"20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640.jpg","index":0,"item":"48e49b29-4086-4637-b077-7f6a6edc318e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","timestamp":"2025. március. 14. 10:03","title":"Beépíti a Microsoft a mesterséges intelligenciát a játékokba, csalni is lehet vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","shortLead":"Az is végleges, hogy valóban az iX3 elnevezést kapja. ","id":"20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2218f7a6-9a96-4658-afe8-f8044bc3c935.jpg","index":0,"item":"59dcd664-1dec-4fff-b728-bf2818617c53","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_szeptember-elejen-debutal-a-debreceni-BMW","timestamp":"2025. március. 14. 10:29","title":"Hivatalos: Szeptember elején debütál a debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és a szolgáltatások drágulása is jóval gyorsabb volt Magyarországon, mint Romániában.","shortLead":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és...","id":"20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"2ed188b0-245c-496a-b5bb-513c0ea7392b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","timestamp":"2025. március. 13. 10:54","title":"A magyar infláció ismét megelőzte a románt, zsebben az Európa-bajnoki cím","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5ab7031-d8fe-4287-87cd-8c5a096f463b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"A bőség zavara gyakran megbénítja vagy felületes kapcsolódáshoz szoktatja azokat, akik online keresnek társat, de számos más oka is van, hogy sokan vannak egyedül manapság. Miért érezzük úgy, hogy a nagyobb merítésből sem találunk megfelelőt? És hogy kéne ismerkedni, hogy tartós párkapcsolatot találjunk?","shortLead":"A bőség zavara gyakran megbénítja vagy felületes kapcsolódáshoz szoktatja azokat, akik online keresnek társat, de...","id":"20250314_Situationship-vagy-liquid-love-de-mindenkeppen-nehez-ismerkedni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5ab7031-d8fe-4287-87cd-8c5a096f463b.jpg","index":0,"item":"e67ff31b-117c-4759-8c70-499aefff0f4e","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250314_Situationship-vagy-liquid-love-de-mindenkeppen-nehez-ismerkedni","timestamp":"2025. március. 14. 08:38","title":"Situationship vagy liquid love, de mindenképpen nehéz ismerkedni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8d2e947-6952-45de-a2ab-94b09b566649","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kormányfő szerint azt akarják, hogy azok a nők, akik szülnek, ne legyenek rosszabb helyzetben, mint azok, akik nem vállalnak gyereket.","shortLead":"A kormányfő szerint azt akarják, hogy azok a nők, akik szülnek, ne legyenek rosszabb helyzetben, mint azok, akik nem...","id":"20250312_orban-gyermeket-nevelo-30-ev-alatti-anyak-szja-mentesseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8d2e947-6952-45de-a2ab-94b09b566649.jpg","index":0,"item":"986b9b93-384d-4033-ada0-9f338d1617e6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_orban-gyermeket-nevelo-30-ev-alatti-anyak-szja-mentesseg-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:29","title":"Orbán: Döntött a kormány, az egy gyermeket nevelő 30 év alatti anyák is szja-mentességet kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c53a2e6-7bdf-4f6a-be04-b67e698e0fa4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már bárki letöltheti (az EU-ban) a legújabb iOS-es alkalmazásboltot, melyben játékok közül lehet válogatni, méghozzá egyedi ajánlórendszer segítségével.","shortLead":"Már bárki letöltheti (az EU-ban) a legújabb iOS-es alkalmazásboltot, melyben játékok közül lehet válogatni, méghozzá...","id":"20250314_apple-iphone-skich-store-alkalmazasbolt-jatekok-ajanlas-jobbra-balra-huzas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c53a2e6-7bdf-4f6a-be04-b67e698e0fa4.jpg","index":0,"item":"1eae069f-7453-4b06-b903-e65fc69c8b34","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_apple-iphone-skich-store-alkalmazasbolt-jatekok-ajanlas-jobbra-balra-huzas","timestamp":"2025. március. 14. 15:03","title":"iPhone-ja van? Itt a játékáruházak Tindere, amiben jobbra-balra húzhatja a játékokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dotkomforradalom kezdetekor kevesen tudhatták, hogy a net mennyire felforgatja majd a hirdetések világát. És a változásoknak még nincs vége - mutat rá Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvében. Részlet.
A Craigslist szinte szempillantás alatt kivégezte az újságok apróhirdetési rovatát, a bannerek, azaz a weboldalakon elhelyezett reklámsávok pedig padlóra küldték a magazinokat. Nem sokkal később megjelentek a digitális videorögzítők, illetve a Netflix, az Amazon és társaik fizetős digitális szolgáltatásai: egy sor olyan innováció, amelyek együttesen megmentették az emberiséget a televíziós reklámok rémétől.
Alig két évtizeddel az internet megérkezése után, a Google és a Facebook több reklámdollár felett rendelkezik, mint a bolygón az összes nyomtatott média együttvéve. A közösségimédia-marketing, amelyet a nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok, a mobileszközök és az online fizetés infrastruktúrájának fejlődése hajt, gyakorlatilag leváltotta az egész hagyományos reklámipart. Ehhez kevesebb mint 15 év elegendőnek bizonyult.
