Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Még nem döntötte el a rendőrség, hogy nyomoz-e abban a győri telekügyletben, amelyet hónapokkal korábban a hvg.hu robbantott ki. A fideszes vezetésű győri önkormányzattal szerződésben álló ügyvéd földeket vásárolt fel, majd tovább adta egy luxemburgi tulajdonú cégnek. Esélyes, hogy a területen épül majd fel az Audi logisztikai parkja.

Hivatali visszaélés és más bűncselekmények gyanúja miatt érkezett feljelentés a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodához abban a győri telekvásárlási ügyben, amit még augusztus végén tárt fel a hvg.hu. A rendőrség lapunkat arról tájékoztatta, hogy november 10-én feljelentés-kiegészítést rendelt el. Utóbbi lényegében annyit jelent, hogy a hatóság egyelőre nem tudta eldönteni, indítson-e nyomozást vagy sem. A feljelentés-kiegészítés során a nyomozók további adatokat kérhetnek be, ám 15 napon belül dönteniük kell. Azaz november végén már tudni lehet, indítanak-e végül nyomozást vagy sem az ügyben.

A győri telekügylet története röviden: az ingatlan, amelyen jó eséllyel az Audi logisztikai központja épülhet fel, korábban magánszemélyek tulajdonában álló szántóföldekből állt. Ezeket a földeket vásárolta fel a fideszes Borkai Zsolt vezette önkormányzattal szerződésben álló Rákosfalvy Zoltán ügyvéd. Az addigi szántót ezután összevonva átminősítették, hogy ipari-kereskedelmi célra is hasznosítani lehessen a területet, ahol – egy földút miatt – közben kis hányadban az önkormányzat is tulajdonostárs lett. Ahogy az átminősítés megtörtént, Rákosfalvy tulajdonrésze átszállt az SR Invest Logistic Kft.-re, melynek ügyvezetője az önkormányzat ügyvédjének élettársa, tulajdonosa pedig a luxemburgi SR Group SA. Rákosfalvy mindezt azzal magyarázta, hogy a földeket az SR Group SA megbízásából vásárolta meg (azaz nem magának, hanem a cégnek), de azt nem tette hozzá, hogy cég nem vehetett volna földeket, ezért is kellett az ő közreműködése. A SR Group SA anonimitása mögé bújt vállalkozó(k) viszont jól járhatnak Úgy tudjuk ugyanis, hogy a négyzetméterenként 3-5 euróért megszerzett földeket akár 25-35 euróért is eladhatják, így akár közel egymilliárd forintot is szakíthatnak a telekügyleten.

Nyitott kérdések

A Rákosfalvy-féle ügylet azonban számos olyan megválaszolatlan kérdést hagyott maga után, amire a rendőrségnek is választ kell(ene) kapnia, mielőtt arról dönt, nyomoz-e vagy sem. A mai napig nem tudni például azt, ki adott megbízást az ügyvédnek, saját maga pedig hogyan járhatott el az SR Invest és az önkormányzat nevében.  Az sem világos, hogy a telekvásárlásokat mikor hagyta jóvá az önkormányzat, s a városvezetés részéről ki kezdeményezte a művelési ág megváltoztatását. Nem tudni azt sem, miért mondott le az elővásárlási jogáról az önkormányzat, s erről van-e közgyűlési határozat. De legalább ennyire érdekes, hogy Rákosfalvyról úgynevezett „tulajdonjog elismerése” jogcímen szállt át az ingatlan az SR Invest nevére, ám nem tudni, ehhez milyen okiratokat csatoltak be a kérelmezők, illetve milyen iratokat kért be a földhivatal.

Az Audi még szeptemberben megnevezte azt a győri céget, amelyik felépíttetheti a tervezett logisztikai központot. Az A-K Építőipari Kft. vezetője, Tallósi Károly ügyvezető ugyanakkor a hvg.hu kérdésére nem kívánta megnevezni, mely területen épülhet fel a központ, s azt az értesülésünket sem kívánta kommentálni, miszerint még tart az egyezkedés a kiszemelt ingatlan tulajdonosa és közte. Borkai Zsolt polgármester ugyanakkor érdeklődésünkre elmondta, az ominózus területet az önkormányzat még nem értékesítette. Arra azonban nem kívánt válaszolni, hogy a közeljövőben tervezi-e az eladást, s ha igen, akkor kinek.

Változó idők

Nem mellékes körülmény az sem, hogy a Rákosfalvy-féle telekügyletet megelőzően az önkormányzat megszerezte a Győri Nemzetközi Ipari Park Kft.-t. Ennek a város korábban kisebbségi tulajdonosa volt, merthogy a céget többségében egy külföldi bank és egy szintén külföldi építőipari cég birtokolta. Több forrás is úgy véli, a céget azért kellett teljes megszereznie a városnak, mert így infrastruktúrát tud majd biztosítani azon a területen, amelyeket Rákosfalvy felvásárolt. A társaság korábbi vezetőjét, Balogh Lászlót mindenesetre elmozdították, de mennie kellett a cég jogászának, Havasi Dezsőnek is, aki egyébként Orbán Viktor sajtófőnökének, Havasi Bertalannak a nagybátyja.

Eközben a városházán sem állt meg az élet: a polgármester döntése értelmében Simon Róbert Balázs alpolgármestertől elvették a gazdálkodási ügyeket. Simon megkeresésünkre nem kívánt nyilatkozni arról, a jövőben miért nem hozzá tartozik ez a terület. Borkai Zsolt pedig az ezt firtató kérdésünkre azt válaszolta: a polgármester jogosult meghatározni az alpolgármester(ek) feladatait, ami egy munkamegosztást jelent a polgármester és az alpolgármester(ek) között a polgármester szuverén döntésének megfelelően, melyet nem kell indokolnia. „Simon Róbert Balázs alpolgármester úrtól nem elvettem a gazdálkodási ügyeket, hanem a harmadik alpolgármester megválasztásával újra felosztottam a feladatokat az alpolgármesterek között”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dezső András Itthon

Titokzatos győri földügyek: befogták az eladók száját

Az Audi logisztikai központjának egyik lehetséges helyszínén földeket vásároló Fidesz-közeli, a győri önkormányzatnak is dolgozó ügyvéd a zsebszerződésekhez hasonló módon juttatta értékes területhez az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft.-t, hiszen a cég nem vásárolhatta volna fel a később átminősített termőföldeket. A cég akár egymilliárdot is kaszálhat az üzleten, az eladók viszont akkor sem támadhatják meg a szerződést, ha esetleg úgy ítélik meg, rossz üzletet kötöttek. Ráadásul súlyos milliókat fizethetnek, ha kinyitják a szájukat. A hvg.hu újabb részleteket tár fel a különös győri földvásárlásokról.

Dezső András Itthon

Fidesz-közeli ügyvéd csapott le az "Audi-földekre"

A fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, rajta keresztül pedig egy hozzá több szálon kapcsolódó offshore-hátterű cég szerezte meg annak az ingatlannak a nagy részét, ahol várhatóan az Audi logisztikai központja épül majd - derítette ki a hvg.hu.

Dezső András Itthon

Jól jártak a "luxemburgiak" a Fidesz-közeli ügyvéddel

Most már szinte biztos, hogy az Audi logisztikai központja azon a területen épül majd meg, amelyhez a földtörvény kijátszásával jutott hozzá egy offshore-hátterű cég a fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédjének segítségével. Lehetséges helyszín volt még a Győr-Gönyű kikötő is, ami jelenlegi állapotában egy „döglött ló”: ha az állam nem éleszti fel, súlyos milliárdokat fizethetünk vissza Brüsszelnek.