Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","shortLead":"“Az olvasók rajongják, mégis kívülállóként tekint magára a magyar irodalomban” – írja róla a Litera.","id":"20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5c8e6a0-b82f-4e19-8597-07a3b17be8d3.jpg","index":0,"item":"4b251dbd-8733-45a1-9b41-38866bc5cf43","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Ma-75-eves-Vamos-Miklos","timestamp":"2025. január. 29. 09:39","title":"Ma 75 éves Vámos Miklós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente a fűtés kerül.","shortLead":"Ha így haladunk tovább, eljuthatunk oda, hogy nyáron ugyanannyi pénzt visz majd el a légkondi, mint amennyibe telente...","id":"20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f370e067-65d2-4fad-932e-dedc1e5219eb.jpg","index":0,"item":"b9c81075-7ec8-44fe-811b-c633560a3b11","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_futes-tel-meleg-legkondi-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 15:26","title":"Örül, hogy meleg a tél? Várja csak ki, milyen lesz az augusztusi negyven fokban!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f952b6fd-1c12-4e3c-a803-f21bb474be73","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Bejutottunk a Magyar Nemzeti Bank még csak részben átadott, felújított székházába. Remek munkát végeztek a műemlékesek, de találtunk pár durva hibát is.","shortLead":"Bejutottunk a Magyar Nemzeti Bank még csak részben átadott, felújított székházába. Remek munkát végeztek a műemlékesek...","id":"20250129_Megneztuk-miert-kerult-onoknek-80-milliardba-a-Nemzeti-Bank-felujitasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f952b6fd-1c12-4e3c-a803-f21bb474be73.jpg","index":0,"item":"43208474-a585-447e-9d99-407df843e12a","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Megneztuk-miert-kerult-onoknek-80-milliardba-a-Nemzeti-Bank-felujitasa-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 18:45","title":"Megnéztük, mi került 80 milliárdba a Nemzeti Bank felújításán, és milyen jóvátehetetlen hibákat vétettek - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási program: a hagyományosan nagy szennyezőnek számító acélipar karbonlábnyomának csökkentése. A hangsúly a zöldacélra kerül át, de nem mindegy, hogy ki mikor vált.","shortLead":"Az áramtermelés és a közlekedés dekarbonizációja mellett elindult egy újabb fontos klímavédelmi rendszer-átalakítási...","id":"20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e7a59ee-6450-49c6-9237-7d7aaa2b543d.jpg","index":0,"item":"1c709420-a901-4caa-9766-ea921200ec16","keywords":null,"link":"/360/20250130_fenntarthato-fejlodes-2025-aceltermeles-zold-technologia-klimavedelem","timestamp":"2025. január. 30. 18:08","title":"Nagy jövőt jósolnak a zöldacélnak, évente megduplázódhat a termelés a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bc82731-d5b2-4e1d-bbbd-f701ddb4a8dc","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Pokorny Lia színésznő a minap ott járt a visegrádi háznál, és posztolt is az ott tapasztalható állapotokról. A mostani tulajdonos, a Kárpát-medencei Művészeti Népfőiskola Alapítvány ingyen jutott hozzá néhány éve; azt mondják, hogy az alapvető tulajdonosi feladatokat ellátják, közben folyamatosan dolgoznak a felújításhoz szükséges pénz előteremtésén.","shortLead":"Pokorny Lia színésznő a minap ott járt a visegrádi háznál, és posztolt is az ott tapasztalható állapotokról. A mostani...","id":"20250130_Gobbi-Hilda-nyaraloja-felujitas-Pokorny-Lia-Karpat-medencei-Muveszeti-Nepfoiskola-Magyar-Szinhazi-Tarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bc82731-d5b2-4e1d-bbbd-f701ddb4a8dc.jpg","index":0,"item":"756c64fc-3b2d-4383-8b4a-ef73f246e4ca","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Gobbi-Hilda-nyaraloja-felujitas-Pokorny-Lia-Karpat-medencei-Muveszeti-Nepfoiskola-Magyar-Szinhazi-Tarsasag","timestamp":"2025. január. 