Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f64cdee-5b3c-4dfc-9f04-31a1952d20dd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A havi nettó átlagbérhez viszonyítva csak Bukarestben alacsonyabbak az ingatlanárak, az albérleti díjak pedig csak Prágában.","shortLead":"A havi nettó átlagbérhez viszonyítva csak Bukarestben alacsonyabbak az ingatlanárak, az albérleti díjak pedig csak...","id":"20250414_regios-fovarosok-ingatlanpiac-lakasarak-alberleti-dijak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f64cdee-5b3c-4dfc-9f04-31a1952d20dd.jpg","index":0,"item":"137eeb96-3e00-4d4e-96cd-a1332bde05ff","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250414_regios-fovarosok-ingatlanpiac-lakasarak-alberleti-dijak","timestamp":"2025. április. 14. 12:21","title":"Nehéz elhinni, de a régiós fővárosok között még mindig Budapesté az egyik legolcsóbb lakáspiac","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c55b76-9bd1-458c-91b2-817d6733eac2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Blue Origin fedélzetén csak nők lesznek, a küldetésben részt vesz Katy Perry és a műsorvezető Gayle King is.","shortLead":"A Blue Origin fedélzetén csak nők lesznek, a küldetésben részt vesz Katy Perry és a műsorvezető Gayle King is.","id":"20250414_blue-origin-katy-perry-lauren-sanchez-urutazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c55b76-9bd1-458c-91b2-817d6733eac2.jpg","index":0,"item":"54e1ed42-7823-41c4-9717-e0ba5b59b855","keywords":null,"link":"/elet/20250414_blue-origin-katy-perry-lauren-sanchez-urutazas","timestamp":"2025. április. 14. 11:28","title":"Jeff Bezos kilövi az űrbe a leendő feleségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva rendszeresen részt vesz az egyetemisták tüntetésein, az első olyan magyar egyetemi hallgató, aki névvel és arccal vállalta jelenlétét ezeken a megmozdulásokon. Miért tartja fontosnak a részvételt, hogy néznek ki ezek az egyetemi szerveződések „belülről”, és mi lesz szerinte mindennek a végkifejlete – ezekről (is) beszélt a hvg360-nak.","shortLead":"Tóth Zsuzsanna a szabadkai székhelyű Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatója. Szinte a kezdetektől fogva...","id":"20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e094a73-505a-4a8d-a512-068437210af4.jpg","index":0,"item":"ddeb2be4-17a4-4ec3-9fec-5202cd405881","keywords":null,"link":"/360/20250415_toth-zsuzsanna-szeretettel-vajdasagbol-szerbiai-egyetemista-tuntetesek","timestamp":"2025. április. 15. 17:30","title":"„Ez nem egy nyaralás” – Tóth Zsuzsannától első kézből tudhatjuk meg, hogyan szervezik tiltakozásukat a szerbiai egyetemisták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60b671c9-1a89-4282-a6dc-f775f1ac116f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Sokan gondolják azt, hogy korszakalkotóan zseniális ötletet találtak ki. A legtöbben mégsem gondolják át elég alaposan, mire van szükség, hogy sikeres vállalkozást indítsanak, így már a kezdéskor minimálisak az esélyeik a sikerre.","shortLead":"Sokan gondolják azt, hogy korszakalkotóan zseniális ötletet találtak ki. A legtöbben mégsem gondolják át elég alaposan...","id":"20250414_Van-egy-jo-otletem-hogyan-valositsam-meg---Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60b671c9-1a89-4282-a6dc-f775f1ac116f.jpg","index":0,"item":"21851955-b078-4ffd-a9d4-81f703e8800b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250414_Van-egy-jo-otletem-hogyan-valositsam-meg---Kasszakulcs","timestamp":"2025. április. 14. 06:00","title":"Van egy jó ötletem, hogyan csinálhatok belőle pénzt? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"663c6c06-b67e-4bcc-8bf2-8fc4fe3c5166","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Hetedik kihívás.","shortLead":"Áprilisban A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250415_Gondolkozz-velunk-Gondoltam-egy-szamot-Szexi-a-matek-7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/663c6c06-b67e-4bcc-8bf2-8fc4fe3c5166.jpg","index":0,"item":"b9293576-0965-4b6c-9d4c-2c06751a62ad","keywords":null,"link":"/elet/20250415_Gondolkozz-velunk-Gondoltam-egy-szamot-Szexi-a-matek-7","timestamp":"2025. április. 15. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Gondoltam egy számot – Szexi a matek 7.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj: az eszköz váratlanul biztonsági módba lépett két alkalommal is.","shortLead":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj...","id":"20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a.jpg","index":0,"item":"88160935-d111-4392-a1bc-2e153bc4ff42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","timestamp":"2025. április. 14. 17:03","title":"A frászt hozta a NASA mérnökeire a Juno űrszonda, kétszer is leállt a működése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c89984f5-b72a-4a2c-8eeb-71aee45b4ca3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A szakemberek március végén régészeti felügyelet mellett eltávolították a környezetre veszélyes növényeket, amelyeket vélhetően valaki kiültetett a természetbe.","shortLead":"A szakemberek március végén régészeti felügyelet mellett eltávolították a környezetre veszélyes növényeket, amelyeket...","id":"20250415_invaziv-kaktusz-matra-cserteri-var","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c89984f5-b72a-4a2c-8eeb-71aee45b4ca3.jpg","index":0,"item":"9a132875-fede-40b5-8dc5-62f8c38e1254","keywords":null,"link":"/zhvg/20250415_invaziv-kaktusz-matra-cserteri-var","timestamp":"2025. április. 15. 11:55","title":"Annyi invazív kaktuszt találtak a Mátrában, hogy a kiirtásuk után egy utánfutó tele lett velük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3518571-f8d4-4fef-bb31-f46640fc5da2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A tűzoltók 5 vízsugárral oltják a lángokat.","shortLead":"A tűzoltók 5 vízsugárral oltják a lángokat.","id":"20250413_rakosrendezo-tuz-katasztrofavedelem-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3518571-f8d4-4fef-bb31-f46640fc5da2.jpg","index":0,"item":"65d40417-d740-4ee2-a99c-32318e3ca623","keywords":null,"link":"/itthon/20250413_rakosrendezo-tuz-katasztrofavedelem-kepek-ebx","timestamp":"2025. április. 13. 20:37","title":"Hatalmas lángokkal égett a hulladék Rákosrendezőn, fotókon a tűz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
A zsidókat haláltáborokba szállító marhavagonokra emlékeztető kis vasútmodellt Keresztény Zoltán közéleti aktivista helyezte el a miniszter batidai ingatlana elé, emlékeztetve, hogy az általa elismerősen méltatott Horhty Miklósnak szerepe volt a zsidóság deportálásában.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
Így nézhetett ki fénykorában a Turán 9 étkezője, amikor még Horthy használta
Facebook / Közlekedési Múzeum
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Innen indult a restaurálás
Facebook / Közlekedési Múzeum
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Abban mára konszenzus uralkodik a történészek között, hogy a 80 évvel ezelőtti német megszállást elkerülni nem állt módjában Magyarországnak, ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy kőbe vésettnek tekinthető-e minden más is, ami a megszállást követően történt? Mekkora mozgástere volt a magyar kormányzatnak és különösen Horthy Miklósnak 1944. március 19. után?
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
🚞Jól halad a Turán 9 felújítása!🚞 👉 Horthy Miklós legendás szerelvényének étkezőkocsiját az egykori kormányzó és köre főként magas szintű protokolleseményeken használta 1944-ig. 👉 A jármű később az…
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
Ez a Turán 12-es kocsija, az autószállító, benne a Maybach DS 8-assal
Facebook / Közlekedési Múzeum
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.