Lex Magyar: nyilvánosságra hozták vagyonnyilatkozataikat a Tisza EP-képviselői
Magyar Péter ingatlanok, festmények, autó és pianínó mellett még egy 20 forint névértékű 4iG-részvényt is feltüntetett.
A Közlekedési Múzeumnak nem volt rá pénze, így a MÁV karbantartási keretéből fizettette ki Lázár János minisztériuma a kormányzó vasúti kocsijának restaurálását. A konyha-étkezőkocsit szinte a semmiből építették újjá, mahagóni falburkolattal és francia selyemkárpittal borították, a számla végösszege 200 millió forint lehetett. Közben a MÁV-nál gyakran alig jut pénz a közforgalmú járművek életben tartására.
Akárcsak a budai Várban zajló látványberuházásoknál, gyakorlatilag a semmiből, a csupasz vázból építették újjá az eredeti tervek alapján Horthy Miklós kormányzó egykori különvonatának étkezőkocsiját, ám a számlát nem a járművet majd kiállító Közlekedési Múzeum fizette, hanem a MÁV. Méghozzá a HVG értesülései szerint a személyszállító vasúti flotta karbantartási keretéből, miközben a MÁV-nál a gyakran lerohadó közforgalmú járművek életben tartására is alig jut pénz.
A HVG úgy tudja, nem a vasúttársaság döntése volt, hogy több százmilliót költsenek az amúgy is szűkös karbantartási keretükből egy ilyen múzeumi célú látványberuházásra. Információink szerint az ukáz magasabb helyről, az Építési és Közlekedési Minisztériumtól érkezett. A minisztériumot pedig a Horthyval büszkén szimpatizáló Lázár János vezeti, aki a kormányzót újratemetésének tavalyi, 30. évfordulóján „igaz magyar hazafinak” és „kivételes államfőnek” nevezte.
Pedig Horthy Miklós személye és kormányzósága nagyon is megosztó. Például a fehérterror gyilkosság- és erőszakhulláma vagy a visszafoglalt Bácskában végrehajtott újvidéki mészárlás, az 1942-es hideg napok miatt. De a Horthy-korszakban fogadták el a zsidótörvényeket is, és bár a kormányzó sokáig ellenállt a zsidók deportálásának, a német megszállás után jó ideig nem tett semmit, csak 1944 nyarán lépett fel – nemzetközi nyomásra – a pesti zsidóság védelmében. Addigra azonban már százezreket hurcoltak el.
Horthy a két világháború között a MÁV által üzemeltetett, Turán elnevezésű kormányzati szerelvényt használta vasúti utazásaihoz. Ez változó számú és rendeltetésű kocsiból állt. A 30-as évek végén a Turán így nézett ki: a mozdony után jött a kalauzkocsi, aztán a vasúti tisztviselő kocsija, utána a távirda kocsija, ezután Horthy szalonkocsija, a kíséretének két kocsija, majd az étkezőkocsi, a személyzet kocsija, a szerelvény végén pedig a kormányzó autóját szállító kocsi futott. A szerelvény egy 1942-es Filmhíradóban:
Az autószállítót, a 12-es pályaszámú Turán-kocsit még 2002-ben újította fel a MÁV, és tavaly, Horthy újratemetésének évfordulóján a MÁV-val 471 millióért felújíttatott kenderesi vasútállomáson ki is állították. Benne a Közlekedési Múzeumban őrzött, Horthy-Maybachként ismert fekete Maybach DS8-as luxusautóval, amit a legenda szerint Hitlertől kapott a kormányzó. Valójában nem így volt: Horthy egy Mercedes-Benz 770 D-t kapott tőle, és bár a volt egy Maybachja, az fehér és nyitott karosszériájú volt.
Horthy egykori Turán-szerelvényéből összesen két kocsi maradt meg, a 12-es mellett a 9-es pályaszámú, ami a konyhával felszerelt étkezőkocsi volt. Ez utóbbit újíttatta fel most a MÁV a jármű kalandos hazakerülése után. A Turán-szerelvényt ugyanis 1944-ig használta a kormányzat, majd Csehszlovákia területére került, ahol még évtizedekig látott el reprezentációs feladatokat, gyakran utazott vele a dekrétumában a magyar kisebbséget kollektíven megbélyegző és büntető Edvard Beneš államfő is.
A 9-es kocsit az 1970-es években leselejtezték, így magánkézbe került, és hosszú ideig lényegében egy hétvégi házába beépítve, emeleti szintként használta a Szenci tó partján egy nyugdíjas vasúti tisztviselő. A járműre a nyaraló 2019-es felújításakor figyeltek fel szlovák muzeológusok, a hír eljutott Magyarországra, a magyar kormány pedig pénzt adott a visszavásárlásra és hazaszállításra. Persze ekkor a jármű már nem hasonlított az eredetire, viszont legalább a szerkezetét megőrizte az amúgy barbár beépítés.
A Turán-szerelvény 9-es kocsijának alapját a Ganz gyár építette 1913-ban, de a Horthy Miklós kormányzó által is használt, végleges formáját egy 1937-es átépítéskor nyerte csak el. A kocsiban kialakítottak tálalóhelyiséget, konyhát, három hálófülkét és egy nagy, faintarziás étkezőt, ahol az asztal körül tizennégyen tudtak helyet foglalni a bordó bakbőr huzatú fotelekben. A hálófülkékhez tartozott külön mosdókagyló is, a falikárpit francia selyem volt, a díszítő faberakások mahagóniból készültek.
