Klisészerűek a pártok kampányplakátjai
Reklámszakmai szempontból klisészerűek a pártok európai parlamenti (EP) választási kampányplakátjai - mondta Babocsay Ádám reklámszakember, aki szerint a parlamenti pártok óriásplakátjai formailag többségükben érdektelenek, unalmasak és - az SZDSZ-ét kivéve - mozgósítási erejük is csekély.
A kampányplakátok jellemzésekor elsősorban azt kell szem előtt tartani, hogy az emberek nem igazán érdeklődnek az EP-választás iránt, nem érzik, hogy az ő életükben bármi is gyökeresen megváltozna ezzel a választással - emelte ki a BMB Focus marketingkutató és tanácsadó cég munkatársa, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. A szakember szerint az európai választás ellenére az emberek nem az európai üzenetekre fogékonyak, hanem gyakorlatilag a belpolitikai helyzet visszatükröződéseként értékelik a szavazást.
A parlamenti pártok kampányplakátjait elemezve arra hívta fel a figyelmet, hogy az óriásplakátok általában a teljes politikai kommunikáció alacsony hányadát teszik ki, ugyanakkor jelenségként látványosak. Rövid távú jellegükből adódóan - világos üzenettel - hatásuk ezért erősebb lehet, mint egy kereskedelmi márka plakátjainak.
© MTI |
Az MSZP-vel kapcsolatban úgy vélekedett: kampányukra is rányomja a bélyegét az, hogy a párt a közhangulatot tekintve nagyon nehéz helyzetben van. Kiraktak egy-két arcot, kiírtak egy-két európai ügyet, azonban összességében unalmasak a plakátjaik, és mozgósító erejük - a Fideszéhez hasonlóan - a "létezünk" üzenetben, saját célcsoportjuk megszólításában merül ki - fogalmazott.
Arra a kérdésre, hogy a szocialisták reklámfelületein látható "retró" jellegű betűtípusoknak milyen üzenetük lehet, Babocsay Ádám úgy válaszolt, felesleges emögött stratégiai megfontolásokat keresni. Ugyanakkor - mint folytatta - annyiban szerencsétlen ez a grafikus választás, hogy az MSZP esetében a retró azokba az időkbe visz vissza, amikor még MSZMP-nek hívták a pártot. A kampány kommunikációs céljait lehetetlen kihámozni a szocialisták plakátjaiból - összegzett a szakember.
Az MDF egyik plakátjával összefüggésben - amelyen Dávid Ibolya pártelnök mögött az MDF EP-listájának két vezetője, Bokros Lajos és Habsburg György áll - a szakember úgy vélekedett, a plakát az üzenete az, hogy a demokrata fórum józan, mérsékelt középutat képvisel. Ez azonban egy olyan általános belpolitikai üzenet, mely "elszáll az emberek feje felett" - vélekedett, hozzátéve: amikor olyan arcokat raknak ki, akik amúgy is megosztóak, még annak is csökkentik az esélyét, hogy más pártok szimpatizánsai esetleg átszavazzanak rájuk.
Reklámszakmai szempontból érdektelen kampány az MDF-é, amely pusztán jelöltjeiről informál - mondta.
Babocsay Ádám szerint laikus szemmel az SZDSZ plakátkampánya a leginkább megosztó, amely ugyan "artikulálja" a belpolitikai szakadékot, azonban mozgósító erejét tekintve valószínűleg a leghatékonyabb. A szabad demokraták plakátjai - mint jellemezte - belpolitikai témájúak, relatív mozgósító erejük pedig azért nagy, mert az SZDSZ-es bázis passzív tömegeinek "inherens félelmeire" épít.
Arra a felvetésre, hogy a pártok plakátjain számos azonosság fedezhető fel - így például a háttérben látható tömegek a Fidesz és az MDF plakátjain - Babocsay Ádám úgy reagált: ez nem meglepő, hiszen formailag többnyire klisészerűek a pártok plakátjai. A reklámszakember megjegyezte: hiába kommunikál jól egy párt, nem fogja egy másik párt törzsszavazóit megnyerni, csak abban az esetben, ha a szavazó eleve kiábrándult saját pártjából. Úgy vélte, a kampányban azokat lehet megfogni, akik valamennyire bizonytalanok vagy kiábrándultak, erre azonban csak az SZDSZ épített saját berkein belül.