Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át igyekeztünk a lehető legtöbb kanyart és kulturális élményt levadászni. Pusztult a benzin, telt az élményzsák és közben nem féltük koptatni a kamera szenzorát.","shortLead":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át...","id":"20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3.jpg","index":0,"item":"5d277640-4c80-489c-a659-cccf4f06649d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 08. 07:59","title":"Pávák, múmiák, szerpentinek és a V8: 1100 kilométeren és 4 országon át AMG kupéztunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Elő a szelvénnyel!","shortLead":"Elő a szelvénnyel!","id":"20250607_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"6eef071d-b005-4a44-915f-3f7b283f1b2b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250607_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 19:50","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bda1ba8-75ff-479c-baf5-dea8f0b58d39","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hűvösebb levegő érkezik, hétfőn 21 és 26 fok közötti maximumok várhatók","shortLead":"Hűvösebb levegő érkezik, hétfőn 21 és 26 fok közötti maximumok várhatók","id":"20250608_hidegfront-zivatar-szel-hoseg-enyhules-meteorologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bda1ba8-75ff-479c-baf5-dea8f0b58d39.jpg","index":0,"item":"a085a7a7-face-426d-9384-73a44a378d99","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_hidegfront-zivatar-szel-hoseg-enyhules-meteorologia","timestamp":"2025. június. 08. 09:59","title":"Érkezik a hidegfront, zivatarokat hoz magával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48e05709-21a6-4677-98ad-5d35762cab97","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A köztársasági elnök kosármeccsen is részt vesz, a zarándokok közé is beáll, a katasztrófa sújtotta területekre is ellátogat, hogy visszaszerezze az Orbán Viktor tihanyi beszéde miatt csalódott erdélyi szavazók bizalmát.","shortLead":"A köztársasági elnök kosármeccsen is részt vesz, a zarándokok közé is beáll, a katasztrófa sújtotta területekre is...","id":"20250607_Sulyok-Csiksomlyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48e05709-21a6-4677-98ad-5d35762cab97.jpg","index":0,"item":"370d96e2-26a2-463f-918d-9bd9f1db6b96","keywords":null,"link":"/360/20250607_Sulyok-Csiksomlyon","timestamp":"2025. június. 07. 13:00","title":"Lépéshátrányban a határon túli szavazatokért: Sulyok Tamás Csíksomlyón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eefa7a82-4ccd-4823-b904-b94ec50fe47b","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Burkina Faso három éve, 34 évesen puccsal hatalomra jutott katonai vezetője, Ibrahim Traoré a kontinens új antiimperialista mozgalmának arcává vált.","shortLead":"Burkina Faso három éve, 34 évesen puccsal hatalomra jutott katonai vezetője, Ibrahim Traoré a kontinens új...","id":"20250607_ibrahim-traore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eefa7a82-4ccd-4823-b904-b94ec50fe47b.jpg","index":0,"item":"4649c548-fa81-45a6-98ac-76d2dc51d312","keywords":null,"link":"/360/20250607_ibrahim-traore","timestamp":"2025. június. 07. 13:00","title":"Félénk kisfiúból lett Afrika forradalmár ikonja, aki régiós hatalmat épít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes lenne elkezdeni kibányászni.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint legalább 6500 olyan kráter van a Holdon, amelyben van annyi nemesfém, hogy érdemes...","id":"20250607_hold-nemesfem-banyaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af8b2ae7-1693-4bab-ba54-475ee087e94b.jpg","index":0,"item":"d953e21b-17af-4927-965a-5c2d193e0009","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_hold-nemesfem-banyaszat","timestamp":"2025. június. 07. 12:03","title":"Oda fognak menni érte: 1 000 000 000 000 dollárnyi nemesfém rejtőzhet a Holdon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","shortLead":"A látványos külsejű Alfa Romeo TZ3 olyan ritka, hogy sokan nem is tudnak a létezéséről.","id":"20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/560fcc36-f85c-4a1d-84e2-a164d90eb5d2.jpg","index":0,"item":"b916b8a5-1251-4be9-bb3a-d9acff6211d1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_olasz-vipera-84-literes-motorral-var-uj-gazdara-ez-a-szuperritka-alfa-romeo-tz3-stradale","timestamp":"2025. június. 07. 07:21","title":"Olasz vipera: 8,4 literes motorral vár új gazdára ez a szuperritka Alfa Romeo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2edb20eb-ba3c-4b8b-bb9f-daacb50f2e49","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Idáig a környező államokban élő magyarok fenntartás nélkül támogatták a kormányfőt, de jobb, ha immár nem hagyják magukat megtéveszteni – fejti ki a Neue Zürcher Zeitungban megjelent kommentárjában a Közép-Európával és a Duna-térséggel foglalkozó bécsi intézet munkatársa, aki jelenleg a habilitációját írja a Zürichi Egyetemen.","shortLead":"Idáig a környező államokban élő magyarok fenntartás nélkül támogatták a kormányfőt, de jobb, ha immár nem hagyják...","id":"20250607_Techet-Peter-Sajat-hatalmi-torekvesei-miatt-Orban-tesz-a-hataron-tuli-magyarok-erdekeire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2edb20eb-ba3c-4b8b-bb9f-daacb50f2e49.jpg","index":0,"item":"ee78d063-ce7a-4e2d-a7fe-fdf525cd16ac","keywords":null,"link":"/360/20250607_Techet-Peter-Sajat-hatalmi-torekvesei-miatt-Orban-tesz-a-hataron-tuli-magyarok-erdekeire","timestamp":"2025. június. 07. 08:14","title":"Techet Péter: Saját hatalmi törekvései miatt Orbán tesz a határon túli magyarok érdekeire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyurcsány is beleszólt: hogyan lett Kocsis BKV-vezér?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kocsis István majdnem napra pontosan három évet töltött a BKV élén. A távozó vezérigazgatónak már a kinevezése sem volt sétagalopp: Gyurcsány Ferenc akkori kormányfő eleinte kizárta Kocsis vezérigazgatóságát, néhány hónap múlva az MSZP vezetése már ragaszkodott hozzá.