A reklám azonban tovább változik. Először is nagy valószínűséggel kissé tolakodóbb és sokkal személyesebb lesz. Ám ez nem tart örökké. Nem sokkal később az egész közösségimédia-marketing piaca el fog tűnni. Mennyi idő kell ehhez? Tíz-tizenkét évet tippelhetünk. Lássuk, hogy miért!
A térbeli web
Az emberi történelem során a világot mindenki nagyjából ugyanúgy tapasztalta meg. Mostanra azonban kezd elmosódni a határ a digitális és a fizikai valóság között. A körülöttünk levő világ egyre több rétegnyi információból áll – ami a megfelelő eszköz nélkül láthatatlan. Egy AR-szemüveggel felszerelkezve azonban gazdag, személyre szabott és interaktív adatokat találunk olyan helyeken, ahol eddig semmi ilyesmi nem volt. Ez pedig azzal jár, hogy az egyik ember világa lényegesen eltér a másikétól. A nagy sávszélességű 5G kapcsolatok, a kiterjesztett valóságba átvezető szemüvegek, a kialakulóban levő milliárdszenzoros gazdaság és az ezeket összefogó óriási kapacitású MI konvergenciájának köszönhetően ma már képesek vagyunk a digitális információt rávetítetni a tárgyi környezetre – így megszabadítva a hirdetést a képernyő kényuralmától.
Technical Illusions
Képzeljük el, hogy bemegyünk egy jövőbeli Apple Store-ba! Amikor az iPhone-képernyőhöz lépünk, Steve Jobs egész alakos AR-avatárja jelenik meg, hogy bemutassa a termék legújabb funkcióit. Miután kiválasztottuk, amit akartunk – lemondva az iPhone-ról egy új AR iGlass kedvéért –, elég egy újabb hangutasítás, és már alá is írtuk az okosszerződést. Immár a szemüveggel felszerelkezve elindulunk meglátogatni a barátunkat. Kint beszélgetünk vele a konyhában, és megcsodáljuk az új konyhaszekrényét. A szemüvegben levő szenzorok követik a szemmozgást, ezért az MI-nk tudja, hogy a tekintetünk ide-oda vándorol. A keresési előzmények alapján azzal is tisztában van, hogy egy ideje a konyhánk felújítását tervezzük. Mivel korábban bekapcsoltuk az okosajánlat-funkciót, szemünk előtt megjelennek a konyhaszekrényárak, az elérhető modellek és a színválaszték.
Az új valóság korai verziója már velünk van. Jelenleg több vállalat is ajánlja a vizuális keresés néven ismert funkciót. A Snapchat és az Amazon közti partnerség például lehetővé teszi, hogy az alkalmazáskamerát egy tárgy felé irányítsuk, majd megkapjuk a megvásárolható termék linkjét, vagy valami hasonlóét. Vagy ott a Lens, a valós idejű vizuális keresőeszköz. Mutassunk az alkalmazáskamerával arra, ami érdekel, és az alkalmazás az ott látható összes termékhez hivatkozást hoz létre.
Az IKEA jutott eddig a legmesszebb. Egy okostelefonon elérhető AR alkalmazás segítségével feltérképezhetjük a nappalinkat. A digitális verzión ott lesz az összes bútorunk a pontos méretekkel. Szeretnénk egy új dohányzóasztalt? A technológia segítségével többféle stílust és méretet is kipróbálhatunk. Választásunk aktiválja az okosfizetést, és az IKEA máris személyre szabja, majd házhoz is szállítja dohányzóasztalunkat. Egyedül nem boldogulunk az összeszereléssel? Az AR-applikáció lépésről lépésre megmutatja, mit kell tennünk.
IKEA
Gyakorlatilag az összes globális márka a „rámutat, fotóz és vásárol” világra készül. Így aztán elképzelhető, hogy hamarosan befellegzik a bevásárlóközpontoknak, mert magából a valóságból lesz pláza.
A túlzott személyre szabás kísérteties ereje
Észrevettek. Csak sétálgatunk az üzletben, de az arcfelismerő rendszerük látóterébe kerültünk. AR-szemüvegünkön a következő szöveg jelenik meg:
„Szia, Sarah, örülünk, hogy látunk…”
Az üzlet kijelzői azonban tovább bombáznak. Talán megjelenik az Egyesült Államok elnökének a hologramja, és odakiált:
„Sarah, csak egy percre! A pórusaid nemzetbiztonsági aggályokat vetettek fel. El szeretném mondani, hogy a genomszekvenálásod alapján a L’Oréal bőrápolási termékcsaládjának legújabb tagja épp illik hozzád.”
