Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hálásak, hogy az ő gyerekeik még túl kicsik az online jelenléthez, de azt mondják: a platformok veszélyessége globális probléma, ami ellen küzdeni kell. ","shortLead":"Hálásak, hogy az ő gyerekeik még túl kicsik az online jelenléthez, de azt mondják: a platformok veszélyessége globális...","id":"20250425_Harry-herceg-Meghan-Markle-kozossegi-media-karos-veszelyes-emlekmu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a.jpg","index":0,"item":"26c922a4-f639-49e5-83b0-07c0da62c8b4","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Harry-herceg-Meghan-Markle-kozossegi-media-karos-veszelyes-emlekmu","timestamp":"2025. április. 25. 12:15","title":"Harry herceg és Meghan Markle szerint meg kell védeni a gyerekeket a közösségi médiától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A méltányossági gyógyszerkérelmekről az alapítvány kuratóriuma dönt. Hetente, de a sürgős kérelmeket „igyekszenek” prioritásként kezelni.","shortLead":"A méltányossági gyógyszerkérelmekről az alapítvány kuratóriuma dönt. Hetente, de a sürgős kérelmeket „igyekszenek”...","id":"20250425_Kiderult-par-reszlet-a-kormany-gyogyszeralapitvanyanak-mukodeserol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"c7c0fdee-7acb-49e7-9c23-ec62f2c694a1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Kiderult-par-reszlet-a-kormany-gyogyszeralapitvanyanak-mukodeserol","timestamp":"2025. április. 25. 08:10","title":"Kiderült pár részlet a kormány gyógyszeralapítványának működéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi akciót szerveznek szigetek, új tagokat vonnak be a munkába – értesült lapunk.","shortLead":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi...","id":"20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29.jpg","index":0,"item":"1cab3b97-41bd-4da5-a2b3-bbe123ae8f42","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 04:18","title":"Indul a Tisza Szigetek második hulláma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11b32cfe-8c90-4361-92d9-5a9b4ed1cbe8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kenyeres Bálint rövidfilmje, a No.3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt egy tévéműsor révén hirtelen a reflektorfénybe kerül. Két nap alatt forgatták le idén január végén, Monoron, független finanszírozásból.","shortLead":"Kenyeres Bálint rövidfilmje, a No.3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt...","id":"20250425_Cannes-filmfesztival-magyar-film-Kenyeres-Balint-No3-The-Spectacle-rovidfilm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11b32cfe-8c90-4361-92d9-5a9b4ed1cbe8.jpg","index":0,"item":"8c056585-c28e-4e16-8390-3ed4acec2915","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Cannes-filmfesztival-magyar-film-Kenyeres-Balint-No3-The-Spectacle-rovidfilm","timestamp":"2025. április. 25. 13:30","title":"Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban az Arany Pálmáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","shortLead":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","id":"20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86.jpg","index":0,"item":"9ca234bf-c121-4d21-9e55-00c29c7d6c51","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","timestamp":"2025. április. 24. 21:10","title":"Nagy-Britannia megtiltotta a videojáték-konzolok oroszországi exportját, mert az oroszok azokkal irányították az Ukrajna ellen bevetett drónokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"592d4aa7-4804-4323-b67f-956cf6730382","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A lakosság védelme érdekében. ","shortLead":"A lakosság védelme érdekében. ","id":"20250424_Romania-kezdemenyezte-az-EU-nal-hogy-vegyek-le-a-medvet-a-veszelyeztetett-fajok-listajarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/592d4aa7-4804-4323-b67f-956cf6730382.jpg","index":0,"item":"db98e644-61d0-4197-ada8-65df22fbde87","keywords":null,"link":"/zhvg/20250424_Romania-kezdemenyezte-az-EU-nal-hogy-vegyek-le-a-medvet-a-veszelyeztetett-fajok-listajarol","timestamp":"2025. április. 