Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Meglepő eredményre jutott egy nemrég elvégzett egérkísérlet: a félénk állatok jobban oldották meg a problémákat, mint a bátor társaik. Az eredmény az emberre vetítve is igen hasznos lehet.","shortLead":"Meglepő eredményre jutott egy nemrég elvégzett egérkísérlet: a félénk állatok jobban oldották meg a problémákat, mint...","id":"20250419_egerkiskerlet-batorsag-felenkseg-problemamegoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"35dc854c-79dd-4e4e-b9fb-b99ee51f9ce7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_egerkiskerlet-batorsag-felenkseg-problemamegoldas","timestamp":"2025. április. 19. 16:03","title":"Félénk típus? Mégis simán lenyomhatja a bátrabbakat – az egerektől lesték el a tudósok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","shortLead":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","id":"20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597.jpg","index":0,"item":"d263ccf7-ff72-4efd-9e92-aa70d98025e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","timestamp":"2025. április. 18. 13:02","title":"Tarvágás volt az Alföld egyik legérintetlenebb erdőjében – három hektár tűnt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori tévés újságíró elég zavaros, feltehetően ironikus posztot közölt a Facebookon, amiben Rákóczitól és Kossuth-tól Lázár Jánosig húz ívet.","shortLead":"Az egykori tévés újságíró elég zavaros, feltehetően ironikus posztot közölt a Facebookon, amiben Rákóczitól és...","id":"20250418_Havas-Henrik-Ha-Magyar-Peter-nyer-akkor-disszidalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b.jpg","index":0,"item":"646ff0bd-f02d-4483-a05f-44588f5cc8d0","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Havas-Henrik-Ha-Magyar-Peter-nyer-akkor-disszidalok","timestamp":"2025. április. 18. 12:02","title":"Havas Henrik: „Ha Magyar Péter nyer, akkor disszidálok”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"297176bc-569b-4442-b36d-09d5945a74cb","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A babka talán a kalácsok királynője: szép, puha és finom, megállja a helyét desszertként, péksüteményként, sőt reggeli fogásként is. Íme a kalács gluténmentes változatának receptje a Fenséges mentes sütemények című könyvből.","shortLead":"A babka talán a kalácsok királynője: szép, puha és finom, megállja a helyét desszertként, péksüteményként, sőt reggeli...","id":"20250418_Kalacs-helyett-babka-Ime-a-dios-csoda-glutenmentes-receptje-husvetra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/297176bc-569b-4442-b36d-09d5945a74cb.jpg","index":0,"item":"80b00f7f-2bee-4707-a409-eebc338d8508","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250418_Kalacs-helyett-babka-Ime-a-dios-csoda-glutenmentes-receptje-husvetra","timestamp":"2025. április. 18. 19:15","title":"Kalács helyett babka? Íme a diós csoda gluténmentes receptje húsvétra!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső körülmények ebben az esetben talán még fontosabbak. Hogyan alakítsuk ki alváskörnyezetünket, hogy az maximálisan támogassa az éjszakai pihenést? Milyen a jó alvás, kompromisszumok nélkül? Cikkünkben ennek járunk utána!","shortLead":"Mi a jó alvás titka? Habár nagyon sok minden múlik az adott ember aktuális fizikai és mentális állapotán is, a külső...","id":"20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7abc1d9a-dd37-44e2-9107-f1f2ea3ad709.jpg","index":0,"item":"5efb2d51-5b10-4649-aae4-4c658ad29bae","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250317_Jo_alvas_haloszoba_sedacur","timestamp":"2025. április. 18. 15:30","title":"Így alakítsa ki hálószobáját és esti szokásait, ha valóban jól akar aludni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a6898ae3-6920-447a-abc0-98051ff1c241","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A győztes Tiangong Ultra több mint kétszer annyi idő alatt teljesítette a távot, mint a leggyorsabb ember.","shortLead":"A győztes Tiangong Ultra több mint kétszer annyi idő alatt teljesítette a távot, mint a leggyorsabb ember.","id":"20250419_humanoid-robot-futoverseny-peking-felmaraton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6898ae3-6920-447a-abc0-98051ff1c241.jpg","index":0,"item":"76a9262d-3317-4fcc-8bb6-ab900b4a1707","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_humanoid-robot-futoverseny-peking-felmaraton","timestamp":"2025. április. 