szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lázár János előbb nyár elején kilőtte az államtitkár alól a frissen gründolt állami cégét, majd decembertől az ő tárcájánál landol a Technológiai és Ipari Minisztérium feldarabolásával a Vitézy által felügyelt közlekedési terület is, amihez utóbbi, úgy tűnik, nem kíván asszisztálni.

Hétfőn, néhány órával azután, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter közölte, Lantos Csaba vezetésével szervezi külön minisztériumba az energiaügyet a kormány és feldarabolják az emiatt a posztjáról múlt héten lemondott Palkovics László tárcáját, bejelentette lemondását Vitézy Dávid közlekedési államtitkár is.

Lépése, bár váratlannak tűnik, valójában nem meglepő.

Az általa felügyelt közlekedési területet ugyanis a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztériumhoz (ÉBM) csatolják december 1-jével. Lázár korábban már szemezgetett Vitézy feladatköreiből: júliusban hozzá került a közlekedési államtitkár által az áprilisi választás után gründölt Nemzeti Közlekedési Központ Zrt. (NKK), amit országos BKK-ként lehetett leginkább leírni, és amivel a MÁV, a Volánok a GYSEV és más szolgáltatók tevékenységét igyekezett összefogni, illetve jelentős közlekedési fejlesztési projekteket vitt.

Az NKK elvételének körülményei rávilágítottak kettejük viszonyára is, legalábbis a VEKE akkor azt írta, hogy az erről szóló megbeszélés üvöltözésbe torkollott, majd hamar kormányrendelet jelent meg a közlekedési cég tulajdonosi joggyakorlójának megváltoztatásáról.

Lázár tárcájánál aztán előbb a NKK teljes vezetését menesztették és átnevezték a céget, aztán meg is szüntették. A lépést a „párhuzamos állami struktúrák megszüntetésével” indokolták, az NKK ugyanis közel tucatnyi, 3-4 ezer milliárd forint értékű projektet vitt vasútfejlesztésektől kezdve a Ferihegyi gyorsforgalmi út átépítésén keresztül a recski nemzeti emlékpark átalakításáig, de főként fővárosi fejlesztések is tartoztak hozzá.

Lázár minisztériuma pedig egyik fő feladatának az állami beruházások a felülvizsgálatát kapta. A Budapest-vidék viszonylatban többnyire utóbbi fejlesztése mellett érvelő miniszter tárcájáról már korábban elterjedt, hogy szinte az összes Budapestet érintő állami projektet leállíthatja. Ennek már vannak jelei, például pár napja jelentették be, hogy egyelőre nem épül új Duna-híd Budapesten.

Lázárék szerint a "brüsszeli szankciók" miatt nem épül új híd Budapesten

Úgy tűnik, jegeli a Galvani-híd projektjét a Lázár János vezette minisztérium.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!