Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2503495b-e27e-4440-91fc-dee6aaa668a3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 625 lóerős legújabb M-es divatterepjárók igen magas felszereltséggel csábítanak vásárlásra.","shortLead":"A 625 lóerős legújabb M-es divatterepjárók igen magas felszereltséggel csábítanak vásárlásra.","id":"20250606_full-extras-v8-biturbo-uj-bmw-x5-es-x6-m-erkezett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2503495b-e27e-4440-91fc-dee6aaa668a3.jpg","index":0,"item":"941444eb-544d-4118-99ed-b0af0d2f8514","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_full-extras-v8-biturbo-uj-bmw-x5-es-x6-m-erkezett","timestamp":"2025. június. 06. 06:41","title":"Full extrás V8 biturbó új BMW X5 és X6 érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5f0ddb6-5bf9-4d04-b7f6-e90e07601181","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"10 százalékkal vannak a nyaralóárak az egy évvel korábbi fölött. A Velencei-tó partján 20 százalékos a drágulás, annyian költöznének oda Budapestről, a Dunakanyar piaca állt csak le a korábbi súlyos túlárazás után.","shortLead":"10 százalékkal vannak a nyaralóárak az egy évvel korábbi fölött. A Velencei-tó partján 20 százalékos a drágulás...","id":"20250604_ingatlan-nyaralo-balaton-velencei-to-dunakanyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5f0ddb6-5bf9-4d04-b7f6-e90e07601181.jpg","index":0,"item":"233d7bd0-675a-4449-8758-4f26b3d0e866","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250604_ingatlan-nyaralo-balaton-velencei-to-dunakanyar","timestamp":"2025. június. 04. 11:47","title":"Méghogy lassul az ingatlanpiac? A nyaralók árai tovább száguldanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ismét szerdán tartott kormányinfót Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő. A nemzeti összetartozás napján a főváros, a civilek, a sajtó és a Pride ellehetetlenítéséről is kérdeztünk.","shortLead":"Ismét szerdán tartott kormányinfót Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter...","id":"20250604_Gulyas-Gergely-fovaros-a-civilek-a-sajto-Pride-ellehetetlenites-kormanyinfo-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a.jpg","index":0,"item":"e04d633d-8c47-4914-a5cd-76ad09ea6391","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Gulyas-Gergely-fovaros-a-civilek-a-sajto-Pride-ellehetetlenites-kormanyinfo-elo-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 14:37","title":"Kormányinfó: A kormány tárgyalást kezd a fővárossal, viták miatt halasztják az átláthatósági törvény elfogadását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Miután a Budapesti Rendőr-főkapitányság tagadta, hogy ők ajánlották volna a Kincsem Parkot a Pride-felvonulásra, Gulyás Gergely azt állította, hogy a rendőrség ötlete volt a helyszín.","shortLead":"Miután a Budapesti Rendőr-főkapitányság tagadta, hogy ők ajánlották volna a Kincsem Parkot a Pride-felvonulásra, Gulyás...","id":"20250604_gulyas-gergely-rendorseg-pride-helyszin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"415db399-c441-4b26-b719-a700f92f7b0d","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_gulyas-gergely-rendorseg-pride-helyszin-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 15:10","title":"Gulyás cáfolja a BRFK-t? Azt állítja, a rendőrség ajánlotta fel Pride-helyszínnek a Kincsem Parkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé váljon a videós azonosítás a Digitális Állampolgárság Program (dáp) applikációjában.","shortLead":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé...","id":"20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475.jpg","index":0,"item":"023d0853-c85a-4c80-bc5f-fec02d8893cc","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. június. 05. 09:00","title":"Jól jövedelmez az arcfelismerés Tiborcz üzleti körének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c49b6f1-c255-4f05-9e13-233937324940","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint a magyar miniszterelnök épp úgy gyáva kiállni vele vitázni, ahogyan a honvédelmi minisztere is fél leülni vitázni Ruszin-Szendi Romulusszal.