Két hónappal azt követően, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök 2008 márciusában menesztette Kocsis Istvánt a Magyar Villamos Művek (MVM) éléről, májusban már arról beszéltek a budapesti Városházán, hogy a korábban számos állami vállalat vezetői posztját betöltő Kocsis a BKV vezérigazgatói székébe ül. A közlekedési vállalat azután maradt vezető nélkül, hogy márciusban Antal Attila egészségügyi okokra hivatkozva (valójában Demszky Gábor akkori főpolgármester nyomására) lemondott vezérigazgatói posztjáról. A vállalat vezetését ekkor Balogh Zsolt megbízott vezérigazgatóként vette át.
Kocsis mellett Devecz Miklóst, a Hídépítő Zrt. volt vezérigazgatóját, Tóthfalusi Györgyöt, a társaság igazgatóságának elnökét és Futó Sándort, a BKV koordinációs tanácsadóját emlegették még lehetséges utódként, de felvetődött Dancs Gábor közlekedési tanácsnok neve is. A jelöltek közt nem volt olyan, aki mindkét, a fővárosi koalíciót alkotó párt, az MSZP és az SZDSZ számára elfogadható lett volna. Tóthfalusi és Futó a liberálisokhoz állt közel, így nem élvezték Hagyó Miklós volt főpolgármester-helyettes és a szocialista frakció bizalmát. Kocsis Istvánt egyöntetűen Csányi Sándor OTP-vezér emberének tartották.
A szociknak nem kellett
A vezérigazgatói pályázatra végül 13 személy és egy zártkörűen működő részvénytársaság jelentkezett, köztük Kocsis István és Balogh Zsolt. Az önkormányzat gazdasági bizottsága azonban nem döntött a pályázatokról a július végi határidőre, ehelyett 30 nappal meghosszabbította azok elbírálásának határidejét.
Túry Gergely
Úgy tudjuk, Gyurcsány Ferenc ekkor informálisan közölte Budapest vezetésével: Kocsis nem lehet, és nem is lesz BKV-vezérigazgató, az MSZP ugyanis biztosan nem támogatja. A szocialisták a pályázók közül Balogh Zsoltot, Devecz Miklóst és Hídvégi Gábort, a Budapesti Vidámpark Zrt. volt igazgatósági elnökét találták alkalmasnak a BKV vezetésére.
A vezérigazgató-választást egy sajátos esemény is színesítette: az MSZP és az SZDSZ fővárosi frakcióinak megküldött tájékoztatóban az állt, Kocsis István visszalépett a pályázattól, ezt azonban Kocsis kommunikációs irodáján keresztül gyorsan és határozottan cáfolta. Úgy tudjuk, a pletykát Hagyó Miklós stábja terjesztette. A korábban esélyesnek tartott Futó Sándor viszont valóban nem nyújtott be pályázatot.
A verseny kétszereplősre szűkült: Budapest szerte nyílt titok volt, hogy Balogh Zsolt és Kocsis István között dől majd el, ki vezeti tovább a BKV-t. Kettejük közül 2008 júliusának végére Balogh Zsolt volt az esélyesebb. A közlekedési céget az első fővárosi MSZP–SZDSZ-koalíció létrejötte, 1994 óta a szocialisták felügyelték, és ezen később sem akartak változtatni. Az SZDSZ számára mindkét jelölt elfogadható volt, a fővárosi MSZP azonban Balogh Zsoltot támogatta, aki – Kocsissal ellentétben – élvezte Hagyó Miklós bizalmát. Kocsis mögött ugyanakkor jelentős gazdasági háttér és komoly lobbierő állt.
Az erős ember
A döntés végül az MSZP legfelsőbb vezetésében dőlt el. A pártvezetés ugyanolyan határozottsággal tette egyértelművé a városvezetés számára, hogy Kocsis István lesz a BKV vezérigazgatója, ahogyan tavasszal Gyurcsány még kizárta ugyanezt. 2008. augusztus 27-én a Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága öt évre Kocsis Istvánt választotta meg a BKV élére.
Túry Gergely
A döntés hátterében alkalmasint az MSZP országos és fővárosi vezetése közötti ellentét állt. Hagyó Miklós minden eszközzel meg akarta akadályozni, hogy a BKV-t egy tőle független „erős ember” vezesse. Már Kocsis megválasztásának napján elterjedt a hír, hogy az új vezérigazgatónak nem lesz szabad keze: Hagyó és körei a munkáltatói jogkörök megvonásával akarta megakadályozni, hogy Kocsis kirugdalja a főpolgármester-helyettes embereit, ebből végül nem lett semmi, Kocsis pedig el is távolította a BKV menedzsmentjének Hagyóhoz hű tagjait.
Értesüléseink szerint egyébként valóban Kocsis pályázata volt a legjobb, úgy tudjuk, leginkább azért, mert elkészítésében a BKV-t 13 évig vezető Aba Botond segédkezett.