Ha nem reagálunk az elnök szavára, az MI taktikát vált. Anya az. Akaratlanul is hátrahőkölünk, hiszen a hangja mélyen belevésődött az agyunkba. De nem hagyjuk magunkat, megyünk tovább. A fenébe is, van, amikor a kedvenc filmcsillagunk, vagy épp a kedvenc sportolónk tűnik fel előttünk – Netflix-fiókunk és internetes kereséseink alapján. És aki a legjobban kiakaszt? McFarland atya, a papunk. De bárki legyen is az, ez már nagyon messze van a hajdani hirdetéssorozat figurája, Marlboro Man világától.
Viszlát, reklám – üdv, JARVIS!
A reklámok problémája – amikor például az üzletben anyukának álcázott marketingesek erednek az ember nyomába – sokkal inkább átmeneti, és korántsem tartós trend. Hamarosan ugyanis maga a reklám is a múlt ködébe veszhet.
A hirdetők célja a régi reklámőrültektől a mai őrült reklámokig mit sem változott: mindent ránk akarnak tukmálni. Ezért a reklámok ódákat zengnek az előnyökről: vegye meg ezt, mert ettől szexi, sikeres, ragyogó hajú (vagy akármilyen) lesz! De mi történik, amikor már nem mi hozzuk a döntést a vásárlásról? Igen, bizony: a bevásárlást végző JARVIS a megmentésünkre siet!
Képzeljünk el egy olyan jövőt, amikor csak annyit kell mondanunk: „Hé, JARVIS, vegyél egy tubus fogkrémet!” Szokott JARVIS tévét nézni? Látta már azokat az éjszakai reklámokat, amelyekben csak úgy villognak a hófehér fogsorok? Természetesen nem. JARVIS egyetlen nanoszekundum alatt sorra veszi az összes elérhető opció molekuláris összetételét, árát, a fogfehérítő hatását alátámasztó kutatásokat, a friss leheletet biztosító hatását cáfoló kutatásokat, a megjelent ügyfél-elégedettségi adatokat, és végül – inkább később, mint előbb – felméri a genomunkat, hogy meghatározza, mely íz volna leginkább az ínyünkre. Aztán elintézi a vásárlást.
Ne álljunk meg itt! A jövőben még csak rendelni sem kell a fogkrémet. JARVIS ellenőrzi majd a rendszeresen használt termékeket, és még azelőtt megrendeli, amire szükség van, hogy észrevennénk: hamarosan kifogy. Mi lenne, ha valami újat vásárolnánk? Mondjuk, azt a drónt, amelyet a kisfiunk a születésnapjára szeretne. Csak adjuk meg a kritériumokat: „Hali, JARVIS, vennél egy drónt, ami kevesebb mint száz dollárba kerül, könnyű reptetni, és jó képeket lő?”
Ahogy haladunk a jövő felé, egyre inkább az MI hozza majd meg a vásárlással kapcsolatos döntéseink többségét, és folyamatosan olyan termékekkel és szolgáltatásokkal lep meg, amelyekről nem is sejtettük, hogy szükségünk van. Ha pedig nem szeretjük a meglepetéseket, egyszerűen kikapcsoljuk ezt a funkciót, és választhatjuk az unalmasat. Bárhogy döntünk is, ez az átalakulás a hagyományos hirdetőket fenyegeti, miközben a fogyasztóknak jelentős előnyöket nyújt.
A fenti cikk Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvének szerkesztett részlete.
Miképpen formálják át az egymást erősítő technológiák napjaink vezető iparágait? Milyen változások várhatók a táplálkozás, a közigazgatás és a környezetvédelem területén? Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író megvizsgálják, hogyan befolyásolják az exponenciálisan gyorsuló technológiai fejlődés újabb hullámai hétköznapi életünket és társadalmunk működését. A könyvet megrendelheti itt kedvezménnyel.
A neurológiai rendellenességek megdöbbentő módon képesek befolyásolni az álmokat. Ezzel minden gyakorló neurológusnak tisztában kell lennie, mégis csak ritkán kérdezzük meg betegeinket az álmaikról - mutat rá Oliver Sacks neurológus az Első szerelmek és utolsó történetek című könyvében.
Egy 1300 kamu helyi lapból álló, politikai célokat kiszolgáló hálózat működését leplezte le nemrégiben a New York Times. Elemzők szerint a helyi lapok számának drasztikus visszaesése nem jó a demokráciának.
A pénz nem az az egyszerű ösztönző erő, amelynek a többségünk feltételezi – mutatott rá Dan Ariely viselkedéskutató közgazdász. Amikor mások elismerik a munkára fordított erőfeszítésünket, hajlandók vagyunk még keményebben, jobban és akár kevesebb pénzért is dolgozni. Ha viszont nem érkezik pozitív visszajelzés, akkor motivációnk elpárolog.
A ráncfelvarrt nemzeti konzultáción nem csak drága, de felesleges is, hiszen a közvélemény többségében elutasító álláspontja közvélemény-kutatásokból amúgy is jól ismert.