Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c754e5cb-d544-42c2-b5ab-289427789bf3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A magyar áramellátásban az import részaránya pénteken megközelítette az ötven százalékot az erőműben fellépő üzemzavar miatt. Mivel pénteken borús, hideg, szélcsendes nap volt a nap- és szélerőművek termelése sem volt kiemelkedő.","shortLead":"A magyar áramellátásban az import részaránya pénteken megközelítette az ötven százalékot az erőműben fellépő üzemzavar...","id":"20250118_Uzemzavar-miatt-majdnem-fel-napra-kiesett-a-Matrai-Eromu-a-villamosenergia-termelesbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c754e5cb-d544-42c2-b5ab-289427789bf3.jpg","index":0,"item":"5fb7102a-0cab-442f-9e9d-adf7ed9fd678","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250118_Uzemzavar-miatt-majdnem-fel-napra-kiesett-a-Matrai-Eromu-a-villamosenergia-termelesbol","timestamp":"2025. január. 18. 17:43","title":"Üzemzavar miatt majdnem fél napra kiesett a Mátrai Erőmű a villamosenergia-termelésből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff51ac8c-c01b-4f28-8c36-e71e7ccb2277","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Csodák csodájára sérülés nélkül úszta meg a kalandot, pedig a vonat óránként 282 kilométeres sebességgel száguldott – ám mivel nem volt jegye, megbüntették.","shortLead":"Csodák csodájára sérülés nélkül úszta meg a kalandot, pedig a vonat óránként 282 kilométeres sebességgel száguldott –...","id":"20250117_magyar-ferfi-nemetorszag-ice-vonat-utazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff51ac8c-c01b-4f28-8c36-e71e7ccb2277.jpg","index":0,"item":"e05d2a98-fd4f-496d-ae33-a59a3fe1e7a6","keywords":null,"link":"/elet/20250117_magyar-ferfi-nemetorszag-ice-vonat-utazas","timestamp":"2025. január. 17. 17:55","title":"Egy magyar férfi két kocsi között, a kábelekbe kapaszkodva „utazott” egy nagy sebességű német vonaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78171b3b-d0e2-4f88-8a8f-b0cf88a9b575","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Évente több tízezer esetben fordul elő, hogy valaki idegen testet nyel le, ami kórházi ellátást igényel. Szerkesztett részlet a Bél című könyvből.","shortLead":"Évente több tízezer esetben fordul elő, hogy valaki idegen testet nyel le, ami kórházi ellátást igényel. Szerkesztett...","id":"20250118_Mit-tegyunk-egy-idegen-test-lenyelese-eseten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78171b3b-d0e2-4f88-8a8f-b0cf88a9b575.jpg","index":0,"item":"40cbe481-c4a6-40e9-9deb-750b93f35d64","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250118_Mit-tegyunk-egy-idegen-test-lenyelese-eseten","timestamp":"2025. január. 18. 19:15","title":"Mit tegyünk egy idegen test lenyelése esetén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Érvénytelenítette a vonatkozó a közbeszerzési eljárásokat a közlekedésért felelős miniszter. A pénzt inkább a MÁV szolgáltatásainak javítására költené, Rákosrendezőt pedig így, szemetesen adnák el az araboknak.","shortLead":"Érvénytelenítette a vonatkozó a közbeszerzési eljárásokat a közlekedésért felelős miniszter. A pénzt inkább a MÁV...","id":"20250117_rakosrendezo-teruletrendezes-mini-dubaj-mav-lazar-janos-hulladekelszallitas-karmentesites-kozbeszerzes-lefujasa-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af7b85e7-c0f8-4a2f-9d39-ff3e804708b0.jpg","index":0,"item":"ba12d920-d840-4dd0-b724-c1e8f7dcc0a5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_rakosrendezo-teruletrendezes-mini-dubaj-mav-lazar-janos-hulladekelszallitas-karmentesites-kozbeszerzes-lefujasa-ingatlan","timestamp":"2025. január. 17. 09:29","title":"Lefújta mini-Dubaj kitakarítását Lázár János, mert kell a pénz vécépucolásra a MÁV-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6643743-48ae-438d-91c3-4cd4a8bf8075","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Meta első embere egy podcast interjúban támadta az Apple-t. Beszélt az innováció hiányáról, a 30 százalékos „App Store-adóról” és a zárt ökoszisztéma hátrányairól is. A háttérben viszont a két techóriás közötti növekvő feszültség áll.","shortLead":"A Meta első embere egy podcast interjúban támadta az Apple-t. Beszélt az innováció hiányáról, a 30 százalékos „App...","id":"20250118_mark-zuckerberg-velemenye-apple-meta-podcast-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6643743-48ae-438d-91c3-4cd4a8bf8075.jpg","index":0,"item":"259ecbf9-353e-4c6e-b134-945fac631c6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250118_mark-zuckerberg-velemenye-apple-meta-podcast-innovacio","timestamp":"2025. január. 