szerző:
MTI

A Levegő Munkacsoport (LM) és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) szerint, a BKV viteldíjak legutóbbi áremelése megsért több jogszabályt, köztük az alkotmányt is - mondta el vasárnapi budapesti sajtótájékoztatójukon Hajtman Ágnes, az LM elnökhelyettese.

Mint bejelentette, "a két civil szervezet a Közigazgatási Hivatalhoz fordult, hogy vizsgálja meg: megfelel-e a jogszabályoknak a Fővárosi Közgyűlés rendelete a BKV Zrt. viteldíjairól". Szabó Endre, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke közölte: kifogásolják azt is, hogy a rendelet előkészítésében az érintett társadalmi szervezetek nem vettek részt, így nem élhettek véleménynyilvánítási jogukkal. Kifejtette, szerinte a rendelet elkészítői csak azt vizsgálták, hogy a változás miként hat majd a BKV bevételeire, de nem készítettek hatástanulmányt, elemzést arról, hogy annak milyen társadalmi és környezetvédelmi hatásai lesznek, és miként hat majd a főváros gazdaságának egészére. A NOE elnöke szerint így még a döntéshozók sem kaphatták meg a szükséges tájékoztatást, és mindezzel megsértették az alkotmányt.

"Az elővárosi közlekedés tarifájának ilyen drasztikus, előre nem egyeztetett emelése különösen hátrányosan érinti a nagycsaládosokat, mivel a többgyermekes családoktól a BKV a családi pótlék emelésének mintegy négyszeresét csikarja ki. Így egy a főváros agglomerációjában lakó négygyermekes családban a havi bérletár emelkedése elviszi az egyik gyerek után kapott családi pótlékot" - emelte ki a NOE elnöke.

"Mi történik azzal a családdal, amelynek a lakásrezsi kifizetése után fejenként havi 9-12 ezer forintja marad, és egyszerűen bérletre nincs pénze? Ez esélyegyenlőség? Így segítik a többgyermekes családokat?" - tette fel a kérdéseket Szabó Endre.

Hajtman Ágnes szerint a fővárosi önkormányzat egyre kevésbé látja el a környezetvédelemmel és a tömegközlekedéssel kapcsolatos, az önkormányzati törvényben előírt feladatait. A rendelet hatására ugyanis tovább romlik a tömegközlekedés vonzereje, és fokozott hátrányba kerül a személygépkocsi-forgalommal szemben. Utalt arra, hogy Budapest személyautó forgalmának mintegy kétharmadát a városhatáron belépő forgalom teszi ki. Ez az arány most várhatóan tovább romlik, és a drasztikus, 300-400 százalékos bérletemelési díj miatt éppen a leginkább környezetkímélő közlekedési eszköz, a HÉV igénybevétele csökken.

Az LM elnökhelyettese kiemelte: a rendelet arra ösztönzi a lakosságot, különösen a diákokat, hogy ne a tömegközlekedést vegyék igénybe. Az eddigi BKV menetdíjemelések bebizonyították, hogy csökkent a fizető utasok száma, a közlekedési társaság bevétele pedig egyáltalán nem vagy alig nőtt. Szerinte a gépjárművek által okozott károk Budapesten ma már meghaladják az évi ezermilliárd forintot, és a viteldíjemelés hatására ez az összeg még magasabb lesz.

A két civil szervezet szerint a fővárosi önkormányzat úgy próbálja áthárítani kiadásait, hogy az a főváros lakossága számára jóval nagyobb költségeket okoz, mint amekkora megtakarítást az önkormányzat elér. Mindez pedig ütközik az arányos közteherviselés alkotmányos elveivel.

Nagy Zoltán, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetségének alelnöke elmondta: a HÉV-bérlet árának drasztikus emelése több tízezer az agglomerációba ingázó hallgatót érint hátrányosan, így például a gödöllői egyetemre járókat. Ezért támogatják a két civil szervezet tiltakozását.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MTI Itthon

Hagyó: készek vagyunk tárgyalni a HÉV-bérletekről

A fővárosi önkormányzat kész tárgyalni az érintett agglomerációs településekkel a BKV-járatok finanszírozásához való hozzájárulásukról, és az agglomerációs közlekedés finanszírozását illetően nyitott a kormányzattal való egyeztetésre is.

Csináltak egy "temetőt", amitől a Google lehet a legszomorúbb

Csináltak egy "temetőt", amitől a Google lehet a legszomorúbb

Többfelé már havazik, reggelre az egész országot hó boríthatja

Többfelé már havazik, reggelre az egész országot hó boríthatja

Legalizálta az abortuszt az ír parlament

Legalizálta az abortuszt az ír parlament

Arra kéri a szülőket egy walesi iskola, hogy ne vegyenek karácsonyi ajándékot a tanároknak

Arra kéri a szülőket egy walesi iskola, hogy ne vegyenek karácsonyi ajándékot a tanároknak

Kínai hackerek szálltak rá az amerikai haditengerészetre, rakétaterveket is loptak tőlük

Kínai hackerek szálltak rá az amerikai haditengerészetre, rakétaterveket is loptak tőlük

Brutális akkumulátort és teljesítményt kaphat a Samsung összehajtható okostelefonja

Brutális akkumulátort és teljesítményt kaphat a Samsung összehajtható okostelefonja