Bárki kerülhet olyan helyzetbe a munkahelyén, hogy kollégájával, beosztottjával, esetleg a felettesével félreértik egymást. A helytelen esetkezelés következtében ebből alakul ki a konfliktus, amely akkora feszültséglavinává duzzadhat, amit már csak a helyzetből való kilépéssel vagy jogi eszközökkel lehet valamennyire szabályozni. De a feszültség ekkor is megmarad, a sérelmek elfojtódnak, és ugyanaz a helyzet más környezetben, esetleg más szereplőkkel bármikor generálódhat.
Konfliktuskezelés. Ki vevő rá? © hvg.hu |
A mediációval egy olyan önkéntes folyamat, melynek során egy harmadik, semleges közvetítő fél vesz részt a konfliktus megoldásában. A mediátor szerepe, hogy segítse a feleket szükségleteik, illetve érdekeik feltárásában, a konfliktus megoldásában. A mediátor nem dönt, nem ad megoldási javaslatot, hanem a közvetítői eljárás révén segíti a feleket, hogy megtalálják az optimális megoldást. Erre általában akkor kerül sor, ha a konfliktusok miatt a szereplők már egyáltalán nem, vagy nem hatékonyan kommunikálnak egymással.
Mediáció a nagyvilágbanA mediáció a világ nyugati felén elsősorban az angol-szász országokban terjedt el. Például Nagy-Britanniában, ahol már rájöttek, hogy gyorsabb és egyszerűbb az érdeksérelmeket közvetítés útján rendezni - minden bírósági kereset benyújtásakor a peranyagról a fent említett központi mediációs szervezet (Advisory, Conciliation and Arbitration Service) számára másolatot küldenek. Az ACAS-nak az ország 11 régiójában több száz főállású munkatársa van, akik a munkaadókat és a munkavállalókat egyaránt minden esetben megkeresik és kísérletet tesznek az egyeztetésre. Körülbelül százezer periratból hetvenezret egy hónap alatt a mediátorok oldanak meg.
Belgium a másik jó példa az alternatív konfliktusrendezésre. Itt 1919-ig visszavezethetőek a paritásos bizottságok konfliktuskezelő szerepe. A külföldi fejlődésre jellemző, hogy az Egyesült Államokban, Japánban, vagy Izraelben a mediáció a vitarendezési kultúra szerves részét képezi. Egyes nyugat-európai országokban a vállalkozásoknak nyújtandó támogatások elbírálási szempontjai között mint pénzügyi kockázati tényezőt elemzik a konfliktuskezelés rendszerét és a mediáció alkalmazását.
Hazai lehetőségek és a gyakorlat
A vitarendezés módja kultúrafüggő. Mivel Magyarországon mindenkinek alkotmányos joga, hogy bírósághoz forduljon, akár egy szimpla beszélgetéssel rendezhető munkahelyi vitáról legyen szó, a felek valemelyike rögtön a legkeményebb választ adja a felvetésekre, és benyújtja a keresetet, majd 3-4 évig pereskedik.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikk teljes szövegét itt olvashatja.