24. 18:50","title":"Románia kezdeményezte az EU-nál, hogy vegyék le a medvét a veszélyeztetett fajok listájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2da88a0-d445-4e93-a6f5-b665258dea02","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A benzin ára a héten már nem változik.","shortLead":"A benzin ára a héten már nem változik.","id":"20250425_Jon-egy-pici-armozgas-a-dizelnel-hetvegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2da88a0-d445-4e93-a6f5-b665258dea02.jpg","index":0,"item":"1cf60db0-9375-432f-a8e4-dacb53fa51ff","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_Jon-egy-pici-armozgas-a-dizelnel-hetvegen","timestamp":"2025. április. 25. 10:08","title":"Jön egy pici árváltozás a dízelnél hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53d336d2-f17e-4a58-a088-0bc8558cfb3c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észak-koreai ballisztikus rakéta egy lakóházba csapódott be.","shortLead":"Az észak-koreai ballisztikus rakéta egy lakóházba csapódott be.","id":"20250424_eszak-koreai-raketa-kijev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53d336d2-f17e-4a58-a088-0bc8558cfb3c.jpg","index":0,"item":"7fc6b10a-cdf9-4ff0-a3fe-fdf156d63a4e","keywords":null,"link":"/vilag/20250424_eszak-koreai-raketa-kijev","timestamp":"2025. április. 24. 17:54","title":"Észak-koreai rakétákkal is támadták az oroszok Kijevet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dotkomforradalom kezdetekor kevesen tudhatták, hogy a net mennyire felforgatja majd a hirdetések világát. És a változásoknak még nincs vége - mutat rá Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvében. Részlet.
A Craigslist szinte szempillantás alatt kivégezte az újságok apróhirdetési rovatát, a bannerek, azaz a weboldalakon elhelyezett reklámsávok pedig padlóra küldték a magazinokat. Nem sokkal később megjelentek a digitális videorögzítők, illetve a Netflix, az Amazon és társaik fizetős digitális szolgáltatásai: egy sor olyan innováció, amelyek együttesen megmentették az emberiséget a televíziós reklámok rémétől.
Alig két évtizeddel az internet megérkezése után, a Google és a Facebook több reklámdollár felett rendelkezik, mint a bolygón az összes nyomtatott média együttvéve. A közösségimédia-marketing, amelyet a nyílt forráskódú e-kereskedelmi platformok, a mobileszközök és az online fizetés infrastruktúrájának fejlődése hajt, gyakorlatilag leváltotta az egész hagyományos reklámipart. Ehhez kevesebb mint 15 év elegendőnek bizonyult.
A reklám azonban tovább változik. Először is nagy valószínűséggel kissé tolakodóbb és sokkal személyesebb lesz. Ám ez nem tart örökké. Nem sokkal később az egész közösségimédia-marketing piaca el fog tűnni. Mennyi idő kell ehhez? Tíz-tizenkét évet tippelhetünk. Lássuk, hogy miért!
A térbeli web
Az emberi történelem során a világot mindenki nagyjából ugyanúgy tapasztalta meg. Mostanra azonban kezd elmosódni a határ a digitális és a fizikai valóság között. A körülöttünk levő világ egyre több rétegnyi információból áll – ami a megfelelő eszköz nélkül láthatatlan. Egy AR-szemüveggel felszerelkezve azonban gazdag, személyre szabott és interaktív adatokat találunk olyan helyeken, ahol eddig semmi ilyesmi nem volt. Ez pedig azzal jár, hogy az egyik ember világa lényegesen eltér a másikétól. A nagy sávszélességű 5G kapcsolatok, a kiterjesztett valóságba átvezető szemüvegek, a kialakulóban levő milliárdszenzoros gazdaság és az ezeket összefogó óriási kapacitású MI konvergenciájának köszönhetően ma már képesek vagyunk a digitális információt rávetítetni a tárgyi környezetre – így megszabadítva a hirdetést a képernyő kényuralmától.
