Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő megmenteni az amerikai gazdaságot. Megszűnőben a dollár megkölönböztetett szerepe. Tényleg Friedrich Merz az, akinek vezetnie kellene Németországot? Európa szerezzen be új iránytűt a szélsőjobb nyomulása miatt. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő...","id":"20250507_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"86262de3-b364-4178-8049-39d860fe687f","keywords":null,"link":"/360/20250507_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 07. 11:56","title":"Financial Times-kommentár: Ha van olyan láncfűrész, amely bumerángként működik, akkor azt Musk találta fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45a3f116-7c14-4768-8ef1-f296b05a82c8","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Ütőképes és lemaradó társaságokra szakadt szét a magyar közép- és nagyvállalati mezőny, melyek teljesen máshogy élik meg az ország politikai és gazdaságpolitikai tényezőit, de túlnyomó részük már otthon érzi magát a NER világában, és tudja, mire számíthat – derül ki a Corvinus friss céges kutatásából.","shortLead":"Ütőképes és lemaradó társaságokra szakadt szét a magyar közép- és nagyvállalati mezőny, melyek teljesen máshogy élik...","id":"20250507_magyar-cegek-versenykepessege-Corvinus-Chikan-Attila-ketteszakadt-mezony-NER-Orban-rendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45a3f116-7c14-4768-8ef1-f296b05a82c8.jpg","index":0,"item":"50f6a795-4c3f-4c18-a96d-ecb330afa955","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_magyar-cegek-versenykepessege-Corvinus-Chikan-Attila-ketteszakadt-mezony-NER-Orban-rendszer","timestamp":"2025. május. 07. 06:10","title":"Két külön világban léteznek a magyar cégek, de az Orbán-rendszer szabályait már mind megtanulták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","shortLead":"A Stellantis amerikai márkájának újdonsága lágyhibrid, plugin hibrid és tisztán elektromos változatokban támad.","id":"20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b6aabbd-5762-46aa-be65-2084b9048c8e.jpg","index":0,"item":"68e908db-8498-44cc-b5d5-cbcc5120720c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_375-loerovel-debutalt-az-elso-elektromos-jeep-compass","timestamp":"2025. május. 06. 07:01","title":"375 lóerővel debütált az első elektromos Jeep Compass","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX központja működik. Ez jóval többről szól, mint egyszerű közigazgatási szójátékról.","shortLead":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX...","id":"20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0.jpg","index":0,"item":"af8a3d1f-e369-4a5a-9e8a-892ab97a588f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 20:14","title":"Saját városa lett Elon Musknak. Mi lehet a „texasi utópia” célja? Mi lesz Csillagvárosból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1b426f6-7e4d-4994-8d0e-c450b3245b88","c_author":"OTP Private Banking","category":"brandcontent","description":"Pontosan meghatározható, hogy mi történjen a családi vagyonnal és vállalkozással, ha bizalmi vagyonkezelésbe kerülnek, de a szerződés nincs kőbe vésve. A feltételek életszerűen alakíthatók, ez pedig még hatásosabbá teszi ennek a megoldásnak a fő erényét. Nevezetesen azt, hogy egyben tartja a tulajdonosi jogokat.","shortLead":"Pontosan meghatározható, hogy mi történjen a családi vagyonnal és vállalkozással, ha bizalmi vagyonkezelésbe kerülnek...","id":"20250507_Bizalmi-vagyonkezeles-tulajdonosi-jogok-otp-private-banking","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1b426f6-7e4d-4994-8d0e-c450b3245b88.jpg","index":0,"item":"dd35d59a-c369-4e94-a617-bcacfe319229","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250507_Bizalmi-vagyonkezeles-tulajdonosi-jogok-otp-private-banking","timestamp":"2025. május. 07. 