30. 15:00","title":"Jövőre kezdődhet meg Gobbi Hilda pusztuló nyaralójának felújítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","shortLead":"A férfi kitépte az asztal lábát és azzal ütötte az élettársát, majd leöntötte forró vízzel.","id":"20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa0ec5be-ef1d-4a0b-bb43-6c0886500c58.jpg","index":0,"item":"40c46505-c48c-4051-ae17-91c751a4a735","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_ket-ev-felfuggesztett-forrazas-veszekedes-elettars","timestamp":"2025. január. 29. 20:12","title":"Két év felfüggesztettet kapott az a férfi, aki leforrázta veszekedés közben az élettársát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c6d325c-ca30-4098-b640-a73ea606461a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"KAP-ot teljesen lesújtotta a hír, hogy Kendernay János kilépett LMP-ből, amelynek vezetősége olyan sok változáson ment keresztül az elmúlt évek során, hogy nehezebb megjegyezni az elnökök és társelnökök sorát, mint azt, hogyan követték egymást az Árpád-házi uralkodók. Emellett szó esik arról, hogy kik azok a zöld keresztények, miért is járnak a vízen, melyik két politikus “szerelemgyereke” Litkai Gergely, és kinek a nagymamája volt meggyőződve arról, hogy Kövér László is családtag.","shortLead":"KAP-ot teljesen lesújtotta a hír, hogy Kendernay János kilépett LMP-ből, amelynek vezetősége olyan sok változáson ment...","id":"20250129_duma-aktual-lmp-elnokok-tarselnokok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c6d325c-ca30-4098-b640-a73ea606461a.jpg","index":0,"item":"54b4a923-ebcf-415a-81bf-2d65262f968f","keywords":null,"link":"/360/20250129_duma-aktual-lmp-elnokok-tarselnokok","timestamp":"2025. január. 29. 18:30","title":"Duma Aktuál: Az Árpád-ház a nyomába sem ér az LMP elnökségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ország egyharmada, az Alföld egésze ellátatlanul maradhat, ha a kormány nem gondoskodik időben „a nyugdíjba készülő” mentőhelikopterek pótlásáról. A minisztérium azt ígéri, rövidesen kiírják a közbeszerzést, ám az eredeti terv az volt, hogy a honvédséggel együtt vásárolnak gépeket. Ilyen sok pénz viszont nincs a költségvetésben.
„Sajnos az Európai Unió szabályozása miatt ezeket október 28-ával le is kell állítanunk, hiszen városokba egy hajtóműves helikopterekkel már nem repülhetünk be” – mondta a magyar légimentők főpilótája idén februárban a közlekedési szakportálnak, az iho.hu-nak. Rács Tamás hosszan dicsérte az interjúban a Mókusnak becézett gépeket, de elismerte, eljárt felettük az idő, a 2006-2007-ben Magyarországra került kétmotoros Eurocopterek (EC135) minden szempontból jobbak: tágasabbak, gyorsabbak.
Csakhogy a mentőszolgálatnak összesen öt Eurocoptere van, miközben hét légimentőbázison – Budaörs, Debrecen, Miskolc, Szentes, Pécs, Balatonfüred, Sármellék – kell úgy ellátni a szolgálatot, hogy a helikopterek 15 perc alatt mindenhova odaérjenek. Két bázisra tehát csak Mókus (AS-350B) jut. Ha október 28-án kivonják őket a forgalomból, akkor az év végére két régió ellátatlanul maradhat. Ráadásul az Eurocoptereket is béreljük az osztrák légimentőktől, és mint a Népszabadság tavaly novemberben megírta, a szerződések 2016-ban lejárnak.
Debrecen és Szentes a földön marad
Bár a modernebb, két hajtóműves gépek többet fogyasztanak, az uniós szabályozás azért tiltaná meg, hogy mentőhelikopterként használják a Mókusokat, mert lakott terület felett veszélyes egy motorral repülni. A kétmotoros gépek esetén viszont, ha az egyik elromlik, a másikkal még ki lehet repülni a település légteréből, akár a bázisig el lehet jutni velük.
