Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"979d6ad0-10b0-434b-94b3-a69e4ac37f8d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több mint három évtizede kezdett el működni a tanszék. ","shortLead":"Több mint három évtizede kezdett el működni a tanszék. ","id":"20250203_ppke-bttk-germanisztika-tanszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/979d6ad0-10b0-434b-94b3-a69e4ac37f8d.jpg","index":0,"item":"35dee1f9-2f62-485a-8b49-021471871d79","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_ppke-bttk-germanisztika-tanszek","timestamp":"2025. február. 03. 11:12","title":"A tanév közepén szűnt meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem germanisztika tanszéke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kutatók szerint a kormánynak azokat az ágazatokat kellene támogatnia, amelyekben a magyar cégek az exportképesek, ehelyett viszont kiszolgáltatottá teszik a hazai gazdaságot a multik által uralt ágazatoknak.","shortLead":"A kutatók szerint a kormánynak azokat az ágazatokat kellene támogatnia, amelyekben a magyar cégek az exportképesek...","id":"20250204_gki-export-import-feldogozoipar-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"c21c6404-1f9b-4a95-9903-41ca6b40411c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_gki-export-import-feldogozoipar-kkv","timestamp":"2025. február. 04. 08:43","title":"GKI: 5 forintnyi exportbevételből 4 külföldi tulajdonoshoz kerül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","shortLead":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","id":"20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"bb88c79e-8f67-43e8-8530-007dd9c29d56","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","timestamp":"2025. február. 03. 20:02","title":"Péterfalvi Attila: Hamisítvány Magyar Péter kiszivárgott mentős esetlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e8c485f-3405-445b-87aa-8cddfbf56efc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az autó utasához mentőt kellett hívni.","shortLead":"Az autó utasához mentőt kellett hívni.","id":"20250203_karambol-villamos-auto-margit-korut-4-6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e8c485f-3405-445b-87aa-8cddfbf56efc.jpg","index":0,"item":"f479cde3-a188-40fa-91c4-50d07115f15d","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_karambol-villamos-auto-margit-korut-4-6","timestamp":"2025. február. 03. 12:18","title":"Autóval ütközött egy villamos a 4-es, 6-os vonalán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30593b43-9127-48db-aab4-e750f31217b9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán fegyveres erők szerint 84 embert mentettek ki a légicsapás után, amiért az oroszokat okolják. Moszkva viszont közölte, hogy szerinte az ukránok okolhatók a négy civil áldozatot követelő támadásért.","shortLead":"Az ukrán fegyveres erők szerint 84 embert mentettek ki a légicsapás után, amiért az oroszokat okolják. Moszkva viszont...","id":"20250202_Ukrajna-es-Oroszorszag-egymast-hibaztatja-mert-tobb-ember-meghalt-egy-kurszki-iskolat-ert-raketatamadasban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30593b43-9127-48db-aab4-e750f31217b9.jpg","index":0,"item":"bbef8e7f-3e1c-4b92-a380-d6227023715f","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_Ukrajna-es-Oroszorszag-egymast-hibaztatja-mert-tobb-ember-meghalt-egy-kurszki-iskolat-ert-raketatamadasban","timestamp":"2025. február. 02. 11:37","title":"Ukrajna és Oroszország egymást hibáztatja, mert többen meghaltak egy kurszki iskolát ért rakétatámadásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba4fec45-0c43-4a46-b7b5-e733a9aecf80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rákos megbetegedések 2050-ig várhatóan két évvel csökkentik a várható élettartamot Magyarországon.","shortLead":"A rákos megbetegedések 2050-ig várhatóan két évvel csökkentik a várható élettartamot Magyarországon.","id":"20250203_unios-rakjelentes-daganatos-megbetegedesek-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4fec45-0c43-4a46-b7b5-e733a9aecf80.jpg","index":0,"item":"61366154-957c-4774-9aef-a8651defbaad","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_unios-rakjelentes-daganatos-megbetegedesek-magyarorszag","timestamp":"2025. február. 