Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e","c_author":"Cabrera Martin","category":"elet","description":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal. A 90 évvel ezelőtt induló, Budapest és Bécs között közlekedő Árpádnál ma is csak 20 perccel gyorsabbak a Railjetek, sikerét pedig jól mutatja, hogy Egyiptom és Argentína is rendelt belőle. A típus története később is fordulatos volt: a megszálló szovjet hadsereg használta szalonkocsinak, később pedig nosztalgiajárműként született újjá. ","shortLead":"Bár ma elképzelni is nehéz, volt időszak, amikor a MÁV szolgáltatása egyet jelentett a kényelemmel és a pontossággal...","id":"20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba335f-a7b9-4c7e-805e-894e9101591e.jpg","index":0,"item":"b45591e8-88f6-490b-9b0b-0aa619863aa0","keywords":null,"link":"/elet/20241227_arpad-sinautobusz-vasut-vonat-budapest-becs","timestamp":"2024. december. 27. 17:04","title":"Amikor a magyar vasutat irigyelte az egész világ: az Árpád sínautóbusz története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fad13dcd-567e-4a4b-a32c-3f2f22ebf5de","c_author":"HVG","category":"360","description":"Egy tábla csoki gyártása a számítások szerint több száz gramm szén-dioxid kibocsátásával és többkádnyi víz felhasználásával jár. Az Európai Unio elsőként lépett fel a világon a fenntartható csokoládégyártásért, egyben harcot hirdetve az erdőirtás és a gyermekmunka ellen.","shortLead":"Egy tábla csoki gyártása a számítások szerint több száz gramm szén-dioxid kibocsátásával és többkádnyi víz...","id":"20241229_fenntarthato-fejlodes-csokolade-kakao","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fad13dcd-567e-4a4b-a32c-3f2f22ebf5de.jpg","index":0,"item":"ce9f2e1d-13af-4f24-b82b-ffa46c59b3a7","keywords":null,"link":"/360/20241229_fenntarthato-fejlodes-csokolade-kakao","timestamp":"2024. december. 29. 15:30","title":"A csokoládégyártást is elérte a szigorú környezetvédelmi szabályozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a","c_author":"Nemes Nikolett","category":"elet","description":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat fogyasztunk. Többek között savanyú káposztát is készíthetünk ezzel a módszerrel – elmondjuk, hogyan érdemes csinálni lépésről lépésre, mit kell tudni a sózásról, fűszerezésről, hogyan kombináljuk az alapanyagokat, és mire figyeljünk különösen az erjesztés során. ","shortLead":"Csodás vitamin- és tápanyagbombával kényeztethetjük a mikrobiomunkat a téli ínség idején, ha fermentált ennivalókat...","id":"20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938856c9-e316-413d-a6c8-a3a7e0a13d6a.jpg","index":0,"item":"4214a568-a1c5-4089-9110-c9d2b4104db5","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Fermentalas-hazilag-savanyu-kaposzta-mikrobiom-belflora-Kiraly-Agnes-Egyszeruen-fermentalj-workshop-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 18:00","title":"Pisszeghet, sípolhat, szisszenhet és pöföghet a befőttesüveg, de pont ez a jó: így fermentáltunk savanyú káposztát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","shortLead":"A muani repülőteret határoló falnak csapódott a Boeing.","id":"20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b60124dd-06c3-4d5a-9cac-5b36b17b8c53.jpg","index":0,"item":"854fdb2d-2f39-47ed-adf1-ed1df4546e4b","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Leszallas-kozben-szenvedett-balesetet-egy-del-koreai-utasszallito-179-en-halhattak-meg-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 06:50","title":"Leszállás közben szenvedett balesetet egy dél-koreai utasszállító, 179-en halhattak meg - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen az ellenkezője történt – állítják kanadai kutatók.","shortLead":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen...","id":"20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474.jpg","index":0,"item":"7614bd31-d4ea-4134-baa8-0ae1e8ffee5b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","timestamp":"2024. december. 28. 12:03","title":"Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","shortLead":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","id":"20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a.jpg","index":0,"item":"bde01886-04e7-4723-bd74-18d9c509b62a","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","timestamp":"2024. december. 28. 09:58","title":"Felkérték a Máltai Szeretetszolgálat új elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros párkapcsolatok vizsgálata során fedezték azt fel. Részlet Robert B. Cialdini szociálpszichológus Hatás című könyvéből.","shortLead":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros...","id":"20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc.jpg","index":0,"item":"81b463fd-9080-4056-ac06-eb7363cf3712","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","timestamp":"2024. december. 28. 19:15","title":"Ha szerelmes akar lenni bárkibe, tegye ezt!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ország egyharmada, az Alföld egésze ellátatlanul maradhat, ha a kormány nem gondoskodik időben „a nyugdíjba készülő” mentőhelikopterek pótlásáról. A minisztérium azt ígéri, rövidesen kiírják a közbeszerzést, ám az eredeti terv az volt, hogy a honvédséggel együtt vásárolnak gépeket. Ilyen sok pénz viszont nincs a költségvetésben.
