Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","shortLead":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","id":"20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58.jpg","index":0,"item":"cfda9d5d-37dc-4748-b8a9-ffad37b9173e","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","timestamp":"2025. április. 25. 14:39","title":"Többet dolgoznak kevesebb fizetésért, mégis kisebb bónuszt kaptak a Mercedes magyar munkavállalói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffeef052-982d-4ff4-ba0b-a9a7b6a63305","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ázsiából, az egykori Szovjetunió tagállamaiból és afrikai országokból érkezett a legtöbb önkéntes.","shortLead":"Ázsiából, az egykori Szovjetunió tagállamaiból és afrikai országokból érkezett a legtöbb önkéntes.","id":"20250424_oroszorszag-kulfoldi-zsoldosok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffeef052-982d-4ff4-ba0b-a9a7b6a63305.jpg","index":0,"item":"44378cf7-c75a-4d73-9105-23d4dded3b89","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_oroszorszag-kulfoldi-zsoldosok","timestamp":"2025. április. 24. 11:45","title":"Legalább 48 ország zsoldosai harcolnak Oroszország oldalán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d87d33f-0833-4bd4-8b54-af778b8bdee4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump szerint Putyin alkut akar kötni, de a tangóhoz ketten kellenek.","shortLead":"Donald Trump szerint Putyin alkut akar kötni, de a tangóhoz ketten kellenek.","id":"20250425_trump-oroszorszag-ukrajna-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d87d33f-0833-4bd4-8b54-af778b8bdee4.jpg","index":0,"item":"dbbd06fc-cf00-4b66-a59f-917ae1f3182a","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_trump-oroszorszag-ukrajna-haboru-beke","timestamp":"2025. április. 25. 07:04","title":"Trump: Oroszország elég nagy engedményt tett azzal, hogy nem foglalta el egész Ukrajnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Majdnem katasztrófa történt, amikor csomagbombákat helyeztek el a DHL repülőgépein. Három német lap vizsgálata derített fényt a Kreml szabotázsrendszerére, amely főgonoszokból, közvetítőkből és csatlósokból áll.","shortLead":"Majdnem katasztrófa történt, amikor csomagbombákat helyeztek el a DHL repülőgépein. Három német lap vizsgálata derített...","id":"20250425_suddeutsche-Putyin-eldobhato-ugynokok-tenyfeltaras-szabotazs-kemkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69ba4b62-c13f-4724-a16c-d1a9c43f0a20.jpg","index":0,"item":"87d39b60-df49-4916-a4ee-85ea68876767","keywords":null,"link":"/360/20250425_suddeutsche-Putyin-eldobhato-ugynokok-tenyfeltaras-szabotazs-kemkedes","timestamp":"2025. április. 25. 16:07","title":"Putyin \"eldobható ügynökei\" miatt aggódhat a Nyugat – német lapok tényfeltárása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8feb7f25-4626-44f0-b594-d63dfab5c436","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A jobboldali autokraták szerte a világon remélik, hogy a következő katolikus egyházfő velük rokon világnézetű lesz. Sok múlik Afrikán és az Egyesült Államokon.","shortLead":"A jobboldali autokraták szerte a világon remélik, hogy a következő katolikus egyházfő velük rokon világnézetű lesz. Sok...","id":"20250424_Die-Zeit-kommentar-Trump-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8feb7f25-4626-44f0-b594-d63dfab5c436.jpg","index":0,"item":"9b261434-e9de-4b35-b728-61f53c2fd569","keywords":null,"link":"/360/20250424_Die-Zeit-kommentar-Trump-papa","timestamp":"2025. április. 24. 