Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","shortLead":"A nem 400 és nem is 800, hanem 926 V-os architektúrájú Lucid Gravity akár 400 kW-tal is tölthető.","id":"20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10088663-cbcf-46f3-9190-9816a63b79d6.jpg","index":0,"item":"3dacf115-7a25-4f7b-9b2a-ab8bb21aa01a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250130_szupergyors-toltessel-tamad-a-legujabb-amerikai-villanyauto-lucid-gravity","timestamp":"2025. január. 30. 07:59","title":"Szupergyors töltéssel támad a legújabb amerikai villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0dd8cf8-6b21-4bce-bdf3-64ee7aedac5c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sose volt még olyan nézettsége miniszterelnöknek, mint amit Bindzsisztáné produkált.","shortLead":"Sose volt még olyan nézettsége miniszterelnöknek, mint amit Bindzsisztáné produkált.","id":"20250129_majka-csurran-cseppen-nezettseg-10-millio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0dd8cf8-6b21-4bce-bdf3-64ee7aedac5c.jpg","index":0,"item":"481a7409-a33e-464b-b647-28ca2c6da363","keywords":null,"link":"/elet/20250129_majka-csurran-cseppen-nezettseg-10-millio","timestamp":"2025. január. 29. 19:24","title":"Majka dala átlépte a 10 milliós nézettséget, új videóval ünnepelte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb kínai modell már most jobb, mint a Meta idén érkező legújabb fejlesztése. A cégnél nagyon szeretnék megérteni, hogyan.","shortLead":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb...","id":"20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5.jpg","index":0,"item":"37c4e370-3fda-4479-898f-860424395456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","timestamp":"2025. január. 29. 12:03","title":"Riadót fújt a Meta: négy csapattal próbálja megfejteni a DeepSeek titkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","shortLead":"A technológiája jogszerűtlen felhasználásával vádolja a DeepSeek fejlesztőjét a ChatGPT mögött álló OpenAI.","id":"20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ad6c2f5-d8da-48e1-b8f9-3caebcb836ee.jpg","index":0,"item":"4555a0d6-c92f-429e-a75a-0c8acae7ea81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-mesterseges-intelligencia-hasznalata-jogszerutlenul-deepseek","timestamp":"2025. január. 29. 13:03","title":"Az OpenAI állítja: bizonyítékot talált arra, hogy a technológiájával is fejlesztették a DeepSeek MI-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","shortLead":"A hét végén árverezik el Stuttgartban. ","id":"20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb3e7f77-72ab-4ebb-84ae-e67b3594c84d.jpg","index":0,"item":"412133df-ac38-4c77-b553-c7e8c5e5734d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Rekordaron-kelhet-el-Fangio-es-Moss-Forma-1-es-Mercedese","timestamp":"2025. január. 29. 07:48","title":"20 milliárd forintért kelhet el Fangio és Moss Forma–1-es Mercedese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt érdemes az amerikaiaknak felbosszantaniuk. Vagy legalábbis illett volna felkészülni arra, hogy aki nem fekszik ki, az vissza fog ütni. Vélemény.","shortLead":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt...","id":"20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147.jpg","index":0,"item":"bd6ff02f-bd9e-4d40-b6a7-0ed74d89ec17","keywords":null,"link":"/360/20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","timestamp":"2025. január. 29. 11:30","title":"Balogh Csaba: Most múlik pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai doktrínáit idézi.","shortLead":"Az ukránok szerint az észak-koreaiak bár jól képzett, kemény harcosok, de a felkészültségük a 80-as évek taktikai...","id":"20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/541c7d87-5e98-43c2-8b02-912b3063ece4.jpg","index":0,"item":"37f993e1-1830-4a09-a7b9-5df754bc62b9","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_eszak-koreai-katonak-ukrajna-dronok-harcaszat","timestamp":"2025. január. 29. 07:49","title":"Dróncsalinak használják egymást az Ukrajnában harcoló észak-koreai katonák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dotkomforradalom kezdetekor kevesen tudhatták, hogy a net mennyire felforgatja majd a hirdetések világát. És a változásoknak még nincs vége - mutat rá Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvében. Részlet.
A Craigslist szinte szempillantás alatt kivégezte az újságok apróhirdetési rovatát, a bannerek, azaz a weboldalakon elhelyezett reklámsávok pedig padlóra küldték a magazinokat. Nem sokkal később megjelentek a digitális videorögzítők, illetve a Netflix, az Amazon és társaik fizetős digitális szolgáltatásai: egy sor olyan innováció, amelyek együttesen megmentették az emberiséget a televíziós reklámok rémétől.
Alig két évtizeddel az internet megérkezése után, a Google és a Facebook több reklámdollár felett rendelkezik, mint a bolygón az összes nyomtatott média együttvéve. A közösségimédia-marketing, amelyet a nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok, a mobileszközök és az online fizetés infrastruktúrájának fejlődése hajt, gyakorlatilag leváltotta az egész hagyományos reklámipart. Ehhez kevesebb mint 15 év elegendőnek bizonyult.