19. 08:55","title":"Humanoid robotok is versenyeztek a pekingi félmaratonon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8df1f1a3-b0b8-4729-98a2-2b0809cf7ddf","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Sok rossz dolgot is megélt a sportban, és ezekről is beszélni kell – vallja Cseh László, aki annak idején már annak is örült, ha az edzője nem üvöltötte le a fejét, egy ponton pedig megtagadta a számára előírt edzésmunkát, és bár a szakvezetés már kezdett lemondani róla, ő éppen akkor úszott Európa-csúcsot. A most 39 éves egykori úszó Turi György és Michael Phelps önbizalmára gyakorolt hatásáról, a régi- és újgenerációs edzők mentalitásáról és pályafutása legmélyebb pontjáról is beszélgetett Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással a Penge podcastban.","shortLead":"Sok rossz dolgot is megélt a sportban, és ezekről is beszélni kell – vallja Cseh László, aki annak idején már annak is...","id":"20250419_cseh-laszlo-interju-penge-podcast-onbizalom-szilagyi-aron-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8df1f1a3-b0b8-4729-98a2-2b0809cf7ddf.jpg","index":0,"item":"085832ca-ecc0-403b-a206-c55b62d7adac","keywords":null,"link":"/elet/20250419_cseh-laszlo-interju-penge-podcast-onbizalom-szilagyi-aron-ebx","timestamp":"2025. április. 19. 07:00","title":"Cseh László: Nem voltam elég nagyképű – Penge podcast Szilágyi Áronnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemcsak az útépítések leállításával vagy az állami földek visszavételével gyengíti a kormány a miniszterelnökkel háborúzó Simicska Lajost. Alig telt el egy hónap a nyílt „médiaháború” meghirdetése óta, máris jelentős állami hirdetésektől estek el a milliárdos üzletember ellenőrzése alatt lévő médiavállalkozások. És az igazi feketeleves még hátravan: a kormány kommunikációját átszabó új hivatal csak most írta ki az első közbeszerzést.
Hiába tart közel több mint két hónapja a Simicska Lajos által meghirdetett „háború”, a vállalkozó médiáját egyelőre nem fosztotta meg teljesen az állami hirdetésektől a kormány. Van egy terület viszont, ahol a Fidesz gazdasági hátországának feje nagyon kemény pofont kapott: legrégebbi vállalkozásai, a plakátcégek jelentős bevételektől estek el, a lapjainál és rádióinál csak most jön a feketeleves.
Simicska február 5-én a reklámadó tervezett szétterítése ellen tiltakozva nyilatkozta azt a Népszavának, hogy ez egy „újabb támadás a demokrácia ellen”, és „totális médiaháború alakulhat ki” a kormánnyal szemben. Másnap az érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet, Hír Tv és Lánchíd Rádió több vezetője felmondott, jelezve, hogy nem áll szándékukban szembefordulni a kormány és a Fidesz vezetésével. Később további vezetők mondtak fel a Simicska nevével fémjelzett médiacsoportnál, ő pedig átszervezte a Nemzet-csoportot, legfőbb bizalmasát és üzlettársát, Fonyó Károlyt állítva az élére.
Azóta a Simicska, Fonyó és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó médiacégeknél jelentős a visszaesés. Ám a teljes szektort megvizsgálva már árnyalni kell a képet: nemcsak Simicska és üzlettársai jártak rosszul, az állami reklámokat tekintve már-már hirdetési stopról beszélhetünk. Ennek elsődleges oka a intézményrendszer központosítása, a hirdetési gyakorlat teljes átalakítása, viszont ennek is a nyár óta folyó Simicska–Orbán-háború az oka.
99 százalékos zuhanás
Médiafronton egyébként nem Simicska üzent hadat először. Januárban egy jobboldali főszerkesztőknek tartott háttérbeszélgetésen Orbán Viktor megüzente a Nemzet-csoportnak, hogy a jövőben jóval kevesebb állami hirdetésre számítsanak. Az esetről beszámoló vs.hu szerint a kormányfő azt fejtegette, hogy ezek a médiumok próbáljanak meg több reklámot bevonni a piacról, álljanak a saját lábukra, mert az állami hirdetések a lojálisabb közmédiához és más lapokhoz fognak kerülni.