18. 20:03","title":"Unalmassá vált, alig fejleszt valamit, de a pénz kell neki: Zuckerberg kiakadt az Apple-re","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5b6f0ab-6e7a-4663-9c1c-d5ce12abcfe0","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A megválasztott amerikai elnök felesküdött az illegális migránsok tömeges kitelepítésére, ami több mint tízmillió dokumentálatlan bevándorlót érinthet. A művelet borzasztó drága lenne, és mivel a célcsoport mélyen beépült az USA gazdaságának működésébe, hazaküldésük a mezőgazdaság és az építőipar bezuhanásához vezetne, de más szektorokat sem hagyna érintetlenül. ","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök felesküdött az illegális migránsok tömeges kitelepítésére, ami több mint tízmillió...","id":"20250117_Trump-illegalis-migracio-bevandorlok-tomeges-deportalas-amerikai-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5b6f0ab-6e7a-4663-9c1c-d5ce12abcfe0.jpg","index":0,"item":"a5048721-d8da-465c-8f25-f3d7818196b9","keywords":null,"link":"/360/20250117_Trump-illegalis-migracio-bevandorlok-tomeges-deportalas-amerikai-gazdasag","timestamp":"2025. január. 17. 10:00","title":"Az amerikai gazdaság sírját áshatja meg Trump, ha tényleg beváltja leghangosabb kampányígéretét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0aadfbc-fd08-4466-b7d4-99be8ee4cbb5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tűzesetben egy ember életét vesztette.","shortLead":"A tűzesetben egy ember életét vesztette.","id":"20250117_ugyeszseg-fellebbezes-karoli-gaspar-egyetem-raday-utcai-kollegium-gyujtogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0aadfbc-fd08-4466-b7d4-99be8ee4cbb5.jpg","index":0,"item":"776692e1-18f4-4734-92ef-50df1222de34","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_ugyeszseg-fellebbezes-karoli-gaspar-egyetem-raday-utcai-kollegium-gyujtogatas","timestamp":"2025. január. 17. 10:36","title":"Börtönt kértek a három fiatalra, akik miatt leégett a Ráday utcai kollégium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos JCW kivitele pörgetheti fel a brit márka hazai eladásait.","shortLead":"A kihívásokkal teli tavalyi évet követően idén többek közt az új Cooper Mini kabrió és az Aceman villanyautó sportos...","id":"20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56f2e840-0bb4-4f0d-84a7-3f6702b0fbdf.jpg","index":0,"item":"5efc3825-46a2-409a-9a10-e987b73a8fe3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250117_kabrioval-es-sportos-villanyautoval-ujit-magyarorszagon-a-mini","timestamp":"2025. január. 17. 08:41","title":"Kabrióval és sportos villanyautóval újít Magyarországon a Mini","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Végzetes nemtörődömség okozta a vörösiszap-katasztrófát
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Többszörösen is felelőtlenül jártak el a Mal Zrt. vezetői és munkatársai, ez vezetett a tíz ember halálát okozó katasztrófához – áll a vádiratban, amelyet hétfő reggel kezdett ismertetni az ügyész a Veszprémi Törvényszéken. A tározóban a vád szerint túl sok víz volt, amit egy ideje már nem semlegesítettek, ráadásul nem törődtek a szivárgás elvezetésével, és nem volt megfelelő katasztrófavédelmi terv sem.
Már egy órával a gátszakadás előtt katasztrófahelyzetet jelentő adatokat mutattak a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. (Mal) ajkai timföldgyárának műszerei, de nem volt villogó vagy csipogó jelzés, így senki nem figyelt fel erre, ezért nem is figyelmeztethették előre a környék lakóit – derült ki a vörösiszap-katasztrófa felelősi elleni büntetőeljárás hétfői, első tárgyalásán a Veszprémi Törvényszéken, ahol délelőtt a vádiratot ismertette az ügyész.
A tárgyaláson egyetlen vádlott sem járult hozzá a képfelvétel készítéséhez, ám a sértettek igen. A tárgyalást bonyolítja, hogy a kilencedrendű vádlott, Martin R., a Mal korábbi üzemeltetési igazgatója német anyanyelvű, így számára folyamatos tolmácsolást kell biztosítani. Bár a férfi védője kérte, hogy különítsék el az ő ügyét a többiektől, de a bíróság ehhez nem járult hozzá.
Letöltendőt kértek mindenkire
2010. október 4-én szakadt át a timföldgyár tározójának X. kazettája, amelyből több mint egymillió köbméter erősen lúgos víz és iszap ömlött ki, elárasztva Kolontár, Devecser és Somlóvásárhely jelentős részét. A katasztrófa következtében tíz ember vesztette életét, több mint kétszázan sérültek meg, illetve több mint 300 házat kellett lebontani. Az ipari hulladék kipusztította a Torna patak és a Marcal folyó élővilágát.