14:16","title":"Die Zeit-kommentár: Trump saját pápát akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc0fee67-ed3c-4eaa-9d30-62bce0ec0b51","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szombaton, a Magyar Film Napján a Kino Cafe Moziban mutatják be este nyolctól a Romokból című dokumentumfilmet.","shortLead":"Szombaton, a Magyar Film Napján a Kino Cafe Moziban mutatják be este nyolctól a Romokból című dokumentumfilmet.","id":"20250425_Romokbol-kocsmak-kocsmakbol-romok-film-keszult-a-budapesti-romkocsmakrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc0fee67-ed3c-4eaa-9d30-62bce0ec0b51.jpg","index":0,"item":"70c31ccf-97ae-4fb9-b79e-80f0be16d7f7","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Romokbol-kocsmak-kocsmakbol-romok-film-keszult-a-budapesti-romkocsmakrol","timestamp":"2025. április. 25. 13:18","title":"Romokból kocsmák, kocsmákból romok – film készült a budapesti romkocsmákról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b45cb8b8-64fe-4ce1-b3dc-27dc4c3347c8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A brit fogyasztóvédelem megvizsgált pár, konnektorba dugható eszközt, ami a villanyszámla csökkentését ígéri – a megállapítások aggasztóak, és kifejezetten könnyű ilyesmit venni Magyarországról is.","shortLead":"A brit fogyasztóvédelem megvizsgált pár, konnektorba dugható eszközt, ami a villanyszámla csökkentését ígéri –...","id":"20250425_eletveszelyes-energiasporolo-eszkozok-fogyasztovedelem-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b45cb8b8-64fe-4ce1-b3dc-27dc4c3347c8.jpg","index":0,"item":"50e19eab-de3a-49aa-a89e-f6e4cc85139b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_eletveszelyes-energiasporolo-eszkozok-fogyasztovedelem-vizsgalat","timestamp":"2025. április. 25. 19:03","title":"Életveszélyesek, és akár tüzet is okozhatnak a „rezsicsökkentő csodakütyük” egy vizsgálat szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló jogszabályjavaslatot. A Fidesz ellene, a Tisza Párt az új jogszabály mellett foglalt állást. Ez a program a magyar uniós elnökség egyik prioritása volt, de nem sikerült a tagállamok körében közös álláspontot kialakítaniuk a magyar tárgyalóknak.","shortLead":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló...","id":"20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0.jpg","index":0,"item":"51518767-ca1b-4a1a-8e4c-c960661257ad","keywords":null,"link":"/eurologus/20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","timestamp":"2025. április. 25. 15:05","title":"A közös európai védelmen csattant össze a Tisza és a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ország egyharmada, az Alföld egésze ellátatlanul maradhat, ha a kormány nem gondoskodik időben „a nyugdíjba készülő” mentőhelikopterek pótlásáról. A minisztérium azt ígéri, rövidesen kiírják a közbeszerzést, ám az eredeti terv az volt, hogy a honvédséggel együtt vásárolnak gépeket. Ilyen sok pénz viszont nincs a költségvetésben.
„Sajnos az Európai Unió szabályozása miatt ezeket október 28-ával le is kell állítanunk, hiszen városokba egy hajtóműves helikopterekkel már nem repülhetünk be” – mondta a magyar légimentők főpilótája idén februárban a közlekedési szakportálnak, az iho.hu-nak. Rács Tamás hosszan dicsérte az interjúban a Mókusnak becézett gépeket, de elismerte, eljárt felettük az idő, a 2006-2007-ben Magyarországra került kétmotoros Eurocopterek (EC135) minden szempontból jobbak: tágasabbak, gyorsabbak.
Csakhogy a mentőszolgálatnak összesen öt Eurocoptere van, miközben hét légimentőbázison – Budaörs, Debrecen, Miskolc, Szentes, Pécs, Balatonfüred, Sármellék – kell úgy ellátni a szolgálatot, hogy a helikopterek 15 perc alatt mindenhova odaérjenek. Két bázisra tehát csak Mókus (AS-350B) jut. Ha október 28-án kivonják őket a forgalomból, akkor az év végére két régió ellátatlanul maradhat. Ráadásul az Eurocoptereket is béreljük az osztrák légimentőktől, és mint a Népszabadság tavaly novemberben megírta, a szerződések 2016-ban lejárnak.