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint a magyar miniszterelnök épp úgy gyáva kiállni vele vitázni, ahogyan a honvédelmi minisztere...","id":"20250606_magyar-peter-orban-viktor-reakcio-bastya-elvtars","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c49b6f1-c255-4f05-9e13-233937324940.jpg","index":0,"item":"e4336d57-3eab-402a-80e2-980bc1d95fd2","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-orban-viktor-reakcio-bastya-elvtars","timestamp":"2025. június. 06. 10:16","title":"Magyar Péter: A világ leggazdagabb miniszterelnöke gyáva kiállni nyílt vitára velem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ce09355-bc05-4598-9943-595954f29799","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A személyzet kénytelen volt elmenekülni, egy közelben lévő konténerszállító vette fel őket. ","shortLead":"A személyzet kénytelen volt elmenekülni, egy közelben lévő konténerszállító vette fel őket. ","id":"20250605_Haromezer-autoval-sodrodik-hajo-Alaszkanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ce09355-bc05-4598-9943-595954f29799.jpg","index":0,"item":"68c2c648-26cf-46e7-9a4d-b69e56968ee4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_Haromezer-autoval-sodrodik-hajo-Alaszkanal","timestamp":"2025. június. 05. 07:18","title":"Kigyulladt Alaszkánál egy hatalmas teherhajó 3000 autóval a fedélzetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ad4bdd5-4641-4727-8a30-bc221e0fc988","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Meglátták az elemzők, mi okozta az év eleji visszaesést, és még tovább rontották az előrejelzéseiket. Az infláció viszont egy kicsit kisebb lehet, mint amit eddig vártak.","shortLead":"Meglátták az elemzők, mi okozta az év eleji visszaesést, és még tovább rontották az előrejelzéseiket. Az infláció...","id":"20250604_Erste-OTP-gdp-novekedes-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ad4bdd5-4641-4727-8a30-bc221e0fc988.jpg","index":0,"item":"afaed722-e302-453a-83c9-befcc6a64d9e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_Erste-OTP-gdp-novekedes-inflacio","timestamp":"2025. június. 04. 14:06","title":"Erste, OTP: nemhogy repülőrajt nincs, az 1 százalékos GDP-növekedést is bukhatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Találnak-e csak azért is bűnöst a vörösiszapperben?
szerző:
Szabó Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Nemcsak a 15 vádlott sorsáról fog dönteni, hanem a bírói függetlenségről is jelzést ad majd a Győri Ítélőtábla a jövő hétfőn másodfokon folytatódó vörösiszapperben.
Négy napig tartó nyilvános tárgyalást hirdetett a Győri Ítélőtábla abban a perben, amelyben a Veszprémi Főügyészség tizenöt személyt vádolt meg a vörösiszap-katasztrófa előidézésével, a segítségnyújtás elmulasztásával, sőt akadályozásával. Köztük – ez komoly! – egy Pelikán nevű gátőrt, pontosabban szivattyúkezelőt, aki a vádirat szerint nem jelentette időben, még a katasztrófa bekövetkezte előtt, hogy a szivattyú maximumra kapcsolt. Viszont ennek semmi köze nem volt a gátszakadást előidéző tragédiához – indokolta a Veszprém megyei Bíróság a tizennegyedrendű vádlott felmentését.
Kepli Lajos, a Jobbik országgyűlési képviselője transzparenssel tiltakozik a vörösiszapperben hozott ítélet ellen a Veszprémi Törvényszék tárgyalótermében 2016. január 28-án. A bíróság első fokon felmentette a per mind a tizenöt vádlottját.
MTI / Nagy Lajos
Hasonlóan gyenge lábakon állt az ügyészség többi bizonyítéka is, jellemző, hogy a kizárólag kereskedelmi ügyekkel foglalkozó, csak németül beszélő cégvezetőt is megvádolták – a tanúk szerint alaptalanul – „a közveszélyokozás elhárításának akadályozásával”. A nyomozást hiányosnak tartotta a veszprémi bíróságon ítélkező Szabó Györgyi, s mint kifejtette, ennek a vádiratnak az alapján valamennyi vádlottat fel kellett mentenie, nem volt terhükre róható a katasztrófa. Azaz nem követtek el bűncselekményt.
