Ahogy közelednek az önkormányzati választások és dúl a hőség Budapesten, egyre forróbb téma a 3-as metrókocsik klimatizálása is. Az előválasztási hajrában Karácsony Gergely hőmérővel utazott a 3-as metrón, és Kálmán Olga is megígérte: ha ő lenne a befutó, lenne légkondi a metróban.
Korábban Tarlós István főpolgármester a szakmára hivatkozva azt mondta, műszakilag nem megoldható a klíma beszerelése a felújított metrókocsikba, mert azok nem férnének úgy be az alagútba, a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor pedig azzal ellenérvelt, a kocsiszekrény nem bírta volna el a légkondit.
Légkondi és büfékocsi
Tarlós az egyszerű magyarázkodáson túl is ment, 2017-ben lapunknak adott interjújában egyenesen úgy fogalmazott:
Lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is. Ha egy átlagos állapotú ember e nélkül nem bírna ki 2-3-4 megállót a metróban, akkor az eddigi 30-40 évben hogy nem dőltek halomra az emberek a 3-as metróban?
Idén márciusban viszont már más hangot ütött meg: a felújított állomások átadásakor arról beszélt, mégis lehet klíma a metróban, a lehetőséget vizsgálják, de akkor még csak halvány reménysugárról beszélt. Most hétfőn pedig a főpolgármesteri hivatal azt közölte,
egy hete újabb 6 milliárd forintot szerzett vissza a fővárosnak peres úton a jelenlegi vezetés, a BKV pedig már felvette a kapcsolatot egy speciális klímagyártó céggel a 3-as szerelvények klimatizálása érdekében.
A keddi 1-es villamos-átadón az Index szerint Tarlós István újságírói kérdésre már azt mondta:
már idén lehet tendereztetés, és jövőre elindulhat a kivitelezés a 3-as metrókocsikba szerelt klímák ügyében.
Jobban megvizsgálták, kiderült: lehetséges
Megkérdeztük a BKV-t, hogy a korábbi, műszaki kifogások után mégis hogyan lehetséges klímát szerelni a 3-as metró szerelvényeibe, mire azt írták, az eredeti, az 1970-es években gyártott szerelvények idejében még nem volt klímaigény, ezáltal a kocsiszekrények teherbírása sem eszerint lett megtervezve. A klíma miatti többletsúlyt csak jelentős szerkezeti átalakítás után bírták volna el a járművek, egy ilyen mértékű konstrukciós módosítás pedig már nem fért bele a terjedelembe, amikor a metrókocsik felújításáról volt szó.
A szerelvények üzembe helyezése óta a BKV folyamatosan vizsgálja az utastér utólagos légkondicionálásának lehetőségeit és folyamatos egyeztetéseket folytattak a gyártóval a műszaki akadályokról, a megvalósítás műszaki feltételeiről. A ma kifejlesztés alatt álló korszerű légkondi berendezések tömege, geometriai kialakítása már nem zárja ki az utólagos klimatizálás megvalósíthatóságát a kocsiszekrény szerkezetét, teherbírását érintő jelentősebb módosítások nélkül.
Jelenleg ezeket a fejlesztési lehetőségeket mérlegelik, áll a szervezet válaszában. Az első Metrovagonmas által felújított metró 2017 márciusában, több mint két éve állt forgalomba Budapesten.