Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

Miután már teleplakátolták vele a fél országot, a kormány kitart a nemzeti konzultációját népszerűsítő reklám mellett, amely "a brüsszeli szankciókat" egy bombával ábrázolja. A Momentum elnöke viszont a Magyar Reklámszövetséghez fordult miatta, de egyelőre lepattant róluk. Pár éve a szövetség elítélte a kormány "sorosozós" reklámjait, de állásfoglalásuknak nincs jogi következménye, a kormányra pedig amúgy sem vonatkozna. A DK közben feljelentést tett közveszéllyel fenyegetés miatt.

Új politikai frontot nyitott a kormány a "brüsszeli szankciókról" szóló nemzeti konzultációt népszerűsítő reklámmal, amelynek kreatívján egy, a levegőből aláhulló bombával erősítik a politikai kampány üzenetét: “A brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”. Ezúttal tehát nem gyermeteg emojikat használtak illusztrációként, mint a tavaly nyári, a “járvány utáni életről” szóló konzultációnál, hanem egy, az amúgy a II. világháborúban Magyarországra is ezrével ledobott bombára írták rá, hogy “szankciók”.

Ellepték az országot a kormány plakátjai
Túry Gergely
Az ezt a vizuális elemet használó reklám először a kormány Facebook-oldalán jelent meg, később Facebook-hirdetésként, majd ellepték az utcákat is az ilyen plakátok. Mindezt akkor, amikor a szomszédos Ukrajnából naponta érkeznek hírek a lebombázott civil célpontokról, ráadásul ezeket a, a konzultációval elutasítani kívánt, bombaként bemutatott szankciókat a kormány állításával ellentétben nem az Európai Bizottság fogadta el, hanem az uniós államok kormányai, így azokat mind megszavazta Orbán Viktor is. A jelenlegi gazdasági helyzetért pedig a kormány is felelős, hiába próbálja “Brüsszelt” okolni mindezért.

Itt vannak a nemzeti konzultáció kérdései - haszontalan, de drága „párbeszéd" indul

Hét kérdésre várja a kormány a választ. Az eddigi tapasztalatok szerint bár gyakorlati hasznuk nincs, a konzultációk drágák - várhatóan most sem lesz ez másként.

A plakát mellett annak ellenére is kitart a kormány, hogy komoly kritikákat kapott miatta, mondván: miközben a kabinet politikai célokra használja a bombás hasonlatot, addig a szomszédban valódi bombák ölnek valódi civileket. A nemzeti konzultációval “célba vett” Európai Bizottság is felhívta a kabinet figyelmét, hogy “nem helyénvaló” a szankciókkal kapcsolatban bombákat mutogatni, mert “a büntetőintézkedéseknek éppen az a célja, hogy megállítsák azt, hogy Oroszország bombázza Ukrajnát”.
Rakétatámadás után Kijevben
AFP
A reklámkampányt mindennek ellenére védelmébe vette a kormány, mert mint azt a legutóbbi kormányinfón a hvg.hu kérdésére Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő is kifejtette, a szankciók szerinte tényleg felrobbantották az energiaárakat és bombaként hatnak az emberek mindennapi megélhetésére. Emiatt „a plakátok adekvátak”, azok tartalmával ő is egyetért – fogalmazott Szentkirályi.
Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő szerint adekvát
MTI / Máthé Zoltán
Az ellenzéki pártok eközben nemcsak bírálják a reklámkampányt, hanem igyekeznek fel is lépni ellene. A Momentum elnöke, Gelencsér Ferenc például a Magyar Reklámszövetséghez (MRSZ) fordult miatta, de egyelőre lepattant róluk. A hvg.hu kérdésére a szövetség főtitkára, Fülöp Szilvia azt mondta:

formailag megfelelő panaszbeadvány és az alapján azonosítható hatáskör megléte esetén tudja a Magyar Reklámszövetség illetékes testülete, a Reklámetikai Bizottság vizsgálni a kormány nemzeti konzultációs kampányának egyes elemeit, és dönteni arról, hogy van-e módja reklámetikai eljárást indítani.

Fülöp Szilvia kérdésünkre megjegyezte: a Momentum elnökének október 17-i panaszát megkapták, azt a szakértőkből és jogászokból álló plénum előzetesen meg is vizsgálta, de mivel abban Gelencsér Ferenc a kormányzat Facebook-hirdetéseire utalt, és azokat politikai reklámként azonosították, amit pedig a reklámetikai kódex alapján nem vizsgálhatnak, jelezték a panasztevőnek, hogy a hazai normagyűjtemény hatáskörében a bizottság reklámetikai eljárást nem tud lefolytatni.

Gelencsér Ferenc Momentum-elnök a Reklámszövetséghez fordult
Fazekas István
Arra a felvetésünkre, hogy társadalmi célú hirdetéseket viszont a kódex szerint vizsgálhatnak, márpedig a nemzeti konzultációs kormányzati hirdetések a televíziókban is megjelentek azóta ekként, Gelencsér pedig közben újabb beadványában azt is jelezte, hogy a Népszava napilapban is társadalmi célú hirdetésként jelentek meg a bombás reklámanyagok, a főtitkár jelezte, hogy az újabb Gelencsér-levelet még nem vitatták meg.
Társadalmi célúként megjelenített bombás hirdetés a Népszavában
hvg.hu
A Momentum elnöke a hvg.hu-nak meg is jegyezte, furcsállja, hogy még nem kapott választ a Reklámszövetségtől, miközben első megkeresésére szinte azonnal reagáltak. Szerinte a szövetség ellentmondásba keveredett, hiszen “felhívtuk a figyelmét arra, hogy a kormány maga kezeli társadalmi célú hirdetésként a konzultációs kampányát és ilyen esetben az etikai kódexük alapján bizony meg kellene szólalniuk, de egyelőre nagy a csend”.

