Lengyel Tibor
Lengyel Tibor
Tetszett a cikk?

A volt köztársasági elnök véleménye azért is érdekes, mert a Fidesz új törvényjavaslatában vannak olyan elemek, amihez hasonlót „az alaptörvényi értékek védelmében” még államfőként, 2023-ban ő megvétózott.

A jelenlegi tervek szerint a pénteki szakbizottsági ülésen tárgysorozatba veendő és az utóbbi napokban élénk közéleti-politikai vitát generáló lex poloska – a fideszes Halász János önálló indítványa – vitáját jövő kedden kezdi az Országgyűlés, és hacsak addig kormánypárti javaslatra fel nem gyorsítják a folyamatot, akkor a tavaszi ülésszak végén, június 10–12. között fogadják el, majd június közepére hatályba is lép.  

Feltéve persze, ha a parlamenti elfogadás után Sulyok Tamás köztársasági elnök aláírja és kihirdeti a Magyar Közlönyben, hogy 3 nappal később már alkalmazhatóvá váljon. Az államfő hozzáállása nem ismert a közvéleményt erősen megosztó témához, de dönthet úgy, hogy nem írja alá a törvényt, például azért, mert osztja a felmerült aggályokat, miszerint  

a javaslat – ha végül ebben a formában fogadják el – számos ponton sértheti az Alaptörvényt, több más jogszabályt és még az uniós jogot is.  

A Novák Katalin kegyelembotrány miatti, tavaly februári lemondása után, március elején hivatalba lépett Sulyok Tamás 14 hónapos működése alatt mindössze két törvényt – nem belpolitikai tartalmú, hanem nemzetközi szerződéseket, megállapodást érintő jogszabályt – küldött vissza az Országgyűlésnek. Vagyis kétszer élt a köztársasági elnök Alaptörvényben is rögzített legfontosabb jogkörével, a vétóval. 

Az államfőnek két választása van, ha egy elé kerülő törvénnyel jogilag vagy tartalmilag nem ért egyet: 

  • Visszaküldheti megfontolásra az Országgyűlésnek a törvényt, ezt nevezzük politikai vétónak. Ilyenkor a törvényhozásnak újra kell tárgyalnia a jogszabályt. Igaz, ha változtatás nélkül, újra az eredeti tartalommal fogadják el, akkor az államfőnek második vétóra már nincs lehetősége, alá kell írnia. 
  • Az államfő az Alkotmánybírósághoz (Ab) is fordulhat, kérve a jogszabály előzetes normakontrollját – ez az alkotmányossági vétó. Ha a testület összhangban lévőnek találja a törvényt az Alaptörvénnyel, az államfőnek alá kell írnia. Ha az Ab kifogást emel, az Országgyűlésnek át kell írnia a törvényt. 

A HVG megkereste a törvényjavaslat ügyében Novák Katalin titkárságát, hogy a volt köztársasági elnök véleményét kérjük arról: a tervezett jogszabály szerinte megfelel-e az uniós és a hazai szabályoknak, illetve ha így fogadják el, sértheti-e az Alaptörvényt és az uniós alapelveket. Arra is kíváncsiak voltunk: ha még ő lenne az államfő, Novák Katalin aláírná-e ezt a jogszabályt, vagy valamilyen formában vétózna?

Elmagyarázzuk, mivel jár és mi a legveszélyesebb a Fidesz új üldözési törvényében – kérdések, válaszok és kétségek

A politikai fenyegetések után benyújtotta átláthatóságijogszabály-tervezetét a Fidesz. Ez sokkal több, mint a korábban elbukott civiltörvény, mert szélesebb kört érint, és sokaknak lehet félnivalójuk. Arra keressük a választ, hogy kiknek, miért és mitől kell tartaniuk.

Választ végül nem Novák Katalintól kaptunk, hanem csak a titkárságától, és ők is csak annyit közöltek: 

„Elnök asszony lemondása óta közéleti témákban nem kíván nyilvánosan állást foglalni.”

Pedig kíváncsiak voltunk arra is, Novák Katalin mit gondol a tervezet azon részéről, miszerint „Magyarország szuverenitását veszélyezteti a külföldi támogatásból finanszírozott, a közélet befolyásolására irányuló minden olyan tevékenység, valamint törekvés”, amely az Alaptörvény egyes értékeit „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy azok elleni fellépést támogatja”.

Ezek az értékek: 

  • az ország független, demokratikus jogállami jellege; 
  • a nemzet egysége, a határon túli magyarokért való felelősség, a szülőföldön boldogulás; 
  • a házasság, a család, a biológiai nemek (az ember férfi vagy nő, az anya nő, az apa férfi);
  • a béke, a biztonság megőrzése, a más országokkal való együttműködés; 
  • az ország alkotmányos önazonossága, keresztény kultúrája védelme.

Ezek egy részét 2023-ban már próbálta a kormány plusz jogvédelemben részesíteni – a Novákkal együtt lemondott Varga Judit igazságügyi miniszter javaslatára – oly módon, hogy a „genderpropaganda” ellen és „a magyar életmód” védelmében anonim bejelentéseket fogadtak volna, mintegy állami panaszládát üzemeltetve, és hatósági ügy, büntetőeljárás keretében vizsgálták volna ki a „közérdekű panaszokat”. 

A „genderpropaganda” ellen és „a magyar életmód” védelmében állami panaszládát üzemel be a kormány

Jaj a Himnusz-gyalázóknak, rettegjenek az ovisok nemátalakító műtétjét követelők, de lehetőleg már azok is, akik kétségbe vonják „a házasság és család alkotmányjogilag elismert szerepét”, esetleg elismerik, hogy léteznek szivárványcsaládok is. Ez olvasható ki a kormány legújabb, „a magyar életmód” védelmében írt törvényjavaslatából, amely szerint a jegybanktól az Atomenergia Hivatalon át az Integritás Hatóságig bárhol lehet majd panaszkodni.

Csakhogy az elfogadott törvényt annak idején, 2023 tavaszán Novák Katalin államfő nem írta alá, hanem megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek, mondván: ez a passzus „nem erősíti, inkább gyengíti az alaptörvényi értékek védelmét”. Kemény hangú állásfoglalásában akkor Novák a házmesterjellegű törvényről megjegyezte: „eszközei vitathatók, mivel a közösség tagjai közötti bizalmatlanságot növelik”. A fideszes többség értette a jelzést, és az újra elfogadott szövegből ezt teljesen kihagyta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!