A reklám azonban tovább változik. Először is nagy valószínűséggel kissé tolakodóbb és sokkal személyesebb lesz. Ám ez nem tart örökké. Nem sokkal később az egész közösségimédia-marketing piaca el fog tűnni. Mennyi idő kell ehhez? Tíz-tizenkét évet tippelhetünk. Lássuk, hogy miért!
A térbeli web
Az emberi történelem során a világot mindenki nagyjából ugyanúgy tapasztalta meg. Mostanra azonban kezd elmosódni a határ a digitális és a fizikai valóság között. A körülöttünk levő világ egyre több rétegnyi információból áll – ami a megfelelő eszköz nélkül láthatatlan. Egy AR-szemüveggel felszerelkezve azonban gazdag, személyre szabott és interaktív adatokat találunk olyan helyeken, ahol eddig semmi ilyesmi nem volt. Ez pedig azzal jár, hogy az egyik ember világa lényegesen eltér a másikétól. A nagy sávszélességű 5G kapcsolatok, a kiterjesztett valóságba átvezető szemüvegek, a kialakulóban levő milliárdszenzoros gazdaság és az ezeket összefogó óriási kapacitású MI konvergenciájának köszönhetően ma már képesek vagyunk a digitális információt rávetítetni a tárgyi környezetre – így megszabadítva a hirdetést a képernyő kényuralmától.
Technical Illusions
Képzeljük el, hogy bemegyünk egy jövőbeli Apple Store-ba! Amikor az iPhone-képernyőhöz lépünk, Steve Jobs egész alakos AR-avatárja jelenik meg, hogy bemutassa a termék legújabb funkcióit. Miután kiválasztottuk, amit akartunk – lemondva az iPhone-ról egy új AR iGlass kedvéért –, elég egy újabb hangutasítás, és már alá is írtuk az okosszerződést. Immár a szemüveggel felszerelkezve elindulunk meglátogatni a barátunkat. Kint beszélgetünk vele a konyhában, és megcsodáljuk az új konyhaszekrényét. A szemüvegben levő szenzorok követik a szemmozgást, ezért az MI-nk tudja, hogy a tekintetünk ide-oda vándorol. A keresési előzmények alapján azzal is tisztában van, hogy egy ideje a konyhánk felújítását tervezzük. Mivel korábban bekapcsoltuk az okosajánlat-funkciót, szemünk előtt megjelennek a konyhaszekrényárak, az elérhető modellek és a színválaszték.
Az új valóság korai verziója már velünk van. Jelenleg több vállalat is ajánlja a vizuális keresés néven ismert funkciót. A Snapchat és az Amazon közti partnerség például lehetővé teszi, hogy az alkalmazáskamerát egy tárgy felé irányítsuk, majd megkapjuk a megvásárolható termék linkjét, vagy valami hasonlóét. Vagy ott a Lens, a valós idejű vizuális keresőeszköz. Mutassunk az alkalmazáskamerával arra, ami érdekel, és az alkalmazás az ott látható összes termékhez hivatkozást hoz létre.
Az IKEA jutott eddig a legmesszebb. Egy okostelefonon elérhető AR alkalmazás segítségével feltérképezhetjük a nappalinkat. A digitális verzión ott lesz az összes bútorunk a pontos méretekkel. Szeretnénk egy új dohányzóasztalt? A technológia segítségével többféle stílust és méretet is kipróbálhatunk. Választásunk aktiválja az okosfizetést, és az IKEA máris személyre szabja, majd házhoz is szállítja dohányzóasztalunkat. Egyedül nem boldogulunk az összeszereléssel? Az AR-applikáció lépésről lépésre megmutatja, mit kell tennünk.
IKEA
Gyakorlatilag az összes globális márka a „rámutat, fotóz és vásárol” világra készül. Így aztán elképzelhető, hogy hamarosan befellegzik a bevásárlóközpontoknak, mert magából a valóságból lesz pláza.
A túlzott személyre szabás kísérteties ereje
Észrevettek. Csak sétálgatunk az üzletben, de az arcfelismerő rendszerük látóterébe kerültünk. AR-szemüvegünkön a következő szöveg jelenik meg:
„Szia, Sarah, örülünk, hogy látunk…”
Az üzlet kijelzői azonban tovább bombáznak. Talán megjelenik az Egyesült Államok elnökének a hologramja, és odakiált:
„Sarah, csak egy percre! A pórusaid nemzetbiztonsági aggályokat vetettek fel. El szeretném mondani, hogy a genomszekvenálásod alapján a L’Oréal bőrápolási termékcsaládjának legújabb tagja épp illik hozzád.”