A Mókus Budapest felett - októbertől nem szállhat felé
Túry Gergely
A 2012 októberében született EU-s direktíva leszögezi: egymotoros gépeket csak olyan területek felett lehet használni, ahol garantált, hogy egy esetleges kényszerleszállás nem okoz tragédiát. Magyarország a szabály bevezetésére idén októberig kapott haladékot. Információink szerint – ami egybevág a Blikk által kedden közöltekkel –, amennyiben a két Mókus nem szállhat már fel, a debreceni és szentesi bázis maradhat gép nélkül. Ahogy a lenti térképen is látható, ezzel az ország közel egyharmada maradna mentőhelikopter nélkül.
hvg.hu
Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), hogy valóban ki kell-e vonni a két gépet a használatból. A minisztérium egészségügyi államtitkársága elismerte, hogy októberben az egymotoros gépek leállnak, de határozottan leszögezte, a helikopterek pótlásáról októberig mindenképpen gondoskodni fognak. „A tárgyban hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol biztosítsuk” – közölte az államtitkárság a hvg.hu-val.
Kérdés, hogy a választásokig hátralévő kevesebb mint egy hónapban kiírják-e a tendert. (A minisztérium ennél részletesebb választ későbbre ígért, amint megérkezik, természetesen közölni fogjuk – a szerk.) Ha nem, akkor az ügy kezelése a következő kabinetre marad, és a pályáztatás áthúzódhat a nyári hónapokra. Cikkünk megjelenése után kaptuk meg a Honvédelmi Minisztérium válaszát. Ebben a HM leszögezte, hogy a kormány továbbra is együtt kezeli a különféle (katonai, rendőrségi, mentési, terrorelhárítási) helikopter-beszerzéseket. A tárca előkészítette a tendert, amelyet "a parlamenti pártok közötti egyeztetés vitathatna majd meg az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírását megelőzően". "Az elképzelések megvalósulása további kormányzati döntésektől függ, amelyeket már a 2014-es tavaszi választást követően megalakuló kormányzat lehetősége lesz, hogy meghozzon" - írta válaszlevelében a minisztérium.
„Ez nem egy Suzuki, amit megveszünk a sarki használtautó-kereskedésben” – mondta a hvg.hu-nak Túri Péter, a Magyar Légimentő Kft. 2011-ben menesztett vezetője. Szerinte egy-egy gép üzembe állítása legalább két hónap: fel kell szerelni őket, be kell vezetni a magyar nyilvántartásba (lajstromozni kell a légügyi hatóságnál, fel kell számozni, rá kell tenni a magyar felségjelet). Túri szerint dönteni kell a Mókusok sorsáról is, ráadásul a két régi francia gépre specializálódott 5-6 fős karbantartó személyzetet is át kell képezni.
Felborult gép, felborult tervek
„Én 2010 áprilisában tudtam meg egy konferencián, hogy milyen változás lesz az európai szabályozásban, amit közöltem is a feletteseimmel, a légimentőknél pedig elkezdődött a felkészülés a váltásra” – állította Túri, aki szerint már rég ki kellett volna írni a pályázatot, hiszen az egészségügyi kormányzat már legalább két éve tud az októberi határidőről.
Tavaly januárban az Országos Mentőszolgálat már kísérletet tett egy tartalékgép beszerzésére. A Magyar Közlönyben megjelent pályázati kiírás szerint 393 millió forintért két gázturbinás, használt helikoptert akartak venni, ám végül a tender eredménytelenül zárult. Az OMSZ korábbi vezetője, Mártai István 2012 végén még azt ígérte, 4 légibázist fel fognak újítani, és „a jelenlegi 8 mellé egy újabb mentőhelikoptert szereznének be”. Csakhogy Mártai bejelentésekor már nem működött a nyolcadik gép sem: Túri szerint az még 2009-ben felborult, a biztosító pedig 240 millió forintot fizetett érte a mentőszolgálatnak (részben ebből a pénzből írták ki a pályázatot tavaly).