Simicska Lajos - magára hagyták
Túry Gergely
Jelentős mértékben visszaesett az állami hirdetések száma 2014 hasonló időszakához (január-február) képest – olvasható ki a reklámpiaci kutatásokat végző Kantar Media adatbázisából. A Magyar Nemzetben, a Heti Válaszban, a Metropolban több mint a felére csökkent az állami hirdetés, a Class FM-ben negyedannyi állami reklám ment adásba, mint tavaly év elején. A legtöbbet költő 40 kormányzati intézmény és vállalat költéseit vizsgálva azt látható, hogy míg tavaly az első hónapokban 20,4 ezer másodperci állami reklámot sugárzott a rádió, idén már csak 5 ezret.
A legdurvább visszaesést a köztéri reklámpiacon tevékenykedő Publimontnál tapasztaltuk: míg tavaly az első két hónapban 2752 plakáthelyet vásárolt az állam, most összesen 25-öt – ez 99 százalékos visszaesés. Hasonló pofont kapott a Fonyó érdekeltségébe tartozó Euro AWK: itt tavaly 767 reklámot helyeztek ki, idén január-februárban összesen 4 darabot. Szerettük volna megvizsgálni az adatbázisban a Lánchíd Rádió és a Hír Tv adatait is, de ezeket a cégeket nem akkreditálták a Kantarnál, ahogy a tévé nézettségét sem mérik a Nielsen Közönségmérésnél sem. (Mivel a különféle állami beszámolókból kiderül, hogy a korábbi években itt jelentős mértékben hirdetett az állam, kérdés, hogy milyen mutatók alapján tette. Fontos volt-e egyáltalán 2010 és 2014 között, hogy hányan látják, hallgatják ezeket a reklámokat.)
Míg Simicska médiája lassan kifogy az állami reklámokból, február végére bejött Orbán másik állítólagos jóslata is. Azok a jobboldali lapok, melyek nem tartoznak Simicska érdekeltségébe, dőzsölnek.
A Napi Gazdaságban valósággal kilőttek az állami hirdetések. A napilap az Index kiadójának, a Közép-európai Média és Kiadó Zrt.-nek a tulajdonában volt, két évvel ezelőtt augusztusban vette meg a kormánynak dolgozó Századvég Gazdaságkutató Zrt. A következő év első két hónapjában már megduplázódtak a lapban az állami hirdetések. Március közepén számolt be arról a hvg.hu, hogy a Magyar Nemzetnél felmondott főszerkesztő, Liszkay Gábor veheti át a Napi Gazdaságot, és a Fideszben arra számítanak, hogy ez a lap lesz az az újság, mely a párttól eltávolodó Nemzetet pótolhatja. A Napi Gazdaságot idén is kiemelten kezelték az állami hirdetők: január-februárban megötszöröződött az aktivitásuk az újságban 2013-hoz képest.
Szintén jól járt a médiaháborúval Széles Gábor lapja, a Magyar Hírlap. Az újságnál van visszaesés a 2014-es évhez képest, de távolról sem annyi, mint a Nemzetnél: mindössze 34 százalékos, ráadásul sokkal több a hirdetés, mint 2013-ban volt.
Simicska lapjainál úgy van visszaesés egyébként az elmúlt évekhez képest, hogy az állam idén egyedül a napilappiacon növelte az aktivitását (6 százalékkal), mindenhol másutt visszafogta magát. Ennek a trendnek a Napi Gazdaság mellett az egyik legnagyobb nyertese – meglepő módon – a baloldaliként elkönyvelt Népszabadságot és több megyei napilapot tulajdonló Mediaworks Zrt. A Népszabadságnál például az állami reklámok növekedése szinte csak a Miniszterelnökségnek és a Szerencsejátéknak köszönhető a Kantar Media adatbázisa szerint. A tavalyi év első két hónapjában ugyanezt az oldalszámot 10 állami intézmény hozta össze. Ugyanakkor összehasonlításképp: míg a 40-45 ezer példányban fogyó Népszabadságban 4,2 oldal volt, a pár ezres Napi Gazdaságban 6,4 oldal.
