Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére kiírt tender irányításában részt vett. ","shortLead":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére...","id":"20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b.jpg","index":0,"item":"f9cea468-ad16-4b53-b593-03b19d661def","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","timestamp":"2025. május. 13. 10:46","title":"Vitézy: Nehezen hihető, hogy Karácsony hat év után egy cikkből döbbent rá, hogy korrupció lengi be a BKV-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72a21481-3048-47d3-9b83-bb2937767753","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A papírkötegeket 1941-ben foglalták le a hatóságok, aztán elfeledkeztek róluk. Most előkerültek, amikor a legfelsőbb bíróság egy leendő múzeumhoz keresett emléktárgyakat.","shortLead":"A papírkötegeket 1941-ben foglalták le a hatóságok, aztán elfeledkeztek róluk. Most előkerültek, amikor a legfelsőbb...","id":"20250512_argentina-legfelsobb-birosag-naci-dokumentumok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72a21481-3048-47d3-9b83-bb2937767753.jpg","index":0,"item":"d149e3a8-b1d1-48ef-93d4-76ef12f0bdf4","keywords":null,"link":"/elet/20250512_argentina-legfelsobb-birosag-naci-dokumentumok","timestamp":"2025. május. 12. 10:56","title":"83 doboznyi náci dokumentumot találtak az argentin legfelsőbb bíróság pincéjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","shortLead":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","id":"20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86.jpg","index":0,"item":"94f798ac-bc9e-4b19-b323-2085efabab70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","timestamp":"2025. május. 13. 10:25","title":"Korlátozták a pár perces ingyenes parkolást a ferihegyi repülőtéren, káosz lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","shortLead":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","id":"20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6.jpg","index":0,"item":"688aa007-0314-4dba-85fb-ae44f5580a02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","timestamp":"2025. május. 14. 06:41","title":"Látványosan finom tuningot kapott az új BMW M5 kombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71e70ce1-cf7e-485c-89e2-40077d358aa6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A javaslat alapján a Szuverenitásvédelmi Hivatalnak listáznia kellene érintett szervezeteket, akiktől megvonnák az adó 1%-ot, és az elfogadott támogatás összegének huszonötszörösét fizettetnék ki velük bírságként. ","shortLead":"A javaslat alapján a Szuverenitásvédelmi Hivatalnak listáznia kellene érintett szervezeteket, akiktől megvonnák az adó...","id":"20250514_kulfoldi-tamogatas-szuverenitasvedelmi-hivatal-torvenyjavaslat-kulfoldi-tamogatas-ado-egy-szazalek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71e70ce1-cf7e-485c-89e2-40077d358aa6.jpg","index":0,"item":"25e883ca-f5ec-4547-a567-14487ae186d9","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_kulfoldi-tamogatas-szuverenitasvedelmi-hivatal-torvenyjavaslat-kulfoldi-tamogatas-ado-egy-szazalek","timestamp":"2025. május. 14. 08:16","title":"Benyújtották a törvényjavaslatot, amivel keményen megbüntetnék a bármilyen külföldi támogatást kapó szervezeteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a7ce18f-f2cd-4b11-8dec-9bbcf783db0a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Azt, hogy a jövőkép sem rózsás, az új szerződések száma mutatja: márciusban 27,3 százalékkal kevesebb új szerződést kötöttek meg, mint egy évvel korábban.","shortLead":"Azt, hogy a jövőkép sem rózsás, az új szerződések száma mutatja: márciusban 27,3 százalékkal kevesebb új szerződést...","id":"20250514_epitoipar-ksh-epites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a7ce18f-f2cd-4b11-8dec-9bbcf783db0a.jpg","index":0,"item":"27c954f0-cdec-4e2b-939a-8a48fb2617ce","keywords":null,"link":"/kkv/20250514_epitoipar-ksh-epites","timestamp":"2025. május. 14. 09:50","title":"Újabb rossz hír: tizedik hónapja esik a magyar építőipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","shortLead":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","id":"20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f.jpg","index":0,"item":"b334b233-b1f3-47c7-ab00-cc92d5e3e9db","keywords":null,"link":"/elet/20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 14:28","title":"XIV. Leó pápa: Fegyverezzük le a kommunikációt, fegyverezzük le a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit a Stratolaunch fejleszt.","shortLead":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit...","id":"20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51.jpg","index":0,"item":"a49c6997-5926-4a6f-8ad5-befa4b5d9695","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","timestamp":"2025. május. 12. 18:03","title":"6200 km/h-val száguldott a Pentagon hiperszonikus drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Március óta regisztrálhatják magukat a Mol hulladékgazdálkodásért felelős koncessziós cégénél az autóbontók, és bár a nagyvállalat szerint a partnereik száma egyre növekszik, lakossági oldalról leginkább az tapasztalható, hogy alig lehet megszabadulni a használt autóktól.
