Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a508cc7-1df1-4794-9681-e1aceeb7a9b4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Bogár is évtizedekig készült még a közép-amerikai országban azután, hogy Európában már nem gyártották. ","shortLead":"A Bogár is évtizedekig készült még a közép-amerikai országban azután, hogy Európában már nem gyártották. ","id":"20241212_Akarcsak-anno-a-VW-Bogar-most-a-Golf-gyartasa-is-atkerulhet-Mexikoba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a508cc7-1df1-4794-9681-e1aceeb7a9b4.jpg","index":0,"item":"d5ced329-f323-4449-83e3-ddbc051ea8a7","keywords":null,"link":"/cegauto/20241212_Akarcsak-anno-a-VW-Bogar-most-a-Golf-gyartasa-is-atkerulhet-Mexikoba","timestamp":"2024. december. 12. 20:20","title":"Akárcsak anno a VW Bogár, most a Golf gyártása is átkerülhet Mexikóba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f4273dd-692f-40d3-bdff-fb0f8229e20f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az ingatlan megvásárlásához annak idején többek között Szijjártó Péter apja nyújtott hitelt Szijjártó-Nagy Szilviának.","shortLead":"Az ingatlan megvásárlásához annak idején többek között Szijjártó Péter apja nyújtott hitelt Szijjártó-Nagy Szilviának.","id":"20241213_szijjarto-nagy-szilvia-szijjart-peter-varazshid-rental-ingatlan-berbeadas-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f4273dd-692f-40d3-bdff-fb0f8229e20f.jpg","index":0,"item":"2c4f93c2-892e-42f1-b1fe-6f2a26764c48","keywords":null,"link":"/kkv/20241213_szijjarto-nagy-szilvia-szijjart-peter-varazshid-rental-ingatlan-berbeadas-eladas","timestamp":"2024. december. 13. 07:41","title":"Szijjártó felesége háromszoros áron válna meg 7 éve vett házától","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"376daabe-2b0f-41a5-9f3e-e1e494ac877c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az osztrák kancellár szerint Szíriának most szüksége van a saját állampolgáraira, hogy újjáépítsék az országot","shortLead":"Az osztrák kancellár szerint Szíriának most szüksége van a saját állampolgáraira, hogy újjáépítsék az országot","id":"20241213_ausztria-ezer-euro-sziriai-menekultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/376daabe-2b0f-41a5-9f3e-e1e494ac877c.jpg","index":0,"item":"516efc9b-749e-4bb8-bcaf-4d73334e596d","keywords":null,"link":"/vilag/20241213_ausztria-ezer-euro-sziriai-menekultek","timestamp":"2024. december. 13. 20:31","title":"Ausztria ezer eurót adna azoknak a szíriai menekülteknek, akik haza akarnak menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f34dc31-f444-4bce-9766-5ed9c32d8da3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Dulcibella camanchaca nevű rák létezéséről csak 2023-ban szereztek tudomást a szakemberek, de segíthet megérteni, miként alakultak ki az evolúció során az extrém körülmények között élő élőlények.","shortLead":"A Dulcibella camanchaca nevű rák létezéséről csak 2023-ban szereztek tudomást a szakemberek, de segíthet megérteni...","id":"20241212_rak-felfedezes-hadal-zona-tengerbiologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f34dc31-f444-4bce-9766-5ed9c32d8da3.jpg","index":0,"item":"51fb6c99-b324-4824-8df6-e5bcc1a0ac4e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241212_rak-felfedezes-hadal-zona-tengerbiologia","timestamp":"2024. december. 12. 14:03","title":"Új rákfajt fedeztek fel 8 kilométeres mélységben, ragadozóként vadászik a kisebb állatokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba9f1dac-4888-4c36-98a8-fd9ddf2ff2cb","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az AC Monza kieső helyen áll a bajnokságban, a tavalyi évet pedig veszteséggel zárták.","shortLead":"Az AC Monza kieső helyen áll a bajnokságban, a tavalyi évet pedig veszteséggel zárták.","id":"20241212_berlusconi-csalad-ac-monza-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba9f1dac-4888-4c36-98a8-fd9ddf2ff2cb.jpg","index":0,"item":"6c943cce-c8aa-4cb5-9ad7-61cc684f8bf6","keywords":null,"link":"/sport/20241212_berlusconi-csalad-ac-monza-eladas","timestamp":"2024. december. 12. 14:57","title":"A Berlusconi-család eladná a gyengén muzsikáló focicsapatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44c9a8ae-f64e-42a6-b76a-7c42a9f1b73f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Hamász több korábbi követelését is feladta egy egyiptomi forrás szerint.","shortLead":"A Hamász több korábbi követelését is feladta egy egyiptomi forrás szerint.","id":"20241212_gazai-ovezet-tuzszunet-targyalas-izrael-hamasz-egyiptom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44c9a8ae-f64e-42a6-b76a-7c42a9f1b73f.jpg","index":0,"item":"e2dec0ba-900f-4779-afd1-52c4a2a7f08a","keywords":null,"link":"/vilag/20241212_gazai-ovezet-tuzszunet-targyalas-izrael-hamasz-egyiptom","timestamp":"2024. december. 12. 14:14","title":"Átadta az életben lévő túszok névsorát Izraelnek, tűzszünetben reménykedik a Hamász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a54490e8-f944-4c94-9cee-76fa68e9da58","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brit sztár szerint újra visszatér a „big pop” hagyományokhoz.","shortLead":"A brit sztár szerint újra visszatér a „big pop” hagyományokhoz.","id":"20241213_Mar-kesz-van-Ed-Sheeran-kovetkezo-albuma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a54490e8-f944-4c94-9cee-76fa68e9da58.jpg","index":0,"item":"c2f73eb2-3b1a-4662-9922-d10a7518f009","keywords":null,"link":"/kultura/20241213_Mar-kesz-van-Ed-Sheeran-kovetkezo-albuma","timestamp":"2024. december. 13. 16:10","title":"Már kész van Ed Sheeran következő albuma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c4abed1-7ed8-4951-82cb-4f4c5e179dd4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Itt a vég <strong>Jun Szogjol </strong>számára.","shortLead":"Itt a vég <strong>Jun Szogjol </strong>számára.","id":"20241214_Masodjara-sikerult-eltavolitottak-a-poziciojabol-a-del-koreai-elnokot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c4abed1-7ed8-4951-82cb-4f4c5e179dd4.jpg","index":0,"item":"16358278-4d41-438b-abec-de46e3bd3ab2","keywords":null,"link":"/vilag/20241214_Masodjara-sikerult-eltavolitottak-a-poziciojabol-a-del-koreai-elnokot-ebx","timestamp":"2024. december. 14. 09:25","title":"Másodjára sikerült: eltávolították a pozíciójából a dél-koreai elnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
Így nézhetett ki fénykorában a Turán 9 étkezője, amikor még Horthy használta
Facebook / Közlekedési Múzeum
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Innen indult a restaurálás
Facebook / Közlekedési Múzeum
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
Ez a Turán 12-es kocsija, az autószállító, benne a Maybach DS 8-assal
Facebook / Közlekedési Múzeum
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.