szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Reped, deformálódik, törik a villamossín a felújított Margit hídon. A Combino minden zökkenése többtonnás ütést mér a hídszerkezetre.

A Népszabadság szerint törnek a sínek a Margit hídon, a sérült síneken áthaladó Combino villamos zökkenéseivel pedig minden alkalommal többtonnás kalapácsütést mér a hídra. A lap szerint egyetlen deformálódás miatt naponta 2400 ilyen ütés zuhan a Margit hídra.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ezzel kapcsolatban közölte, a Margit hídon – annak átadása óta – négy darab törés keletkezett, azonban ezek nem rossz illesztésből adódó síntörések, hanem síndilatáció-törések voltak. Egy törés a pesti hídfőnél tavaly, egy a budai hídfőnél tavaly, egy a budai hídfőnél az idén ugyanott, végül egy a szigeti lejárónál keletkezett az idén.

A lap szerint ezután kijavították a hibákat, ám azok pár hét múlva másutt ismét jelentkeztek. A BKK szerint azonban a felújítás óta nem volt példa síntörésre, bár azt ők sem tagadták, hogy néhány helyen „javításokra volt szükség a síndilatációknál”.

A közlekedésszervező cég válaszában kitért arra, hogy a síneket eleve a Combinóra tervezték, hiszen már a rekonstrukciót megelőzően is ezek a villamosok jártak a hídon, így a híd felújítását végző MH-2009 Konzorcium mindvégig tisztában volt a villamosok súlyából fakadó terheléssel. Az esetlegesen jelentkező hibák garanciális javításai egyébként folyamatosan készülnek. Mindemellett minden új vasúti pályánál előfordulhat síntörés, ennek oka lehet anyaghiba, kivitelezési hiba vagy rendkívüli környezeti hatások – szögezi le a BKK.

A BKK szerint a síndilatációs szerkezetek könnyen vélhetők törésnek, ugyanis ezek a híd hőmozgásainak kiegyenlítését szolgáló, fésűszerű vasrácsok közelében található, ferde, hosszanti vágások a síneken, amelyekkel biztosítható, hogy a sínszálakban ne keletkezzen mechanikai feszültség.

A lap által megkérdezett közlekedési szakmérnök szerint azonban a Margit hídon egyértelműen egy kagylós törés látható, amely gyártási hibából ered, sőt szerinte a dilatációs szerkezet sem jól méretezett: a túlságosan meredek csúcsban végződő sínvégek nem bírják a Combino okozta terhelést, és deformálódnak, ez pedig konstrukciós hiba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!