szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Alkotmányellenes a közigazgatási hivatalok regionális átszervezése, s az azzal kapcsolatos kormányrendelet - mondta Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke. Debrecen polgármestere ezért a múlt héten az Alkotmánybíróságnál (Ab) támadta meg a jogszabályt.

"A közigazgatási hivatalok regionális átszervezése alkotmányellenesen történt: a kétharmados törvényt a Parlament - a kormány kezdeményezésére - feles törvénnyel módosította" - emlékeztetett Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke, Debrecen polgármestere.
 
"Ezt többen kifogásoltuk, én is, s nekünk adott igazat az Alkotmánybíróság" - tette hozzá, megjegyezve: az Ab június 30-ával megsemmisítette a regionális közigazgatási hivatalokra vonatkozó alkotmányellenes törvénymódosítást. A kormány ezután viszont rendeletben szabályozta a regionális közigazgatási hivatalok működését, ami még aggályosabb, mint a feles törvény - magyarázta Kósa Lajos.
 
Ezért - mint mondta - a múlt héten beadványban fordult az Alkotmánybírósághoz, s azt várja a taláros testülettől, hogy kimondja: alkotmánysértő a kormányrendelet. Kósa Lajos az ügy kapcsán elfogadhatatlannak nevezte, hogy törvénytelenül működik az a hivatal, amelyik az önkormányzatok törvényes működését hivatott ellenőrizni. 

Kerekes Edit, az Észak-alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője az MTI érdeklődésére elmondta: az Alkotmánybírósághoz több beadvány is érkezett, amelyekben a regionális közigazgatási hivatalok és más regionális államigazgatási szervek létrehozása alkotmányellenességének megállapítását kérték. 

Az Ab októberben meghozott döntésében az indítványok többségét elutasította, arra hivatkozva, hogy a kormány szervezetalakítási szabadsága meghatározni, hogy az államigazgatási feladatellátást megyei, regionális vagy más szervezeti keretben végzi-e - fűzte hozzá. 

Ugyanakkor megjegyezte, hogy a közigazgatási hivatalokat illetően az Ab más következtetésre jutott. Vitatottnak nevezte, hogy az önkormányzatokról szóló, kétharmados többséggel megalkotott törvényben az a változtatás, hogy megyei helyett regionális hivatalok jöttek létre, lényegi, tartalmi, tehát minősített többséget igénylő, avagy pusztán elnevezésbeli változás-e. 

Az Ab szerint az önkormányzati alapjogok védelme szervezeti garanciájaként az önkormányzati törvény hozta létre magát a törvényességi ellenőrzés gyakorlására jogosult szervet, s a politikai konszenzus kiterjedt arra is, hogy ez megyei szinten működő államigazgatási szerv legyen. Kerekes Edit rámutatott: az Ab nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy a feladatot megyei vagy regionális szervezetnek kell végeznie, csak magát a jogalkotási technikát marasztalta el. 

Az önkormányzati törvény jelenleg hatályos szövegében a törvényességi ellenőrzést végző szervezet megnevezése előtt sem a megyei, sem a regionális jelző nem szerepel, miközben az államigazgatási feladatellátásban a kormánynak - az Ab által sem kifogásolt módon - fennáll a szervezetalakítási szabadsága - mondta el Kerekes Edit hivatalvezető. Hozzátette: az Országgyűlés július 1-jéig nem módosította a jogszabályt, így a kormány döntéskényszerben volt, mert maga az alkotmány szabta kötelező feladatául a törvényességi ellenőrzést, s az nem maradhatott ellátatlanul. 

A parlamenti konszenzus híján célszerűen hagyta meg a kormány az alig másfél éve kialakított regionális keretet, összhangban azzal, hogy az államigazgatási szervezetek döntő többsége már nem megyei szinten működik - szögezte le az Észak-alföldi Regionális Közigazgatási Hivatal vezetője. Kósa Lajos ehhez annyit fűzött hozzá: a kormány szervezetalakítási szabadságát az alkotmány határozza meg.
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!