03. 18:00","title":"Egy új jelentés szerint az Európai Unióban Magyarországon a legmagasabb a rák miatti elhalálozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt elnökétől. Magyar Péter nem kér se közös ellenzéki fellépésből, se kormánykoalícióból – igaz, nemcsak Gyurcsánnyal, mással se áll össze.","shortLead":"A DK-elnök március 15-i közös tüntetési felhívására és közös kormányzási ajánlatára is gyors válasz jött a Tisza Párt...","id":"20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46d6ac-7d7e-4bf7-b13c-f860edb7af9e.jpg","index":0,"item":"568f7a50-af07-4ef4-a3a8-b5fb7781cea7","keywords":null,"link":"/itthon/20250202_Ilyen-gyorsan-es-erosen-talan-meg-sose-utasitottak-vissza-Gyurcsanyt-mint-tette-most-Magyar-Peter-ebx","timestamp":"2025. február. 02. 18:37","title":"Ilyen gyorsan és erősen talán még sose utasították vissza Gyurcsányt, mint tette most Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az USA magának is árt a büntetővámokkal, állapította meg a német külkereskedelmi szövetség elnöke, aki szerint nem szabad tétlenül várni, amíg az EU-t is vámokkal sújtja Trump.","shortLead":"Az USA magának is árt a büntetővámokkal, állapította meg a német külkereskedelmi szövetség elnöke, aki szerint nem...","id":"20250202_trump-vamhaboru-buntetovam-nemet-kulkereskedelmi-szovetseg-dirk-jandura-usa-eu-kereskedelmi-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f1fd259-cf12-4b7b-a8e0-d75225cacda0.jpg","index":0,"item":"4939f61b-ff86-4b22-9e35-fe5f44289686","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250202_trump-vamhaboru-buntetovam-nemet-kulkereskedelmi-szovetseg-dirk-jandura-usa-eu-kereskedelmi-haboru","timestamp":"2025. február. 02. 14:58","title":"A vámvonaton nincsen fék: a németek sem hagyják szó nélkül Trump kereskedelmi háborúját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sztrájkot hirdetnek a BKV szakszervezetei, ha a menedzsment felmondja a Kollektív Szerződést, vagy ha számukra elfogadhatatlan ajánlattal állnak elő – mondták a hvg.hu-nak szakszervezeti vezetők. Jóllehet az új sztrájktörvény elfogadása óta a vállalat dolgozói még nem tudtak jogszerűen munkabeszüntetést tartani, a dolgozók annyira elkeseredettek, hogy egy vadsztrájkot sem lehet kizárni.
A BKV igazgatósága október végén fogadta el azt a tízpontos határozatot, amelynek célja a közlekedési társaság költségeinek csökkentése. A határozat egyik pontja a Kollektív Szerződés (KSZ) módosításáról, esetleg felmondásáról, egy másik pontja pedig a dolgozók – elsősorban az adminisztrációban tevékenykedők – létszámának felülvizsgálatáról szól. E két pont érinti elsősorban a cég munkavállalóit.
Amint arról a hvg.hu is beszámolt: az igazgatóság felkérte Várszegi Gyula vezérigazgatót (aki egyben az igazgatóság elnöke), hogy „készítsen javaslatot a Kollektív Szerződés módosítására vonatkozóan, folytassa le a szükséges érdekképviseleti egyeztetéseket, majd tegyen előterjesztést a KSZ módosítására, illetve ha a tárgyalások nem vezetnek eredményre, részleges vagy teljes felmondására vonatkozóan”.
„A KSZ-ben rögzített béren kívüli juttatások egy BKV-dolgozó keresetének körülbelül 20, de akár 30 százalékát is kitehetik, így ha a menedzsment felmondja a KSZ-t, azzal a dolgozók napi megélhetése kerül veszélybe; hiszen ezek az emberek egyik napról a másikra élnek” – mondta a hvg.hu-nak Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke.
A problémát nem oldja meg
Ha a Kollektív Szerződést felmondják, a BKV munkavállalói a Munka törvénykönyve szerint dolgoznak tovább, amely számukra lényegesen rosszabb feltételeket biztosít, mint a KSZ. Például a jelenlegi Munka törvénykönyve a nappali műszak 40 százalékában határozza meg az éjszakai pótlék mértékét, az új már csak 30 százalékban, míg a KSZ szerint a dolgozók a nappali bér felét kapják meg éjszakai pótlékként.