Hétfői tárgyalás Veszptémben
MTI / Szigetváry Zsolt
A katasztrófát vizsgáló parlamenti bizottság 2011 októberében nyilvánosságra hozott jelentése szerint a felelősség összetett: felelősek a katasztrófáért a tározó egykori tervezői és kivitelezői, a működést engedélyező környezetvédelmi hatóság is, de "a Mal Zrt. alapvető felelőssége nem kérdőjelezhető meg". A jelentés szerint a katasztrófát nem lehet természeti katasztrófának tekinteni, mert egy sor technológiai, üzemeltetési hiányosságot lehetett az üzemnek felróni.
A Veszprém Megyei Főügyészség idén januárban emelt vádat a Mal Zrt. volt vagy jelenlegi munkavállalói ellen, halált előidéző gondatlan közveszélyokozás, gondatlanságból elkövetett környezetkárosítás és természetkárosítás, illetve hulladékgazdálkodás rendjének megsértése miatt. A vád szerint a vádlottak részben az üzemeltetés során nem tettek meg minden elvárhatót, illetve a katasztrófa után nem segítették annak elhárítását. Az ügyész valamennyi vádlottra letöltendő börtönbüntetést kért. A katasztrófát okozó X. kazetta építését 1993-ban kezdték meg, a pernyéből és salakból épült töltést annak idején egyméteres vízszintre tervezték, vagyis a leülepedett vörösiszap fölött még egyméternyi lúgos víz lehet volna. Később azt írták elő, hogy a gát teteje alatt egy méterrel kell megállnia a vízszint emelkedésének. Ezt egy idő után csak úgy lehetett tartani, hogy a Mal a kazetta alacsonyabb, északi oldalát - engedély nélkül - megmagasította.
A katasztrófa idején tehát már túl sok víz volt a tározóban: 4,4 méternyi víz állt a vörösiszapon, aminek kémhatását ráadásul - technológiaváltás miatt - jó ideje egyáltalán nem semlegesítették. Az északi oldalon emellett a vádirat szerint a tisztítás hiánya miatt használhatatlan volt az úgynevezett csurgalékvizet elvezető árok is. Ez közvetlenül is hozzájárult a gátszakadáshoz, hiszen a tározóból kiszivárgó lúgos vizet nem tudták elvezetni, az beszivárgott a talajba, és meggyengítette a töltés alatti agyagos talajt.
B. Zoltán elsőrendű vádlott
MTI / Szigetváry Zsolt
Csak terrortámadásra gondoltak
Az ügyész a 91 oldalas vádirat felolvasása során külön kiemelte, hogy a Mal felelős munkavállalói a gátszakadás után nem riasztották az érintett településeket, nem segítették a kárelhárítást, az elsőrendű vádlott, B. Zoltán a cég korábbi vezérigazgatója pedig közvetlenül a katasztrófa után azt nyilatkozta, hogy a vörösiszap ugyan lúgos anyag, de nem annyira maró, hogy veszélyes legyen. A vádirat hosszan tartalmazza, hogy az egyes vádlottak a cég saját szabályzata szerint mely szakterületért voltak felelősek.
Merénylet az ősi kincsért
Nem mindenki hiszi el, hogy emberi mulasztás okozta a katasztrófát. Hétfőn például megjelent a bíróságon egy önmagát sértettnek nevező férfi, aki szerint az egész tárgyalás csak színjáték, valójában nem ipari baleset, hanem szándékos tömeggyilkosság történt, vagyis felrobbantották a tározó gátját. A férfi egy Bakony-térképen berajzolt vonalakkal próbálta megmagyarázni a hvg.hu tudósítójának, hogy valakik "átépítették a Kárpát-medencét", a merénylet pedig azért történt, hogy kirabolhassák a kolontári templomdombot, ahol valamilyen ősi kincset tartottak. "Itt járt a vatikáni különgép, épp aznap, amikor jött Orbán Viktor is" - mondta a férfi, akit a biztonsági őrök nem engedtek be a tárgyalásra.
Például a vádirat szerint a harmad- és a nyolcadrendű vádlott vizsgálta felül utoljára az üzem katasztrófavédelmi tervét, amely jelentősen alulbecsülte egy gátszakadás lehetőségét, amelyről azt tartották, hogy csak földrengés vagy terrortámadás esetén következhet be. A katasztrófavédelmi terv ugyanakkor alábecsülte a gátszakadás következményeit is, nem számolt például azzal, hogy az iszap elérheti Devecser városának lakott részeit, így nem voltak védőgátak, illetve hatékony riasztási rendszer sem.
A Mal vezetői ráadásul az engedély kereteit túllépve végezték veszélyes hulladék kezelését, hiszen nem veszélyes hulladékra volt engedélyük. A vörösiszapot ugyan hivatalosan nem minősítették veszélyes hulladéknak, de a tározóban lévő víz az erős lúgos kémhatás miatt annak minősült. Kiemelten veszélyes üzemnek kellett volna minősíteni a tározót azért is, mert a lúg magas koncentrációban tartalmaz arzént is. Mivel az üzemet nem megfelelően sorolták be, a környék lakóinak nem volt tudomásuk arról, milyen veszélyes a gyár és a tározó.