Mivel Magyarország legnagyobb környezetszennyezése történt 2010. október 4-én, amely tíz halottat, több mint 150 sebesültet, 38 milliárd forintot meghaladó állami kármentesítési és kártalanítási költséget vont maga után, a felmentés sokak felhördülését és számos politikus műfelháborodását váltotta ki. Csakhogy a veszprémi igazságszolgáltatásnak nem arról kellett döntenie, hogy rendben mentek-e a dolgok a Mal Zrt. ajkai timföldgyárában, hogy megfelelt-e a kor követelményeinek az az eljárás, amely dombot épített a nem veszélyes hulladéknak minősített hulladék vörösiszapból, a tetejére pedig szupermaró hatású folyadék tárolását engedélyezték (lásd keretes anyagunkat), hogy az ilyen technológiát – hmm – ellenőrző hatóságok jól végezték-e a feladatukat, megtették-e a tőlük elvárhatót, hogy egyáltalán, jó helyen volt-e, jól volt-e megépítve a több millió köbméternyi veszélyes anyagot tartalmazó tározó, amelyről az egyik szakértő a veszprémi tárgyaláson azt mondta, az 1998-ban kiadott használatba vételi engedély után csak idő kérdése volt, mikor szakad ki a gát, s önti el az alatta fekvő településeket. Időzített bomba. Ennek ellenére a kolontári polgármester nem is emlékezett a tározótól másfél kilométerre fekvő falu katasztrófavédelmi tervére, de hiába is emlékezett volna, gátszakadás ellen nem volt praktikusan végre is hajtható mentési terv.
Stiller Ákos
A gát annak idején hétfőn 11 óra tájban szakadt át, Orbán Viktor csütörtökön előre nem bejelentett helyszíni szemlét tartott a maró iszappal elöntött Kolontáron, majd a zárt területről kilépve drámai nyilatkozatot tett az őt váró nemzetközi stábnak. Ekkor még úgy látta, egy ilyen gát „nem indul el váratlanul”, a gátfal megbomlását észlelni kellett volna. „Hogy miért nem észlelte maga az üzem, miért nem észlelte az állami hatóság, amelynek az a dolga – ez olyan kérdés, amire keressük a választ.” Amely a következő hétfőn, 11-én a parlamentben meg is született. Akkor már hatósági felelősségről egy hang sem volt, viszont a miniszterelnök jelentette be – a rendőrség helyett –, hogy őrizetbe vették a Mal vezérigazgatóját. Majd pár óra alatt módosították a honvédelmi törvényt, elvileg lehetővé téve a Mal államosítását. Az őrizetbe vételt előzetes letartóztatás követte volna, de a veszprémi városi bíróság szerint még „a bűncselekmény alapos gyanúja sem állt fenn”. Az ügyészség fellebbezésére a megyei bíróság aztán finomított: lehet, hogy van gyanú, de nem indokolt az előzetes letartóztatás. Így a vezérkar, és a mellé felsorakoztatott vádlottak mindvégig szabadlábon védekezhettek, a vád tavaly januári összeomlásáig. Az ügyészség módszerére jellemző, hogy a bírósági tanúkihallgatás során az egyik szakértő beismerte: „elvárásokat” fogalmaztak meg vele szemben, s végül elhatárolódott saját szakvéleményétől.
Rendkívül körültekintő, alapos, az eljárási szabályokra kínosan ügyelő tárgyalásvezetés jellemezte az elsőfokú ítélethez vezető bírói munkát – adott értékelést a pert könyvben is elemző Sándor Zsuzsa, egykori bíró, a Fővárosi Bíróság volt szóvivője. Tóth Mihály büntetőjogász szerint olyan formai, eljárási hibák nem voltak, amelyek az ítélet lényegét megkérdőjelezhetnék. „Legfeljebb más indokkal, de lényegében ugyanerre az eredményre, felmentésre számítok” – latolgatta. A mundért védő Győri Fellebbviteli Főügyészség persze más véleményen van, „megalapozatlanság okából, további eljárási szabálysértések miatt” az elsőfokú ítélet hatályon kívül helyezését indítványozta. Emiatt kerül sor a jövő heti nyilvános tárgyalássorozatra.