Mint ahogy a Reklámszövetség honlapjáról kiderül, állásfoglalásaiknak amúgy nincs jogi következménye, a reklámetikai bizottság például szankciót, pénzbírságot nem is szabhat ki,

és állásfoglalásaik pedig csak azon 22 szervezetre és azok tagságára vonatkoztathatók, amelyek önként alávetik magukat az etikai kódexnek, a kormány pedig, mint végrehajtó hatalmi szerv, nincs köztük.

A putyini manipulációt segíti Orbán nemzeti konzultációja

A szavakban békepárti Orbán fegyverként használná a nemzeti konzultációt az unió ellen, amelyet - szemben Oroszországgal - minden bajok okozójának állít be.

Érdekesség, hogy korábban a szövetség mondott véleményt politikai reklámokról is, hiszen 2017-ben a kormány éppen futó, Soros Györgyöt ábrázoló hirdetési kampánya kapcsán megállapította, hogy az “általános és alapvető társadalmi normákat sért, továbbá társadalmi célú hirdetésként való közzététele megtévesztő”, illetve rögzítette azt is, hogy “álláspontja szerint a politikai hirdetésekre is alkalmazandók az általános reklámozási alapelvek és követelmények”.
A Reklámszövetség 2017-ben elítélte az akkori kormányzati kampányt
hvg.hu
Emiatt a hvg.hu kíváncsi volt arra, hogy ha a Reklámszövetségnél most etikai vizsgálatot nem is folytatnak le, indokoltnak tartják-e legalább egy hasonló állásfoglalás, közlemény kiadását, de erről Fülöp Szilvia főtitkár azt mondta, hogy egy esetleges hasonló állásfoglalás ügyét még nem tárgyalták meg. A Reklámszövetség a hvg.hu érdeklődésére közölte azt is: október 26-ig csak Gelencsértől érkezett panaszbeadvány, más etikai panaszt keddig nem kaptak a nemzeti konzultációs reklámok miatt.

Demagógiában és politikai károkozásban is szintet lép Orbán az új nemzeti konzultációval

Az EU-s szankciók és az energiaárak elleni legújabb nemzeti konzultáció túllép az eddigi, belpiacos hergeléseken. Ez, a Magyarország által is megszavazott szankciók elutasításáról, az EU egységének immár nyíltan vállalt bomlasztásáról szól - pont a Kreml szándékai szerint. Ám a közpénzmilliárdokat elégető propagandaakcióval "sallereket" is gyűjthetünk Brüsszeltől, ami rosszabbkor nem is jöhetne.

Megkérdeztük a szövetségtől azt is, hogy szóba került-e az MRSZ elnöke és Rogán Antal miniszter közötti, a reklámadóról szóló megbeszélésükön a kormányzati reklámkampány vagy az arra érkezett panaszok témája, ha pedig igen, az befolyásolhatja-e a szövetség, illetve az Reklámetikai Bizottság pártatlan, független hozzáállását, megítélését a kérdéshez? A szövetség válasza ez volt: “Nem. Az egyeztetések jóval a nemzeti konzultációs reklámkampány elindulása előtt zajlottak le.”

Álhírekről, nem létező szankciókról konzultál a kormány

Miután Magyarország megszavazta az összes Oroszországgal szembeni szankciós csomagot, most megtámadja azokat. Még az olyan intézkedéseket is, amelyek nem is léteznek.

Gelencsér a hvg.hu-val közölte azt is: "ízléstelennek és hazugnak" tartják, hogy a reklámokban bombaként ábrázolják a szankciókat, a Momentum pedig a hirdetéseket feladó Miniszterelnökséget fogja megkérdezni, hogy mennyi adóforintba is került a kampány, ha már azt ők “társadalmi célúnak” állítják be. Gelencsér szerint ugyanis “felháborító”, hogy az emberek adójából milliárdokat fordítanak hazug és demagóg kormányzati kommunikációra, kiváltképpen egy ilyen gazdasági és szociális válság kellős közepén.

Kenyér helyett cirkusz: kiszámoltuk, mire költhetett volna az állam a nemzeti konzultáció árából

Nagyon konzervatívan becsülve is 10 milliárd forintba kerül a nemzeti konzultáció. Kiszámoltuk: ugyanebből az összegből rezsitámogatást kaphatnának a tanárok és az iskolák, a legszegényebb rétegeknek pedig garantálhatná az állam a téli túlélést.

Eközben a Demokratikus Koalíció is lépett, és bejelentették: feljelentést tesznek a kormány bombás plakátjai miatt rémhírterjesztés és közveszéllyel való fenyegetés gyanújával. Ők is úgy vélik, hogy a bombás plakátok “civilizált ember számára morálisan vállalhatatlanok”, emellett alkalmasak lehetnek arra is, hogy közveszéllyel fenyegessenek, mert – teszik fel a kérdést – “mi lehetne nagyobb közveszély annál, mint hogy az EU bombákat dob le Magyarországra, még ha csak képletesen is?"Valószínűleg éppen ez utóbbi miatt a feljelentésük elutasítása várható, így a lépés nem tűnik fenyegetőnek a kormány számára, mindenesetre a Fidesz azért válaszolt nekik a szokásos “dollárbaloldalazással”, mondván: “a dollárbaloldalt pont az ilyen szankciópárti akciókért fizetik külföldről". A kormánypárti közlemény egyébként megjegyzi, hogy "Gyurcsányék hiába akarják befogni a magyarok száját, az embereknek joguk van elmondani a véleményüket a szankciókról, hiszen azok árát ők fizetik".--- voting control ---
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!