Power 50 – A Műértő magyar erősorrendje
A Műértő 2011-ben közölte első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et. Kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview tavaly novemberben 20. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.
A lista rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – ez természetes, és nem ellentétes szándékainkkal.
Ebben az évben a listát – a megszokott kerékvágásba lassan visszatérő művészeti színtér okán – ismét 50 szereplősre növeltük, de megtartottuk a tavalyi újítást, és ezúttal is nemcsak személyekre, hanem intézményekre is lehetett javaslatot tenni.
Ismét hangsúlyozzuk, hogy a Magyar Power nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2021-es év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét értékeli.
A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tettünk kísérletet öt év elteltével a Műértő 2016. márciusi számában, tízéves elemzésünket pedig a 2021. február–márciusi szám 7. oldalán olvashatták.
Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. Ezúttal is rövid indoklást kértünk listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben 253 személyre érkezett szavazat – hattal többre, mint tavaly –; a sorrend most is a zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok összeadásával alakult ki.
A rangsor első helyezettjeinek pozíciója – évekre visszamenőleg is – stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta új szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk.
1. | Somogyi Hajnalka művészettörténész, kurátor és az OFF-Biennále Budapest csapata (1.) | 1242 |
2. | Spengler Katalin és Somlói Zsolt (3.) műgyűjtők | 1049 |
3. | Baán László (2.) főigazgató, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest | 1003 |
4. | Fabényi Julia (5.) főigazgató, Ludwig Múzeum, kollégiumi tag, NKA | 907 |
5. | Maurer Dóra (4.) képzőművész | 784 |
6. | Fehér Dávid (6.) művészettörténész, Szépművészeti Múzeum, igazgató, KEMKI | 754 |
7. | Pados Gábor (8.) galériatulajdonos, műgyűjtő | 742 |
8. | Matolcsy György közgazdász és az MNB-Ingatlan Kft. (11.) | 701 |
9. | Bak Imre (12.) festőművész | 686 |
10. | Mélyi József (10.) művészettörténész, kritikus, egyetemi oktató, MKE | 587 |
11. | Valkó Margit (7.) galériatulajdonos | 552 |
| Zsikla Mónika (9.) művészettörténész, kurátor, Q contemporary | 552 |
13. | Pőcze Attila (14.) galériatulajdonos | 544 |
14. | Nagy Gergely (13.) főszerkesztő, Artportal | 469 |
15. | Petrányi Zsolt (15.) művészettörténész, MNG Jelenkori Osztály | 458 |
16. | Küllői Péter (18.) bankár, elnök, Bátor Tábor Alapítvány | 423 |
17. | Szalai Borbála művészettörténész, kurátor, Trafó Galéria | 419 |
18. | Virág Judit (23.) műkereskedő | 370 |
19. | Bencsik Barnabás (19.) művészettörténész, Glassyard Gallery | 334 |
20. | Topor Tünde (20.) művészettörténész, főszerkesztő, Artmagazin | 329 |
21. | Keserü Ilona (16.) képzőművész | 328 |
22. | Keserü Katalin művészettörténész, egyetemi tanár | 320 |
| Kukla Krisztián aqb, Ostrale Biennale, Leopold Bloom Award | 320 |
24. | Keresztes Zsófia (9.) képzőművész, a 2022-es velencei biennálé magyar pavilon pályázat nyertese | 308 |
25. | Ledényi Attila (21.) kommunikációs szakember, igazgató, Art Market Budapest | 274 |
26. | Hegyi Dóra művészettörténész, tranzit.hu | 267 |
27. | Andrási Gábor művészettörténész, főszerkesztő, Műértő | 260 |
28. | Kieselbach Tamás műkereskedő | 249 |
29. | Nemes Csaba képzőművész | 238 |
30. | Százados László (17.) művészettörténész, MNG, szerkesztő, Balkon | 227 |
31. | Róka Enikő művészettörténész, igazgató, BTM Fővárosi Képtár | 223 |
32. | Deák Erika galériatulajdonos | 218 |
33. | Horányi Attila egyetemi oktató, MOME, elnök, AICA magyar tagozat | 206 |
34. | Fenyvesi Áron művészettörténész, kurátor, acb Galéria | 203 |
35. | Nádler István képzőművész | 200 |
36. | Erőss Nikolett művészettörténész, kurátor, Budapest Galéria | 195 |
37. | Pilinger Erzsébet galériavezető és Hans Knoll galériatulajdonos | 192 |
| Kaszás Tamás képzőművész | 192 |
39. | Molnár Annamária galériatulajdonos | 190 |
40. | Szipőcs Krisztina művészettörténész, Ludwig Múzeum | 189 |
41. | Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (24.) | 185 |
42. | Csákány István képzőművész | 184 |
43. | György Péter esztéta, intézetvezető, ELTE BTK | 177 |
| Székely Katalin művészettörténész, kurátor, Centrális Galéria | 177 |
45. | Bódi Kinga művészettörténész, Szépművészeti Múzeum | 162 |
| Kürti Emese művészettörténész, Artpool | 162 |
47. | Vizi Katalin intézményvezető, MODEM | 161 |
48. | Szegő György művészeti igazgató, Műcsarnok | 146 |
49. | Sasvári Edit (25.) művészettörténész, Kassák Múzeum | 145 |
50. | Queenie Rosita Law műgyűjtő, galériatulajdonos | 134 |
*Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.