hvg.hu: Az ön által tanulmányozott közösségben milyen a nemek aránya?
Bauman Eszter: Van bizonyos fluktuáció, ami nem változtat azon, hogy a közösség túlnyomó része férfi: jelenleg egy női tagja van.
hvg.hu: Tekintettel arra, hogy mind Mózes, mind Pál határozottan tiltja a homoszexualitást, a leszbikusságot azonban Mózes nem, van-e valamilyen különbség a keresztény homoszexuálisok és a keresztény leszbikusok mint keresztények között?
B. E.: Erre nem tudok válaszolni. Leszbikus nők nincsenek a gyülekezetben. Az egyetlen nő, akit az előbb említettem, sem leszbikus, hanem biszexuális. Azt viszont nem győzöm hangsúlyozni, hogy nem általában a meleg vagy leszbikus keresztényeket tanulmányoztam, hanem kifejezetten egy adott közösséget, és kutatásaim eredményeiből nem szeretnék általánosító következtetéseket levonni.
hvg.hu: Előadásában említette, hogy ez egy ökumenikus gyülekezet. Van-e valamilyen különbség e gyülekezet és más, egyébként nem kifejezetten homoszexuálisok által látogatott ökumenikus gyülekezetek szertartása között? Van-e valamilyen, a homoszexualitásra vonatkozó specifikum?
B. E.: Nagy szerepet kap az önsegítő jelleg, illetve a hitük és a szexuális orientációjuk közötti konfliktusok oldása. Nincs egy pásztor, akit a többiek csendben hallgatnak, hanem mindig más és más vezeti az istentiszteletet és mindenki aktív. Egyébként a közösség tagjainak egy része jár különböző, hagyományos – katolikus, református stb. – keresztény gyülekezetbe is.
hvg.hu: Hogy lehet a homoszexualitás mózesi és páli tilalmát a homoszexualitással összeegyeztetni? Előadásában idézte a gyülekezet egyik tagját, akinek önmagának is súlyos kétségei voltak ezzel kapcsolatban.
B. E.: A Bibliában nagyon sok minden le van írva, amivel ma már nem foglalkozunk. Szerintem nagyon kevés olyan hívő van, aki teljesen a Biblia szerint él. A kutatásom lényege pont ennek a konfliktusnak a feloldhatósága vagy feloldhatatlansága. Minden érintettnek egyéni stratégiája van erre vonatkozóan.
hvg.hu: Mivel magyarázza, hogy léteznek olyan egykori homoszexuálisok, akik megtérésük után teljes mértékben a Bibliának megfelelő családban élnek, heteroszexuálisok lettek, feleségük, gyerekeik vannak?
B. E.: A személyes véleményem az, hogy ezek az emberek elfojtják a homoszexualitásukat. Lehet, hogy nem így élik meg és el tudják hitetni magukkal, hogy heteroszexuálissá váltak, de szerintem ilyen nincs, mint ahogy belőlem se lehetne leszbikust csinálni.
hvg.hu: Előadásában nem említett semmi olyat az ön által vizsgált közösségről, melynek alapján az beazonosítható lenne. A közösség tagjai nem vállalják homoszexualitásukat a nyilvánosság előtt?
B. E.: Az teljesen nyilvánvaló számomra, hogy a készülő tanulmányban sem fogom megemlíteni őket. Többségük rejtőzködik és én ezt tiszteletben tartom.
hvg.hu: Egy, a honlapunkon a napokban megjelent írásból idézek: „A válaszadók azokat a szituációkat találták a legaggasztóbbnak, amikor a fiuk a barátja homoszexuális apjával vagy a lányuk a barátja leszbikus anyjával találkozna. Különösen a kisfiús apák aggódtak.” Ugyanezzel a logikával például a kislányos apuka nem félhet attól, hogy lánya barátnőjének a heteroszexuális apja megrontja a kislányát?
B. E.: A kérdésben meglévő állítás teljesen jogos: ezeknek az apukáknak a félelme teljesen illogikus. Ugyanez az előítélet a leszbikus vagy meleg tanárokkal kapcsolatban is létezik.
hvg.hu: A homoszexualitás tehát sokak fejében egybemosódik a pedofíliával?
B. E.: Bár a dolognak semmilyen tudományos alapja nincs, úgy tűnik, igen.
hvg.hu. Ugyanez az írás – adatokkal alátámasztva – azt is állítja, hogy ma Magyarországon rosszabb homoszexuálisnak lenni, mint cigánynak. Mi lehet ennek az oka?
B. E.: Egyrészt a környezet elől a homoszexualitást könnyebb eltitkolni, mint a cigány mivoltot, az ismeretlen pedig gyakran ellenérzéseket szül. Például a különböző közösségi oldalakon több száz ismerősünk van. Statisztikailag kell, hogy legyenek köztük homoszexuálisok, általában mégsem tudunk róluk. Az emberek fejében a homoszexuálisokról él egy torzkép, amit a média – benne például a leszbikusok és melegek felvonulásával – is erősít.