Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","shortLead":"Már nem kell 4:5-ös képarányban feltölteni a fotókat az Instagramra, így alul-felül elbukva számos részletet. ","id":"20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/949b8f8f-d060-4c2d-84d1-bba5cb23051b.jpg","index":0,"item":"074e18f4-03a5-4e30-afd1-236f2c838cea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250530_meta-instagram-uj-keparany-fotok-feltoltese","timestamp":"2025. május. 30. 15:03","title":"Új képességgel bővült az Instagram, vége a fotók vagdosásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb0f5afd-bebb-4e00-bd5e-fe8a188da7f8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A brit színész-író-műsorvezető szerint érdemes tiltakozni. ","shortLead":"A brit színész-író-műsorvezető szerint érdemes tiltakozni. ","id":"20250530_Stephen-Fry-kiallt-a-Budapest-Pride-mellett-modern-fasizmusnak-nevezte-a-magyar-helyzetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb0f5afd-bebb-4e00-bd5e-fe8a188da7f8.jpg","index":0,"item":"1a7f78a2-293b-40b1-a6c3-94407f1cec02","keywords":null,"link":"/elet/20250530_Stephen-Fry-kiallt-a-Budapest-Pride-mellett-modern-fasizmusnak-nevezte-a-magyar-helyzetet","timestamp":"2025. május. 30. 10:28","title":"Stephen Fry kiállt a Budapest Pride mellett, modern fasizmusnak nevezte a magyar helyzetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A külügy fellebbezett az ítélet ellen, és egy törvénymódosítás is született a korábbi költségadatok eltitkolása érdekében.","shortLead":"A külügy fellebbezett az ítélet ellen, és egy törvénymódosítás is született a korábbi költségadatok eltitkolása...","id":"20250529_szijjarto-peter-berelt-repulo-honvedsegi-gep-torvenymodositas-birosagi-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"8c6d44a4-c29c-43cd-a479-7ca0c6126f68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_szijjarto-peter-berelt-repulo-honvedsegi-gep-torvenymodositas-birosagi-itelet","timestamp":"2025. május. 29. 11:03","title":"Pert nyert az Átlátszó az utazási adatok kiadásáért, azóta csak honvédségi géppel repül Szijjártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8fdac38-c658-4a12-9e3b-82e3e340d461","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az apró BMW M2 teljesítményét a bajorok felhozták az eggyel nagyobb M3 szintjére.","shortLead":"Az apró BMW M2 teljesítményét a bajorok felhozták az eggyel nagyobb M3 szintjére.","id":"20250529_tobb-loero-kevesebb-kilogramm-itt-a-vadonatuj-bmw-m2-cs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8fdac38-c658-4a12-9e3b-82e3e340d461.jpg","index":0,"item":"3c48dc70-43f6-446f-a082-9ce8cbc3327b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_tobb-loero-kevesebb-kilogramm-itt-a-vadonatuj-bmw-m2-cs","timestamp":"2025. május. 29. 08:02","title":"Több lóerő, kevesebb kilogramm: itt a vadonatúj BMW M2 CS","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"709ff86a-57d0-4958-9441-f152aa7f1370","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már meg is kapta a szolgálati egyenruháját. ","shortLead":"Már meg is kapta a szolgálati egyenruháját. ","id":"20250529_lefoglalt-Audival-jaroroznek-majd-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/709ff86a-57d0-4958-9441-f152aa7f1370.jpg","index":0,"item":"a8449bb4-3a5e-4072-b3ec-7121de02c0b5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_lefoglalt-Audival-jaroroznek-majd-a-rendorok","timestamp":"2025. május. 29. 17:50","title":"Drogdílertől lefoglalt 450 lóerős Audiból lett magyar rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de233e66-021e-4ce3-8cfa-f80b13c7f7f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Telefonjaink jelszavai a PIN-kódok, és ezek is feltörhetők. Hogy ezt mennyire könnyen tehetik meg azok, akik hozzáférnek az eszközünkhöz, az rajtunk is múlik. Vannak ugyanis olyan PIN-kódok, amelyeket érdemes elkerülni.","shortLead":"Telefonjaink jelszavai a PIN-kódok, és ezek is feltörhetők. Hogy ezt mennyire könnyen tehetik meg azok, akik...","id":"20250529_rossz-veszelyes-pin-kodok-tanacsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de233e66-021e-4ce3-8cfa-f80b13c7f7f8.jpg","index":0,"item":"dc4b1806-3092-4500-9473-0b0f3aaa1f34","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_rossz-veszelyes-pin-kodok-tanacsok","timestamp":"2025. május. 