11:30","title":"Kijelöli a kereteket a bizalmi vagyonkezelés, de ezek szükség esetén módosíthatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri szenzorok használatánál lehet kifejezetten hasznos.","shortLead":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri...","id":"20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d.jpg","index":0,"item":"513920e6-675d-44b8-acfa-10851ec3712b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények, így ehhez kell alkalmazkodnunk – véli Peter Roebben, aki 2025 elején vette át a K&H Bank vezérigazgatói posztját. Nem ismeretlen számára Magyarország: korábban már hét évet töltött itt vezető beosztásban. Vele beszélgettünk a K&H jelenlegi helyzetéről, a bankolás jövőjéről, a magyar piac sajátosságairól és arról, cél-e az, hogy bankja piacvezető legyen Magyarországon.","shortLead":"Jobb lenne a nagyobb kiszámíthatóság és ha kisebb terhek nehezednének az ágazatra, de jelenleg ezek a körülmények...","id":"20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b39ed71-7091-418c-ba4c-8dbf0835faf5.jpg","index":0,"item":"d35abd05-00d7-49fd-a06e-414afd704c7f","keywords":null,"link":"/360/20250506_hvg-interju-Peter-Roebben-KH-Bank-vezerigazgatojaval-gyorsitasi-szakasz","timestamp":"2025. május. 06. 11:30","title":"A készpénz nem tűnik el, de nem ezé a jövő – interjú Peter Roebbennel, a K&H Bank vezérigazgatójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9e84281-5785-4828-8855-3d17b9f4295e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A második részben a legtöbben Örkény István novelláját elemezték.","shortLead":"A második részben a legtöbben Örkény István novelláját elemezték.","id":"20250505_erettsegi-magyar-diakok-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9e84281-5785-4828-8855-3d17b9f4295e.jpg","index":0,"item":"327a6a7f-2c2c-45a8-a104-7058bbcd1504","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_erettsegi-magyar-diakok-velemeny-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 14:56","title":"A diákok szerint „az utóbbi évek legkönnyebb szövegértését” kapták a magyarérettségin, az irodalmi teszt viszont nehezebb volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Átmenetileg okafogyottá vált, s jelenleg jogszerűtlen is lenne a BKV szerdára tervezett sztrájkja, így a meghirdető VTDSZSZ elhalasztotta a munkabeszüntetést. A továbbiak a bíróságon és a kormányon múlnak: ha előbbi jogerősen engedélyezi a sztrájkot, a kormány pedig érdemben nem tárgyal, a közeljövőben lehet sztrájk. A hétfői egyeztetés nem hozott előrelépést.
Nem született megállapodás a kormány és az egyeztetésre meghívott szakszervezetek hétfői tárgyalásán, sőt, különösebb előrelépés sem történt. A megbeszélésen részt vevő öt érdekvédelmi képviselettel Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára tárgyalt.
Czomba Sándor
HVG
Gulyás Attila, a BKV kötöttpályás szakszervezeteit tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke a hvg.hu-nak elmondta: ők kizárólag a korkedvezményes nyugdíjakról, továbbá a korengedményes nyugdíjazás lehetőségeiről tárgyaltak, míg a Liga Szakszervezetek felvetették a Munka Törvénykönyvének (MT) módosítását és az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) megszüntetését is.
A VTDSZSZ június 29-re kétórás figyelmeztető, július 7-re pedig határozatlan idejű sztrájkot jelentett be. A múlt heti munkabeszüntetést a BKV-sok egyrészt a kormány tárgyalási hajlandósága miatt halasztották el, másrészt azért, mert a Fővárosi Munkaügyi Bíróság nem hozott jogerős határozatot a tervezett munkabeszüntetés jogszerűségéről, illetve az elégséges szolgáltatásról.
Nappal is éjszaka
Jóllehet a bíróság múlt héten első fokon meghozta döntését, jogerős határozat ezúttal is csak a hét második felében várható, így a VTDSZSZ nem tartja meg szerdára meghirdetett munkabeszüntetését. Tekintettel arra, hogy az egyeztetési folyamat megkezdődött, a sztrájktörvény szerint a szakszervezetek határozatlan idejű sztrájkot nem is tarthatnak, a törvény azonban egyszeri alkalommal lehetővé tesz egy kétórás figyelmeztető sztrájkot.
