szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Marketing Centrum április eleji felmérése szerint alig csökkent a két nagy párt közötti különbség, és a kicsik közül csak az SZDSZ kerülne be a parlamentbe.

A Marketing Centrum április elején készült felmérése nem jelzett érdemi elmozdulást egyik párt támogatói táborának nagyságában sem, hiszen a Fidesz hívek arányának 2 százalékos csökkenése bőven belül van a becslések bizonytalanságán. Hosszabb időszakot nézve azt láthatjuk, hogy az MSZP támogatottsága ebben a választási ciklusban képlékenyebbnek bizonyult, mint a Fideszé – értékel a Marketing Centrum.

Az ellenzéki párt lakossági támogatottsága 34 és 38 százalék között váltakozott, míg az MSZP tábora 25 és 34 százalék között. Ez elsősorban abból adódik, hogy a Fidesz többnyire stabilan, és érzelmileg is meglehetősen telítetten köti magához mindazokat, akiknek rokonszenves Orbán Viktor pártja, ugyanakkor a vezető ellenzéki párt táborának alig van pereme, és így tartaléka. A kormánypártok felé orientálódok jelentős hányada viszont csak lazán kötődik, és így könnyen elbizonytalanodik. Ez a lazán kötődő réteg azonban az MSZP számára tartalékot jelent, a Fidesz számára pedig gyakorlatilag elérhetetlen – véli a Marketing Centrum.

Pártpreferenciák, 2005. április 1. és 5. között

A pártok átlagos támogatottságának stabilitása mögött március és április eleje között meglehetősen nagy átrendeződéseket észleltünk. Az előző felmérésben csaknem elhanyagolható volt a település nagyság szerinti eltérés a pártok támogatottságában, most viszont (ismét) nagyon jelentőssé váltak a különbségek. Budapesten és vidéki nagyvárosokban az MSZP megelőzte legnagyobb riválisát, míg az 5000 főnél kisebb településeken jelenleg 26 százalékpont az ellenzéki párt előnye, pedig egy hónapja még „csak” 13 százalékpont volt.

Február folyamán tehát elsősorban az MSZP nagyvárosi hívei bizonytalanodtak el, míg március folyamán a kistelepülésen élők, miközben a nagyvárosokban elbizonytalanodottak visszatértek a nagyobbik kormánypárt támogatói közé.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Itthon

Marketing Centrum: tovább csökkent a Fidesz előnye

Október és november eleje között egyetlen párt támogatottsága sem változott a felmérések becslési bizonytalanságánál nagyobb arányban. Az összes megkérdezett körében 7 százalékról 4 százalékra csökkent a Fidesz előnye az MSZP előtt.

hvg.hu Itthon

Gallup: csökkent a Fidesz előnye

A Magyar Gallup Intézet március 2. és 8. között végzett kutatása szerint a biztos szavazók körében a Fidesznek 50, az MSZP-nek 41, az MDF-nek és az SZDSZ-nek 3-3 százalékos a támogatottsága.

Itthon

Medián: nőtt a Fidesz előnye

Elbizonytalanodott az MSZP tábora, nőtt a Fidesz előnye március elején – derül ki a Mediánnak a Magyar Hírlap által közölt közvélemény-kutatásából.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: a kormánypártok nyernék a választást

A Marketing Centrum népszavazási kampány időszakában készített felmérése 12 százalékos Fidesz vezetést jelzett a jogosultak körében. Ez az előny február elejére 1 százalékra olvadt. Ráadásul egy kissé csökkent a Fidesz támogatók szavazási eltökéltsége, és mindez azt eredményezte, hogy a „most vasárnapi” parlamenti választás győztese - 2003 óta először - a kormányoldal lenne.

Itthon

Március második felében is a Fidesz vezet

A gazdatüntetést lezáró megállapodás és a március 15-i eseményeket megzavaró körülmények együttes hatása sem változtatta meg az előző, a február végén regisztrált politikai erőteret.