29. 08:03","title":"Semmiképp ne használja ezeket a PIN-kódokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom – derül ki a K&h csütörtökön közzétett adatokból. A különböző alternatívák közül a K&H-nál is az Apple Pay-fizetés a leggyakoribb.","shortLead":"Jóval többen fizetnek mobillal vagy okosórával, mint korábban, egy év alatt több mint 50 százalékkal bővült a forgalom...","id":"20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e827ff52-e13d-4c3f-a950-b85e0e3bac29.jpg","index":0,"item":"23f57998-3d57-4933-a62f-b14ad87b4961","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_kh-bank-okoseszkozos-fizetes-telefon-ora-apple-pay-google-pay-garmin-xiaomi-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 22:03","title":"Kiadták a magyar adatokat arról, hányan fizetnek bankkártya nélkül bankkártyával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b937599b-3936-44b1-a007-8f65d8967d23","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Négymilliárd forinttal kisebb lett a Mészáros és Mészáros Zrt. nyeresége, mint egy éve, a mostani profitból kétmilliárdot leszámítva mindent kivettek osztalékként.","shortLead":"Négymilliárd forinttal kisebb lett a Mészáros és Mészáros Zrt. nyeresége, mint egy éve, a mostani profitból...","id":"20250530_Meszaros-es-Meszaros-Zrt-osztalek-beszamolo-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b937599b-3936-44b1-a007-8f65d8967d23.jpg","index":0,"item":"18b4ccee-91c5-418f-8e35-95efabd827b7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Meszaros-es-Meszaros-Zrt-osztalek-beszamolo-profit","timestamp":"2025. május. 30. 15:03","title":"26 033 298 000 forint osztalékot fizet a Mészáros és Mészáros Zrt.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemcsak az útépítések leállításával vagy az állami földek visszavételével gyengíti a kormány a miniszterelnökkel háborúzó Simicska Lajost. Alig telt el egy hónap a nyílt „médiaháború” meghirdetése óta, máris jelentős állami hirdetésektől estek el a milliárdos üzletember ellenőrzése alatt lévő médiavállalkozások. És az igazi feketeleves még hátravan: a kormány kommunikációját átszabó új hivatal csak most írta ki az első közbeszerzést.
Hiába tart közel több mint két hónapja a Simicska Lajos által meghirdetett „háború”, a vállalkozó médiáját egyelőre nem fosztotta meg teljesen az állami hirdetésektől a kormány. Van egy terület viszont, ahol a Fidesz gazdasági hátországának feje nagyon kemény pofont kapott: legrégebbi vállalkozásai, a plakátcégek jelentős bevételektől estek el, a lapjainál és rádióinál csak most jön a feketeleves.
Simicska február 5-én a reklámadó tervezett szétterítése ellen tiltakozva nyilatkozta azt a Népszavának, hogy ez egy „újabb támadás a demokrácia ellen”, és „totális médiaháború alakulhat ki” a kormánnyal szemben. Másnap az érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet, Hír Tv és Lánchíd Rádió több vezetője felmondott, jelezve, hogy nem áll szándékukban szembefordulni a kormány és a Fidesz vezetésével. Később további vezetők mondtak fel a Simicska nevével fémjelzett médiacsoportnál, ő pedig átszervezte a Nemzet-csoportot, legfőbb bizalmasát és üzlettársát, Fonyó Károlyt állítva az élére.
Azóta a Simicska, Fonyó és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó médiacégeknél jelentős a visszaesés. Ám a teljes szektort megvizsgálva már árnyalni kell a képet: nemcsak Simicska és üzlettársai jártak rosszul, az állami reklámokat tekintve már-már hirdetési stopról beszélhetünk. Ennek elsődleges oka a intézményrendszer központosítása, a hirdetési gyakorlat teljes átalakítása, viszont ennek is a nyár óta folyó Simicska–Orbán-háború az oka.