„Sajnos az Európai Unió szabályozása miatt ezeket október 28-ával le is kell állítanunk, hiszen városokba egy hajtóműves helikopterekkel már nem repülhetünk be” – mondta a magyar légimentők főpilótája idén februárban a közlekedési szakportálnak, az iho.hu-nak. Rács Tamás hosszan dicsérte az interjúban a Mókusnak becézett gépeket, de elismerte, eljárt felettük az idő, a 2006-2007-ben Magyarországra került kétmotoros Eurocopterek (EC135) minden szempontból jobbak: tágasabbak, gyorsabbak.
Csakhogy a mentőszolgálatnak összesen öt Eurocoptere van, miközben hét légimentőbázison – Budaörs, Debrecen, Miskolc, Szentes, Pécs, Balatonfüred, Sármellék – kell úgy ellátni a szolgálatot, hogy a helikopterek 15 perc alatt mindenhova odaérjenek. Két bázisra tehát csak Mókus (AS-350B) jut. Ha október 28-án kivonják őket a forgalomból, akkor az év végére két régió ellátatlanul maradhat. Ráadásul az Eurocoptereket is béreljük az osztrák légimentőktől, és mint a Népszabadság tavaly novemberben megírta, a szerződések 2016-ban lejárnak.
Debrecen és Szentes a földön marad
Bár a modernebb, két hajtóműves gépek többet fogyasztanak, az uniós szabályozás azért tiltaná meg, hogy mentőhelikopterként használják a Mókusokat, mert lakott terület felett veszélyes egy motorral repülni. A kétmotoros gépek esetén viszont, ha az egyik elromlik, a másikkal még ki lehet repülni a település légteréből, akár a bázisig el lehet jutni velük.
A Mókus Budapest felett - októbertől nem szállhat felé
Túry Gergely
A 2012 októberében született EU-s direktíva leszögezi: egymotoros gépeket csak olyan területek felett lehet használni, ahol garantált, hogy egy esetleges kényszerleszállás nem okoz tragédiát. Magyarország a szabály bevezetésére idén októberig kapott haladékot. Információink szerint – ami egybevág a Blikk által kedden közöltekkel –, amennyiben a két Mókus nem szállhat már fel, a debreceni és szentesi bázis maradhat gép nélkül. Ahogy a lenti térképen is látható, ezzel az ország közel egyharmada maradna mentőhelikopter nélkül.
hvg.hu
Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), hogy valóban ki kell-e vonni a két gépet a használatból. A minisztérium egészségügyi államtitkársága elismerte, hogy októberben az egymotoros gépek leállnak, de határozottan leszögezte, a helikopterek pótlásáról októberig mindenképpen gondoskodni fognak. „A tárgyban hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol biztosítsuk” – közölte az államtitkárság a hvg.hu-val.
Kérdés, hogy a választásokig hátralévő kevesebb mint egy hónapban kiírják-e a tendert. (A minisztérium ennél részletesebb választ későbbre ígért, amint megérkezik, természetesen közölni fogjuk – a szerk.) Ha nem, akkor az ügy kezelése a következő kabinetre marad, és a pályáztatás áthúzódhat a nyári hónapokra. Cikkünk megjelenése után kaptuk meg a Honvédelmi Minisztérium válaszát. Ebben a HM leszögezte, hogy a kormány továbbra is együtt kezeli a különféle (katonai, rendőrségi, mentési, terrorelhárítási) helikopter-beszerzéseket. A tárca előkészítette a tendert, amelyet "a parlamenti pártok közötti egyeztetés vitathatna majd meg az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírását megelőzően". "Az elképzelések megvalósulása további kormányzati döntésektől függ, amelyeket már a 2014-es tavaszi választást követően megalakuló kormányzat lehetősége lesz, hogy meghozzon" - írta válaszlevelében a minisztérium.
„Ez nem egy Suzuki, amit megveszünk a sarki használtautó-kereskedésben” – mondta a hvg.hu-nak Túri Péter, a Magyar Légimentő Kft. 2011-ben menesztett vezetője. Szerinte egy-egy gép üzembe állítása legalább két hónap: fel kell szerelni őket, be kell vezetni a magyar nyilvántartásba (lajstromozni kell a légügyi hatóságnál, fel kell számozni, rá kell tenni a magyar felségjelet). Túri szerint dönteni kell a Mókusok sorsáról is, ráadásul a két régi francia gépre specializálódott 5-6 fős karbantartó személyzetet is át kell képezni.
