Tetszett a cikk?

Az elmúlt öt hónapban minden pártnál mindvégig a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb változások. Ugyanakkor a köztársasági-elnök választás eredménye egy kicsit növelte a Fidesz népszerűségét, és csökkentette az MSZP támogatói táborát.

Kudlik Júlia és Orbán Viktor
© Túry Gergely
A választóképes szavazók 38 százaléka az ellenzéki pártot érzi kedvencének, míg az MSZP-t csak az összes választópolgár negyede támogatja. Legutóbb a tavalyi népszavazás kampány időszakában regisztrált a Marketing Centrum olyan nagy különbséget a két nagy párt támogatottsága között, mint most.

A Marketing Centrum július eleji felmérése a júniusi belpolitikai események hatásait tükrözi. Ezek közül nyilvánvalóan a köztársasági-elnökválasztás volt a legjelentősebb, és ez az ellenzék számára sikert, az MSZP számára pedig kudarcot hozott. Így aztán nem túl meglepő, hogy 8 százalékpontról 13 százalékpontra növekedett a Fidesz előnye az MSZP-vel szemben. Ugyanakkor külön-külön nézve a pártok támogatottságát immáron öt hónapja a becslési bizonytalanságon belül maradtak a kisebb ingadozások, így nem beszélhetünk a pártpolitikai erőtér átrendeződéséről.

Június legeleje óta elsősorban a kisebb vidéki városokban és a községekben növelte az MSZP-vel szembeni előnyét a Fidesz. Másrészt a politika iránt nagyon érdeklődők körében határozottan növekedett, az egyáltalán nem érdeklődők körében viszont csökkent a két nagy párt támogatottsága közötti különbség.

A két kisebbik parlamenti párt esetében semmilyen kimutatható hatása sincs a köztársasági-elnökválasztásnak. Mindazonáltal az MDF lakossági támogatottsága jelenleg megegyezik az SZDSZ-ével, míg az év első hónapjaiban a kisebbik kormánypárt határozottan több támogatót tudhatott maga mögött, mint a kisebbik ellenzéki párt. Ugyanakkor a parlamenti küszöb átlépésére változatlanul jobbak az SZDSZ-, mint az MDF esélyei. Elsősorban azért, mert az MDF támogatók körében változatlanul kisebb a választási részvételi valószínűségek átlaga, mint a két nagy párt és az SZDSZ hívei körében.

A Fidesz–MPSZ támogatottsága az összes választó körében július elején 38, az MSZP-é 25, az SZDSZ-é és az MDF-é 3—3 százalék volt. A biztos pártválasztók közt a Fidesz–MPSZ 44, az MSZP 28, az SZDSZ 4, míg az MDF 3 százalékon állt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: biztos Fidesz-előny

A Marketing Centrum legutóbbi felmérése a köztársasági elnök megválasztása előtt lezárult, így az eredmény esetleges hatására egyáltalán nem lehet következtetni az adatokból. Az elnökválasztást megelőző viták és a 100 lépés meghirdetése viszont éreztethetné a hatását. De nem érezteti.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: vezet a Fidesz

A Marketing Centrum április eleji felmérése szerint alig csökkent a két nagy párt közötti különbség, és a kicsik közül csak az SZDSZ kerülne be a parlamentbe.

Itthon

Marketing Centrum: tovább csökkent a Fidesz előnye

Október és november eleje között egyetlen párt támogatottsága sem változott a felmérések becslési bizonytalanságánál nagyobb arányban. Az összes megkérdezett körében 7 százalékról 4 százalékra csökkent a Fidesz előnye az MSZP előtt.

hvg.hu Itthon

Marketing Centrum: a kormánypártok nyernék a választást

A Marketing Centrum népszavazási kampány időszakában készített felmérése 12 százalékos Fidesz vezetést jelzett a jogosultak körében. Ez az előny február elejére 1 százalékra olvadt. Ráadásul egy kissé csökkent a Fidesz támogatók szavazási eltökéltsége, és mindez azt eredményezte, hogy a „most vasárnapi” parlamenti választás győztese - 2003 óta először - a kormányoldal lenne.