Technical Illusions
Képzeljük el, hogy bemegyünk egy jövőbeli Apple Store-ba! Amikor az iPhone-képernyőhöz lépünk, Steve Jobs egész alakos AR-avatárja jelenik meg, hogy bemutassa a termék legújabb funkcióit. Miután kiválasztottuk, amit akartunk – lemondva az iPhone-ról egy új AR iGlass kedvéért –, elég egy újabb hangutasítás, és már alá is írtuk az okosszerződést. Immár a szemüveggel felszerelkezve elindulunk meglátogatni a barátunkat. Kint beszélgetünk vele a konyhában, és megcsodáljuk az új konyhaszekrényét. A szemüvegben levő szenzorok követik a szemmozgást, ezért az MI-nk tudja, hogy a tekintetünk ide-oda vándorol. A keresési előzmények alapján azzal is tisztában van, hogy egy ideje a konyhánk felújítását tervezzük. Mivel korábban bekapcsoltuk az okosajánlat-funkciót, szemünk előtt megjelennek a konyhaszekrényárak, az elérhető modellek és a színválaszték.
Az új valóság korai verziója már velünk van. Jelenleg több vállalat is ajánlja a vizuális keresés néven ismert funkciót. A Snapchat és az Amazon közti partnerség például lehetővé teszi, hogy az alkalmazáskamerát egy tárgy felé irányítsuk, majd megkapjuk a megvásárolható termék linkjét, vagy valami hasonlóét. Vagy ott a Lens, a valós idejű vizuális keresőeszköz. Mutassunk az alkalmazáskamerával arra, ami érdekel, és az alkalmazás az ott látható összes termékhez hivatkozást hoz létre.
Az IKEA jutott eddig a legmesszebb. Egy okostelefonon elérhető AR alkalmazás segítségével feltérképezhetjük a nappalinkat. A digitális verzión ott lesz az összes bútorunk a pontos méretekkel. Szeretnénk egy új dohányzóasztalt? A technológia segítségével többféle stílust és méretet is kipróbálhatunk. Választásunk aktiválja az okosfizetést, és az IKEA máris személyre szabja, majd házhoz is szállítja dohányzóasztalunkat. Egyedül nem boldogulunk az összeszereléssel? Az AR-applikáció lépésről lépésre megmutatja, mit kell tennünk.
IKEA
Gyakorlatilag az összes globális márka a „rámutat, fotóz és vásárol” világra készül. Így aztán elképzelhető, hogy hamarosan befellegzik a bevásárlóközpontoknak, mert magából a valóságból lesz pláza.
A túlzott személyre szabás kísérteties ereje
Észrevettek. Csak sétálgatunk az üzletben, de az arcfelismerő rendszerük látóterébe kerültünk. AR-szemüvegünkön a következő szöveg jelenik meg:
„Szia, Sarah, örülünk, hogy látunk…”
Az üzlet kijelzői azonban tovább bombáznak. Talán megjelenik az Egyesült Államok elnökének a hologramja, és odakiált:
„Sarah, csak egy percre! A pórusaid nemzetbiztonsági aggályokat vetettek fel. El szeretném mondani, hogy a genomszekvenálásod alapján a L’Oréal bőrápolási termékcsaládjának legújabb tagja épp illik hozzád.”
Ha nem reagálunk az elnök szavára, az MI taktikát vált. Anya az. Akaratlanul is hátrahőkölünk, hiszen a hangja mélyen belevésődött az agyunkba. De nem hagyjuk magunkat, megyünk tovább. A fenébe is, van, amikor a kedvenc filmcsillagunk, vagy épp a kedvenc sportolónk tűnik fel előttünk – Netflix-fiókunk és internetes kereséseink alapján. És aki a legjobban kiakaszt? McFarland atya, a papunk. De bárki legyen is az, ez már nagyon messze van a hajdani hirdetéssorozat figurája, Marlboro Man világától.
Viszlát, reklám – üdv, JARVIS!
A reklámok problémája – amikor például az üzletben anyukának álcázott marketingesek erednek az ember nyomába – sokkal inkább átmeneti, és korántsem tartós trend. Hamarosan ugyanis maga a reklám is a múlt ködébe veszhet.
