Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1174090f-0285-4039-8eca-1641058365ff","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Korábban ezt a tárca háttérintézménye is rossz ötletnek tartotta, a Belügyminisztérium mégis osztályozná a kompetenciaméréseket. Mit szólnak ehhez a tanárok? Hogyan tudnák elérni, hogy ne legyen a diákok számára túl rossz egy ilyen lépés?","shortLead":"Korábban ezt a tárca háttérintézménye is rossz ötletnek tartotta, a Belügyminisztérium mégis osztályozná...","id":"20250227_hvg-oktatas-kompetenciameres-vita-jegyre-megy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1174090f-0285-4039-8eca-1641058365ff.jpg","index":0,"item":"67853f18-33cb-4a52-aaae-8dd59bdba53e","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-oktatas-kompetenciameres-vita-jegyre-megy","timestamp":"2025. február. 27. 09:30","title":"„Ha egy tanár jót akar a gyerekeknek és magának, akkor csalni fog” – mit kezdenek a pedagógusok az osztályzott kompetenciamérésekkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0566f0bf-2754-4370-816b-b5f6b1b69dbd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tető szigetelésén dolgoztak, amikor a tragédia történt.","shortLead":"A tető szigetelésén dolgoztak, amikor a tragédia történt.","id":"20250226_lezuhant-munkas-miskolc-panelhaz-teto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0566f0bf-2754-4370-816b-b5f6b1b69dbd.jpg","index":0,"item":"175e5f95-bdd9-4f22-8d58-9fecd0765eb0","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_lezuhant-munkas-miskolc-panelhaz-teto","timestamp":"2025. február. 26. 15:46","title":"Lezuhant egy munkás Miskolcon egy panelház tetejéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e344fd1-6a31-476f-9351-2c0692f0c472","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az állampapír-kifizetések és a kormányzati intézkedések nyomán felpörgött az ingatlanpiac, ugranak az árak, ám aligha épül több új lakás.","shortLead":"Az állampapír-kifizetések és a kormányzati intézkedések nyomán felpörgött az ingatlanpiac, ugranak az árak, ám aligha...","id":"20250226_hvg-ingatlanpiac-epitoipar-melyrepules-repulorajt-hazasodik-agazdag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e344fd1-6a31-476f-9351-2c0692f0c472.jpg","index":0,"item":"01991c97-9571-4d9e-b3ec-06beb7a25c4c","keywords":null,"link":"/360/20250226_hvg-ingatlanpiac-epitoipar-melyrepules-repulorajt-hazasodik-agazdag","timestamp":"2025. február. 26. 14:00","title":"Felveri az ingatlanárakat a Nagy Márton-i pénzeső az átlagos magyar család számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b04a00d2-c0f2-42d4-ae75-76c2056dfe3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Jázmin Pellegrini 15 évesen halt meg.","shortLead":"Jázmin Pellegrini 15 évesen halt meg.","id":"20250227_Jazmin-Pellegrini-drog-tuladagolas-San-Francisco-pszichiatria-kezeles-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b04a00d2-c0f2-42d4-ae75-76c2056dfe3a.jpg","index":0,"item":"946cd8ce-aefc-4d79-92c8-4763323cdd74","keywords":null,"link":"/elet/20250227_Jazmin-Pellegrini-drog-tuladagolas-San-Francisco-pszichiatria-kezeles-ebx","timestamp":"2025. február. 27. 17:27","title":"Borzasztó kálváriát járt végig egy magyar származású kamaszlány az amerikai pszichiátriákon, mielőtt drogtúladagolás végzett vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az üzleti szereplők hangulata javult egy kicsit a GKI felmérése szerint, a lakosságé egyáltalán nem.","shortLead":"Az üzleti szereplők hangulata javult egy kicsit a GKI felmérése szerint, a lakosságé egyáltalán nem.","id":"20250227_gki-bizalmi-index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"5925a676-af5a-40d5-bf61-450fe742c7de","keywords":null,"link":"/kkv/20250227_gki-bizalmi-index","timestamp":"2025. február. 