Egy régi, elhasználódott autótól megszabadulni elsőre nem tűnik bonyolult feladatnak. Az ügyintézéshez szükség van a forgalmi engedélyre, a törzskönyvre, mindkét rendszámtáblára és egy lemondó nyilatkozatra. Ha a tulajdonos elviszi ezeket egy bontóba, kap egy papírt, amellyel a kormányablakban kérvényezheti az autó kivonását a forgalomból. A bontó feladata az autó állapotának felmérése, ami alapján a közlekedési hatóság kiállítja a bontási igazolást.
Ám mostanában nincsenek könnyű helyzetben azok az autótulajdonosok, akik ezt végig akarják csinálni. Amikor sorra hívtunk a fővárosban és környékén működő bontókat arról érdeklődve, át tudnának-e venni egy használhatatlanná vált kocsit, különböző indokokkal mindenhonnan lepattantunk. Volt olyan, aki annyit mondott, hogy nem tud bontási papírt adni, ezért máshova irányított át, más pedig azt ígérte, talán néhány hét múlva rendeződnek a dolgok, és lehet vinni a járművet. Egy idő után az is kiderült, az akadozó ügyintézés mögött a hulladékgazdálkodás átalakítása áll.
Fazekas István
Július elseje óta ugyanis a forgalomból kivont autókkal a Mol leányvállalata, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. foglalkozik. Egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint az egyébként is akadozó rendszer helyzetén tovább rontott, hogy a Mol megjelent a piacon, de nem a nagyvállalat hibája miatt.
A bontás során az ezzel foglalkozó vállalkozásoknak eddig is rengeteg előírásnak kellett megfelelniük, mivel a használt gépjárművek veszélyes hulladéknak minősülnek, az alkatrészek értékesítéséből azonban szép haszonra tehettek szert. Ám a nyári átállás óta az átvett jármű vagy annak részei a MOHU tulajdonát képezik, a bontóknak tehát csak azokból az elemekből származik bevételük, amelyekről a Mol koncessziós cége lemond.
Fazekas István
Emiatt számos vállalkozó döntött úgy, hogy inkább nem írt alá a MOHU-val. Nyáron a Szabad Európa számolt be arról, hogy a regisztrációs időszak kezdetétől számított első öt hónapban csak a bontók harmada szerződött a nagyvállalattal. Megkeresésünkre most a Moltól azt a választ kaptuk, hogy a szerződéskötések azóta is folyamatosak, egyre nő az alvállalkozóik száma.
Azt állítják, hozzájuk nem érkezett panasz arról, hogy akadozna a dokumentumok kiállítása, ennek oka inkább az lehet, hogy amíg nem végleges a szerződés egy-egy bontó és a MOHU között, addig a kocsikat sem vehetik át a telepek. Ha valahol nem állítják ki a bontási papírt, akkor szinte biztosan nincs a vállalkozónak érvényes szerződése a MOHU-val, az ilyen helyek illegális bontónak minősülnek.
Nem éri meg visszavásárolni az autóbontóknak a MOHU-tól a roncsokat, amikből előtte kimazsolázták a jó pénzért eladható alkatrészeket. Ráadásul alacsony árakat szabtak a bontási tevékenységre is.
Ettől függetlenül továbbra is arra biztatnak mindenkit, hogy „jöjjenek és szerződjenek le” a koncessziós céggel. A hulladéknak számító autók nagy részétől nem a legális keretek között szabadultak meg tulajdonosaik, rengeteg autó végzi például az erdőben. A hulladékgazdálkodási rendszer átalakításakor, vagyis a MOHU létrehozásakor az egységesítés mellet fontos szempont volt az is, hogy visszaszorítsák az illegális szeméthaszonsítást és -lerakatot.
Az, hogy a használatok kívüli járművek eljussanak a bontókba, már csak amiatt is fontos lenne, mert az egyik legnagyobb arányban újrahasznosított hulladéknak számítanak. Ennek mértékét még a vonatkozó törvény is megszabja, amelynek értelmében a koncessziós társaságnak és egyéb érintett gazdasági szereplőknek kötelességük a gépjárművek tömegének – gyártási évtől függően – 70-85 százalékát újrahasznosítani.
Fazekas István
Ez összhangban is van a bontósok érdekeivel, hiszen nekik is az újrahasznosított alkatrészekből származik a profit, az azonban nem egyértelmű, hogy pontosan milyen hatása lesz a MOHU-val való szerződéskötésnek a haszonra. A bevétel csökkenésével, vagy az attól való félelemmel párhuzamosan pedig nő az esélye annak, hogy a vállalkozások a kiskapukat keressék, és adott esetben ne bontási igazolással, hanem adásvételi szerződéssel vegyék át a roncsautókat banális összegekért.
Utóbbi „megoldásnak" komoly hátulütője, hogy az autót így hivatalosan nem vonják ki a forgalomból, nem minősül hulladéknak, ezért a kezelésére nem is vonatkoznak a szigorú szabályok. Vagyis, bár a tulajdonos megszabadul tőle, a környezeti terhek nem csökkennek.