Buszvezetők sztájkoltak 2010 januárjában
Stiller Ákos
Ugyancsak a Kollektív Szerződésben szerepel a havi hétezer forintos étkezési utalvány, a fizetés 3 százalékát kitevő egészségpénztári juttatás, az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítás, valamint az év végén kifizetett egyszeri 45 ezer forintos juttatás is – sorolta Gulyás Attila. A szakszervezet vezetője hozzátette: a KSZ-ben határoztak meg olyan munkafeltételeket is (például a munkaközi szüneteket), amelyeket az Mt. nem szabályoz.
A Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségét (KEKSZ) ugyancsak meglepte a határozatcsomag. „A munkavállalói juttatások megcsonkításával 1-2 milliárd forintot talán meg lehet spórolni, de a BKV finanszírozási problémáit nem lehet vele megoldani. Ez egy látszattevékenység, amellyel azt akarják leplezni, hogy a finanszírozás problémáit több mint egy év elteltével sem tudták megoldani” – mondta lapunknak Nemes Gábor, a KEKSZ alelnöke.
Veszélyes lehet
Az igazgatóság arra is felkérte a BKV vezérigazgatóját, hogy vizsgálja felül a cég teljes munkaszervezetét és létszámát, „különösen tekintettel az adminisztratív, titkársági és egyéb irányítási funkciókat ellátó szervezetekre”, és „készítsen a 2012. évi üzleti tervezés során felhasználható költség- és létszámcsökkentési javaslatot”. Ez bürokratikus nyelven annyit jelent: vizsgálják meg, hány embert lehet elbocsátani a BKV-tól.
Karbantartás a kocsiszínben- Nagyítás-fotógalériánk a metróról, ahog az utasok sohasem láthatják
Bődey János
Gulyás Attila ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: az elvégzendő munkához képest már ma is alacsony a létszám, még az adminisztrációban is. Az érdekképviselet vezetője jelezte: a dolgozók rendszeresen túlóráznak, amit már most sem fizet ki a társaság, esetleg szabadidőben kapják vissza a többletmunkát. „Ha csökkentik a létszámot, nem lesz, aki karbantartsa a járműveket, s ez a járműállomány mostani állapotában akár veszélyes is lehet” – mondta Gulyás.
Az esetleges létszámleépítésről hasonlóan gondolkodik Nemes Gábor is, aki elmondta: további létszámcsökkentésre már nincs mód, a dolgozók túlterheltek, gyakran már a túlórázás is kevés ahhoz, hogy a munkájukat elvégezzék. „Ezek az emberek ma is rengeteget dolgoznak azért, hogy reggelente rendben ki tudjanak állni a járművek” – jegyezte meg a KEKSZ alelnöke.
Vitézyvel is tárgyalnának
A BKV vezetése eddig egy alkalommal találkozott a szakszervezetek képviselőivel, akkor közölte velük az igazgatóság határozatát, és arra kérte az érdekképviseletek vezetőit, hogy gondolkodjanak: miként lehetne spórolni. A következő egyeztetés szerdán lesz. Nemes Gábor szerint az egyeztetések során a BKV-s szakszervezetek biztosan együtt fognak működni; a KEKSZ vezetése kedden ülésezik, amikor arról is döntés születhet, milyen álláspontot képviseljenek az egyeztetéseken.
Vitézy Dávid
Horváth Szabolcs
Nemes szerint nemcsak a BKV, hanem a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetésével is tárgyalni akarnak, a tízpontos határozat szövegét ugyanis – lapunk információi szerint is – Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója terjesztette az igazgatóság elé.