A hatályon kívül helyezést valószínűtlenné teszi ez a fajta tárgyalási mód, ráadásul az ügyészségen kívül senki nem lát lényegi eljárási szabálysértéseket. Bár politikai nyomás nyilván továbbra is nehezedik a bíróságra, ám az aligha lehet politikai érdek, hogy egy 2010-es katasztrófa – büntetőjogilag felelősségre vonható – vétkeseinek kiléte további sok év múlva derüljön ki. Igaz, abból sem jön ki jól a „bűnösöket” már rég kijelölt politika, ha most is felmentik a Mal vezetőit és munkatársait. Márpedig – ez lenne a jogszerű döntés. A cég, a Mal, persze felelős a katasztrófáért, mint ahogy az engedélyező, ellenőrző hatóságok is, csakhogy a Mal az állami irányítás ellenére csődbe ment, fizetésképtelen, tőle már kártérítésre nem lehet számítani. Az állami hatóságok szerepét pedig nem vizsgálta senki, holott a tanulságokat épp ebből lehetne levonni. Persze ez a hozzáállás is igen tanulságos.
Meddő, hányás
25 méterrel volt a terepszint fölött az egységes környezethasználati engedély szerint 4 millió köbméter vörösiszapot – a Mal Zrt. ajkai timföldgyárának melléktermékét – befogadni képes tározó teteje, ahol a pH-skála (az oldatok savasságának vagy lúgosságának indikátora) legszélsőségesebb értékű, a bőrre kerülve égési sérüléshez hasonló sebesülést okozó marónátron oldat hullámzott. Ennek mélységét csónakkal (!) ellenőrizték. Az engedély szerint a műszaki védelem abban állt, hogy a tározó falát a vízzáró agyagrétegig körbezárták, a szennyezett talajvizet folyamatosan tisztították. Azt soha senki nem vizsgálta, hogy a lúg hatására az agyag elveszti-e szilárdságát (el), és hogy megcsúszhat-e az agyagrétegre emelt hatalmas gáttömeg (meg). Sőt, épp ezek okozták a gát kiszakadását, ami hirtelen, előre nem látható módon, de a tervezési hiba miatt elkerülhetetlenül be kellett, hogy következzen. Jellemző, hogy sem a technológiát engedélyező zöldhatóság, sem más szerv nem tartotta magát illetékesnek a tározó mint építmény állékonyságának ellenőrzésében, magasítása arra illetékes híján engedély nélkül, de nem szabálytalanul történt. A kockázatok ellenére a tározó nem minősült veszélyeshulladék-depóniának. Elvégre maga a vörösiszap – ha nincs rajta a marónátron-oldat – porszerű, tömbbe összeálló anyag, a folyadék pedig a környezethasználati engedély szerint nem hulladék, hanem a technológia része. A gyárból kijön egy csövön a hányóra a vörösiszapos zagy, az értékes marónátront pedig egy másik csövön visszavezetik a tározó tetejéről (merthogy az iszap idővel leülepszik), a megmaradó, még mindig erősen lúgos oldatot pedig tisztítás után az élő vízbe, a közeli Torna patakba engedik.
Ez az 1892-ben szabadalmaztatott eljárás a későbbi perben tanúként is meghallgatott Kling István zöldhatósági igazgató által 2006-ban aláírt engedély (ügyszám: 10897/05.) szerint megfelelt az úgynevezett „elérhető legjobb technika” követelményeinek. (Érdekes módon a katasztrófa után egy évvel már az úgynevezett száraz technológiára álltak át, ehhez nem tartozik nátronlúg szabadtéri tárolása.) A nedves technológia elve épp olyan, mint a 2010. októberi tragédia előtt legnagyobb hazai környezeti katasztrófának tartott tiszai ciánszennyezést okozó nagybányai Aurul módszere. A román-ausztrál vegyesvállalat cianidos oldattal nyerte ki az ércből az aranyat, az oldatot hatalmas tározóban tartotta, ahonnan csövön visszavezette, hogy kinyerje a még hasznosítható cianidot. Azt a gátszakadást részben a rendkívül sok csapadék idézte elő, persze arra is fel lehetett volna készülni. Bár a Zazar és a Tisza élővilága részben tönkrement, részben nagyban károsodott, azóta a természet helyreállt, és az a katasztrófa nem követelt emberéletet. De kártérítésre ott sem sikerült kényszeríteni a vállalkozást. A jelek szerint nem volt túl hatékony az az európai program sem, amelyben felmérték a hasonló veszélyforrásokat. Köztük a hazai vörösiszaptározókat is.