Amennyiben a kormány a közeljövőben ismét tárgyalóasztalhoz ül a szakszervezetekkel, egyelőre nem lesz BKV-sztrájk, ha azonban a kormány egy későbbi tárgyalási időpontot tűz ki, vagy nem sikerül érdemben előrelépni, a VTDSZSZ megfontolja, hogy jövő héten megtartja a figyelmeztető sztrájkot.
A bíróság első fokú határozatában elfogadta a szakszervezetek elégséges szolgáltatásra vonatkozó javaslatát. Eszerint a figyelmeztető sztrájk ideje alatt – üzemkezdettől kezdődően két órán át – a BKV éjszakai járatai közlekednének tovább.
A Munkaügyi Bíróság az azóta részben okafogyottá, részben jogszerűtlenné vált, s most lefújt szerdai, határozatlan idejű munkabeszüntetés esetére ugyanezt a határozatot hozta, azzal a kiegészítéssel, hogy a BKV-nak csúcsidőben 10, azon kívül pedig 30 percenként egy metrószerelvényt el kell indítania. A BKV a bíróság döntését megfellebbezte, jogerős határozat pedig – mint említettük – e hét második felében várható.
MTI - Szigetváry Zsolt
Nem dőlt el semmi
Gulyás Attila lapunknak elmondta: a tárgyaláson arra hívták fel a kormány figyelmét, hogy a korkedvezményes nyugdíjazás eltörlése esetén a BKV állományában maradnának az idősebb járművezetők is, dolgozni azonban alkalmasint nem tudnának, a 60 év körüli dolgozók ugyanis valószínűleg nem mennek át a BKV szigorú orvosi vizsgálatán. Mint mondta: a magas vérnyomás már elég ahhoz, hogy a járművezetőket alkalmatlannak nyilvánítsák.
A VTDSZSZ elnöke az egyeztetésen azt is jelezte, hogy a korkedvezményes nyugdíj lehetőségének eltörlésével az államháztartás nem jutna plusz bevételhez, mivel az ezt lehetővé tevő plusz 13 százalékos többletjárulékot nem a központi költségvetés, hanem a munkáltató, jelen esetben a BKV fizeti. (Ezt a terhet négy év alatt, 25 százalékonként vette át a BKV; a többletjárulékokat idén már 100 százalékban a közlekedési vállalat finanszírozza.)
A tárgyaláson a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot senki sem képviselte, Czomba Sándor azt mondta a szakszervezeti vezetőknek, hogy a felvetéseket jelzi az NFM-nek. Az államtitkár - Gulyás emondása szerint - közölte: egyelőre sem a nyugdíjak, sem a Munka Törvénykönyve ügyében nem dőlt el semmi; az elsősorban a rendvédelmi dolgozók nyugdíjazására vonatkozó alkotmánymódosítás ugyanúgy lehetővé teszi a korkedvezményes nyugdíjazás fennmaradását, ahogyan annak teljes eltörlését is.
A korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségét féltik a BKV kötöttpályás szakszervezetei is. Az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezeti szövetség csütörtökön együtt tüntet a mozdonyvezetőkkel; ha nem sikerül megegyezni a kormánnyal, június végén BKV-sztrájk lesz.
Az autóbuszosok és a BKV kötöttpályás szakszervezetei és a mérnökök már biztosan nem sztrájkolnak szerdán, de már a mozdonyvezetők munkabeszüntetése is bizonytalanná vált. Vannak, akik bíznak a kormány egyeztetési szándékában, mások a munkaügyi bíróság döntése miatt kénytelenek halasztani. Július 7-én lehet komolyabb munkabeszüntetés.
Noha a szerdára beharangozott, időközben szinte minden résztvevő által lefújt sztrájkot a Munka Törvénykönyvének tervezett változásai és a korkedvezményes nyugdíjazás feltételeinek szigorítása miatt hirdette meg öt érdekvédelmi szervezet, idehaza a közlekedési sztrájkokkal kapcsolatban gyakran megjelenik az az ellenérv, hogy "minek ugrálnak ekkora fizetés mellett". Utánajártunk, hogyan alakult az érintett BKV-járművezetők és mozdonyvezetők átlagfizetése.