Egy a légimentés gondjait ismerő, neve elhallgatását kérő forrás szerint a légimentők vezetője nemrég tárgyalt az osztrákokkal, hogy adjanak még két gépet Magyarországnak, ám időközben felismerték, nemzetközi közbeszerzés nélkül nem lehet problémát megoldani. Forrásaink szerint a pilóták is amellett lobbiztak, hogy az általuk kedvelt Eurocopterből szerezzenek be két darabot – akár használtan az osztrákoktól.
Botrány botrány hátán
Ha a Mókusok pótlását nem oldják meg, akkor komoly gondokat okozhat a két egymotoros gép nyugdíjazása. A 15 perces előírást ugyanis már most sem tudják minden esetben megoldani – éppen ezért tervezték korábban újabb bázisok kialakítását. Egy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tavaly készült tanulmány szerint „az északnyugati és északkeleti országrészben vannak még kritikus területek, ahová a menetidő több mint 15 perc”.
Mókus végveszélyben
MTI / Donka Ferenc
2010-ben abból lett botrány, hogy a pénzhiánnyal küszködő légimentők pluszbevételért betegszállítást vállaltak ügyeleti időben, de az is előfordult, hogy egy balesethez két gép vonult. A minisztérium vizsgálatot indított, de annak eredményét nem hozták nyilvánosságra, hónapokkal később viszont indoklás nélkül menesztették Túrit, aki azóta külföldön dolgozik a légimentésben.
Az állami tulajdonban lévő légimentő cég évek óta gondokkal küszködik. Januárban az okozott botrányt, hogy a társaság felkerült az adóvégrehajtás alatt álló cégek NAV-os listájára (márciusban már nem szerepeltek az adóhatóság adatbázisában, vélhetően kifizették a tartozásukat). Az elmúlt három évben háromszor cserélt vezetőt a légimentés élén az OMSZ – Túrit is beleértve a 2010-es kormányváltás óta négy ügyvezetőt emésztett fel a társaság.
Hende megcsúszott
A Honvédelmi Minisztérium (HM) – mely cikkünk megjelenéséig még nem válaszolt a kérdéseinkre – tavaly ősszel azt közölte a Népszabadsággal, hogy a mentőhelikoptereket együtt szerzik majd be a katonai és rendőrségi gépekkel, azaz egy nagy, közös tendert fog majd kiírni a kormány. A HM novemberben jelezte - cikkünk megjelenése után küldött levelében pedig újból megerősítette -, hogy „szakértői munkacsoportja felmérte az igényeket, egyeztetett a fegyveres társszervekkel, valamint az Országos Mentőszolgálattal. Tavaly még azt közölték a napilappal, hogy a kiírás télre csúszik, most viszont leszögezték, hogy a beszerzést már a következő kormány fogja levezényelni.
Ám a pályázatot azóta sem írták ki, a közel 100 milliárdos tételnek nincs nyoma a 2014-es költségvetésben. Pedig a Világgazdaság novemberben arról írt, a közös tendernek köszönhetően a magyar állam jelentős árengedményt tudna kiharcolni. A tavalyi bejelentés után az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries és a francia-német Eurocopter (új nevén: Airbus Helicopter) is nagy érdeklődést mutat a beszerzés iránt.
Balesetet szenvedett a honvédelmi minisztert szállító autó csütörtök délután Nógrád megyében. Hende Csabát mentőhelikopterrel vitték a budapesti Honvédkórházba, ahol kiderült, kificamodott és el is tört a válla, ezért bent tartják a kórházban. A balesetben hárman súlyosan, ketten könnyebben sérültek meg.
Több munkakörrel, végzettséggel bővítették ki az egészségügyi béremelésre jogosultak körét. Az erről szóló kormányrendelet a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg.