HVG Könyvek
HVG Könyvek
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nagyságrendekkel lerövidíthetjük a szakértelemhez vezető utat, ha következetesen az információ azon 20 százalékának elsajátítására koncentrálunk, amely az eredmény 80 százalékáért felelős - mutat rá Tim Ferriss példáján keresztül Steven Kotler. Részlet A lehetetlen művészete című könyvből.

Tim Ferriss sikerkönyvszerző, angyalbefektető mindenkinél jobban elmerült a képességek gyors elsajátításának témájában. Néhány évvel ezelőtt Tim új magaslatokra emelte a kísérletét: elhatározta, hogy rendkívül nehéz körülmények között megtanul tizenhárom rendkívül nehéz készséget – például hangszeren játszani, versenyautót vezetni, illetve egy idegen nyelven beszélni.

Öt napot adott magának arra, hogy a kottaolvasás és a ritmusok ismerete nélkül megtanuljon olyan szinten dobolni, hogy élőben, közönség előtt, színpadon fellépjen. Stewart Copeland, a Police dobosa volt a mestere. Hogy legyen valami izgalom is a dologban, rábeszélte a Foreigner nevű rockbanda tagjait, hogy végső tesztként élőben dobolhasson az egyik telt házas koncertjükön.

Ugyanezt játszotta el a brazil dzsiudzsicuval is. Öt napig tanulta a harcművészetet, majd ringbe szállt, hogy világbajnokokkal mérje össze a tudását, és tesztelje az eredményeket. Így tett a pókerrel is – képes volt több százezer dollárt feltenni saját zsebből, hogy a világ legjobbjaival játszva tegye le a záróvizsgáját.

Más szóval, a Tim Ferriss Experiment néven ismertté vált kísérlet során a saját bőrén próbálgatta a készségek rohamtempójú elsajátításának határait. Ahogy elmondta:

[A kísérletet azért találtam ki,] hogy eloszlassam a felnőttkori tanulással kapcsolatban kialakult számtalan tévhitet. Azt az elképzelést, hogy a felnőttek már nehezen tudnak elsajátítani egy idegen nyelvet vagy megtanulni játszani egy hangszeren. Vagy azt, hogy csak sokéves gyakorlás útján lehet valódi szakértelemre szert tenni. Mindez egyszerűen nem igaz. A műsorommal megmutatom, hogyan érhet el bárki emberfölötti eredményeket.

Tizenhárom kísérlet közös vonásai

Tim összesen tizenhárom kísérletet tett közzé. Ezeket végignézve megfigyelhetjük módszerének ismétlődő vonásait. A felületes szemlélő számára úgy tűnhet, mintha a szörfözés és a tagalog nyelv tanulása (a műsorban bemutatott két kísérlet) között ég és föld lenne a különbség. Pedig vannak közös vonásaik.

A félelemmel például szinte valamennyi tanulási szituációban farkasszemet kell néznünk. Ez azt jelenti, hogy azok a nyugtató technikák, amelyeket Tim Laird Hamilton szörfözőtől tanult – amikor megkísérelt egy hét alatt megtanulni a bukóhullámokon lovagolni (amit a legtöbben évek alatt sajátítanak el) –, tökéletesen használhatók voltak akkor is, amikor történetesen több százezer dollárt tett fel pókeren. Vagy éppen amikor élőben, közönség előtt ült a dobok mögé.

Ezért amikor csak új készséget igyekszik elsajátítani, Tim első körben mindig a közös vonásokat keresi. Elemeire bontja és elemzi a tevékenységet, egyszerre keresve bennük a tanulási lehetőséget és az elkerülendő, tipikus buktatókat. Ezután átfedésekre vagy ismétlődő elemekre vadászik. Ezek az elemek adnak igazi lendületet. Például a legtöbb popszám négy vagy öt akkordból áll. Ha ezeket az akkordokat elsajátítjuk, gyorsabban haladunk előre, mintha bármely más zenei képességünket fejlesztenénk.

A képességek elsajátításának ötakkorodos megközelítése a 80/20-as szabálynak is nevezett Pareto-elv egyik példája. Lényege, hogy az eredmény 80 százaléka a tevékenységek 20 százalékából adódik. Ha a tanulásra akarjuk alkalmazni ezt az elvet, akkor az új készség elsajátítása során koncentráljuk erőfeszítéseinket a valóban fontos 20 százalékra. Gondoljunk a popzenében visszatérő négy-öt akkordra.

Ezeknek az elemeknek a felismeréséhez kutatásra és egyszerűsítésre van szükség. Kezdjük azzal, hogy távolítsunk el minden sallangot. Amikor például Tim egy hetet adott magának a brazil dzsiudzsicu elsajátítására, nem próbálta az egész harcművészetet megtanulni, inkább csak egy fojtószorításra – a guillotine-fojtásra – koncentrált. Azután megtanulta ezt a fogást minden létező pozícióból, támadás és védekezés közben is alkalmazni. Ez a fogás volt az ő 20 százaléka, de erre az egyetlenegy képességre támaszkodva már a helyzetek 80 százalékában helyt tudott állni.

A szakértelemhez vezető út lerövidítése

HVG Könyvek

Mi persze Tim öt napjához képest több időt is rászánhatunk a képességek elsajátítására. Ha hónapokig tanulunk, hosszú távon még akkor is rendkívül sok időt megtakaríthatunk ezzel a 80/20-as megközelítéssel. Egy dolog azonban biztos: a 80/20-as szabály fantasztikus, ha az elsajátítandó képesség segítségével könnyebben eljutunk A-ból B-be. Nagyszerű például, ha egy gyenge pontunkat igyekszünk erősíteni. A jelentős átalakulást hozó cél szempontjából kulcsfontosságú képességek megszerzésére azonban nem felel meg.

Soha nem jutna eszembe például a 80/20-as szabályt alkalmazni olyan tevékenységre, amelynek során flow-élményhez jutok, hiszen a flow létfontosságú a küldetésem szempontjából. Az üzleti szerződések értelmezéséhez szükséges nyelv megtanulásához azonban igenis használtam, mivel éppen elég, ha annyira értem a jogi szaknyelvet, hogy szót értsek az ügyvédeimmel. Ám ha az ügyvédeim a 80/20-as szabály segítségével tanulták volna a jogot – na, az már komoly probléma lenne.

Ha az elsajátítandó képesség vagy tudás kulcsfontosságú a jelentős átalakulást hozó cél szempontjából, akkor mindenestül ismernünk kell, ehhez pedig több tanulásra van szükség, mint amennyit a Pareto-elv kínál. Egyértelműen lerövidíthetjük azonban a szakértelemhez vezető utat, ha következetesen, újra meg újra az információ azon 20 százalékának elsajátítására koncentrálunk, amely az eredmény 80 százalékáért felelős. Tim szerint ezt a megközelítést alkalmazva másfél éves elhivatott munkával valódi tudásra tehetünk szert – ez nagyjából nyolc és fél évvel kevesebb, mint a szokásos tízezer órás becslés.

Tim kísérletének kétségkívül voltak árnyoldalai is. Előfordult, hogy megsérült. Több csontja is eltört, főleg, amikor egy hét alatt próbálta elsajátítani a parkourt. De nem is ez a lényeg. „Sosem tanultam könnyen – vallotta be egyszer. – Gyerekkoromban totál béna voltam a nyelvórákon. Harmincéves koromig nem tudtam megtanulni úszni. Pontosan ezért vagyok biztos benne, hogy ez a dolog működik. Ha én képes vagyok rá, akkor bárki.”

A fenti cikk Steven Kotler A lehetetlen művészete című könyvének szerkesztett részlete. Könyvében a szerző felvázolja a csúcsteljesítmény biológiai hátterét, és megmutatja, hogyan találhatjuk meg saját „lehetetlenünket”, és milyen szokások kialakításával indulhatunk el a csúcs felé vezető úton. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Könyvek HVG Könyvek

Három egyszerű módszer gondolataink szabályozására

Gondolataink szabályozásának képessége nélkülözhetetlen előrehaladásunk és sikerességünk szempontjából. Az elmúlt néhány évtizedben gyors fejlődés indult el ezen a területen, és létrejött egy háromirányú megközelítés. Steven Kotler kiválóságkutató segítségével sorra vesszük e háromlábú szék lábait.

HVG Könyvek HVG Könyvek

Az olvasás haszna: Miért verhetetlen a könyv?

A könyvek a tudás legkoncentráltabb tárházai a világon. Steven Kotler, a New York Times szerzője a saját munkásságán keresztül mutatja be, mit kap egy olvasó egy blogbejegyzés, egy cikk, egy előadás befogadójaként, és mit egy könyv olvasójaként.