Felborult gép, felborult tervek
„Én 2010 áprilisában tudtam meg egy konferencián, hogy milyen változás lesz az európai szabályozásban, amit közöltem is a feletteseimmel, a légimentőknél pedig elkezdődött a felkészülés a váltásra” – állította Túri, aki szerint már rég ki kellett volna írni a pályázatot, hiszen az egészségügyi kormányzat már legalább két éve tud az októberi határidőről.
Tavaly januárban az Országos Mentőszolgálat már kísérletet tett egy tartalékgép beszerzésére. A Magyar Közlönyben megjelent pályázati kiírás szerint 393 millió forintért két gázturbinás, használt helikoptert akartak venni, ám végül a tender eredménytelenül zárult. Az OMSZ korábbi vezetője, Mártai István 2012 végén még azt ígérte, 4 légibázist fel fognak újítani, és „a jelenlegi 8 mellé egy újabb mentőhelikoptert szereznének be”. Csakhogy Mártai bejelentésekor már nem működött a nyolcadik gép sem: Túri szerint az még 2009-ben felborult, a biztosító pedig 240 millió forintot fizetett érte a mentőszolgálatnak (részben ebből a pénzből írták ki a pályázatot tavaly).
Egy a légimentés gondjait ismerő, neve elhallgatását kérő forrás szerint a légimentők vezetője nemrég tárgyalt az osztrákokkal, hogy adjanak még két gépet Magyarországnak, ám időközben felismerték, nemzetközi közbeszerzés nélkül nem lehet problémát megoldani. Forrásaink szerint a pilóták is amellett lobbiztak, hogy az általuk kedvelt Eurocopterből szerezzenek be két darabot – akár használtan az osztrákoktól.
Botrány botrány hátán
Ha a Mókusok pótlását nem oldják meg, akkor komoly gondokat okozhat a két egymotoros gép nyugdíjazása. A 15 perces előírást ugyanis már most sem tudják minden esetben megoldani – éppen ezért tervezték korábban újabb bázisok kialakítását. Egy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tavaly készült tanulmány szerint „az északnyugati és északkeleti országrészben vannak még kritikus területek, ahová a menetidő több mint 15 perc”.
Mókus végveszélyben
MTI / Donka Ferenc
2010-ben abból lett botrány, hogy a pénzhiánnyal küszködő légimentők pluszbevételért betegszállítást vállaltak ügyeleti időben, de az is előfordult, hogy egy balesethez két gép vonult. A minisztérium vizsgálatot indított, de annak eredményét nem hozták nyilvánosságra, hónapokkal később viszont indoklás nélkül menesztették Túrit, aki azóta külföldön dolgozik a légimentésben.
Az állami tulajdonban lévő légimentő cég évek óta gondokkal küszködik. Januárban az okozott botrányt, hogy a társaság felkerült az adóvégrehajtás alatt álló cégek NAV-os listájára (márciusban már nem szerepeltek az adóhatóság adatbázisában, vélhetően kifizették a tartozásukat). Az elmúlt három évben háromszor cserélt vezetőt a légimentés élén az OMSZ – Túrit is beleértve a 2010-es kormányváltás óta négy ügyvezetőt emésztett fel a társaság.
Hende megcsúszott
A Honvédelmi Minisztérium (HM) – mely cikkünk megjelenéséig még nem válaszolt a kérdéseinkre – tavaly ősszel azt közölte a Népszabadsággal, hogy a mentőhelikoptereket együtt szerzik majd be a katonai és rendőrségi gépekkel, azaz egy nagy, közös tendert fog majd kiírni a kormány. A HM novemberben jelezte - cikkünk megjelenése után küldött levelében pedig újból megerősítette -, hogy „szakértői munkacsoportja felmérte az igényeket, egyeztetett a fegyveres társszervekkel, valamint az Országos Mentőszolgálattal. Tavaly még azt közölték a napilappal, hogy a kiírás télre csúszik, most viszont leszögezték, hogy a beszerzést már a következő kormány fogja levezényelni.
Ám a pályázatot azóta sem írták ki, a közel 100 milliárdos tételnek nincs nyoma a 2014-es költségvetésben. Pedig a Világgazdaság novemberben arról írt, a közös tendernek köszönhetően a magyar állam jelentős árengedményt tudna kiharcolni. A tavalyi bejelentés után az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries és a francia-német Eurocopter (új nevén: Airbus Helicopter) is nagy érdeklődést mutat a beszerzés iránt.
Balesetet szenvedett a honvédelmi minisztert szállító autó csütörtök délután Nógrád megyében. Hende Csabát mentőhelikopterrel vitték a budapesti Honvédkórházba, ahol kiderült, kificamodott és el is tört a válla, ezért bent tartják a kórházban. A balesetben hárman súlyosan, ketten könnyebben sérültek meg.
Több munkakörrel, végzettséggel bővítették ki az egészségügyi béremelésre jogosultak körét. Az erről szóló kormányrendelet a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.