27. 14:52","title":"Ez még nem a repülőrajt, de a 19 havi mélypontról már egy kicsit felfelé mozdult egy fontos mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c30f3c7-e980-4122-bfd6-59e243fbcdd3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tényleg csak benézett 400 euró alá a forint, aztán visszatért 400 fölé. Utána újra 400 alá ment.","shortLead":"Tényleg csak benézett 400 euró alá a forint, aztán visszatért 400 fölé. Utána újra 400 alá ment.","id":"20250226_A-forint-meg-annyira-nem-erzi-a-beket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c30f3c7-e980-4122-bfd6-59e243fbcdd3.jpg","index":0,"item":"5ea76c57-2fdd-4335-8756-bb952e37c9ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_A-forint-meg-annyira-nem-erzi-a-beket","timestamp":"2025. február. 26. 13:41","title":"A forint még nem érzi annyira a békét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcbb8c6c-7187-4b7c-9bec-7fcc3a7ee912","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"V8-as különlegességek kerülnek ki a trollhattani üzemből. ","shortLead":"V8-as különlegességek kerülnek ki a trollhattani üzemből. ","id":"20250227_Saab-svedorszagi-gyar-AC-Cobra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcbb8c6c-7187-4b7c-9bec-7fcc3a7ee912.jpg","index":0,"item":"1f3538ca-5542-4300-a01b-f5e94314aadf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_Saab-svedorszagi-gyar-AC-Cobra","timestamp":"2025. február. 27. 12:04","title":"Visszatért az élet a Saab svédországi gyárába, ahol nem akármilyen autók készülnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62a0462c-02aa-4bef-b55d-24c9b118bc8f","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"„A sportoló definíciója, nagyszerű, a csodálatos magyar” – nem fogta vissza magát a nemzetközi média.","shortLead":"„A sportoló definíciója, nagyszerű, a csodálatos magyar” – nem fogta vissza magát a nemzetközi média.","id":"20250226_Szoboszlai-Dominik-gol-liverpool-newcastle-premier-league-legjobb-legertekesebb-jatekos-nemzetkozi-sajto-ertekeles-osztalyzatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62a0462c-02aa-4bef-b55d-24c9b118bc8f.jpg","index":0,"item":"066d6e25-c957-46f7-a54e-d4d957e94db3","keywords":null,"link":"/sport/20250226_Szoboszlai-Dominik-gol-liverpool-newcastle-premier-league-legjobb-legertekesebb-jatekos-nemzetkozi-sajto-ertekeles-osztalyzatok-ebx","timestamp":"2025. február. 27. 00:05","title":"„Vasárnapi hőstette után újból meghatározó volt” – az egekbe magasztalja a rangadó legjobbjának választott Szoboszlai Dominiket a nemzetközi sajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kik és milyen eredménnyel sztrájkoltak az elmúlt 20 évben?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az elmúlt közel két évtized néhány nagyobb tömegeket érintő sztrájkja és azok végeredménye.
1994. december 8. - A vasutas szakszervezetek - eredménytelen bértárgyalások után - reggel 5 és 7 óra között kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak, amelyben közel 10 ezer vasutas vett részt. Összesen 612 vonat állt le. December 12-én újabb 36 órás sztrájkba kezdtek. Miután a korábbi hat százalékon túl további 4 százaléknyi (összesen 10 százalék) béremelésre a MÁV elnöke és a vezérigazgató személyes garanciát adott, a sztrájk 13-án délután - 18 órás leállás után - befejeződött és éjjelre helyreállt a vasúti forgalom.
1995. április 20-23. - A kollektív szerződés hiánya miatt országos sztrájkot tartottak. Minimális szolgáltatásként minden vonalon csak két-két vonatpár közlekedett. A sztrájkban a 72 ezer vasutas mintegy 30 százaléka vett részt, de a mozdonyvezetők mindannyian. Az április 23-án délután aláírt új kollektív szerződés május 1-jén lépett hatályba. A vonatközlekedés április 24-én 0 órától állt helyre.