Ha nem reagálunk az elnök szavára, az MI taktikát vált. Anya az. Akaratlanul is hátrahőkölünk, hiszen a hangja mélyen belevésődött az agyunkba. De nem hagyjuk magunkat, megyünk tovább. A fenébe is, van, amikor a kedvenc filmcsillagunk, vagy épp a kedvenc sportolónk tűnik fel előttünk – Netflix-fiókunk és internetes kereséseink alapján. És aki a legjobban kiakaszt? McFarland atya, a papunk. De bárki legyen is az, ez már nagyon messze van a hajdani hirdetéssorozat figurája, Marlboro Man világától.
Viszlát, reklám – üdv, JARVIS!
A reklámok problémája – amikor például az üzletben anyukának álcázott marketingesek erednek az ember nyomába – sokkal inkább átmeneti, és korántsem tartós trend. Hamarosan ugyanis maga a reklám is a múlt ködébe veszhet.
A hirdetők célja a régi reklámőrültektől a mai őrült reklámokig mit sem változott: mindent ránk akarnak tukmálni. Ezért a reklámok ódákat zengnek az előnyökről: vegye meg ezt, mert ettől szexi, sikeres, ragyogó hajú (vagy akármilyen) lesz! De mi történik, amikor már nem mi hozzuk a döntést a vásárlásról? Igen, bizony: a bevásárlást végző JARVIS a megmentésünkre siet!
Képzeljünk el egy olyan jövőt, amikor csak annyit kell mondanunk: „Hé, JARVIS, vegyél egy tubus fogkrémet!” Szokott JARVIS tévét nézni? Látta már azokat az éjszakai reklámokat, amelyekben csak úgy villognak a hófehér fogsorok? Természetesen nem. JARVIS egyetlen nanoszekundum alatt sorra veszi az összes elérhető opció molekuláris összetételét, árát, a fogfehérítő hatását alátámasztó kutatásokat, a friss leheletet biztosító hatását cáfoló kutatásokat, a megjelent ügyfél-elégedettségi adatokat, és végül – inkább később, mint előbb – felméri a genomunkat, hogy meghatározza, mely íz volna leginkább az ínyünkre. Aztán elintézi a vásárlást.
Ne álljunk meg itt! A jövőben még csak rendelni sem kell a fogkrémet. JARVIS ellenőrzi majd a rendszeresen használt termékeket, és még azelőtt megrendeli, amire szükség van, hogy észrevennénk: hamarosan kifogy. Mi lenne, ha valami újat vásárolnánk? Mondjuk, azt a drónt, amelyet a kisfiunk a születésnapjára szeretne. Csak adjuk meg a kritériumokat: „Hali, JARVIS, vennél egy drónt, ami kevesebb mint száz dollárba kerül, könnyű reptetni, és jó képeket lő?”
Ahogy haladunk a jövő felé, egyre inkább az MI hozza majd meg a vásárlással kapcsolatos döntéseink többségét, és folyamatosan olyan termékekkel és szolgáltatásokkal lep meg, amelyekről nem is sejtettük, hogy szükségünk van. Ha pedig nem szeretjük a meglepetéseket, egyszerűen kikapcsoljuk ezt a funkciót, és választhatjuk az unalmasat. Bárhogy döntünk is, ez az átalakulás a hagyományos hirdetőket fenyegeti, miközben a fogyasztóknak jelentős előnyöket nyújt.
A fenti cikk Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvének szerkesztett részlete.
Miképpen formálják át az egymást erősítő technológiák napjaink vezető iparágait? Milyen változások várhatók a táplálkozás, a közigazgatás és a környezetvédelem területén? Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író megvizsgálják, hogyan befolyásolják az exponenciálisan gyorsuló technológiai fejlődés újabb hullámai hétköznapi életünket és társadalmunk működését. A könyvet megrendelheti itt kedvezménnyel.
A neurológiai rendellenességek megdöbbentő módon képesek befolyásolni az álmokat. Ezzel minden gyakorló neurológusnak tisztában kell lennie, mégis csak ritkán kérdezzük meg betegeinket az álmaikról - mutat rá Oliver Sacks neurológus az Első szerelmek és utolsó történetek című könyvében.
Egy 1300 kamu helyi lapból álló, politikai célokat kiszolgáló hálózat működését leplezte le nemrégiben a New York Times. Elemzők szerint a helyi lapok számának drasztikus visszaesése nem jó a demokráciának.
A pénz nem az az egyszerű ösztönző erő, amelynek a többségünk feltételezi – mutatott rá Dan Ariely viselkedéskutató közgazdász. Amikor mások elismerik a munkára fordított erőfeszítésünket, hajlandók vagyunk még keményebben, jobban és akár kevesebb pénzért is dolgozni. Ha viszont nem érkezik pozitív visszajelzés, akkor motivációnk elpárolog.