A hirdetők célja a régi reklámőrültektől a mai őrült reklámokig mit sem változott: mindent ránk akarnak tukmálni. Ezért a reklámok ódákat zengnek az előnyökről: vegye meg ezt, mert ettől szexi, sikeres, ragyogó hajú (vagy akármilyen) lesz! De mi történik, amikor már nem mi hozzuk a döntést a vásárlásról? Igen, bizony: a bevásárlást végző JARVIS a megmentésünkre siet!
Képzeljünk el egy olyan jövőt, amikor csak annyit kell mondanunk: „Hé, JARVIS, vegyél egy tubus fogkrémet!” Szokott JARVIS tévét nézni? Látta már azokat az éjszakai reklámokat, amelyekben csak úgy villognak a hófehér fogsorok? Természetesen nem. JARVIS egyetlen nanoszekundum alatt sorra veszi az összes elérhető opció molekuláris összetételét, árát, a fogfehérítő hatását alátámasztó kutatásokat, a friss leheletet biztosító hatását cáfoló kutatásokat, a megjelent ügyfél-elégedettségi adatokat, és végül – inkább később, mint előbb – felméri a genomunkat, hogy meghatározza, mely íz volna leginkább az ínyünkre. Aztán elintézi a vásárlást.
Ne álljunk meg itt! A jövőben még csak rendelni sem kell a fogkrémet. JARVIS ellenőrzi majd a rendszeresen használt termékeket, és még azelőtt megrendeli, amire szükség van, hogy észrevennénk: hamarosan kifogy. Mi lenne, ha valami újat vásárolnánk? Mondjuk, azt a drónt, amelyet a kisfiunk a születésnapjára szeretne. Csak adjuk meg a kritériumokat: „Hali, JARVIS, vennél egy drónt, ami kevesebb mint száz dollárba kerül, könnyű reptetni, és jó képeket lő?”
Ahogy haladunk a jövő felé, egyre inkább az MI hozza majd meg a vásárlással kapcsolatos döntéseink többségét, és folyamatosan olyan termékekkel és szolgáltatásokkal lep meg, amelyekről nem is sejtettük, hogy szükségünk van. Ha pedig nem szeretjük a meglepetéseket, egyszerűen kikapcsoljuk ezt a funkciót, és választhatjuk az unalmasat. Bárhogy döntünk is, ez az átalakulás a hagyományos hirdetőket fenyegeti, miközben a fogyasztóknak jelentős előnyöket nyújt.
A fenti cikk Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író A jövő gyorsabban itt lesz, mint gondolnánk című könyvének szerkesztett részlete.
Miképpen formálják át az egymást erősítő technológiák napjaink vezető iparágait? Milyen változások várhatók a táplálkozás, a közigazgatás és a környezetvédelem területén? Peter H. Diamandis jövőkutató és Steven Kotler tudományos író megvizsgálják, hogyan befolyásolják az exponenciálisan gyorsuló technológiai fejlődés újabb hullámai hétköznapi életünket és társadalmunk működését. A könyvet megrendelheti itt kedvezménnyel.
A neurológiai rendellenességek megdöbbentő módon képesek befolyásolni az álmokat. Ezzel minden gyakorló neurológusnak tisztában kell lennie, mégis csak ritkán kérdezzük meg betegeinket az álmaikról - mutat rá Oliver Sacks neurológus az Első szerelmek és utolsó történetek című könyvében.
Egy 1300 kamu helyi lapból álló, politikai célokat kiszolgáló hálózat működését leplezte le nemrégiben a New York Times. Elemzők szerint a helyi lapok számának drasztikus visszaesése nem jó a demokráciának.
A pénz nem az az egyszerű ösztönző erő, amelynek a többségünk feltételezi – mutatott rá Dan Ariely viselkedéskutató közgazdász. Amikor mások elismerik a munkára fordított erőfeszítésünket, hajlandók vagyunk még keményebben, jobban és akár kevesebb pénzért is dolgozni. Ha viszont nem érkezik pozitív visszajelzés, akkor motivációnk elpárolog.