szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A különböző szakmai vélemények koordinálásával, ütköztetésével március közepéig terjesszen a főpolgármester a szakbizottság elé egyértelmű javaslatot a Thököly úti villamos jövőjéről - erről határozott hétfőn a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága.

A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának munkatársa, Janca Tibor helyszíni kiegészítőjében hangsúlyozta, hogy szerintük várospolitikailag lehet a villamos visszaállítása mellett érvelni, szakmailag azonban semmi oka nincs ennek a lépésnek. Leszögezte: szerinte a villamosközlekedés visszaállítása ma már csak érzelmi, nosztalgiai jellegű ügy lehet.

Hasonlóképpen nem támogatta a helyszíni előterjesztése során a villamosok visszaállítását a Főmterv Rt. képviselője, Pintér László. Mint mondta: nem tud egyetlen olyan külföldi példát sem, hogy a már megépült metró fölött ismét visszaállították volna a villamosközlekedést.

A kormánypártiak egy része, Aba Botond BKV-vezérigazgatóhoz hasonlóan, szintén elvetette ezt a lépést. Ehhez ugyanis a vezérigazgató szerint nemcsak magát a villamospályát kellene átépíteni, esetleg zárttá alakítani, hanem szükség lenne új villamosokra is, mivel jelenleg egyetlen szerelvény sem lenne erre a célra.

Bánsági György (MSZP) azt hangsúlyozta, hogy a jórészt helyszínen megismert anyagok alapján szakmailag nem lehet ebben a vitában véleményt nyilvánítani. Lakos Imre (SZDSZ) bizottsági elnök is úgy vélte, hogy nincs döntési helyzetben ez ügyben a bizottság. Csupán kaptak egy tanulmányt hivatali előterjesztő és határozati javaslatok nélkül. Hozzátette: azt várják, hogy a városvezetés, a területért felelős főpolgármester-helyettes terjesszen elő egy komplex javaslatot ez ügyben.

A fideszes képviselők, valamint a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület viszont szükségesnek tartották a Thököly úti villamosközlekedés újraindítását. Perlaki Jenő többször is felhívta arra a figyelmet, hogy a városvezetés által elfogadott, illetve állandó hivatkozási alapnak tekintett Podmaniczky-tervben szerepel ez a terv, csakúgy mint a Rákóczi úti villamosközlekedés visszaállítása. Mint mondta: "gyalázat", ahogy kinéz a Thököly út, hogy az embereket 20 éve ilyen helyzetben tartják.

A civilek szerint túlhaladott az a nézet, hogy nincs helye a metró fölött tömegközlekedésnek, villamosnak. Úgy vélték, hogy fontos várospolitikai érdek e villamosnak a visszaállítása. Hangsúlyozták: olyan felszíni közlekedésre van szükség, ahol az embereket minél kevésbé kényszerítik felesleges átszállásokra.

Szálka Miklós (Fidesz) német városok példáját idézte, ahol mint mondta: az elsődleges szempont az, hogy az emberek ne saját autójukkal közlekedjenek. Megjegyezte, hogy ott nem a Főmterv-tanulmány szerinti 15 kilométeres sebességgel, hanem 60 kilométerrel haladnak a villamosok. A tervezőintézet reagálása szerint ez csak teljesen zárt pályán lehetséges.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Zöld Békát kapott a Magyar Villamos Művek

A Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. készítette a legjobb környezeti jelentést az idén a Deloitte Rt. nemzetközi tanácsadó cég szerint, amely ezért az általa négy éve alapított Zöld Béka díjjal jutalmazta a vállalatot.

MTI Itthon

Összeütközött két villamos a Kálvin téren

Összeütközött két villamos a Kálvin téren azt követően, hogy az egyik szerelvény kisiklott hétfőn délelőtt; személyi sérülés nem történt, de a környéken nagy a torlódás - közölte a Fővinform.

MTI Itthon

Vezetői hiba miatt ütközött össze a BKV két villamosa

Egyértelműen járművezetői mulasztás miatt ütközött hétfőn egymással egy 4-es és egy 6-os villamos a nagykörúton - mondta a BKV vezérigazgató-helyettese. Szerinte a BKV folyamatosan vizsgálja járműveinek állapotát.

MTI Itthon

Összeütközött a 4-es és a 6-os villamos

Egy 4-es és egy 6-os villamos ütközött a Ferenc körút és az Üllői út kereszteződésénél, ezért autóbuszok közlekednek a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások között.