A szülők anyagi háttere, az iskola légköre és a tanárok demográfiai jellemzői egyaránt meghatározóak lehetnek abban, milyen teljesítményt nyújtanak a magyar diákok a nemzetközi TIMSS-vizsgálaton - olvasható a felmérés magyar nyelvű összegzésében.
A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) felmérés célja, hogy a 4. és a 8. évfolyamon tanuló diákok matematikai és természettudományi ismereteit vizsgálja, ezzel összefüggésben képet adjon az iskolai és az otthoni tanítási-tanulási szokásokról.
Tavaly, az 59 ország és 8 kiemelt oktatási rendszer 425 ezer tanulójának részvételével végzett felmérésben a magyar diákok mindenhol a legjobb harmadban végeztek.
A vizsgálat megerősítette, hogy a szülők gazdasági háttere jelentősen befolyásolta a diákok teljesítményét.
Magyarországon az igazgatók véleménye alapján az átlagosnál kevesebb diák járt olyan iskolákba, ahol tíz százalék alatti a kifejezetten hátrányos gazdasági helyzetű tanulók aránya, s a diákoknak csaknem egyharmada tanult olyan intézményben, amelyben a hátrányos helyzetűek aránya meghaladta az ötven százalékot.
A különböző iskolák tanulóinak eredményeit vizsgálva megállapítható, hogy legjobban azok teljesítettek, akiknek a körében nagyon alacsony volt a rossz gazdasági helyzetű diákok aránya. A negyedikesek körében matematikából 80, a természettudományokból 70 ponttal, míg a nyolcadikosok közül matematikából 60, a természettudományi teszten 50 ponttal teljesítettek jobban azok a tanulók, akik olyan iskolába jártak, ahol legfeljebb a diákok 10 százaléka számított anyagilag hátrányos helyzetűnek.
A magyar diákok a nemzetközi szintnél nagyobb mértékben jártak átlagos légkörű intézménybe, a diákok több mint a fele jó légkörű iskolában tanult a vizsgált időszakban. A felmérés készítői azt tapasztalták, hogy a jobb légkörű iskolákba tanulók jobb teljesítményre voltak képesek.
A felmérés szerint a diákok teljesítménye szempontjából a családi háttér és az iskolai légkör mellett meghatározóak lehetnek a tanárok társadalmi-demográfiai mutatói is.
Magyarországon a negyedikesek 95 százalékának, a nyolcadikosok 80 százalékának nő tanítja a matematikát, míg a természettudományoknál ez az arány 76 százalék volt. Ezzel Magyarország az egyike azon országoknak, amelyekben a legegyenetlenebb a nemek megoszlása. Hasonlóan magas arányt csak a volt szocialista országokban és Olaszországban, valamint nyolcadikban Izraelben és Malajziában mutattak ki.
A többi volt szocialista országhoz hasonlóan magas Magyarországon az idősebb tanárok aránya: negyedik osztályban a diákok 75, nyolcadikban pedig 72-76 százalékát 40 évnél idősebb pedagógusok tanítják.