99 százalékos zuhanás
Médiafronton egyébként nem Simicska üzent hadat először. Januárban egy jobboldali főszerkesztőknek tartott háttérbeszélgetésen Orbán Viktor megüzente a Nemzet-csoportnak, hogy a jövőben jóval kevesebb állami hirdetésre számítsanak. Az esetről beszámoló vs.hu szerint a kormányfő azt fejtegette, hogy ezek a médiumok próbáljanak meg több reklámot bevonni a piacról, álljanak a saját lábukra, mert az állami hirdetések a lojálisabb közmédiához és más lapokhoz fognak kerülni.
Simicska Lajos - magára hagyták
Túry Gergely
Jelentős mértékben visszaesett az állami hirdetések száma 2014 hasonló időszakához (január-február) képest – olvasható ki a reklámpiaci kutatásokat végző Kantar Media adatbázisából. A Magyar Nemzetben, a Heti Válaszban, a Metropolban több mint a felére csökkent az állami hirdetés, a Class FM-ben negyedannyi állami reklám ment adásba, mint tavaly év elején. A legtöbbet költő 40 kormányzati intézmény és vállalat költéseit vizsgálva azt látható, hogy míg tavaly az első hónapokban 20,4 ezer másodperci állami reklámot sugárzott a rádió, idén már csak 5 ezret.
A legdurvább visszaesést a köztéri reklámpiacon tevékenykedő Publimontnál tapasztaltuk: míg tavaly az első két hónapban 2752 plakáthelyet vásárolt az állam, most összesen 25-öt – ez 99 százalékos visszaesés. Hasonló pofont kapott a Fonyó érdekeltségébe tartozó Euro AWK: itt tavaly 767 reklámot helyeztek ki, idén január-februárban összesen 4 darabot. Szerettük volna megvizsgálni az adatbázisban a Lánchíd Rádió és a Hír Tv adatait is, de ezeket a cégeket nem akkreditálták a Kantarnál, ahogy a tévé nézettségét sem mérik a Nielsen Közönségmérésnél sem. (Mivel a különféle állami beszámolókból kiderül, hogy a korábbi években itt jelentős mértékben hirdetett az állam, kérdés, hogy milyen mutatók alapján tette. Fontos volt-e egyáltalán 2010 és 2014 között, hogy hányan látják, hallgatják ezeket a reklámokat.)
Míg Simicska médiája lassan kifogy az állami reklámokból, február végére bejött Orbán másik állítólagos jóslata is. Azok a jobboldali lapok, melyek nem tartoznak Simicska érdekeltségébe, dőzsölnek.
A Napi Gazdaságban valósággal kilőttek az állami hirdetések. A napilap az Index kiadójának, a Közép-európai Média és Kiadó Zrt.-nek a tulajdonában volt, két évvel ezelőtt augusztusban vette meg a kormánynak dolgozó Századvég Gazdaságkutató Zrt. A következő év első két hónapjában már megduplázódtak a lapban az állami hirdetések. Március közepén számolt be arról a hvg.hu, hogy a Magyar Nemzetnél felmondott főszerkesztő, Liszkay Gábor veheti át a Napi Gazdaságot, és a Fideszben arra számítanak, hogy ez a lap lesz az az újság, mely a párttól eltávolodó Nemzetet pótolhatja. A Napi Gazdaságot idén is kiemelten kezelték az állami hirdetők: január-februárban megötszöröződött az aktivitásuk az újságban 2013-hoz képest.
Szintén jól járt a médiaháborúval Széles Gábor lapja, a Magyar Hírlap. Az újságnál van visszaesés a 2014-es évhez képest, de távolról sem annyi, mint a Nemzetnél: mindössze 34 százalékos, ráadásul sokkal több a hirdetés, mint 2013-ban volt.
Simicska lapjainál úgy van visszaesés egyébként az elmúlt évekhez képest, hogy az állam idén egyedül a napilappiacon növelte az aktivitását (6 százalékkal), mindenhol másutt visszafogta magát. Ennek a trendnek a Napi Gazdaság mellett az egyik legnagyobb nyertese – meglepő módon – a baloldaliként elkönyvelt Népszabadságot és több megyei napilapot tulajdonló Mediaworks Zrt. A Népszabadságnál például az állami reklámok növekedése szinte csak a Miniszterelnökségnek és a Szerencsejátéknak köszönhető a Kantar Media adatbázisa szerint. A tavalyi év első két hónapjában ugyanezt az oldalszámot 10 állami intézmény hozta össze. Ugyanakkor összehasonlításképp: míg a 40-45 ezer példányban fogyó Népszabadságban 4,2 oldal volt, a pár ezres Napi Gazdaságban 6,4 oldal.
