Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","shortLead":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","id":"20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925.jpg","index":0,"item":"a42f5c3e-d739-497e-8c95-698abab99d12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","timestamp":"2025. január. 03. 11:43","title":"Egy szakértő szerint egyáltalán nem élünk olyan jól, mint azt a statisztika mutatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","shortLead":"Éves szinten százezer autó a gyártási cél. ","id":"20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e82313b-3721-4a82-bda8-aae33daf0522.jpg","index":0,"item":"a48e89ef-63eb-4041-8eca-71d3eff14cab","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Terjeszkednek-a-kinai-autogyarak-Egyiptombol-jonnek-majd-az-MG-k","timestamp":"2025. január. 02. 20:20","title":"Terjeszkednek a kínai autógyárak, Egyiptomból jönnek majd az MG-k","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból létesül, miután lejár az EU-s töltőtelepítési pályázatok első körének teljesítési határideje. Majd pár hónapra rá már a második körben vállalt töltőket kell üzembe helyezni. Összesen öt kör van, 2026 végéig tartó átadásokkal. Közben mozgásban van a magyar pályázat is, ami 2028-as átadásokkal folytathatja a megkezdett utat, ez a projekt a vidéki vakfoltokra telepítene töltőket, egyelőre harmincöt településre, de a pályázat kiírói végül több mint 100 helyszínnel számolnak.","shortLead":"2025 elején közel hetven új nyilvános EV-töltőt adnak át Magyarországon, ebből több mint félszáz uniós forrásból...","id":"20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4e7770c-06ba-40f7-8361-84a5355da09f.jpg","index":0,"item":"d53e25ae-67e5-48fd-8968-4ae5cc3bb4d4","keywords":null,"link":"/360/20250102_elektromos-autozas-magyarorszag-nyilvanos-toltoallomasok-telepites","timestamp":"2025. január. 02. 12:30","title":"Jön a nagy földindulás: így szórják tele az országot e-autó töltőállomásokkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246.jpg","index":0,"item":"6468f96c-5c4b-41cb-b80c-489d25f7fe74","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 03. 16:00","title":"A valóság ellen lázadnak Leonora Carrington mágikus novellái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce98aabc-368f-4ae2-9f4a-ed9a5be8d0fb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Rosszak voltak a visszajelzések a fekete drapériás kordonokról, így a kerület polgármestere elbontatta.","shortLead":"Rosszak voltak a visszajelzések a fekete drapériás kordonokról, így a kerület polgármestere elbontatta.","id":"20250103_bontas-halaszbastya-kordon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce98aabc-368f-4ae2-9f4a-ed9a5be8d0fb.jpg","index":0,"item":"3d1054b8-2ccb-45c0-9703-0584e3b82396","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_bontas-halaszbastya-kordon-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:09","title":"Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5842b1b-4f79-471b-b04a-8db2b47a5265","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az FBI szerint semmi sem utal arra, hogy nem egyedül követte volna el Samszúd bin Dzsabbar a merényletet.","shortLead":"Az FBI szerint semmi sem utal arra, hogy nem egyedül követte volna el Samszúd bin Dzsabbar a merényletet.","id":"20250102_fbi-New-Orleans-i-merenylet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5842b1b-4f79-471b-b04a-8db2b47a5265.jpg","index":0,"item":"9ea9ec32-f84b-465e-a161-4d5498a4e942","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_fbi-New-Orleans-i-merenylet","timestamp":"2025. január. 02. 18:21","title":"FBI: Nem voltak társai a New Orleans-i merénylőnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","shortLead":"A kormánybiztos rendkívül hálás új feladatáért. ","id":"20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6b18bca-1e2e-484b-aec0-c9ae53d7cc89.jpg","index":0,"item":"635a098f-a859-4bf7-ad31-8b85f0e4d238","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Hoppal-Peter-Magyarorszag-Torokorszag-kormanybiztos-Fidesz","timestamp":"2025. január. 02. 17:22","title":"Hoppál Péter a török–magyar barátságot mélyíti el új pozíciójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bármit, csak villamost ne! – Közutálat fogadta a BKK tervét
Mizsur András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Feltüzelt újpalotai nyugdíjasok kereszttüzébe került a BKK négy munkatársa, akiknek egy helyi közmeghallgatáson kellett volna elmagyarázniuk, hogy miért érné meg villamosra cserélni a jól bevált buszjáratokat. A küzdelem egyenlőtlen volt, a lakosokat nem is győzték meg. Pedig a beruházásra minden bizonnyal lesz uniós pénz.
“Itt van a teremben, akinek először jutott eszébe villamost hozni Újpalotára?” – kérdezte egy dühös lakos az újpalotai villamos ügyében tartott közmeghallgatáson. A XV. kerületi önkormányzat díszterme csütörtökön csordultig megtelt az érdeklődőkkel, akik a feszült hangulatú meghallgatáson többször kinyilvánították: nem kérnek a villamosból.
Az új fővárosi megaprojekt ugyanis drasztikusan átrajzolná a kerület látképét; lebontanának egy felüljárót, ledózerolnának több lakóépületet és épülne egy új P+R parkoló. Vagyis évekre háborús övezetté változna a kerület egyik legforgalmasabb útszakasza. A közmeghallgatás azonban több kérdést hozott, mint választ: továbbra sem tudni, hány buszjárat szűnne meg, és mennyibe kerül majd a beruházás.
