Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Akkora a zaj, hogy kiabálnak otthon, ha meg akarják érteni egymást – mintha a ferihegyi reptér kifutópályája mellett élne a bugyi lakosok egy része. A probléma alapja a környékbeli sóder szállítása, a megoldás pedig az elkerülőút befejezése lenne. Ennek többször nekifutottak, de kellene hozzá 5 milliárd forint, amit a falu még sose kapott meg.

"Rohadtul elegünk van már ebből!!!!!!!!!!!! Bugyi reggel 8 órakor. Hajnali 5 óra után alvásról ne is álmodjon az ember. Sokszor azt várjuk mikor lesz már hétvége. Egész nap ez megy. A saját házunkba nem halljuk egymás szavát, kiabálnunk kell egymással, ha beszélgetni akarunk. 😭 Csak az ígérgetések vannak az elkerülő úttal kapcsolatban, de mindig vannak kifogások arra is!"

Például ezzel a felütéssel láthatók brutális felvételek a Facebookon:

Bugyi nagyközség egy utcáján egész nap, a hét összes munkanapján úgy mennek át a teherautók, hogy a helyiek a házban nem értik egymás beszédét. A videó mellett olvasható kommentek tanulsága szerint a járdán sem mernek sokan közlekedni, akkora a zaj és a forgalom: Sokakban már a tüntetés gondolata is felmerült.

"A zaj? Az csak az egyik gond", mondta Bugyi független polgármestere, Somogyi Béla a hvg.hu-nak. Súlyos a porszennyezés és a balesetveszély is. Ez a helyzet 20 éve fennáll, azóta nem sikerült megoldani, csak részben.

Az alapgond, hogy a településen és környékén (Délegyháza, Kiskunlacháza, Dunavarsány) jelentős sóderbányák vannak, és a kiszállítási útvonaluk csak részben épült meg. Innen viszik a sódert a rendszerváltás óta egyre nagyobb méretű teherautók, egyre nagyobb mennyiségben. Például az M44-es út építéséhez is, bár ez a belterületet nem terheli, viszont az 51-es út kereszteződésében okoz jelentős balesetveszélyt. A megoldás az elkerülő út 2. szakaszának megépítése lenne, ennek keleti része 2010-re elkészült. A folytatása viszont nem, mert az Natura 2000-es természetvédelmi terület, a környezetvédelmi hatóság blokkolta az útépítést. A nagyközség egészen a Legfelsőbb Bíróságig elment emiatt, de vesztett.

2008 után a gazdasági válsággal egy ideig jobb lett a helyzet, kevesebb teherautóra, sóderre volt szükség, de az építőipar utóbbi években zajló felfutásával, soha nem látott mélypont jött. A teherautók most hivatalosan az Ócsai utat használhatják, a többi belterületi úton 7,5 tonnás korlátozás van, az ennél nehezebb járművek nem közlekedhetnek – elvileg –, de a sofőrök nem mindig tartják be a szabályokat. Az a gond, hogy a fuvarozó vállalatok nem engedhetik meg maguknak, hogy Dunaharaszti irányába kerüljenek, jó 20-30 km plusszal, ezért át kell engedni ezeket a településen.

Somogyi Béla
Nagy András Gábor

Bugyi 2012-ben megterveztetett egy másik elkerülő utat, az északit, 20 millió forintért, megkapta az engedélyt is. 4 évig nem jutott forrás az építésre, nagyjából 5 milliárd forintra lett volna szükség.

Végül lejárt az építési engedély, a kamionok ugyanúgy dübörögtek tovább. Reggel 5-ig nem mehetnek, aztán 7 és 8 óra között ismét nem, hogy az óvoda-, iskolakezdés forgalmát ne veszélyeztessék, de ez sem optimális megoldás: az időt rosszul kiszámító sofőrök Bugyi határában vesztegelnek, zavarják a biztonságos közlekedést.

Most Bugyi ismét nekiveselkedik az engedélyezésnek, ez ismét 20 millió forintba kerül, és a településen remélik, hogy már pár héten belül meglehet a papír. Ennek birtokában próbál meg a nagyközség lobbizni, hátha így nagyobb eséllyel kapja meg a támogatást az államtól, hisz nem csak vár ölbe tett kézzel, hanem tesz is érte. Még ha az elmúlt 6 évben nem is tudott "odakerülni" a forrásigénylésnél – fogalmazott a polgármester.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!