Debrecen és Szentes a földön marad
Bár a modernebb, két hajtóműves gépek többet fogyasztanak, az uniós szabályozás azért tiltaná meg, hogy mentőhelikopterként használják a Mókusokat, mert lakott terület felett veszélyes egy motorral repülni. A kétmotoros gépek esetén viszont, ha az egyik elromlik, a másikkal még ki lehet repülni a település légteréből, akár a bázisig el lehet jutni velük.
A Mókus Budapest felett - októbertől nem szállhat felé
Túry Gergely
A 2012 októberében született EU-s direktíva leszögezi: egymotoros gépeket csak olyan területek felett lehet használni, ahol garantált, hogy egy esetleges kényszerleszállás nem okoz tragédiát. Magyarország a szabály bevezetésére idén októberig kapott haladékot. Információink szerint – ami egybevág a Blikk által kedden közöltekkel –, amennyiben a két Mókus nem szállhat már fel, a debreceni és szentesi bázis maradhat gép nélkül. Ahogy a lenti térképen is látható, ezzel az ország közel egyharmada maradna mentőhelikopter nélkül.
hvg.hu
Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), hogy valóban ki kell-e vonni a két gépet a használatból. A minisztérium egészségügyi államtitkársága elismerte, hogy októberben az egymotoros gépek leállnak, de határozottan leszögezte, a helikopterek pótlásáról októberig mindenképpen gondoskodni fognak. „A tárgyban hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol biztosítsuk” – közölte az államtitkárság a hvg.hu-val.
Kérdés, hogy a választásokig hátralévő kevesebb mint egy hónapban kiírják-e a tendert. (A minisztérium ennél részletesebb választ későbbre ígért, amint megérkezik, természetesen közölni fogjuk – a szerk.) Ha nem, akkor az ügy kezelése a következő kabinetre marad, és a pályáztatás áthúzódhat a nyári hónapokra. Cikkünk megjelenése után kaptuk meg a Honvédelmi Minisztérium válaszát. Ebben a HM leszögezte, hogy a kormány továbbra is együtt kezeli a különféle (katonai, rendőrségi, mentési, terrorelhárítási) helikopter-beszerzéseket. A tárca előkészítette a tendert, amelyet "a parlamenti pártok közötti egyeztetés vitathatna majd meg az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírását megelőzően". "Az elképzelések megvalósulása további kormányzati döntésektől függ, amelyeket már a 2014-es tavaszi választást követően megalakuló kormányzat lehetősége lesz, hogy meghozzon" - írta válaszlevelében a minisztérium.
„Ez nem egy Suzuki, amit megveszünk a sarki használtautó-kereskedésben” – mondta a hvg.hu-nak Túri Péter, a Magyar Légimentő Kft. 2011-ben menesztett vezetője. Szerinte egy-egy gép üzembe állítása legalább két hónap: fel kell szerelni őket, be kell vezetni a magyar nyilvántartásba (lajstromozni kell a légügyi hatóságnál, fel kell számozni, rá kell tenni a magyar felségjelet). Túri szerint dönteni kell a Mókusok sorsáról is, ráadásul a két régi francia gépre specializálódott 5-6 fős karbantartó személyzetet is át kell képezni.
Felborult gép, felborult tervek
„Én 2010 áprilisában tudtam meg egy konferencián, hogy milyen változás lesz az európai szabályozásban, amit közöltem is a feletteseimmel, a légimentőknél pedig elkezdődött a felkészülés a váltásra” – állította Túri, aki szerint már rég ki kellett volna írni a pályázatot, hiszen az egészségügyi kormányzat már legalább két éve tud az októberi határidőről.
Tavaly januárban az Országos Mentőszolgálat már kísérletet tett egy tartalékgép beszerzésére. A Magyar Közlönyben megjelent pályázati kiírás szerint 393 millió forintért két gázturbinás, használt helikoptert akartak venni, ám végül a tender eredménytelenül zárult. Az OMSZ korábbi vezetője, Mártai István 2012 végén még azt ígérte, 4 légibázist fel fognak újítani, és „a jelenlegi 8 mellé egy újabb mentőhelikoptert szereznének be”. Csakhogy Mártai bejelentésekor már nem működött a nyolcadik gép sem: Túri szerint az még 2009-ben felborult, a biztosító pedig 240 millió forintot fizetett érte a mentőszolgálatnak (részben ebből a pénzből írták ki a pályázatot tavaly).