“Negyven évig hitegettek a metróval”
A Fővárosi Közgyűlés még tavaly áprilisban döntött az új villamosvonal megtervezéséről, és a projekt szerepel az új EU-s közlekedési programok között, az erről szóló támogatási szerződést várhatóan jövő év közepén írják alá.
A tervek szerint a közel 10 kilométeres villamosvonal Újpalotáról indulna és egészen a Keleti pályaudvarig vinné az utasokat. (Korábban felmerült, hogy az új villamos egészen az Astoriáig menne, viszont így a duplájába kerülne a projekt; ki kellene cserélni a Baross tér teljes födémszerkezetet, az Astoriánál viszont nincs is elég hely, hogy megforduljanak a szerelvények.) Teljesen új szakaszt építenének a Csömöri út–Drégelyvár utca–Nyírpalota utca útvonalon, és visszaépítenék a korábbi 44-es villamos Thököly úti infrastruktúráját.
A Thököly utat nemrég újították fel, ezek szerint újra feltúrják
Facebook/BKK
A villamos végállomása aPólus és az Ázsia Center közötti zöldterületen lenne (ez utóbbi a Demján Csoport érdekeltségébe tartozó TriGránit tulajdonában van), ahová egy új kocsiszín és a P+R parkoló is épülne. A beruházás 26 milliárdos becsült költségét teljes egészében az unió állja, de ebben még nincs benne a villamoskocsik ára, vagyis a végösszeg ennél jóval több. Tarlós István októberi ígérete szerint az új villamosvonal 2019-re lesz kész.
A főváros döntése egyben azt is jelenti, hogy Újpalota végleg lemondhat a több évtizede beígért metróról. “Negyven évig hitegettek a metróval” – mondta egy csalódott lakó a meghallgatáson. Az eredeti tervek szerint a 4-es metrót egészen a 15. kerületig éptítették volna meg (Dél-Buda–Rákospalota néven futott a projekt). Ebből végül semmi sem lett, ahogy a XIV. kerületi forgalmas Bosnyák tér sem kapott kapott föld alatti kapcsolatot.
26 milliárd három percért
Bármit, csak a villamost ne – nagyjából ezt lehetett kiolvasni a közmeghallgatáson megszólaló újpalotaiak véleményeiből, akiket finoman szólva sem győzött meg a villamos terve. A projektet a mindössze a BKK szakemberei, Tarsoly András, Feld Márton, Szilágyi Tibor és Nyúl István próbálták védeni, a főváros részéről ellenben senki sem jelent meg a meghallgatáson.
A BKK szakértői azzal érveltek, hogy az új villamos nagyobb kapacitással és sűrűbben járna, mint a buszok. Sőt, a villamos 20 perc alatt, három perccel hamarabb érne be a belvárosba, mint a 7E jelű expresszjárat, mindezt úgy, hogy a villamosnak elvileg több megállója lesz, mint a mostani gyorsjáratnak. Ez a most a Blaha Lujza térig közlekedő buszjárat mindenképpen megszűnne a villamos miatt, ami azt jelentené, hogy a belváros eléréséhez az utasoknak át kell majd szállniuk a villamosról a Keletinél – ez az, ami sokaknak a legkevésbé sem tetszik.
A buszjáratok átvariálását még az építkezések megkezdése megkezdenék, ami ugyancsak kiakasztotta a helyieket: “a 7-es buszcsalád tökéletes, értelmetlen lecserélni a buszokat”! – érvelt az egyik szószóló a 107-es járat mellett. Azonban még a változás időpontja sem biztos, a BKK sajtóosztálya szerint a csak a tervezés lezárultával tudják megmondani, mikor és mely járatok szűnnek meg. De nem ez az egyetlen kérdőjel a nagy villamosprojektben.
Emberséges megoldás lesz
A beruházás során ugyanis elbontanának 40 épületet, hogy az amúgy is túlterhelt Drégelyvár utcában elférjen a villamos, de hogy a lakóknak mikor kell költözniük, és mennyit kapnak az ingatlanjaikért, azt nem tudták megmondani a BKK képviselői, pedig novemberben tartottak már egy közmeghallgatást a témában. Jórészt családi házakról van szó, de több büfé, egy cukrászda és pékség is a szanálásra ítélt épületek között van. “Mit mondjak a vevőnek, ha el akarom adni a házamat?” – kérdezte egy érintett.
Mindössze annyi derült ki, hogy pontos dátumot csak a tervezési folyamat végén tud mondani a BKK, amit 2017 elejére saccoltak a szakemberek, de az ajánlattételek már biztosan csúszni fognak. A BKK igyekezett megnyugtatni az embereket, hogy idén még biztos nem kell költöznük, és hogy “bármilyen megoldás is születik, az emberséges lesz”.
Az építkezéssel járó felfordulásért sem lelkesednek a villamosért a kerületben élők. “Nem akarjuk megint végigélni ezt a cirkuszt. Hagyjananak minket élni!” – panaszolta egy nyugdíjas. A legnagyobb fejfájást a Drégelyvár utcai felüljáró elbontása jelentené (ide aluljárót terveznek). A helyiek attól tartanak, hogy lehetetlen lesz kijutni a kerületből és a menekülő-útvonalakon hatalmas dugók alakulnak ki, ha lezárják az egyik legforgalmasabb összekötő útvonalat a lakótelep és a belváros között. A zuglóiak sem maradnak ki a jóból, újra fel fogják túrni a nemrég felújított amúgyis forgalmas Thököly utat; ki kell szélesíteni az úttestet, hogy elférjen az autóforgalom, a zárt pályán közlekedő villamos és a biciklisáv is.