Ínséges év
Leegyszerűsítő lenne, ha azt állítanánk, hogy az állam csak Simicska lapjaival bánt el a „háború” miatt.
Jöhet a csere?
Fülöp Máté
Azért is beszélhetünk a hetilapoknál, rádióknál, plakátcégeknél és tévéknél visszaesésről 2014-hez képest, mert tavaly január-februárban már javában folyt a választási kampány. És Magyarországon évtizedek óta – pártállástól függetlenül – bevett szokás, hogy az állam reklámpiaci aktivitása megnő a választások előtt. A civil szervezetek hosszú évek óta támadják azt a mindenkori ellenzéket hátrányosan érintő gyakorlatot, ahogy a kormánypárt hasznot húz a kormányzati intézkedések közpénzből finanszírozott sikerpropagandájából. 2010 előtt a Fidesz is kifogásolta ezt, de kormányra kerülve ő is maximálisan kihasználta. A tavalyi kampány annyival bővült, hogy a Magyar Nemzeti Bank is beszállt a sorba a másdik Orbán-kormány időszakához köthető Növekedési Hitelprogram reklámozásával.
Hogy megtisztítsuk az adatokat a választási évtől, a hvg.hu a 2013-as év első két hónapját vette alapul, ám Simicska médiacégeinél még a két évvel ezelőtti időszakhoz képest is látványos a visszaesés. A Publimontnál 90 százalékos, a Metropolnál 55 százalékos. Az első két hónapban a Magyar Nemzet és a Heti Válasz még „tartotta” is magát: ezeknél a lapoknál csak 20 százalékos volt a visszaesés 2013-as periódushoz képest.
Vége az aranykornak
Ugyanakkor ez a visszaesés magyarázható azzal is, hogy az állam több területen jelentősen fékezte a hirdetési aktivitását. A Simicskának legjobban fájó köztéri piacra például 92 százalékban, ami magyarázza a Publimont vagy az Euro AWK adatait.
Viszont ennek a szektorális visszaesésnek is megvan a maga magyarázata. A kormány tavaly úgy döntött, hogy ezentúl egy új intézménynél, a Lázár János alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál (NKH) központosítja a kommunikációs közbeszerzéseket.
Bevetik a csodafegyvert
Az NHK nehezen állt fel, csúszott a közbeszerzések kiírása, így egyre kevesebb reklám került a piacra. Ráadásul azok is a korábban megkötött szerződések alapján: például a Miniszterelnökség költéseit március végéig az az IMG Kft. nevű cég intézte, melynek tulajdonosa már az 1990-es években jó viszonyt ápolt Simicska Lajossal. Most a kommunikációs kampányok megszervezését újrapályáztatták.
A januári miniszterelnöki útmutatás kiszivárgása után a hvg.hu ki is számolta, hogy a Simicska és üzlettársai érdekeltségébe tartozó médiavállalatok mennyiben függnek az állami reklámoktól, és azok teljes megvonása mekkora kiesést okozna. A végeredmény egy több százmilliós összeg lett. Akkor arra is rávilágítottunk, hogy Simicska médiacégei sokkal nagyobb arányban függtek az állami szektortól, mint más lapok, tévék, rádiók. A Kreatív médiapiaci szaklap számításai szerint 2010 és 2014 között több mint 60 milliárd forintot költött az állam kommunikációra, melynek közel 41 százaléka a Simicska-birodalomban jelent meg.
A kormányban és a Fideszben kész tényként kezelik, hogy az NKH létrehozása kettős célt szolgált:
Egyébként nemcsak az állami hirdetések megvonásával akarják térde kényszeríteni Simicska médiáját: a Fidesz politikusai nem hajlandóak bemenni a Hír Tv műsoraiba sem.
Éppen ezért Simicska és üzlettársai sokkal jobban megérzik az állami aktivitás csökkenését. Ezt illusztrálja a következő táblázat. Érdemes megnézni a Publimont mutatóit: a cég az adatbázis szerint nem volt képes ellensúlyozni piaci alapon az állam visszavonulását – erre egyedül csak a leghallgatottabb rádió, a Class FM volt képes.