Kérlek, érts meg (Please understand me) című könyvében Dr. David Keirsey négy alapvető kategóriát különböztetett meg, aszerint, hogy az ember milyen személyiségjegyekkel bír. Ha az egyes típusokba tartozó embereket megismerjük, könnyebben igazodunk hozzájuk és gyorsan megtaláljuk a közös hangot, amely az együttműködés záloga.
A gondoskodó
Ha főnököd is odafigyel másokra, nemcsak a saját érdekeit és céljait nézi, hanem arra is odafigyel, hogy az alkalmazottak elégedettek legyenek, jól érezzék magukat, és kellemes, termékeny légkörben dolgozzanak, nem lesz nehéz dolgod, ha kommunikálnod kell vele. Mivel alkatánál fogva szívesen segít másoknak, biztos lehetsz benne, hogy bármikor felkeresheted, ha tanácsra van szükséged. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a gondoskodást túlzásba viszi, ilyenkor nem árt finoman a tudomására hozni, hogy egyedül is boldogulsz, csak útmutatásra van szükséged, ezen kívül rád bízhat olyan feladatokat is, amelyek kihívást jelentenek, hiszen megoldod ezeket is. Ne feledd, a túlzott gondoskodás még mindig jobb, mint a közöny, vagy a destruktív légkör.
A józan
Ha főnököd ebbe a kategóriába tartozik, vagyis racionálisan végiggondolja a dolgokat, mielőtt dönt, észnél kell lenned, ugyanis minden helyzetben csak észérvekkel győzheted meg. Nem hatnak rá az érzelmek – illetve nem enged teret ezeknek munkája során -, gondolkodása racionális, világos, a lényeget látja meg és erre koncentrál. Biztos lehetsz benne, hogyha tanácsot kérsz tőle – az összes lehetőséget mérlegelve – a legésszerűbb választ kapod. A racionális főnök két lábbal a földön jár és képes arra, hogy kívülállóként szemlélje az eseményeket, amelynek te részese vagy. Józansága azonban nem mindig előny, adódhatnak helyzetek, amikor empatikus viselkedéssel többet érne el. Ha ez nem erőssége, finoman figyelmeztetheted, hogy a racionális szemlélet – adott esetben empátiával társulva – kifizetődőbb.
A precíz
Felettesed minden részletre ügyel, az a legfontosabb neki, hogy rendben menjenek a dolgok? Egy pontos és aprólékosan kidolgozott ütemtervet követ, a precizitás meghatározza cselekedeteit és viselkedését? Ha tőled is elvárja, hogy gondosan mérlegeld és megtervezd a dolgokat, a lehető legpontosabban hajtsd végre a feladatokat, viselkedj eszerint. Nemcsak az a lényeg, hogy elérd a célt, az is, hogyan teszed ezt. Hogyha te alapvetően nem vagy precíz, ám tudod, hogy felettesed az, lesd el tőle a fogásokat. Vitatkoztok? Minden lehetőséget vázolj neki, a vita tárgyát gondosan járjátok körül (a lehető legtöbb nézőpontból), mérlegelve, mi lenne a legjobb. Az aprólékosság később még jól jöhet, csökken az esélye annak, hogy meggondolatlan lépésre szánod el magad, hogy hibázol.
Az idealista
A lehető legjobbra törekszik? Elképzeli a tökéletes megoldást és igyekszik eszerint irányítani a céget? Az idealista főnök teret hagy a kibontakozásra, vevő az egyéni megoldásokra és a kevéssé földhözragadt véleményeket is meghallgatja. Ha felettesed ebbe a csoportba tartozik, nem lesz nehéz dolgod, amikor vitás kérdés merül föl: diplomatikusan meg tudjátok beszélni a dolgokat. Nem kell észérvekkel bombáznod, számíthatsz empátiájára, érzékenységére. Ugyanakkor légy óvatos, a harmonikus légkör, az önmegvalósítás fontos, de néha racionális és hosszú távon kamatozó döntéseket kell hozni. Ha főnököd idealista, állj a sarkadra – és óvatosan, tisztelettudóan -, győzd meg igazadról. A finom irányítást nem veheti zokon, ha a cég érdekeit szolgálja.