Egy a légimentés gondjait ismerő, neve elhallgatását kérő forrás szerint a légimentők vezetője nemrég tárgyalt az osztrákokkal, hogy adjanak még két gépet Magyarországnak, ám időközben felismerték, nemzetközi közbeszerzés nélkül nem lehet problémát megoldani. Forrásaink szerint a pilóták is amellett lobbiztak, hogy az általuk kedvelt Eurocopterből szerezzenek be két darabot – akár használtan az osztrákoktól.
Botrány botrány hátán
Ha a Mókusok pótlását nem oldják meg, akkor komoly gondokat okozhat a két egymotoros gép nyugdíjazása. A 15 perces előírást ugyanis már most sem tudják minden esetben megoldani – éppen ezért tervezték korábban újabb bázisok kialakítását. Egy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tavaly készült tanulmány szerint „az északnyugati és északkeleti országrészben vannak még kritikus területek, ahová a menetidő több mint 15 perc”.
Mókus végveszélyben
MTI / Donka Ferenc
2010-ben abból lett botrány, hogy a pénzhiánnyal küszködő légimentők pluszbevételért betegszállítást vállaltak ügyeleti időben, de az is előfordult, hogy egy balesethez két gép vonult. A minisztérium vizsgálatot indított, de annak eredményét nem hozták nyilvánosságra, hónapokkal később viszont indoklás nélkül menesztették Túrit, aki azóta külföldön dolgozik a légimentésben.
Az állami tulajdonban lévő légimentő cég évek óta gondokkal küszködik. Januárban az okozott botrányt, hogy a társaság felkerült az adóvégrehajtás alatt álló cégek NAV-os listájára (márciusban már nem szerepeltek az adóhatóság adatbázisában, vélhetően kifizették a tartozásukat). Az elmúlt három évben háromszor cserélt vezetőt a légimentés élén az OMSZ – Túrit is beleértve a 2010-es kormányváltás óta négy ügyvezetőt emésztett fel a társaság.
Hende megcsúszott
A Honvédelmi Minisztérium (HM) – mely cikkünk megjelenéséig még nem válaszolt a kérdéseinkre – tavaly ősszel azt közölte a Népszabadsággal, hogy a mentőhelikoptereket együtt szerzik majd be a katonai és rendőrségi gépekkel, azaz egy nagy, közös tendert fog majd kiírni a kormány. A HM novemberben jelezte - cikkünk megjelenése után küldött levelében pedig újból megerősítette -, hogy „szakértői munkacsoportja felmérte az igényeket, egyeztetett a fegyveres társszervekkel, valamint az Országos Mentőszolgálattal. Tavaly még azt közölték a napilappal, hogy a kiírás télre csúszik, most viszont leszögezték, hogy a beszerzést már a következő kormány fogja levezényelni.
Ám a pályázatot azóta sem írták ki, a közel 100 milliárdos tételnek nincs nyoma a 2014-es költségvetésben. Pedig a Világgazdaság novemberben arról írt, a közös tendernek köszönhetően a magyar állam jelentős árengedményt tudna kiharcolni. A tavalyi bejelentés után az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries és a francia-német Eurocopter (új nevén: Airbus Helicopter) is nagy érdeklődést mutat a beszerzés iránt.
Balesetet szenvedett a honvédelmi minisztert szállító autó csütörtök délután Nógrád megyében. Hende Csabát mentőhelikopterrel vitték a budapesti Honvédkórházba, ahol kiderült, kificamodott és el is tört a válla, ezért bent tartják a kórházban. A balesetben hárman súlyosan, ketten könnyebben sérültek meg.
Több munkakörrel, végzettséggel bővítették ki az egészségügyi béremelésre jogosultak körét. Az erről szóló kormányrendelet a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg.