szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Fényképeket azért készít az ember, hogy örökké megőrizzen egy pillanatot – hiszen az emlékezet véges, sőt gyakran téved is –, bár bennem azok az események maradtak meg a legjobban, amelyekről valamiért nem sikerült fotót csinálni. A fotóalbumok az elmúló idővel dacoló képcövekek, az élők örök mementói; a nagyszülők vagy a dédik fotói mellé viszont legfeljebb erősen fikciós történeteket rendelhetünk, összerakosgatva a múlt felismerhető darabkáit.

De miként viszonyulhatunk teljesen ismeretlen emberek fotóemlékeihez?

A kilencvenes években egy családi fotóalbum került a Magyar Zsidó Múzeum gyűjteményébe, melyet aztán a levéltári kutatások számos ponton feltöltöttek tényekkel, adatokkal, feltételezhető történetekkel. Erre utal a kiállítás címe is: Hochstädterék. Családi album – előhívott múlt. Maga a tárlat két, egymást kiegészítő részből áll, egy családtörténetből és e történet interpretációjából.

Kiállítási enteriőr

A Hochstädter család a Kassától mintegy 40 kilométerre lévő felvidéki Gálszécsről (ma Secovce, Szlovákia) származott, ahol akkoriban a lakosság 30 százaléka volt zsidó. Az apa, Hochstädter Sámuel asszimilálódott zsidóként gabonakereskedéssel foglalkozott, s mint a helyi kereskedelmi kör elnöke tartott hazafias beszédet 1910. március 15-én. Felesége, Wirtschafter Regina három gyermeknek adott életet: Paula 1906-ban, míg az ikrek, Bora és Antal 1907-ben születtek. A család 1911-ben költözött Budára, a Csaba utcába (a lakás pontos címe onnan is tudható, hogy Antal innen küldte el egy újságban megjelent rejtvény megfejtését), majd 1935-ben Pestre. Ekkor a gyerekek már magántisztviselők voltak, Paula pedig korrepetitor. Paulát egy halálmenetben az ausztriai Lichtenwörthbe vitték, ahonnan hazakerült ugyan, de nemsokára meghalt; Antal pedig majd három éven át volt ismeretlen helyen munkaszolgálatos. Ő – aki a háború után Hódosira változtatta a nevét – 1973-ban, míg Bora, aki egész családját eltemette, 2016-ban hunyt el egy zsidó szeretetotthonban, 99 évesen. A kis leporellókon feltűnő, a fotóalbumokban is szereplő családi képek kiegészülnek e család egy másik ágával, a Gádor és a Gál család emlékképeivel (ők az édesanya testvéreinek leszármazottai). A felvételek tisztes polgári létről, nyarakról, kirándulásokról, ünnepekről, örömökről és mélyen elrejtett sebekről mesélnek – mondhatni bárki és mindenki családjáról.

Kiállítási enteriőr

A kiállítás a múzeum azon koncepciójához kapcsolódik, amely a gyűjtemény egy-egy darabját párosítja kortárs művészek munkáival, illetve reflexióival. A mostani tárlat kurátora, Farkas Zsófia a családi/privát fotók jelentéseinek „különböző rétegeit szeretné felfejteni”, kiszabadítva a „kihűlt”, múzeumba zárt tárgyakat a feledésből, hogy „rávilágítson e fotók személyes és kollektív történelmi emlékezetben őrzött szerepére”. Ehhez jó választásnak tűnik Tranker Kata, aki szinte társkurátorként vesz részt az értelmezésben.

Kiállítási enteriőr

Tranker személyes kézjegyében a finom intimitás párosul az esendőséggel, a sérülékenységgel vagy a törékenységgel. Munkái kis méretű elemekből épülnek fel, gyakran használ családi fényképeket, és alkalmazza a sík és a tér közötti játékot, vagy épp a kép a képben rendszerét, illetve az elfedés/kitakarás technikáját. Értelmezése elsősorban régészi: ha messziről nézünk az installációra, leginkább egy kutatási árok függőleges falára emlékeztet, melyben a tárgyi emlékek és a tárgyhiányok követik egymást – akárcsak a Hochstädter család történetében. Közelről nézve egyfajta polcimitációt látunk, rajta és mellette pedig zárvány módjára jelennek meg kisebb, domborműre emlékeztető és fotókkal kiegészülő emlék-elemek vagy papírmassza tárolók és nyomatok. Feltűnik a gálszécsi zsinagóga, néhány, a hagyományos zsidó étkezéshez (ünnepekhez?) használt tárgy törékeny mása, egy ikerfejű madár, és sok-sok fénykép, illetve képeslap. Az installáció középpontjában az ikrek (és persze a szülők) állnak, egységük s egyben kettősségük – egy „kő” képkeretben egyszerre látjuk külön és egyben őket, de ugyancsak megjelennek sematizálva, sziámiként összeforrott kisgyerekként és „elszakított” felnőttként. Egy apró fa családfává lényegül át – egyes ágak végén kicsiny portréfotók bújnak meg –, de feltűnnek amorf, nem ábrázoló, különös funkciójú elemek is. Az üvegtárlóba zárt installáció egyszerre távolítja el a témát és teszi általánossá; a visszafogott, matt színek és a levegős elrendezés valóban alkalmas arra, hogy az egyediben felismerjük az általánost, a „család” történetét.

A kiállítás kifejezetten izgalmas – de szinte csak turisták fogják megtekinteni. Mert bár a Zsidó Múzeum eme kiállítótere a Síp 12 Galéria „merészen szélsőséges, szelíden kísérletező […] örökségét viszi tovább”, a látogatás tekintetében ez nem mondható el. A Zsidó Múzeum árképzése csak a teljes komplexumra fókuszál, nincs lehetőség az időszakos kiállításokra külön jegyet váltani. Ez pedig nem csupán a művész, hanem a reménybeli és hazai látogatók szempontjából is hátrány. Nagy kár. (Megtekinthető december 15-ig.)

Dékei Kriszta

Megjelent a Műértő 2019 novemberi lapszámában

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Mit tud az ájurvédikus gyógyítás, hogy ilyen sokan hisznek benne?

Akkora vihar van az USA-ban, hogy töröltek 1300 repülőjáratot

Akkora vihar van az USA-ban, hogy töröltek 1300 repülőjáratot

Justin Trudeau lemondott a kormánypárt éléről, de még marad Kanada miniszterelnöke

Justin Trudeau lemondott a kormánypárt éléről, de még marad Kanada miniszterelnöke

Csákányos sífelvonón utazó gyerekkel ütközött egy autó Ausztriában

Csákányos sífelvonón utazó gyerekkel ütközött egy autó Ausztriában