Ínséges év
Leegyszerűsítő lenne, ha azt állítanánk, hogy az állam csak Simicska lapjaival bánt el a „háború” miatt.
Jöhet a csere?
Fülöp Máté
Azért is beszélhetünk a hetilapoknál, rádióknál, plakátcégeknél és tévéknél visszaesésről 2014-hez képest, mert tavaly január-februárban már javában folyt a választási kampány. És Magyarországon évtizedek óta – pártállástól függetlenül – bevett szokás, hogy az állam reklámpiaci aktivitása megnő a választások előtt. A civil szervezetek hosszú évek óta támadják azt a mindenkori ellenzéket hátrányosan érintő gyakorlatot, ahogy a kormánypárt hasznot húz a kormányzati intézkedések közpénzből finanszírozott sikerpropagandájából. 2010 előtt a Fidesz is kifogásolta ezt, de kormányra kerülve ő is maximálisan kihasználta. A tavalyi kampány annyival bővült, hogy a Magyar Nemzeti Bank is beszállt a sorba a másdik Orbán-kormány időszakához köthető Növekedési Hitelprogram reklámozásával.
Hogy megtisztítsuk az adatokat a választási évtől, a hvg.hu a 2013-as év első két hónapját vette alapul, ám Simicska médiacégeinél még a két évvel ezelőtti időszakhoz képest is látványos a visszaesés. A Publimontnál 90 százalékos, a Metropolnál 55 százalékos. Az első két hónapban a Magyar Nemzet és a Heti Válasz még „tartotta” is magát: ezeknél a lapoknál csak 20 százalékos volt a visszaesés 2013-as periódushoz képest.
Vége az aranykornak
Ugyanakkor ez a visszaesés magyarázható azzal is, hogy az állam több területen jelentősen fékezte a hirdetési aktivitását. A Simicskának legjobban fájó köztéri piacra például 92 százalékban, ami magyarázza a Publimont vagy az Euro AWK adatait.
Viszont ennek a szektorális visszaesésnek is megvan a maga magyarázata. A kormány tavaly úgy döntött, hogy ezentúl egy új intézménynél, a Lázár János alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál (NKH) központosítja a kommunikációs közbeszerzéseket.
Bevetik a csodafegyvert
Az NHK nehezen állt fel, csúszott a közbeszerzések kiírása, így egyre kevesebb reklám került a piacra. Ráadásul azok is a korábban megkötött szerződések alapján: például a Miniszterelnökség költéseit március végéig az az IMG Kft. nevű cég intézte, melynek tulajdonosa már az 1990-es években jó viszonyt ápolt Simicska Lajossal. Most a kommunikációs kampányok megszervezését újrapályáztatták.
A januári miniszterelnöki útmutatás kiszivárgása után a hvg.hu ki is számolta, hogy a Simicska és üzlettársai érdekeltségébe tartozó médiavállalatok mennyiben függnek az állami reklámoktól, és azok teljes megvonása mekkora kiesést okozna. A végeredmény egy több százmilliós összeg lett. Akkor arra is rávilágítottunk, hogy Simicska médiacégei sokkal nagyobb arányban függtek az állami szektortól, mint más lapok, tévék, rádiók. A Kreatív médiapiaci szaklap számításai szerint 2010 és 2014 között több mint 60 milliárd forintot költött az állam kommunikációra, melynek közel 41 százaléka a Simicska-birodalomban jelent meg.
A kormányban és a Fideszben kész tényként kezelik, hogy az NKH létrehozása kettős célt szolgált:
Egyébként nemcsak az állami hirdetések megvonásával akarják térde kényszeríteni Simicska médiáját: a Fidesz politikusai nem hajlandóak bemenni a Hír Tv műsoraiba sem.
Éppen ezért Simicska és üzlettársai sokkal jobban megérzik az állami aktivitás csökkenését. Ezt illusztrálja a következő táblázat. Érdemes megnézni a Publimont mutatóit: a cég az adatbázis szerint nem volt képes ellensúlyozni piaci alapon az állam visszavonulását – erre egyedül csak a leghallgatottabb rádió, a Class FM volt képes.