Meggondolatlanság lenne
Mindkét szakszervezeti vezető azt mondta lapunknak, hogy minden törvényes eszközt bevetnek érdekeik érvényesítése érdekében. Amennyiben nem tudnak megegyezni a társaság vezetésével, januárra sztrájkot hirdetnek, persze kérdés, hogy a tavaly megalkotott új sztrájktörvény ad-e majd erre lehetőséget. A BKV-sok eddigi munkabeszüntetési törekvéseit ugyanis a bíróság jogszerűtlennek ítélte, igaz, akkor nem vállalati ügyben hirdettek sztrájkot, hanem az új Munka törvénykönyve ellen akartak tiltakozni.
„Ez a határozat olyan elkeseredettséget okozhat, hogy még egy vadsztrájk sem zárható ki, amennyiben nem tudunk megállapodásra jutni az elégséges szolgáltatásról vagy a bíróság ezt a munkabeszüntetést is jogszerűtlennek ítélné” – mondta Gulyás Attila, megjegyezve, hogy a sztrájkon kívül más lehetőségeket is megvizsgálnak. Gyakorlatilag ugyanezt mondta a hvg.hu-nak Nemes Gábor is.
„Meggondolatlanság lenne a menedzsment részéről, ha felmondanák a KSZ-t, vagy ha elfogadhatatlan javaslattal állnának elő. A tavaly januári hatnapos sztrájk során kiderült, hogy milyen az, amikor a BKV dolgozói KSZ hiányában a Munka törvénykönyvében rögzítetteknek megfelelően dolgoznak” – utalt Nemes Gábor a tavalyi eseményekre, amikor a BKV dolgozói nem engedték ki a forgalomba a közlekedési vállalat járműveit.
Egy előminősítői pályázat kiírásával a Budapesti Közlekedési Központ elindította a budapesti buszközlekedés átszervezését. A BKK tájékoztatása szerint a buszüzemeltetésben megszűnik a BKV monopóliuma, a verseny eredményeként alacsonyabb költségek, új buszok és hatékonyabb üzemeltetés lehet az eredmény.
A kormány hathatós támogatását kéri a főváros annak érdekében, hogy a BKV jövő nyár után is működőképes maradjon. Kormányzati jóváhagyás nélkül a főváros nem tud csaknem száz-száz új trolit és villamost venni, pedig a gördülőállomány cseréjét a főpolgármester parancsolóan szükségesnek nevezte.
Létszámleépítés lesz a BKV-nál és a kollektív szerződést is felmondhatják. A megszorításokat a Budapesti Közlekedési Központ vezetője szorgalmazta, miután a cég 2012-es költségvetéséből még mindig hiányzik 38 milliárd forint. Ráadásul információnk szerint Brüsszelben világossá tették: lőttek az uniós támogatásoknak, ha úgy oldja meg a főváros a BKV pénzügyi gondjait, ahogy eddig. Egyelőre rejtély, honnan lesz pénz.
A buszflotta modernizálása reményében közlekedési cégeknek szervezné ki a buszos személyszállítás egy részét a főváros közlekedésszervező cége. Ezt hívják piaci liberalizációnak. Kérdés, hogy a BKV megéli-e.
A költségvetési és világgazdasági folyamatok miatt nem kizárt, hogy a MÁV és a BKV konszolidációja nem, vagy csak részben valósul meg az idén - közölte tegnap online sajtótájékoztatóján Banai Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára.
Októberben hatmilliárd forintos tőkeinjekcióra van szüksége a BKV-nak, a hónap közepén ötmilliárd forint hitel visszafizetése válik esedékessé – írta csütörtöki számában a Napi Gazdaság.
Átfogó megtakarítási program elfogadásáról döntött szerdai ülésén a BKV igazgatósága - tudta meg az MTI. Vitézy Dávid, az igazgatóság tagja, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója megerősítette, hogy előterjesztett egy 10 pontból álló határozati javaslatot, amelyet el is fogadtak. Mint mondta, ettől megtakarítást vár a főváros. A társaság költségvetési helyzete miatt kell elkezdeni ezeket az intézkedéseket.
Sebestyén Géza szerint ezt az támasztja alá, hogy ma egy, az alsó jövedelmi ötödbe tartozó családnak több mobilja és laptopja, és majdnem annyi autója van, mint 2010-ben a leggazdagabb 20 százalék egy háztartásának.