1999. január 4-8. - Január 4-én 0 órától részleges sztrájkot indított a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, mert a MÁV 16 százalékos ajánlatával szemben 21 százalékos béremelést követeltek. Január 8-án a Fővárosi Munkaügyi Bíróság első fokon jogellenesnek nyilvánította a sztrájkot, a döntés ismeretében a szakszervezet még aznap felfüggesztette a munkabeszüntetést. 1999. június 9-én a Legfelsőbb Bíróság jogszerűnek ítélte a sztrájkot. (A sztrájk ideje alatt, január 6-án hajnalban dolgozószobájában szívinfarktus következtében elhunyt Sipos István, a MÁV vezérigazgatója.)
2000. január 10. - Nulla órától hatvanórás országos általános sztrájkot tartottak a vasutas szakszervezetek 3,5 százalékos reálkereset-emelkedést eredményező bérfejlesztést követelve. A sztrájk ideje alatt naponta két pár személyvonat indult vonalanként, nem közlekedett a nemzetközi, az Inter City és a tehervonatok. A MÁV vezetőinek és a szakszervezeteknek nem sikerült megállapodniuk a bérfejlesztésről és a kollektív szerződésről. Január 12-én délben befejeződött a vasutas sztrájk. 14 órára helyreállt a belföldi személyforgalom.
2000. február 1-14. - 1-jén nulla órakor határozatlan időre sztrájkot kezdett három vasutas szakszervezet (Mozdonyvezetők Szakszervezete, Vasutasok Szakszervezete, Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete). A sztrájk 329 órán át tartott, a MÁV Rt. vezetése által ajánlott hároméves megállapodáson kívül valamennyi dokumentumot aláírták a szakszervezetek, és a vitás kérdések rendezése érdekében egyeztető bizottság létrehozását határozták el.
2001. február 5-11. - A Malév repülőgépeinek karbantartását végző Aeroplex Kft. dolgozói sztrájkba léptek, a cég 7 százalékos béremelési ajánlatával szemben 15 százalékos emelést követeltek. Február 9-én már nem indult egy Malév-járat sem Ferihegyről. 11-én a repülőgép-karbantartók beszüntették a sztrájkot és újra munkába álltak, 12-én elindultak a járatok, mivel az Aeroplex dolgozói kétharmados többséggel elfogadták a Malév 7 plusz 2 százalékos béremelési ajánlatát és felhatalmazást adtak a szakszervezetnek az egyezség megkötésére.
2003. január 6. - A Volán-társaságok dolgozói kétórás országos sztrájkot tartottak a dolgozók bérének felzárkóztatásáért, mivel a munkáltató ÁPV Rt. csak 7 százalékos bruttó átlagkereset-fejlesztést ajánlott a Közúti Közlekedési Szakszervezet 26 százalékos követelésével szemben. Becslések szerint a dolgozók több mint 90 százaléka sztrájkolt és a járatok egyharmada nem indult el.
Január 28-án 3 évre szóló megállapodást írt alá a Közúti Közlekedési Szakszervezet, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt, miszerint a Volán-dolgozók átlag bruttó bére 2003-ban eléri a havi 127 ezer 500 forintot. A megállapodás rögzítette a 2004. és 2005. évi béremelési irányelveket is.
2004. július 9. - Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a MÁV Kórház és Központi Rendelőintézet dolgozói, mivel az intézmény március 31-én kinevezett vezetése még aznap felmondta a kórház érvényes kollektív szerződését, s az új megállapodást célzó tárgyalások nem vezettek eredményre. A kórház vezetése július 12-re tűzte ki az egyeztetés napját. Július 22-én a szegedi tudományegyetem 11 klinikáján tartottak 2 órás figyelmeztető sztrájkot az egészségügyi dolgozók.
2004. október 7-november 11. - Az ország több egészségügyi intézményében kezdtek sztrájkolni a színvonalas körülmények, a megfelelő jövedelem, valamint az elegendő és képzett szakemberek biztosítása érdekében. Október 15-én több mint tízezer egészségügyi dolgozó csatlakozott a sztrájkokhoz, majd 26-án 22 intézmény mintegy 5000 dolgozója vett részt a munkabeszüntetésben, köztük először budapesti intézmények is: a Heim Pál Gyermekkórház és a Budai Gyermekkórház. November 3-án ismét országos figyelmeztető sztrájkot tartottak, majd 11-én Szeged és Makó csatlakozott.
2005. december 13-22. - A Ferihegyi repülőtéren a Budapest Airport (BA) Rt. 2300 dolgozójának 30 százalékát tömörítő Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezete (RMGSZ) és a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezete (FORTISZ) béregyeztető tárgyalásokat folytatott a BA Rt. menedzsmentjével a 2006. évi béremelésről és a foglalkoztatottak gazdasági és szociális garanciáiról, s mivel a tárgyalások eredménytelenek voltak a dolgozók egy része 16-án kétórás figyelmeztető sztrájkot tartott. A felek 22-én megállapodtak abban, hogy február 1- jéig nem sztrájkolnak, a BA akkori és új tulajdonosa pedig garanciát vállalt, hogy eddig az időpontig folyamatos megbeszélések mellett nem kezdeményezi a BA Zrt. és leányvállalatai munkavállalóinak elbocsátását.
2007. március 31. - A Ferihegyi repülőtéren a földi kiszolgálást végző Celebi GH Kft.-nél a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete egynapos munkabeszüntetést hirdetett, mert eredménytelenül zárultak a bértárgyalások. A Celebi menedzsmentje 1 plusz 2 százalékos, illetve az addigi rugalmasabb munkarenddel 12 százalékos béremelést ajánlott. A szakszervezet a munkarend változása nélkül követelt 15 százalékos emelést. A sztrájk alatt késtek a járatok, bár a sztrájkoló dolgozók helyett a cég menedzsmentje végezte a kiszolgálást.
2008. február 1./december 22. - A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) határozatlan időre úgynevezett gördülősztrájkot indított a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START Zrt.-nél és a MÁV Gépészeti Zrt.-nél. A VDSZSZ sztrájkjához a MÁV Cargo Zrt. munkavállalói szolidaritásból csatlakoztak. A VDSZSZ 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést, utóbb kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával. A sztrájkot többször felfüggesztették, február 4-7. között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én pedig újra sztrájkoltak. Legutóbb december 14-én kezdték el és december 22-én beszüntették a sztrájkot.
2008. október 6-22. - Határozatlan ideig tartó ún. mozaiksztrájk kezdődött az egri Markhot Ferenc kórházban. A szakszervezetek azt követelték, hogy a Heves megyei közgyűlés bontsa fel az intézmény működéséről szóló, a HospInvest Zrt-vel kötött szerződést. A Liga szakszervezet szolidaritási sztrájkot hirdetett, reggel 8 és 10 óra között nem indult vonat Egerből. - 22-én véget ért a sztrájk. A Heves Megyei Bíróság jogerősen hatályon kívül helyezte a megyei önkormányzat engedélyezési határozatát: a HospInvest pályázati dokumentációjához csatolt banki igazolás ugyanis nem felelt meg a pályázati kiírásban foglaltaknak.
2008. április 18. - A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) szakszervezetei a BKV 40 éves fennállásának addigi leghosszabb, egész napos sztrájkját szervezték meg, miután a hetek óta zajló tárgyaláson nem tudott egyezségre jutni a szakszervezeteket képviselő sztrájkbizottság és a közlekedési társaság vezetősége, illetve a BKV-tulajdonos főváros és a kormány megbízottja. A szakszervezetek a tervezett járatritkítások visszavonását és a vállalat gazdasági helyzetének stabilizálását követelték.
2008. december 10. - A Ferihegyi repülőtéren határozatlan idejű, általános sztrájkot hirdetett a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) és a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet(LESZ), miután nem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Az érdekképviseletek a Budapest Airport átalakításának teljes felfüggesztését, új kollektív szerződés megkötését és a létszám megtartását követelték. A munkabeszüntetés következményeként az utasbiztonsági ellenőrzés lassúsága miatt napokon keresztül óriási zsúfoltság volt Ferihegyen. A Budapest Airport 16-án új magyar és görög utasbiztonsági ellenőröket állított munkába. December 23-án - átmenetileg - felfüggesztették, majd 2009. január 19-én folytatták a sztrájkot, ezúttal a dolgozók műszakpótléka volt a vita tárgya. Január 21-én reggel ismét felfüggesztették a munkabeszüntetést, de továbbra sem tudtak megegyezni a kollektív szerződésről.