Nem csoda, hogy a Horthy család állítólag kedvelte a szerelvényt, ahogy az étkezőkocsit is, ahol utazásaik alkalmával gyakran ebédeltek vagy vacsoráztak. A bécsi döntésekkel visszacsatolt területekre, Kárpátaljára és Erdélybe is a Turánnal utazott el Horthy. Ezzel a vonattal ment a kormányzó 1944. március 17–én Salzburgig, majd autóval a Klessheim kastélyba, hogy találkozzon Hitlerrel. A sikertelen tárgyalás után Hitler kiadta a parancsot a Margarethe I hadművelet végrehajtására, Magyarország megszállására.
Az egykor szebb napokat látott kocsi 2020-ban érkezett meg Magyarországra, és a tervek szerint 2022-re végeztek is volna a restaurálással, ám a munkálatokat kezdettől a pénzhiány akadályozta, lassította. A Közlekedési Múzeum két közbeszerzést is kiírt a kocsi felújítására – egyet 2021 végén, majd egy újabbat 2022 nyarán –, de ezek eredménytelenek lettek, pénzhiány miatt. Első körben a múzeum nettó 73 millió forintot szánt a felújításra, de egyetlen, 213 milliós ajánlat érkezett, a G&G Növényvédelmi Kft.-től.
Második nekifutásra ugyan szerzett a múzeum pluszpénzt, de ez is kevés volt. A 2022. augusztus 26-án közzétett felhívásra ezúttal három jelentkező is akadt: az először is érdeklődő G&G Kft. már 231,5 millióért, Varga József egyéni vállalkozó 160 millióért, míg a MÁV egyik leánycége, a MÁV Rail Tours Kft. 139,4 millióért vállalta a munkát. A nettó 108,8 milliós múzeumi keret azonban ezúttal sem volt elég. Ehhez képest érdekes, hogy közben a munkát mégiscsak elkezdték, hiszen
a végül ismét sikertelenül zárult közbeszerzés megindítása előtt 10 nappal a múzeum a Facebookon tudatta, hogy „jól halad a Turán 9 felújítása”, és a munkát „a Közlekedési Múzeum tavaly ősszel kezdte meg a MÁV Rail Tours Kft-nél”.
Vagyis a Közlekedési Múzeum, amelynek nem volt elég pénze, az első sikertelen közbeszerzés után – nem tudni, milyen szerződéses konstrukcióban – belevágott a felújításba, és ezt a MÁV gőzmozdonyos élmény- és nosztalgiaútjait szervező cégével végeztette el. A HVG információi szerint a minisztérium pedig végül a MÁV-val fizettette ki az úgy tudjuk, közel 200 milliós költséget – a MÁV Rail Tours 2022-es ajánlata bruttó 177 millióra jön ki –, ráadásul a vasúttársaság járműfelújítási keretének terhére.
A részletekről érdeklődve – ki, miből és hogyan fizette a munkát – megkerestük a szereplőket, de választ sehonnan nem kaptunk. A múzeumtól csak egy ígéretet, hogy majd meghívnak a felújított kocsi bemutatójára. A MÁV is csak annyit közölt, „a Turán 9 egyedülálló történelmi jármű, melynek megőrzése közérdek, a minisztérium ezért megbízta a MÁV-csoportot a helyreállítással kapcsolatos feladatok elvégzésére, a vasúttársaság a feladat végrehajtásával a nosztalgia járművek szakértőjét, a MÁV Rail Tourst Kft.-t kérte fel”.
Számokkal, konkrétumokkal a Lázár János vezette minisztérium sem fáradt,
ők annyit írtak, hogy a tárcának „nemcsak az építészet, az épített környezet, de a közlekedés területén is fontos feladata az értékvédelem”. Ezért – folytatták – „a közösségi közlekedés napi működése mellett figyelmet és forrásokat kell biztosítanunk a történelmi, ágazattörténeti értékek megóvására, hiszen azok részét képezik Magyarország történelmének, egy-egy generáció életének, valamint az adott közlekedési ágazat és a magyar gazdaság technikai fejlődésének”. A múzeum korábban egy videót is közzétett a felújításról.
A HVG közben arról is értesült, hogy bár hivatalos bejelentés erről nem volt, közben elkészültek a Turán 9 felújításával a MÁV Istvántelki Főműhelyében. Sőt, úgy tudjuk, az eredeti, fényűző állapotába visszaállított járművel Lázár János terve az volt, hogy az EU soros elnökségi programjának részeként a közlekedési miniszterek budapesti informális csúcstalálkozóján, szeptember 19-20-án utazást szervez rá a kollégáinak, de ez végül meghiúsult. Ennek okáról hiába kérdeztük a tárcát, de a HVG úgy tudja,
valószínűleg éppen Horthy Miklós személyének és szerepének megítélése miatt, protokollszempontból nem ment át az uniós miniszterek kocsikáztatásának ötlete.
Magyar Péter ingatlanok, festmények, autó és pianínó mellett még egy 20 forint névértékű 4iG-részvényt is feltüntetett.
1978 óta egy és ugyanaz a kérdés: lehet-e valaki olyan jó Superman, mint amilyen Christopher Reeve volt?
Két tankert is megtámadtak a jemeni húszik pár nap leforgása alatt a Vörös-tengeren. Az akciókról és a süllyedő hajókról látványos videókat forgattak.
A hízelgést és a fenyegetést felváltva alkalmazva szavaztatta meg a republikánusokkal Donald Trump a „gyönyörű” költségvetési törvényt.
Az elnök nem vette jó néven, hogy korábbi szövetségese harmadik politikai erőt alapítana. Hogyan babrálhat ki Elon Musk Donald Trumppal?
Közel-keleti válság ide vagy oda, a világ szinte fürdik az olajban.